Experts teakhout gezocht.

21-03-2013 14:37 29 berichten
Stupide in het kwadraat. Al mijn planten staan in glazen potten omdat ik potten van steen en ander materiaal niet vertrouw, omdat ik de ervaring heb dat ze niet allemaal even waterdicht zijn en de ondergrond verknalt kan worden door condenslekkage.

Met mijn stomme hoofd zet ik een palm in een geplastificeerde bamboebak op mijn mooie onbehandelde teakhouten tafel en ja, u raad het, een grote vochtplek en het hout is grijzig geworden. De plek is nu open zodat deze kan drogen, maar ik denk dat die mooie oranjebruine gloed niet meer terug komt, tenzij iemand hier een oplossing kent die mij weer blij maakt.

Dus mijn vraag: Wie weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Ben bang dat dit niet goed gaat komen. Of hem opnieuw laten opknappen als dat al werkt.

Bij mijn ouders zijn de salon en eet tafel bewust bewerkt.

Maar met een feestje is er eens een glas drinken op het onbewerkte hout omgevallen. Nooit meer goed gekomen.

Je ziet zelfs plekken waar de dweil tegen aan is gekomen.

Het is mooi maar erg teer.

Waarom heb je hem eigenlijk niet bewerkt?u
Een tafelloper...

Er bestaat teak-olie. Ik gebruik dat altijd op mijn tuinmeubels. Maar of dat in jouw geval ook werkt????
quote:Derpina schreef op 21 maart 2013 @ 14:51:

Ben bang dat dit niet goed gaat komen. Of hem opnieuw laten opknappen als dat al werkt.

Bij mijn ouders zijn de salon en eet tafel bewust bewerkt.

Maar met een feestje is er eens een glas drinken op het onbewerkte hout omgevallen. Nooit meer goed gekomen.

Je ziet zelfs plekken waar de dweil tegen aan is gekomen.

Het is mooi maar erg teer.

Waarom heb je hem eigenlijk niet bewerkt?uIk zet hem al jaren bijna elke maand in de teakolie en dat is tot nu toe goed gegaan. Dat u is met een knipoog hoor.
quote:Exces schreef op 21 maart 2013 @ 14:52:

Een tafelloper...

Er bestaat teak-olie. Ik gebruik dat altijd op mijn tuinmeubels. Maar of dat in jouw geval ook werkt????Ik ben niet echt een mens voor kleedjes en lopers.
Schuren? Wij hadden een vetvlek in het hout. Geschuurd en behandeld met olie. Niks meer van te zien
quote:Cateautje schreef op 21 maart 2013 @ 14:55:

[...]

Ik ben niet echt een mens voor kleedjes en lopers.

Dan iets anders. Zo´n lange, smalle plank/bloempot/vaas/dinges, of een grote, bewerkte tak bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een groot dienblad op tafel staan. Daarop staan wat kaarsen en prullaria, en er is plaats voor een vaas met bloemen. Of een plant. Ik zet dus helemaal niks direct op tafel.
quote:Exces schreef op 21 maart 2013 @ 15:00:

[...]

Dan iets anders. Zo´n lange, smalle plank/bloempot/vaas/dinges, of een grote, bewerkte tak bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een groot dienblad op tafel staan. Daarop staan wat kaarsen en prullaria, en er is plaats voor een vaas met bloemen. Of een plant. Ik zet dus helemaal niks direct op tafel.

Een mooi dienblad is een plan, maar dat werkt verder niet tegen die grijze vlek die er nu zit.

In ieder geval bedankt voor de tip.
Ik wrijf onze tafel altijd in met olijfolie en een beetje azijn. Vochtplekken krijg ik er mee weg.
quote:vivalimegroen schreef op 21 maart 2013 @ 15:03:

Ik wrijf onze tafel altijd in met olijfolie en een beetje azijn. Vochtplekken krijg ik er mee weg.Als de plek droog is ga ik dat op een klein plekje proberen. Bedankt.
Dat U is een typfoutje haha. Zit op mobiel en werd net gebeld toen ik aan het typen was en daarna blindelings verstuurd:)!

Oke, knap! Haha, hier nog geen kinderen maar ik ben nog al een kluns. Bij mij zou zoiets al de eerste week gebeuren. Zonder er bij na te denken een natte doek er opleggen of iets dergelijks.

Kun je niet naar de winkel bellen?

Ik heb meubels bij zo'n speciaal zaakje gehaald. Alleen ze zijn 'geverfd'. En bewerkt misschien kunnen zij het opnieuw behandelen?
Met een zachte doek goed inwrijven, even laten inwerken en daarna heel goed uitwrijven. Anders krijg je van die vette mouwen (bij een eettafel dan)
quote:Derpina schreef op 21 maart 2013 @ 15:07:

Dat U is een typfoutje haha. Zit op mobiel en werd net gebeld toen ik aan het typen was en daarna blindelings verstuurd:)!

Oke, knap! Haha, hier nog geen kinderen maar ik ben nog al een kluns. Bij mij zou zoiets al de eerste week gebeuren. Zonder er bij na te denken een natte doek er opleggen of iets dergelijks.

Kun je niet naar de winkel bellen?

Ik heb meubels bij zo'n speciaal zaakje gehaald. Alleen ze zijn 'geverfd'. En bewerkt misschien kunnen zij het opnieuw behandelen?

Leuk misverstand.

De tafel is onbehandeld en dat wil ik graag zo houden. Hij is zo mooi honingbruin, dat is juist hetgeen waar ik verliefd op ben geworden.
Geachte u, mag de google expert ook?

"Teak dat behandeld is met lak of olie

Hebben uw kinderen met een watervaste marker kunstwerken op uw tafel gemaakt? Of bent u toch vergeten om al die druppels rode wijn van uw tafel te vegen? Soms kunnen er vlekken op uw onbehandelde teaktafel ontstaan die u er echt niet meer uitkrijgt. Waarschijnlijk heeft het gebruiken van een natte doek met groene zeep of het gebruik van een schuursponsje geen enkele zin meer…. U kunt dan proberen om de tafel op te schuren met een stuk schuurpapier met een fijne korrel. Helpt dit niet, dan kunt u zwaarder geschut inzetten, oftewel: schuurpapier met een grovere korrel. Zorg wel dat u het daarna met een fijnere korrel naschuurt. Doordat eer nu plaatselijk geen lak of olie meer op de tafel zit, dient u de tafel wel geheel licht op te schuren. Anders zult u altijd kleurverschil blijven zien. Bij olie hoeft u slecht de behandelde plek opnieuw in de olie te zetten, zijn lak dient u helaas de gehele tafel te moeten schuren, om deze vervolgens weer in de lak te zetten.

Samengevat betekent het dat u heel veel vlekken gewoon met een natte doek en groene zeep kunt verwijderen. Bij hardnekkiger vlekken kunt u gebruik maken van schuurpapier. Toch vindt de ene gebruiker een vlek meer of minder op de tafel geen enkel probleem, omdat de tafel best een beetje mag leven. Daar waar een ander misschien meer houdt van een strakke tafel met een zo goed als nieuwe uitstraling!"
quote:vivalimegroen schreef op 21 maart 2013 @ 15:08:

Met een zachte doek goed inwrijven, even laten inwerken en daarna heel goed uitwrijven. Anders krijg je van die vette mouwen (bij een eettafel dan) Ja, dat van die mouwen ken ik maar dan met teakolie.
Wou nu eigenlijk een reactie vol u's geven. Alleen dan lijkt het net een zakelijke brief haha.

Als je hem licht laat behandelen blijft dat zo hoor? Mijn ouders hebben een dressoir, tv kast onbewerkt. En de eettafel en salontafel zijn bewerkt. En daar zie ik geen verschil tussen.

Ja op het dressoir redelijk wat vlekken ;). Maar verder echt niet hoor!
quote:roodpaars schreef op 21 maart 2013 @ 15:09:

Geachte u, mag de google expert ook?

"Teak dat behandeld is met lak of olie

Hebben uw kinderen met een watervaste marker kunstwerken op uw tafel gemaakt? Of bent u toch vergeten om al die druppels rode wijn van uw tafel te vegen? Soms kunnen er vlekken op uw onbehandelde teaktafel ontstaan die u er echt niet meer uitkrijgt. Waarschijnlijk heeft het gebruiken van een natte doek met groene zeep of het gebruik van een schuursponsje geen enkele zin meer…. U kunt dan proberen om de tafel op te schuren met een stuk schuurpapier met een fijne korrel. Helpt dit niet, dan kunt u zwaarder geschut inzetten, oftewel: schuurpapier met een grovere korrel. Zorg wel dat u het daarna met een fijnere korrel naschuurt. Doordat eer nu plaatselijk geen lak of olie meer op de tafel zit, dient u de tafel wel geheel licht op te schuren. Anders zult u altijd kleurverschil blijven zien. Bij olie hoeft u slecht de behandelde plek opnieuw in de olie te zetten, zijn lak dient u helaas de gehele tafel te moeten schuren, om deze vervolgens weer in de lak te zetten.

Samengevat betekent het dat u heel veel vlekken gewoon met een natte doek en groene zeep kunt verwijderen. Bij hardnekkiger vlekken kunt u gebruik maken van schuurpapier. Toch vindt de ene gebruiker een vlek meer of minder op de tafel geen enkel probleem, omdat de tafel best een beetje mag leven. Daar waar een ander misschien meer houdt van een strakke tafel met een zo goed als nieuwe uitstraling!"

Beste Violet, ahum *ff hoogdravend doen*

Op onbehandeld teakhout zit een natuurlijke patinelaag die het hout een mooie zijdeachtige glans geeft. Die laag wordt door het hout zelf gemaakt, ik denk als een soort bescherming. Als je die laag er eenmaal afschuurt, komtie nooit meer terug en blijft het hout tot in de eeuwigheid een letterlijk doffe ellende, waar teakolie in weg zinkt. Het maakt het hout ook gevoeliger voor vlekken die je er normaal gesproken zo af kan vegen. Dus schuren is wat mij betreft geen optie. *hoogdravendheid uit*

quote:Derpina schreef op 21 maart 2013 @ 15:15:

Wou nu eigenlijk een reactie vol u's geven. Alleen dan lijkt het net een zakelijke brief haha.

Als je hem licht laat behandelen blijft dat zo hoor? Mijn ouders hebben een dressoir, tv kast onbewerkt. En de eettafel en salontafel zijn bewerkt. En daar zie ik geen verschil tussen.

Ja op het dressoir redelijk wat vlekken ;). Maar verder echt niet hoor!

Dank u, ik zal er over denken.

Eerst maar eens proberen met olijfolie met azijn.

Voor de volledigheid wel met natuurazijn

En nu maar hopen dat het bij jouw tafel net zo goed werkt als bij de mijne.
quote:Cateautje schreef op 21 maart 2013 @ 15:16:

[...]

Beste Violet, ahum *ff hoogdravend doen*

Op onbehandeld teakhout zit een natuurlijke patinelaag die het hout een mooie zijdeachtige glans geeft. Die laag wordt door het hout zelf gemaakt, ik denk als een soort bescherming. Als je die laag er eenmaal afschuurt, komtie nooit meer terug en blijft het hout tot in de eeuwigheid een letterlijk doffe ellende, waar teakolie in weg zinkt. Het maakt het hout ook gevoeliger voor vlekken die je er normaal gesproken zo af kan vegen. Dus schuren is wat mij betreft geen optie. *hoogdravendheid uit*

Cateau. Dat wist ik niet.

Maar poetsen met groene zeep schijnt ook te kunnen helpen. Succes!
quote:vivalimegroen schreef op 21 maart 2013 @ 15:21:

Voor de volledigheid wel met natuurazijn

En nu maar hopen dat het bij jouw tafel net zo goed werkt als bij de mijne.Mijn dank is enorm.
quote:roodpaars schreef op 21 maart 2013 @ 15:23:

[...]

Cateau. Dat wist ik niet.

Maar poetsen met groene zeep schijnt ook te kunnen helpen. Succes!

Hij moet voorlopig helemaal drogen daarna kan ik er pas iets mee. Ik denk dat daar wel een paar weken over heen gaan.

Denk niet dat ik iets met groene zeep ga doen, dat droogt het hout helemaal uit, denk ik.

Dat succes kan ik goed gebruiken. Dank.
Paar weken? Hoelang heeft die bak er gestaan?
quote:vivalimegroen schreef op 21 maart 2013 @ 15:32:

Paar weken? Hoelang heeft die bak er gestaan?

Een kleine maand.

Hij was te zwaar om hem iedere keer met afstoffen op te tillen, dus werd er omheen gestoft. Tja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven