Fiscaal partnerschap?

16-03-2011 16:29 9 berichten
Alvast excuses voor de dommigheid van deze vraag, maar ik ben hier niet zo handig in... en de (ietwat ongeduldige) jongen van de belastingtelefoon kon het me ook niet zo duidelijk overbrengen (ligt aan mij hoor).

Hier gaattie:

mijn vriend hebben heel 2010 samengewoond, en kunnen dus opteren voor fiscaal partnerschap. Waarschijnlijk voordelig, want ik ben het grootste deel van 2010 werkloos geweest (geen inkomen) en lief (ZZP'er) heeft uiteraard wel inkomen gehad over heel 2010.

Dus....

hoe werkt dat hele fiscale partnerschap en what's in it for us?
Alle reacties Link kopieren
Hier geen antwoord want daar heb ik de ballen verstand niet van. Maar moet je een jaar samenwonen voordat je fiscaal partner kan worden?

(Even vraag voor eigen belang..;-)
Download het aangifte programma en reken dit uit. Je kunt dit voor beide situaties uitrekenen.

Voor 2010 geldt dat je minimaal 6 maanden hebt samengewoond, voor 2011 moet je geloof ik een samenlevingscontract hebben om voor fiscaal partnerschap in aanmerking te komen. Je bent dit dan automatisch.
Vraag jij mij?!
Ik ben geen belastingexpert, maar het voordeel van fiscaal partnerschap is dat je bepaalde toeslagen en ook betalingen kan verdelen tussen beide partners. Wat soms behoorlijk kan schelen wat betreft bijbetalen of terugkrijgen.

@hechicero

Volgens mij moet je niet minimaal een jaar samenwonen. In het aangifte programma kun je aangeven dat je elkaars fiscaal partner wilt zijn en de datum van samenwonen. met de berekeningen wordt dan met de datum rekening gehouden.
quote:Dahlia74 schreef op 16 maart 2011 @ 16:41:

Voor 2010 geldt dat je minimaal 6 maanden hebt samengewoond, voor 2011 moet je geloof ik een samenlevingscontract hebben om voor fiscaal partnerschap in aanmerking te komen. Je bent dit dan automatisch.@ hechicero Vergeet mijn bericht aan jou. volgens mij klopt wat Dahlia74 zegt veel beter.
Volgens mij zijn de regels omtrent fiscaal partnerschap recent aangepast.

Overzichtje van de belastingdienst voor 2011

En informatie over 2010

Als ik het goed lees (controleer dat dus even) kunnen jullie fiscaal partners worden voor 2010 (waarvoor je nu aangifte doet).

Het voordeel van fiscaal partnerschap is dat je alle aftrekposten van jullie samen kunt aftrekken bij degene die het meeste inkomen heeft (en dus in het hoogste belastingstarief valt).

Als jullie aftrekposten hebben kan het dus voordelig zijn fiscaal partners te worden.
*
Nog experts beschikbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven