Etensgeur in woonkamer

13-10-2016 19:22 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe woning met een open keuken in de woonkamer. Super gezellig, want in mijn oude woning baalde ik ervan dat als je stond te koken, je altijd afgezonderd was van de gezelligheid in de woonkamer. Helemaal blij met deze opstelling dus.

Alleen is er wel een probleem; de enorme etensgeur. In mijn vorige woning rook ik na het koken nooit naar eten en kon ik vaak zelfs koken zonder de afzuigkap. In deze woning heb ik de afzuigkap vol aan (prima kwaliteit apparatuur) maar toch ruik ik na het koken volledig naar eten en blijft de woonkamer nog uren ruiken! Het rare vind ik dat ik die geur in mijn vorige woning dus nooit had (ook niet in de keuken) terwijl die keuken van veel mindere kwaliteit was.

Iemand een tip wat ik kan doen? Zijn er filterende apparaten tegen etensgeur? Is er een andere oplossing? Ramen open in de zomer maar nu is het zo koud... of moet ik me erbij neerleggen?
Ik heb ook een open keuken, in de zomer zet ik na het eten de balkondeur open voor frisse lucht. In de herfst/winter doe ik een geurkaars aan na het eten.

Verder is het denk ik handig om je ventilatiesysteem na te laten kijken, wat hierboven ook gezegd wordt.
Niet erg prettig lijkt mij met name bloemkool of spruiten......

En ik kook vaak pens voor mijn honden......

Geurkaarsen daarbij vind ik nog smeriger.

Een goede afzuiger doet wonderen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Niet geuren met geuren maskeren!

DE oplossing is een aantal lucifers afsteken...voor AL uw ongewenste luchtjes.

Werkt als een tiet
Come fly with me on a jetplane
quote:pino4 schreef op 13 oktober 2016 @ 21:00:

Niet geuren met geuren maskeren!

DE oplossing is een aantal lucifers afsteken...voor AL uw ongewenste luchtjes.

Werkt als een tietWerkt misschien op het toilet maar niet voor een grote ruimte als een woonkamer .
Het toilet is minder groot dan keuken/woonkamer. Ik weet niet of paar lucifers voldoende helpen.
quote:Pretzel66 schreef op 13 oktober 2016 @ 21:05:

[...]

Werkt misschien op het toilet maar niet voor een grote ruimte als een woonkamer .
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2016 @ 20:43:

Niet erg prettig lijkt mij met name bloemkool of spruiten......

En ik kook vaak pens voor mijn honden......

Geurkaarsen daarbij vind ik nog smeriger.

Een goede afzuiger doet wonderen.Waarom kook je de pens?
quote:dianavankrimpen schreef op 13 oktober 2016 @ 21:07:

Het toilet is minder groot dan keuken/woonkamer. Ik weet niet of paar lucifers voldoende helpen.

Doe het al jaren. Gewoon rondje huiskamer lopen en aantal afsteken. Werkt prima!

Probeer t zou ik zeggen.
Come fly with me on a jetplane
Ik heb ook een open keuken en ik erger me er kapot aan en dat terwijl ik dat vroeger altijd zo graag wilde.

Wat mij het meest tegenstaat is dat de kookluchtjes in mijn bank trekken en ik hem elke week in moet spuiten met een geurneutralisator, anders gaatie meuren als een varken.

Ik heb sinds ik hier woon nooit mee een knapperig randje aan mijn vlees want dat bak ik altijd met het deksel op de pan, als ik dat niet doe dan heb ik wekelijks een vetlaag overal overheen zitten, want dat dwaalt dan door de hele kamer.

Zoals al gesteld staat met lekker weer alles op de tocht, maar in de winter met de verwarming aan is dat geen optie.

Ik verdamp veel etherische olie, het liefst eucalyptus, dan wordt het weer fris, maar ik brand ook weleens wierook, als de meur maar weg is.

Mocht ik ooit nog eens gaan verhuizen, dan wordt het een dichte keuken, dat weet ik dan al zeker. Lweuke en gezellige ervaring, maar de nadelen wegen te zwaar.
Goede tips, bedankt! Ik zal de beheerder eens vragen om het ventilatiesysteem na te kijken en zelf van het weekend de afzuigkap filters eens inspecteren. Anders is die lampe berger misschien een optie.

Ik ben vegetariër dus van het vlees bakken heb ik geen last. Maar vanavond maakte ik gebakken aardappeltjes en dat leverde wel echt een enorme etenslucht op. Kleding gelijk in de was..
Ik weet niet of je afzuigkap naar buiten gaat? Zo niet, dan zou het kunnen dat je de koolstoffilter die in de kap achter de buitenste zichtbare filters zit moet vervangen. Heb bij mijn keuken meteen meer van die dingen gekocht zodat ik niet meteen na een jaar op zoek kon naar zo'n koolstoffilters maar ze op voorraad heb liggen. Schijnen na gemiddeld een jaar vervangen te moeten worden dacht ik
Een open keuken oogt mooi maar is verre van fijn. Juist, idd vanwege de geur. Die trekt echt wel door de woning, ook met een goede afzuiging.

Daarnaast moet je ook elk kopje dat gebruikt wordt gelijk afwassen. Ziet niet uit die vuile vaat, zo in het zicht.

Voor mij geen open keukens meer, daar heb ik ook op uitgezocht qua keuze voor het volgende huisje.
Je verwacht het niet........
quote:Tante-Til schreef op 14 oktober 2016 @ 03:14:

Een open keuken oogt mooi maar is verre van fijn. Juist, idd vanwege de geur. Die trekt echt wel door de woning, ook met een goede afzuiging.

Daarnaast moet je ook elk kopje dat gebruikt wordt gelijk afwassen. Ziet niet uit die vuile vaat, zo in het zicht.

Voor mij geen open keukens meer, daar heb ik ook op uitgezocht qua keuze voor het volgende huisje.Daar hebben ze vaatwassers voor uitgevonden
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 14 oktober 2016 @ 07:18:

[...]

Daar hebben ze vaatwassers voor uitgevonden Heerlijk he. Ik heb er ook een staan. En nog niet eens zo lang. Deed alles tot een paar jaar geleden met de hand afwassen en soms 2x per dag omdat ik een hekel heb aan rommel op het aanrecht. Ik woon nu weer alleen en zet het ding 2x per week soms 3x per week aan en het stroomverbruik/waterverbruik is echt niet veel hoger dan voorgaande jaren. Ik merk er niets van in ieder geval.
quote:Cateautje schreef op 13 oktober 2016 @ 21:51:

Ik heb ook een open keuken en ik erger me er kapot aan en dat terwijl ik dat vroeger altijd zo graag wilde.

Wat mij het meest tegenstaat is dat de kookluchtjes in mijn bank trekken en ik hem elke week in moet spuiten met een geurneutralisator, anders gaatie meuren als een varken.

Ik heb sinds ik hier woon nooit mee een knapperig randje aan mijn vlees want dat bak ik altijd met het deksel op de pan, als ik dat niet doe dan heb ik wekelijks een vetlaag overal overheen zitten, want dat dwaalt dan door de hele kamer.

Zoals al gesteld staat met lekker weer alles op de tocht, maar in de winter met de verwarming aan is dat geen optie.

Ik verdamp veel etherische olie, het liefst eucalyptus, dan wordt het weer fris, maar ik brand ook weleens wierook, als de meur maar weg is.

Mocht ik ooit nog eens gaan verhuizen, dan wordt het een dichte keuken, dat weet ik dan al zeker. Lweuke en gezellige ervaring, maar de nadelen wegen te zwaar.Hoe is het met jouw crockpot? Gebruiken je die nooit? Ik weet dat je er toen een had gerkocht maar was beschadigd en weet eigenlijk niet of je nou een nieuwe hebt of niet. Topic is ook best lang geworden en heb niet alles meer terug gelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven