Familieperikelen.

18-01-2018 15:07 70 berichten
Ik wil graag even van me afschrijven en wellicht hierdoor op een andere manier naar de dingen kijken.
Mijn volwassen zoon en zijn vrouw en mijn volwassen dochter kunnen niet meer door een deur.
Het zijn totaal verschillende mensen met totaal verschillende leef- en denkwerelden.
Afgelopen september heeft het flink geknald. Blijkbaar vanuit het niets begon schoondochter te razen en te tieren tegen dochter.
Zag het totaal niet aankomen maar blijkbaar speelden er nogal wat frustraties. Mijn dochter zag het ook niet aankomen en was en is er behoorlijk van ondersteboven. Schoondochter wilde er later op terug komen als ze gekalmeerd was. Dit is nooit gebeurd. Inmiddels heb en we omwille van hun kindjes samen Sint gevierd. Dochter was een nacht bij hen uitgenodigd met kerst met haar kindje maar voelde hier weinig voor zolang een en ander niet uitgepraat is en heeft dit ook aangegeven. Hierop kreeg ze een volgens haar nogal zakelijk mailtje terug van haar broer.
Nu hebben zoon en schoondochter uitnodigingen verstuurd voor hun gezamenlijke veraardagen op een avond.
Dochter heeft al te kennen gegeven aan mij dat ze er gezien de omstandigheden niets voor voelt. Kindjes kunnen/mogen niet mee omdat het op een avond is en ze zou gaan omwille van de kinderen als het overdag gevierd zou worden maar dat is nu dus niet aan de orde.
Ik mag en moet me er niet mee bemoeien maar mijn moederhart huilt en ik voel de stress alweer opkomen. Wat een k..situatie. Opnieuw. Ik kan er niks mee maar wat moet ik er wel mee? Bemiddelen gaat niet werken omdat ik veel te emotioneel betrokken ben.
We zijn al zo'n kleine familie en ik zie het steeds meer uiteen vallen.
Ideeën en gedachtes enz. zijn van harte welkom.
HasseSimonsdochter schreef:
18-01-2018 16:48
Waarom zou zij dit zeggen? Onverstandig! Ook best betuttelend om zo voor je volwassen dochter on te springen. Of mankeert ze wat?
Ik krijg de indruk dat dochter dit wel graag zou willen. I.p.v. met schoonzus te praten, neemt ze al maanden de slachtofferrol aan en klaagt ze bij mama (onder het mom van ‘emoties bespreken’). Misschien heeft schoonzus wel een goede eeden gehad om boos te zijn? Mogelijk is dochter zelf ook geen liefje in gesprekken. TO geeft al eerder aan dat dochter best haar eigen boontjes kan doppen.
Ik krijg om de een of andere vage reden het gevoel dat het dochter eigenlijk wel goed uitkomt dat schoonzus zich van een minder mooie kant heeft laten zien...? Botert het sowieso minder goed tussen de dames misschien?
Aannames hoor. Maar ik vind de aanpak van dochter zo raar. Als je verder een goede band hebt, en er gebeurt een keer iets, dan neem je daarna toch contact op?
Alle reacties Link kopieren
TO, is het in jullie gezin zo dat je zoon de succesvollere is? Betere banen, stabiele relatie etc. En je dochter wat meer een "probleemgeval" als gevolg van een combinatie van pech en verkeerde keuzes? Te snel een kind gekregen met een man, waarvan iedereen als zag dat wordt niks en dus nu alleenstaande moeder. Geen baan of steeds losse baantjes, opleiding niet af gemaakt etc. etc.
Waardoor zij veel meer op haar moeder leunt dan haar broer, want die redt zich wel?
Labalade schreef:
18-01-2018 16:55
Ik krijg de indruk dat dochter dit wel graag zou willen. I.p.v. met schoonzus te praten, neemt ze al maanden de slachtofferrol aan en klaagt ze bij mama (onder het mom van ‘emoties bespreken’). Misschien heeft schoonzus wel een goede eeden gehad om boos te zijn? Mogelijk is dochter zelf ook geen liefje in gesprekken. TO geeft al eerder aan dat dochter best haar eigen boontjes kan doppen.
Ik krijg om de een of andere vage reden het gevoel dat het dochter eigenlijk wel goed uitkomt dat schoonzus zich van een minder mooie kant heeft laten zien...? Botert het sowieso minder goed tussen de dames misschien?
Aannames hoor. Maar ik vind de aanpak van dochter zo raar. Als je verder een goede band hebt, en er gebeurt een keer iets, dan neem je daarna toch contact op?
Aannames idd. Het boterde altijd prima tussen de dames. Daarom kwam het ook zo onverwacht. Schoondochter had misschien beter eventuele frustraties eerder kunnen bespreken. Maar ik vind het wel aan haar om erop terug te komen zoals ze beloofd heeft.
lattemachiato schreef:
18-01-2018 17:11
TO, is het in jullie gezin zo dat je zoon de succesvollere is? Betere banen, stabiele relatie etc. En je dochter wat meer een "probleemgeval" als gevolg van een combinatie van pech en verkeerde keuzes? Te snel een kind gekregen met een man, waarvan iedereen als zag dat wordt niks en dus nu alleenstaande moeder. Geen baan of steeds losse baantjes, opleiding niet af gemaakt etc. etc.
Waardoor zij veel meer op haar moeder leunt dan haar broer, want die redt zich wel?
Zoals gezegd en zonder te veel prijs te geven...heel verschillende levens idd...
MarindaH schreef:
18-01-2018 15:39
Bij ruzie tussen dochter en schoondochter vind ik het logisch dat je achter je dochter staat.

Ik wil niet te veel offtopic gaan, maar mag ik vragen waarom je dit vindt? Ik zou het zelf namelijk logischer vinden dat je je er niet mee bemoeid of dat achter diegene staat met wie je het eens bent. Als je voor je dochter kiest, puur alleen omdat het familie is, sta je misschien achter iemand wiens gedrag of ideeën je het minder eens bent dan de 'tegenpartij' puur en alleen omdat je vindt dat dat zo hoort.
chocolol schreef:
18-01-2018 17:22
Ik wil niet te veel offtopic gaan, maar mag ik vragen waarom je dit vindt? Ik zou het zelf namelijk logischer vinden dat je je er niet mee bemoeid of dat achter diegene staat met wie je het eens bent. Als je voor je dochter kiest, puur alleen omdat het familie is, sta je misschien achter iemand wiens gedrag of ideeën je het minder eens bent dan de 'tegenpartij' puur en alleen omdat je vindt dat dat zo hoort.

Ja hoor, dat mag je vragen. Kijk, waar twee vechten hebben twee schuld. Maar je hoeft het niet met iemand eens te zijn om achter iemand te staan. Ik reageerde op het feit dat een aantal mensen zeggen dat TO vooral geen partij mag kiezen. Ik denk dat je altijd partij kiest voor je kind. En als je vindt dat die een fout maakt, probeer je dat te bespreken of kenbaar te maken. Zonder iemand af te vallen.

En ik weet niet zeker of zoon en schoondochter in dit geval één zijn.

Ik zou het zelf heel moeilijk vinden om hier van een afstand naar te kijken en niets te doen. En als ik vind dat schoondochter op haar eigen 'uitvaring' terug zou moeten komen, wat ze zelf beloofd had, zou ik wellicht eens gaan polsen waarom ze dat niet gedaan heeft? Of er iets anders speelt? Gewoon omdat ik wil weten wat er aan de hand is. Zonder direct partij te kiezen, maar om het plaatje compleet te hebben. En ze alledrie hopelijk een duwtje in de goede richting te geven.

Maar hee, ik ben ook niet perfect.
Jullie hebben samen Sint en kerst gevierd, dat was geen probleem en nu wil dochter niet naar de verjaardag van haar broer omdat het qua tijdstip niet uitkomt?

Blazen jullie de boel niet ontzettend op?

Zolang jullie allemaal samen in een kamer kunnen zitten, mogen de kinderen dan niet hun eigen emoties en gedachten hebben?

Mijn schoonzus en ik tolereren elkaar al 30 jaar, mooier wordt het niet.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Mayapril schreef:
18-01-2018 17:16
Zoals gezegd en zonder te veel prijs te geven...heel verschillende levens idd...
Herkenbaar. Volgens mij is dit in heel veel gezinnen. En dan ben jij dus wel degelijk partij. Je bent misschien zelfs wel een soort van de "schuldige". Ouders helpen nou eenmaal hun kind als het slecht gaat, soms helpen ze teveel en ziet dat andere kind dat haarfijn. Of ze vinden dat het "probleemkind" misbruik van de ouders maakt, hetgeen tot irritatie leidt. In dat geval zou ik dat bespreekbaar maken met zoon en schoondochter. Het is namelijk aan jou of jij je wel of niet wilt laten "misbruiken", je bent een volwassen mens. En je laat nou eenmaal als moeder je kind niet aan zijn lot over. Je zoon en schoondochter zullen dat gaan moeten begrijpen en respecteren. Mijn man en ik hebben ook beiden een "probleemzus" dus ik snap de irritatie wel, maar het is zoals het is. Ik denk dat het een situatie is die in veel gezinnen voor komt.
Bedankt voor je antwoord MarindaH.
vandale schreef:
18-01-2018 17:42
Jullie hebben samen Sint en kerst gevierd, dat was geen probleem en nu wil dochter niet naar de verjaardag van haar broer omdat het qua tijdstip niet uitkomt?

Blazen jullie de boel niet ontzettend op?

Zolang jullie allemaal samen in een kamer kunnen zitten, mogen de kinderen dan niet hun eigen emoties en gedachten hebben?

Mijn schoonzus en ik tolereren elkaar al 30 jaar, mooier wordt het niet.
Geen kerst. En Sint hier voor de kindjes. Die zijn nou eenmaal wel dol op elkaar...
lattemachiato schreef:
18-01-2018 17:42
Herkenbaar. Volgens mij is dit in heel veel gezinnen. En dan ben jij dus wel degelijk partij. Je bent misschien zelfs wel een soort van de "schuldige". Ouders helpen nou eenmaal hun kind als het slecht gaat, soms helpen ze teveel en ziet dat andere kind dat haarfijn. Of ze vinden dat het "probleemkind" misbruik van de ouders maakt, hetgeen tot irritatie leidt. In dat geval zou ik dat bespreekbaar maken met zoon en schoondochter. Het is namelijk aan jou of jij je wel of niet wilt laten "misbruiken", je bent een volwassen mens. En je laat nou eenmaal als moeder je kind niet aan zijn lot over. Je zoon en schoondochter zullen dat gaan moeten begrijpen en respecteren. Mijn man en ik hebben ook beiden een "probleemzus" dus ik snap de irritatie wel, maar het is zoals het is. Ik denk dat het een situatie is die in veel gezinnen voor komt.
Ja dat denk ik inmiddels ook.
En het klopt wel wat je zegt denk ik.
Mayapril schreef:
18-01-2018 17:15
Aannames idd. Het boterde altijd prima tussen de dames. Daarom kwam het ook zo onverwacht. Schoondochter had misschien beter eventuele frustraties eerder kunnen bespreken. Maar ik vind het wel aan haar om erop terug te komen zoals ze beloofd heeft.
Persoonlijk vind jk dit een beetje een kinderachtige houding. Dus jullie hebben liever maanden lang scheve verhoudingen en een onprettige sfeer omdat je vindt dat de ander de eerste stap maar moet zetten? Omdat diegene dat ‘belooft’ heeft? Schoondochter is om de een of andere reden niet zo stoer om deze belofte na te komen. Maar daar laten jullie dan je familieverhoudingen door verpesten? Nee toch?

Dochter kan er ook voor kiezen om de wijste en sterkste te zijn, en die eerste stap te maken. Ze heeft een goede openingszin: “schoonzus, er is iets vervelends voorgevallen. En je gaf aan dat je wel contact met me op zou nemen. Ik heb je die ruimte gegeven maar het is nu al vier maanden geleden. Ik merk dat het tussen ons in komt te staan. Wat maakt dat je nog niets hebt laten horen? Ik wil dit graag uitpraten en achter ons laten”.
Dochter +1. Wie weet komt schoondochter wel met excuses, en kunnen ze het uitpraten. Of niet, en wordt het hommeles. Maar dan kan dochter niets meer verweten worden in deze, zij heeft een poging gedaan om zaken op te lossen. En dan zou ik ook wel vinden dat jij als moeder gewoon openlijk haar kant kan kiezen (ze blijft toch je dochter).
Labalade schreef:
18-01-2018 18:55
Persoonlijk vind jk dit een beetje een kinderachtige houding. Dus jullie hebben liever maanden lang scheve verhoudingen en een onprettige sfeer omdat je vindt dat de ander de eerste stap maar moet zetten? Omdat diegene dat ‘belooft’ heeft? Schoondochter is om de een of andere reden niet zo stoer om deze belofte na te komen. Maar daar laten jullie dan je familieverhoudingen door verpesten? Nee toch?

Dochter kan er ook voor kiezen om de wijste en sterkste te zijn, en die eerste stap te maken. Ze heeft een goede openingszin: “schoonzus, er is iets vervelends voorgevallen. En je gaf aan dat je wel contact met me op zou nemen. Ik heb je die ruimte gegeven maar het is nu al vier maanden geleden. Ik merk dat het tussen ons in komt te staan. Wat maakt dat je nog niets hebt laten horen? Ik wil dit graag uitpraten en achter ons laten”.
Dochter +1. Wie weet komt schoondochter wel met excuses, en kunnen ze het uitpraten. Of niet, en wordt het hommeles. Maar dan kan dochter niets meer verweten worden in deze, zij heeft een poging gedaan om zaken op te lossen. En dan zou ik ook wel vinden dat jij als moeder gewoon openlijk haar kant kan kiezen (ze blijft toch je dochter).
Zoals ik hiervoor ergens schreef: dochter heeft ttv kerst aangegeven dat ze het niet oké vond dat ze er nooit op teruggekomen zijn. Vervolgens kreeg ze een zoals ze zei zakelijk mailtje terug zonder dat erop in gegaan werd. Dan vind ik het toch echt aan schoondochter om het nu aan te kaarten.
Mayapril schreef:
18-01-2018 19:11
Zoals ik hiervoor ergens schreef: dochter heeft ttv kerst aangegeven dat ze het niet oké vond dat ze er nooit op teruggekomen zijn. Vervolgens kreeg ze een zoals ze zei zakelijk mailtje terug zonder dat erop in gegaan werd. Dan vind ik het toch echt aan schoondochter om het nu aan te kaarten.
Dat is natuurlijk een keuze. Maar dan legt dochter het allemaal in handen van schoonzus en zij kijkt lijdzaam toe.. (En je zegt nu ‘dat ZE erop teruggekomen zijn’. Bedoel je schoonzus en zoon allebei?)
Of weet dochter misschien toch wel een beetje waar schoonzus het over had? Want het klinkt alsof schoonzus (en ook broer?) dan eenzijdig de liefde hebben opgezegd, zeg maar. Dat doet iemand niet zomaar neem ik aan?. Dit is geen gewone vriendschap die ze kunnen laten doodbloeden..
Als ik dochter was dan zou ik toch zelf nog een poging wagen om het gesprek te openen. (Maar nogmaals, ik kan me voorstellen dat ze dat spannend vindt. Echt een hele lastige situatie voor jullie allemaal!)
Als dochter er echt wilt uitkomen dan gaat ze langs haar broer en schoonzus. Dit soort dingen doe je niet via mail of VoiceMail maar gewoon face tot face. Effectiever en voorkomt miscommunicatie. Naar mijn idee willen broer en schoonzus het goed maken anders nodig je ze niet uit met kerst. Het is aan je dochter of ze die uitgestoken hand wilt aannemen. Meng je er niet in waarschijnlijk ken je niet het hele verhaal. Dat schoondochter haar frustratie heeft opgekropt herken ik. Je wilt geen ruzie veroorzaken binnen je schoonfamilie.
Helemaal eens met Labalade. En dat je dit niet per mail oid aankaart, maar face to face.
Ik heb ook geen hechte band met een broer en schoonzus. Totaal verschillende mensen. Op één familie-event is dat ook ooit een keer geklapt. Mijn broer viel tegen mij uit. Daarna heb ik heel lang geen contact meer gehad. Nu gaat het wel weer, maar ik ontwijk familie-aangelegenheden zoals kerst etc. liever wel.

Mijn moeder en vader vinden het vreselijk en zijn er heel verdrietig over. Maar mijn stelling is dat je mensen die elkaar niet verdragen gewoon niet bij elkaar moet zetten. Ik denk dat er in veel families meer rust zou zijn als je gewoon de dingen op zijn beloop laat. Waarom zou je naar een verjaardag gaan van mensen waar je niet prettig mee omgaat? Laat dochter lekker thuis blijven. Iedereen blij.

Als ik een programma als Bert’s familiediner zie, kan ik echt kwaad worden. Mensen zijn zo verstandig om elkaar niet op te zoeken, en dan gaat die Bert die mensen weer bij elkaar zetten!

Begrijp me niet verkeerd, ik zou alles voor broer en schoonzus doen. Als ze mijn hulp nodig hebben ben ik er (en dat weten ze). Maar ik ga er niet op zaterdagavond op een verjaardag zitten. Ik stuur een mooie kaart en een felicitatie-app en dat is het. Lekker rustig.

Wel sneu voor mijn ouders, maar helaas, het zit er nu niet in.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 09:49
0.12% gewijzigd
Ik deel je mening.

Het is niet omdat mensen (getrouwd met) bloedverwanten zijn dat ze elkaar automatisch graag mogen.

Natuurlijk is het fijner voor moeder en vader als hun (schoon)kinderen het onderling leuk met elkaar hebben, maar wringen omdat je nu eenmaal familie bent maakt de zaken er meestal niet beter op, integendeel.

Ik heb zelf jarenlang moeite gehad met mijn schoonzus, zij is een pak jonger dan ik en ik vond haar een puber die graag grote mens wilde spelen maar het niet was en zij vond mij een bemoeizuchtig wijf dat alles altijd beter weet - langs beide kanten was die mening niet geheel onterecht ;-D

Mijn schoonvader heeft een tijd heel hard gewrongen om ons nader bij elkaar te brengen maar zowel schoonzus als ik werden daar erg recalcitrant van, daar waren we het tenminste wel over eens :mrgreen:

Soit, we hebben elkaar jaren ontweken, gingen wel naar dezelfde feestjes maar meer dan hallo zeiden we niet tegen elkaar en we kwamen ook zeer zelden op elkaars feestjes.
Maar door die rust en de tijd zijn onze verschillen wel gemilderd en gaan we nu prettig met elkaar om en spreken we elkaar zelfs buiten familiegelegenheden.

Lang verhaal kort: hoe meer je in iets roert, hoe harder het soms gaat stinken.
Soms hebben relaties gewoon tijd en rust en vooral geen meningen van derden nodig om hun weg te vinden :)
Mooi gezegd MonicaG. Heel treffend, van dat roeren!
MonicaG schreef:
20-01-2018 09:31
Ik deel je mening.

Het is niet omdat mensen (getrouwd met) bloedverwanten zijn dat ze elkaar automatisch graag mogen.

Natuurlijk is het fijner voor moeder en vader als hun (schoon)kinderen het onderling leuk met elkaar hebben, maar wringen omdat je nu eenmaal familie bent maakt de zaken er meestal niet beter op, integendeel.

Ik heb zelf jarenlang moeite gehad met mijn schoonzus, zij is een pak jonger dan ik en ik vond haar een puber die graag grote mens wilde spelen maar het niet was en zij vond mij een bemoeizuchtig wijf dat alles altijd beter weet - langs beide kanten was die mening niet geheel onterecht ;-D

Mijn schoonvader heeft een tijd heel hard gewrongen om ons nader bij elkaar te brengen maar zowel schoonzus als ik werden daar erg recalcitrant van, daar waren we het tenminste wel over eens :mrgreen:

Soit, we hebben elkaar jaren ontweken, gingen wel naar dezelfde feestjes maar meer dan hallo zeiden we niet tegen elkaar en we kwamen ook zeer zelden op elkaars feestjes.
Maar door die rust en de tijd zijn onze verschillen wel gemilderd en gaan we nu prettig met elkaar om en spreken we elkaar zelfs buiten familiegelegenheden.

Lang verhaal kort: hoe meer je in iets roert, hoe harder het soms gaat stinken.
Soms hebben relaties gewoon tijd en rust en vooral geen meningen van derden nodig om hun weg te vinden :)
Je hebt inderdaad een punt. De afgelopen dagen veel nagedacht en ook (weer) tot de conclusie gekomen dat ik me er niet in meng en het verder ook niet meer ter sprake breng.
Ze moeten idd zelf eea maar uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven