Geld geven aan de folderbezorger

20-12-2012 18:26 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben net een week verhuisd en heb nog geen nee-nee sticker geplakt, maar ik kreeg gisteren en vandaag de krantenjongen en de folderberzorger aan de deur, voor een vrolijk kerstfeest en een bijdrage. Gisteren mijn laatste euro gegeven in mijn beurs en vandaag had ik dus niets te geven aan de folderbezorger. (ja 50 euro maar da's een beetje veul van het goede). Ik voel me best rot en beschaamd dat ik niets voor hem had. Hoeveel geven jullie?
Hier een nee nee sticker en toch bellen he?

Dodelijke vermoeiend die lui.
quote:sandt schreef op 20 december 2012 @ 18:53:

Dochter hier bezorgt folders en krijgt bij mensen van alles tussen twee euro, twintig cent en een grote mond! Je hoeft niets te geven hoor van mij, het mag, maar een grote mond heeft zo'n kind toch niet verdiend!

Salaris van krantenbezorgers is altijd gelijk per week. Folders gaan of per stuk of per gewicht. Dochter loopt folders die ze eerst nog moet rapen. Soms 20 stuks per set per week, soms maar 5. Hoewel het rapen dan sneller gaat, duurt het bezorgen net zo lang! Haar salaris variëert van 3.95 euro tot 15,80 per week. Voor 175 adressen. Het uitzicht op de fooien maken dat ze het vol houdt, zeg maar.

Helemaal mee eens. Mijn broertje heeft ook een tijd folders rondgebracht en kreeg voornamelijk een grote mond en dichtslaande deuren in zijn gezicht. En alleen aanbellen met mensen die folders willen hebben, niet bij nee-nee stickers. Dat was uit den boze. 10 cent en 20 cent was de meest voorkomende fooi. Mijn moeder is een aantal keer meegeweest, omdat broertje het verschrikkelijk vond na de eerste paar huizen. Ze stond niet naast hem, maar er wat achter. Echt, wat mensen allemaal uit kunnen kramen tegen een jochie van 14.

Hij moest er daarna direct mee ophouden, moeder heeft hem 50,- gegeven, zodat hij toch nog wat extra's had met de kerstdagen. Geld bij elkaar schooieren, zoals ze dat noemde, in de stromende regen, waar je voornamelijk grote monden kreeg, vond ze niets en zo kreeg broertje toch nog een bedrag waas hij wat mee kon.
quote:troedelke schreef op 21 december 2012 @ 09:05:

mijn dochter heeft ook aantal maanden de folders rond gebracht

dus ik weet wat bezorgers moeten doen dik 2,5 uren vouwen en een hele middag rond brengen

Ik leg het geld e5.- geruime tijd klaar

Ook mijn dochter heeft vorig jaar kerst een leuk bedrag opgehaald van bijna 180 euro

Ja,ik geef de folderlopers ook altijd ¤ 5,00.

Het is echt veel werk dat vouwen etc.
Ik geef de folderloper (doet ok het gratis weekkrantje) 5 euro, en mijn twee krantenbezorgers (nrc en vk) een tientje.

Dat soort werk verdient zo slecht, leuk voor ze.
quote:Chantilly21 schreef op 21 december 2012 @ 09:30:

[...]

Helemaal mee eens. Mijn broertje heeft ook een tijd folders rondgebracht en kreeg voornamelijk een grote mond en dichtslaande deuren in zijn gezicht. En alleen aanbellen met mensen die folders willen hebben, niet bij nee-nee stickers. Dat was uit den boze. 10 cent en 20 cent was de meest voorkomende fooi. Mijn moeder is een aantal keer meegeweest, omdat broertje het verschrikkelijk vond na de eerste paar huizen. Ze stond niet naast hem, maar er wat achter. Echt, wat mensen allemaal uit kunnen kramen tegen een jochie van 14.

Hij moest er daarna direct mee ophouden, moeder heeft hem 50,- gegeven, zodat hij toch nog wat extra's had met de kerstdagen. Geld bij elkaar schooieren, zoals ze dat noemde, in de stromende regen, waar je voornamelijk grote monden kreeg, vond ze niets en zo kreeg broertje toch nog een bedrag waas hij wat mee kon.

Wat erg! Je moeder heeft gelijk.

In wat voor rotbuurt loopt hij dan wel niet?

Hier geeft iedereen die kinderen gewoon iets. Leuk toch.
quote:-no-nick- schreef op 21 december 2012 @ 09:26:

Hier een nee nee sticker en toch bellen he?

