Ervaringen met hypo allergene kat?

16-08-2019 22:22 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Sinds langere tijd willen ik en mijn dochter een kat.
Mijn vriend is alleen een beetje allergisch voor katten. Ik heb begrepen dat zo’n allergie op kan bouwen.
Daarom ben ik me aan het verdiepen in de aanschaf van een zgn hypo allergene kat (bijv de Devon Rex, Blauwe Rus, Balinees)
Ik weet dat er geen garanties zijn maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Dank alvast ;-)
er is geen enkel bewijs dat genoemde rassen minder last geven https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~befbfe09/
Alle reacties Link kopieren
Klopt, geen bewijs nog maar ben wel nieuwsgierig naar ervaringen.
(Overigens is dit artikel uit 2017. Wie weet is er inmiddels wel bewijs)
Niet doen
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-08-2019 22:30
Niet doen
Een hypo allergene kat nemen bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen, want wat als het in het begin wel goed gaat en daarna weer minder? Dan ben je zelf al weer gehecht aan de kat en er moet weer geleurd worden met het beestje. Voor jullie allemaal niet leuk.
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 22:32
Een hypo allergene kat nemen bedoel je?
Ja

Neem de allergie serieus, begin niet aan een huisdier

Tranen te over als het beestje na een jaar gedwongen weer weg moet
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-08-2019 22:34
Ik zou het ook niet doen, want wat als het in het begin wel goed gaat en daarna weer minder? Dan ben je zelf al weer gehecht aan de kat en er moet weer geleurd worden met het beestje. Voor jullie allemaal niet leuk.
Zo’n vaart zal het niet lopen, na me meer verdiept te hebben, wil ik het eerst testen bij iemand die zo’n kat heeft.
En een huisdier weg doen, daar is bij mij wel meer dan een allergie voor nodig.
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 22:38
Zo’n vaart zal het niet lopen, na me meer verdiept te hebben, wil ik het eerst testen bij iemand die zo’n kat heeft.
En een huisdier weg doen, daar is bij mij wel meer dan een allergie voor nodig.
Fijn voor je vriend dan :facepalm:
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 22:38
Zo’n vaart zal het niet lopen, na me meer verdiept te hebben, wil ik het eerst testen bij iemand die zo’n kat heeft.
En een huisdier weg doen, daar is bij mij wel meer dan een allergie voor nodig.

Dan heb je werkelijk geen enkel benul hoe ernstig een kattenallergie kan zijn.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 22:48
0.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
16-08-2019 22:43
Dan heb je werkelijk geen enkel benul hoe ernstig een kattenallergie kan zijn.
dat is wel een hele snelle conclusie... :wtf:

Mijn vriend heeft in het verleden regelmatig op de kat van een vriend gepast.
Zijn allergie was niet heel erg, beetje niezen af en toe. Maar hij wel steeds blijven oppassen op de kat.
Voor alle duidelijkheid; mijn vriend en ik wonen niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 22:38
Zo’n vaart zal het niet lopen, na me meer verdiept te hebben, wil ik het eerst testen bij iemand die zo’n kat heeft.
En een huisdier weg doen, daar is bij mij wel meer dan een allergie voor nodig.
Makkelijk praten als jij niet degene bent met de allergie. Houd je van je vriend?
Je wil wel samenwonen schrijf je in een ander topic. Echt, doe het niet. Voor vriend maar ook voor poes welbevinden
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-08-2019 22:50
Je wil wel samenwonen schrijf je in een ander topic. Echt, doe het niet. Voor vriend maar ook voor poes welbevinden
Dat is nog maar de vraag (oud topic)

Belangrijkste wat ik me nog steeds afvraag: wie heeft er ervaringen mee?
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 22:47
dat is wel een hele snelle conclusie... :wtf:

Mijn vriend heeft in het verleden regelmatig op de kat van een vriend gepast.
Zijn allergie was niet heel erg, beetje niezen af en toe. Maar hij wel steeds blijven oppassen op de kat.
Voor alle duidelijkheid; mijn vriend en ik wonen niet samen.

Ik kan je vertellen dat ik kan overlijden door kattenallergie en non-allergische katten dus gewoon niet bestaan.. Dus vandaar mijn opmerking. Je onderschat allergie die steeds ernstiger vormen aan kan gaan nemen, dus enorm.
En verder vind ik het van geen enkele liefde voor een dier getuigen als je hem in huis neemt als je vooraf al weet dat de kans aanwezig is dat je een dier weer weg moet doen. Begin er dan gewoon niet aan, in het belang van het dier.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 22:59
3.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arme kat en arme vriend
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_383590 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 23:03
Reden: Dubbel
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
16-08-2019 22:55
Ik kan je vertellen dat ik kan overlijden door kattenallergie en non-allergische katten dus gewoon niet bestaan..
Ik heb het ook niet over non-allergene katten, ik heb het over hyper allergene katten (hyper=minder).

Jouw allergie lijkt me erger dan die van mijn vriend; hij past nog steeds af en toe op de kat van zijn vriend en leeft nog ;-)
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 22:59

De allergie van mijn vriend lijkt me niet zo erg als die van jou; hij past regelmatig nog op de kat van zijn vriend en leeft nog steeds ;-)
Ik heb het bewust over non-allergene katten die niet bestaan, omdat dat de enige optie zou zijn. Maar dat kun je dus vergeten, omdat die niet bestaan.

Ik mag voor hem ook hopen dat het ook nooit zo erg wordt. Maar de realiteit is dat je dat dus niet weet. En al zou het slechts ietsje toenemen? Dan wil je dat hij steeds maar gaat niezen, hoesten e.d. of aan de medicatie moet (mag je nog hopen dat dat afdoende werkt) omdat jij zo nodig een kat wil hebben? Nogal egoïstisch; zowel t.o.v. de kat als je vriend.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 17-08-2019 03:48
12.75% gewijzigd
Frivooltje76 schreef:
16-08-2019 23:05
Ik heb het ook niet over non-allergene katten, ik heb het over hyper allergene katten (hyper=minder).

Jouw allergie lijkt me erger dan die van mijn vriend; hij past nog steeds af en toe op de kat van zijn vriend en leeft nog ;-)
dat is natuurlijk niet te vergelijken met 24/7 blootgesteld staan aan allergenen
Alle reacties Link kopieren
Vooral de opmerking 'het zal zo'n vaart niet lopen' baart me zorgen.
Je vriend heeft een milde allergie tegen katten. Jij wil een kat. Een hypo-allergene, oké, maar harde feiten met betrekking tot kleine kans op allergieën ontbreken. Een allergie kan zich opbouwen. Zeker als de bron frequent in contact blijft. Zo kan een milde allergie zomaar een hevige allergie worden. Hoe snel? Je weet het niet. Na dagen, of weken of maanden. Wie weet. Een huisdier weer weg moeten doen is schrijnend voor alle partijen.
Het feit dat jij denkt dat het wel los zal lopen vind ik eigenlijk onvoorstelbaar.
Alle reacties Link kopieren
Neem anders gewoon een goudvis of een wandelende tak.
Hyper=erger, meer
Hypo=minder
Af en toe oppassen is natuurlijk heel wat anders dan ermee samenleven.
De rede waarom niemand ervaringen deelt is omdat het gewoon onzin is, als je allergisch bent voor katten dan ben je dat. Een allergie wordt meestal ook erger naarmate je er vaker aan wordt blootgesteld.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
16-08-2019 23:29
Hyper=erger, meer
Hypo=minder
Af en toe oppassen is natuurlijk heel wat anders dan ermee samenleven.
De rede waarom niemand ervaringen deelt is omdat het gewoon onzin is, als je allergisch bent voor katten dan ben je dat. Een allergie wordt meestal ook erger naarmate je er vaker aan wordt blootgesteld.

Een allergie kan ontstaan, toenemen, maar ook afnemen en zelfs verdwijnen door blootstelling.

Dank voor alle reacties, veel meningen maar nog steeds geen inhoudelijke reacties helaas, ervaringen dus.
Alle reacties Link kopieren
Vriend naar het asiel anders een optie? :proud:

Vaak reageren allergische mensen heftig op de huidschilfers van de kat, niet op de haren. Misschien zal het met een hypoallergene kat meevallen, maar wat nou als vriendlief zijn klachten erger worden met de tijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven