ervaringen met kat met astma?

06-07-2020 22:08 23 berichten
Hoi,

Ik heb een leuke middelbare kat uit het asiel gehaald. Dat ging even goed en toen begonnen de gezondheidsklachten. Na best een slepend traject (gelukkig met medische inzet vanuit het asiel) zijn we er nu achter: hij heeft astma.

Gelukkig dat we nu een diagnose hebben, maar ik vind het nogal wat. Dit zal niet genezen, maar is wel te behandelen. Kennelijk bestaat er een soort van inhalator voor katten, die dan dagelijks gebruikt moet worden. Bij mij thuis wordt zijn astma getriggerd, dus het is behandelen of hem weer terug naar het asiel brengen. Maar het is zo'n schat. Op z'n gezondheidsklachten na is het de ideale miauwende huisgenoot!

Hebben er mensen ervaring met een kat met astma? Ik heb in het verleden ook katten gehad, maar zoiets nog nooit meegemaakt. Ik ben heel benieuwd naar alle ervaringen. Hoe ging het? Viel het mee, of tegen? Wilde de kat een beetje wennen aan de inhalator (die van mij is nogal een angsthaas)?
Ik ben trouwens ook van plan om te kijken naar bijv. schoonmaakmiddelen en kattengrid, om daar potentiële irritatiefactors weg te halen. Maar de kans is volgens de dierenarts heel groot dat we er niet achter gaan komen waar het door komt.
Geen ervaring vooralsnog maar het zal een beetje de kunst zijn om door te krijgen waar de triggers liggen. Helpt buiten zijn of frisse lucht?
Alle reacties Link kopieren
Die inhalator heeft een kat zo door. Die van ons ging er op haar gemak voor zitten, had heel goed door dat ze het daar minder benauwd van kreeg.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Bij mijn kat dachten ze aan asthma, maar het bleek FeLV in de longen te zijn. Toen wisten we dat niet, maar achteraf was het passend bij andere klachten die hij had zoals een enkelzijdige vervormde pupil. Helaas is hij een jaar geleden al overleden.

Hij vond de inhalator maar niks maar stond het wel toe. Ze zijn vrij prijzig, die dingen. Mocht dat een probleem voor je zijn, stuur me dan even een pb.

Ik heb die van mij grondig gereinigd en was van plan hem aan het asiel te schenken maar het is er nog niet van gekomen. Voor besmetting met FeLV hoef je niet bang te zijn. Dat virus overleeft buiten de kat maar kort en zeker geen jaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat (ook asiel) heeft ook astma. Ik heb dit zelf ook en herkende zijn snakken naar adem. Hij zat nog 'in de garantie' en kon nog naar dierenarts van het asiel. Had het snakken naar lucht gefilmd en filmpjes alvast naar die dierenarts gestuurd. Daat zij foto's gemaakt van zijn longen en hij heeft kuurtje gehad om verkoudheid uit te sluiten. Bleek toch meer aan de hand te zijn (astma dus) en hij heeft nu druppels (vloeibare salbutamol om luchtpijp wijder te maken) die goed werken. Mijn kat is overigens kat die heel veel buiten heeft gezeten en had bij vooral last in de gewenningsperiode binnen. Hij heeft nu amper nog problemen.
Misschien houtkorrels ipv kattengrit? Verder geen ervaring met katten met astma. Hopelijk word het snel beter!
Yep, ervaring mee. Ze wennen over het algemeen snel aan zo'n inhalator-ding (google even op Aerokat, er bestaan ook goedkopere nepperds, zolang ze maar een bewegend ventieltje hebben zodat je kunt zien dat ie ademhaalt). De medicatie die je met dat apparaatje verstrekt gaat de longen in, de plek waar het nodig is. Als je Prednison zou geven, gaat dat het hele lijf door, met flinke bijwerkingen tot gevolg.

Is de diagnose gesteld met behulp van röntgenfoto's?

Kattengrit is al genoemd als trigger, probeer stofvrij grit te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een angsthaasje met astma.
Zij zit nu al enkele jaren op een kwart tabletje prednison en doet het daar over het algemeen goed op.
Soms wel verslechtering en dan mag ik, uiteraard in overleg met de DA, haar een iets hogere dosis geven.
Paar weken geleden moest ze voor haar jaarlijkse check naar de DA en toen klonken haar longen niet zo goed, er is toen gesproken over inhaleren (salbutamol/ventolin) mocht het niet weg trekken.
Omdat het een angsthaasje is wordt dat geen gemakkelijke handeling. Wat hier een mogelijkheid is; ze ligt (lag) heel graag in de kubus in de krabpaal, als ik die tijdelijk kan afsluiten kan ze daarin vernevelen/inhaleren.
Wat ze wel prettig vindt is ´kloppen´van de longen (hele ouderwetse behandeling), ondersteuning bij het hoesten door wat compressie laat ze veel slechter toe (en kan dus niet goed genoeg ervaren wat dat voor haar doet).
Snjókorn falla, á allt og alla
Bedankt allemaal voor de reacties; zowel voor de ervaringen en het meedenken :)

Diagnose is gesteld dmv foto's van de longen en labonderzoek naar longcellen. Heel fijn, want nu hebben we in ieder geval zekerheid!

Kattengrit had ik inderdaad op de radar als aandachtspunt! Ik had ook echt een zak stuif-spul in huis :-? Houtkorrels gaat moeilijk omdat hij een beetje diarreegevoelig is (had ik in het begin, en dat werd een puinzooi :facepalm: ). Nu maar experimenteren
anoniem_64a07b366fa8d wijzigde dit bericht op 07-07-2020 18:43
66.26% gewijzigd
Kokoro schreef:
06-07-2020 23:01
Bij mijn kat dachten ze aan asthma, maar het bleek FeLV in de longen te zijn. Toen wisten we dat niet, maar achteraf was het passend bij andere klachten die hij had zoals een enkelzijdige vervormde pupil. Helaas is hij een jaar geleden al overleden.

Hij vond de inhalator maar niks maar stond het wel toe. Ze zijn vrij prijzig, die dingen. Mocht dat een probleem voor je zijn, stuur me dan even een pb.

Ik heb die van mij grondig gereinigd en was van plan hem aan het asiel te schenken maar het is er nog niet van gekomen. Voor besmetting met FeLV hoef je niet bang te zijn. Dat virus overleeft buiten de kat maar kort en zeker geen jaar.
Ach, wat vervelend dat hij er niet meer is, Kokoro :(
Ik moest FelV googlen - wat klinkt dat als een verschrikkelijk virus en dan zonder mogelijke behandelingen.

Ik ga me nog in de inhalator verdiepen, bedankt, en misschien kom ik er nog op terug.
    greeneyedcoco schreef:
    07-07-2020 00:03
    Mijn kat (ook asiel) heeft ook astma. Ik heb dit zelf ook en herkende zijn snakken naar adem. Hij zat nog 'in de garantie' en kon nog naar dierenarts van het asiel. Had het snakken naar lucht gefilmd en filmpjes alvast naar die dierenarts gestuurd. Daat zij foto's gemaakt van zijn longen en hij heeft kuurtje gehad om verkoudheid uit te sluiten. Bleek toch meer aan de hand te zijn (astma dus) en hij heeft nu druppels (vloeibare salbutamol om luchtpijp wijder te maken) die goed werken. Mijn kat is overigens kat die heel veel buiten heeft gezeten en had bij vooral last in de gewenningsperiode binnen. Hij heeft nu amper nog problemen.

    Fijn dat ze er bij jou snel achterkwamen! Hier had ik ook verschillende filmpjes gemaakt, maar er werd eerst naar allerlei andere mogelijke oorzaken gekeken voor we uiteindelijk bij astma uitkwamen. Jammer dat ze niet even zelf kunnen uitleggen wat ze precies voelen ;-)

    Van die druppels had ik nog niet gehoord. Hoe dien je die toe?
    anoniem_64a07b366fa8d wijzigde dit bericht op 07-07-2020 18:44
    3.54% gewijzigd
    schorpioentje28 schreef:
    06-07-2020 22:45
    Die inhalator heeft een kat zo door. Die van ons ging er op haar gemak voor zitten, had heel goed door dat ze het daar minder benauwd van kreeg.
    Fijn om te horen dat ze mogelijk de link kunnen leggen dat het iets is dat ze helpt! Nu hopen dat hij het niet zo eng vindt dat dat het goede gevoel dan voor hem overschaduwd, waardoor hij die link niet legt.
    snjokorn schreef:
    07-07-2020 08:02
    Hier ook een angsthaasje met astma.
    Zij zit nu al enkele jaren op een kwart tabletje prednison en doet het daar over het algemeen goed op.
    Soms wel verslechtering en dan mag ik, uiteraard in overleg met de DA, haar een iets hogere dosis geven.
    Paar weken geleden moest ze voor haar jaarlijkse check naar de DA en toen klonken haar longen niet zo goed, er is toen gesproken over inhaleren (salbutamol/ventolin) mocht het niet weg trekken.
    Omdat het een angsthaasje is wordt dat geen gemakkelijke handeling. Wat hier een mogelijkheid is; ze ligt (lag) heel graag in de kubus in de krabpaal, als ik die tijdelijk kan afsluiten kan ze daarin vernevelen/inhaleren.
    Wat ze wel prettig vindt is ´kloppen´van de longen (hele ouderwetse behandeling), ondersteuning bij het hoesten door wat compressie laat ze veel slechter toe (en kan dus niet goed genoeg ervaren wat dat voor haar doet).


    Kater hier zit in de tussentijd ook op prednison - een halfje per avond. Maar dat is nu vooral bedoeld als overbrugging tussen de eerste xrays waaruit astma naar voren kwam, totdat hij over kan op de aerokat. Mijn dierenarts is heel voorzichtig met prednison vanwege een hele trits aan mogelijke bijwerkingen. Maarja, als de keuze straks wordt tussen de astma niet behandelen of prednison zal dat ook wel de oplossing zijn, denk ik.

    Ik hoop dat kater uiteindelijk de inhalator accepteert, maar dat ga ik héél langzaam proberen op te bouwen over een aantal weken. Heb jij het wel ooit geprobeerd, of ben je direct op de tabletten overgegaan? Wel een slimme oplossing van de kubus! Hier helaas niet zo'n afgesloten hokje als lievelingsplekje. En dat kloppen ga ik ook eens voorzichtig proberen.

    Alle tripjes naar dierenarts waren ook zo lastig. Dan is hij vervolgens nog dagen (soms zelfs meer dan een week) bang en mag ik hem niet meer oppakken of zelfs maar te onverwacht op hem af lopen. Gelukkig is hij daar nu weer grotendeels overheen en hoeven we hopelijk de komende tijd niet meer naar de dierenarts.

    Die arme angsthaasjes maken het zichzelf ook zo moeilijk! We willen alleen maar helpen ;-)
    Ik zou, mocht je beginnen met vernevelen, altijd achteraf direct iets lekkers geven. Het een positieve associatie geven. Dat hielp hier.

    Verder kreeg mijn kat op een gegeven moment gabapentine voor het vervoeren naar de dierenarts. Daar werd hij lekker mellow en suf van. Wie weet is dat een optie.

    Heel veel succes! Mocht je de vernevelaar nodig hebben, weet je me te vinden.
    Alle reacties Link kopieren
    Nasjaa schreef:
    07-07-2020 18:40

      Fijn dat ze er bij jou snel achterkwamen! Hier had ik ook verschillende filmpjes gemaakt, maar er werd eerst naar allerlei andere mogelijke oorzaken gekeken voor we uiteindelijk bij astma uitkwamen. Jammer dat ze niet even zelf kunnen uitleggen wat ze precies voelen ;-)

      Van die druppels had ik nog niet gehoord. Hoe dien je die toe?
      Goed dat je een oudere kat hebt geadopteerd. Heb ik ook aantal keren gedaan. Die ik nu heb is wat jonger (3,5 jaar) maar hij heeft mij uitgekozen.

      Ik kwam zelf eigenlijk achter zijn astma omdat hij zo benauwd was, kat had zelfde ademhaling als ik zelf bij astma-aanval. Vandaar dat ik paar aanvallen van kat gefilmd had, want bij DA natuurlijk niets aan de hand.

      Dierenarts wilde het liefst de salbutamol uitproberen omdat die minder andere nadelige effecten heeft dan bijvoorbeeld langdurig aan de prednison (daar kom je erg moeilijk vanaf). Rechtstreeks in de bek spuiten met pipetje werkt het best. Kat en ik moesten in het begin nog aan elkaar wennen, en de kat aan het smaakje van dat spul. Dus in het begin op tonijn uit blik gedruppeld. Later wel rechtstreeks in de bek.
      Salbutamol is bedoeld om een astma-aanval te stoppen, het doet niets om het ontstekingsproces in de longen te stoppen. Daar heb je echt flixotide voor nodig. Het is essentieel dat de oorzaak wordt aangepakt en niet alleen de symptomen worden bestreden. Alleen zo kun je zorgen dat je kat zo lang mogelijk een goede kwaliteit van leven heeft.
      Alle reacties Link kopieren
      Nasjaa schreef:
      07-07-2020 18:58
      Kater hier zit in de tussentijd ook op prednison - een halfje per avond. Maar dat is nu vooral bedoeld als overbrugging tussen de eerste xrays waaruit astma naar voren kwam, totdat hij over kan op de aerokat. Mijn dierenarts is heel voorzichtig met prednison vanwege een hele trits aan mogelijke bijwerkingen. Maarja, als de keuze straks wordt tussen de astma niet behandelen of prednison zal dat ook wel de oplossing zijn, denk ik.

      Ik hoop dat kater uiteindelijk de inhalator accepteert, maar dat ga ik héél langzaam proberen op te bouwen over een aantal weken. Heb jij het wel ooit geprobeerd, of ben je direct op de tabletten overgegaan? Wel een slimme oplossing van de kubus! Hier helaas niet zo'n afgesloten hokje als lievelingsplekje. En dat kloppen ga ik ook eens voorzichtig proberen.

      Alle tripjes naar dierenarts waren ook zo lastig. Dan is hij vervolgens nog dagen (soms zelfs meer dan een week) bang en mag ik hem niet meer oppakken of zelfs maar te onverwacht op hem af lopen. Gelukkig is hij daar nu weer grotendeels overheen en hoeven we hopelijk de komende tijd niet meer naar de dierenarts.

      Die arme angsthaasjes maken het zichzelf ook zo moeilijk! We willen alleen maar helpen ;-)
      Hier zijn we gelijk gestart met prednison. Vooral omdat zij is zoals ze is. Ik heb haar nu bijna 6 jaar en mag haar nog steeds niet oppakken (ze komt wel knuffelen en op schoot zitten maar verder dus niet). Ik vrees met grote vreze dat een inhalator bij haar niet gaat werken (ik ben best bereid om het te proberen maar niet koste wat het kost). Het weer zoals het nu is, doet ze het goed op, dat is echt een wereld van verschil ten opzichte van 2 weken geleden. Heel fijn!

      Ook naar de DA gaan is hier een drama, moet haar echt opjagen en vangen. Trauma´s krijgt ze ervan. Ik overleg eerst telefonisch met de DA of assistent om haar maar zo min mogelijk heen en weer te slepen. Dit jaar voor het eerst met medicatie geprobeerd, kreeg gabapentine voor haar. Dat werkte wel aardig goed (had niet de volledige inwerktijd kunnen gebruiken).

      En vooral je laatste zin :love: :cat: kleine, lieve sukkeltjes
      Snjókorn falla, á allt og alla
      snjokorn, ik heb een zusje van jouw kat zo te lezen. Vorig jaar heb ik m'n lieve Izzy moeten laten inslapen, slechts 5 jaar oud, officieel had ze bronchitis maar waarschijnlijk was het longfibrose. We konden niets meer doen, na acht maanden vechten tegen de ziekte.

      Mijn ex-zwervertje is onlangs gediagnosticeerd met een lichte vorm van bronchitis. Je snapt dat ik nu alles uit de kast ga halen in dit vroege stadium, maar bij haar zal waarschijnlijk prednison ook de enige optie zijn. Met Izzy kon ik alles, maar Bregje kan ik nog niet eens oppakken.
      Alle reacties Link kopieren
      Izzy_ schreef:
      08-07-2020 08:31
      snjokorn, ik heb een zusje van jouw kat zo te lezen. Vorig jaar heb ik m'n lieve Izzy moeten laten inslapen, slechts 5 jaar oud, officieel had ze bronchitis maar waarschijnlijk was het longfibrose. We konden niets meer doen, na acht maanden vechten tegen de ziekte.

      Mijn ex-zwervertje is onlangs gediagnosticeerd met een lichte vorm van bronchitis. Je snapt dat ik nu alles uit de kast ga halen in dit vroege stadium, maar bij haar zal waarschijnlijk prednison ook de enige optie zijn. Met Izzy kon ik alles, maar Bregje kan ik nog niet eens oppakken.
      Ach wat triest, zo jong nog :'-(
      Succes en sterkte met Bregje.
      Snjókorn falla, á allt og alla
      Even een update :)

      Grappig om dit terug te lezen - inmiddels zijn we een half jaar verder en hij is over op de inhalator! Ik denk dat het leren inhaleren wel een maand of 2,5 heeft geduurd. Toen was het nog even zoeken naar de juiste dosering. De prednison is nu sinds 1 januari volledig afgebouwd. Het is niet z'n lievelingsactiviteit, maar voor z'n lekkere snack heeft hij het wel over. We zitten nu wel op twee keer per dag inhaleren met flixotide (ochtend en avond), maar gelukkig kost het geheel maar een minuut of 2 per keer.

      En het is heel fijn om te merken dat hij nu een stuk beter in z'n vel zit!
      Hij is thuis ook helemaal op z'n gemak :cat:
      anoniem_64a07b366fa8d wijzigde dit bericht op 14-01-2021 10:39
      15.07% gewijzigd
      Ha Kokoro, ik zie dat je je account geanonimiseerd hebt :) Mocht je dit toch nog toevallig lezen: mijn vernevelaar is helaas langzaam aan het bezwijken, dus ik vroeg me af of je de jouwe nog hebt en of het aanbod nog staat, want dan zouden ik en kater zeker interesse hebben!
      Alle reacties Link kopieren
      Ik hoop dat je een gladde vloer hebt. En ik denk dat kleden ook niet meer zo geschikt zijn voor astma.

      Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
      Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

      Terug naar boven