Dodelijke vermoeiend die lui.

Ik heb een heeeeel zwaar leven.. ja maar echt heeeeeel zwaar.

(ken je dat liedje? Lijkt me wel op jou van toepassing)
quote:rococo schreef op 21 december 2012 @ 09:38:

[...]

Wat erg! Je moeder heeft gelijk.

In wat voor rotbuurt loopt hij dan wel niet?

Hier geeft iedereen die kinderen gewoon iets. Leuk toch.In een normaal dorp, zo'n 20.000 inwoners. Normale straat, geen rare dingen. Is nu 4 jaar geleden. Hij is niet lang daarna ook gestopt met folders.
quote:beautyfly schreef op 20 december 2012 @ 18:50:

Om jullie even een idee te geven wat een krantjesbezorger verdient. Mijn zoon brengt 140 krantjes rond en krijgt daar 3,18 euro voor.

Dat is wel extreem weinig. Mijn zoon brengt zo'n 180 pakketjes folders rond en krijgt per folder in het pakketje 98 cent. Meeste weken toch wel minimaal tien folders (en in deze tijd soms wel 20), en dan komt er nog zo'n huis aan huiskrantje bij waar ie 2.50 voor krijgt. Maar dat kan hij in één keer mee bezorgen. Wekelijks minimaal 12,50 dus als verdienste, maar hij (en meestal help ik daar dan een handje bij) moet wel van al die losse folders thuis eerst nog pakketjes maken, dus omgerekend per uur is het wel ietwat een dramatisch uurloon.

Die 180 adressen waren deze week goed voor zo'n 115 euro aan fooiengeld overigens. En daar waren ook mensen bij die 5 euro gaven. Dat zou ik dus zelf niet geven aan een folderbezorger. Ik geef 2 euro pp.
Toen we nog geen nee-nee sticker hadden, gaf ik 1 of 2 euro, net wat ik in m'n portemonnee had. En dat deed ik alleen omdat ik weet dat het zo slecht betaalt, eigenlijk vind ik het onzin. De dames bij AH verdienen ook geen wereldsalaris en daar geef ik ook geen fooi omdat ze het hele jaar m'n boodschappen zo netjes hebben gescand.

Las ergens dat de glazenwasser een tientje kreeg. Hier niet, hoor. Als hij al aanbelt, dan krijgt hij geld voor het wassen van de ramen, verder niet. Hij wordt prima betaald voor weinig geld en zo tevreden ben ik niet eens over hem.
quote:Chantilly21 schreef op 21 december 2012 @ 09:39:

[...]

In een normaal dorp, zo'n 20.000 inwoners. Normale straat, geen rare dingen. Is nu 4 jaar geleden. Hij is niet lang daarna ook gestopt met folders.

Dat was hier dus ook zo. Gewone woonwijk met zo op het oog boven modale gezinnen in koopwoningen. Ben hier zelf opgegroeid en weet dat sommige mensen er echt al dertig tot veertig jaar wonen. (Ik zat bij hun kinderen in de klas) Die mensen hoeven niets te geven, maar dat kun je dan op een normale manier zeggen, vind ik.

'Ik vraag niet om de ****folders, en ik vraag niet om die ****kaartjes dus sod*mi*t*r nu maar op en neem dat ****kaartje mee!' riep iemand tegen mijn dochter. Zij antwoordde: 'Ja, en u ook fijne feestdagen en misschien kunt u in het nieuwe jaar dan een sticker op de brievenbus plakken'. En toen vroeg die persoon of ze haar brutale mond wilde houden. Jammer genoeg heeft ze toen niet gezegd; 'Maar u begon.' Had van mij gemogen.
quote:sandt schreef op 21 december 2012 @ 11:31:

[...]

Dat was hier dus ook zo. Gewone woonwijk met zo op het oog boven modale gezinnen in koopwoningen. Ben hier zelf opgegroeid en weet dat sommige mensen er echt al dertig tot veertig jaar wonen. (Ik zat bij hun kinderen in de klas) Die mensen hoeven niets te geven, maar dat kun je dan op een normale manier zeggen, vind ik.

'Ik vraag niet om de ****folders, en ik vraag niet om die ****kaartjes dus sod*mi*t*r nu maar op en neem dat ****kaartje mee!' riep iemand tegen mijn dochter. Zij antwoordde: 'Ja, en u ook fijne feestdagen en misschien kunt u in het nieuwe jaar dan een sticker op de brievenbus plakkén'. En toen vroeg die persoon of ze haar brutale mond wilde houden. Jammer genoeg heeft ze toen niet gezegd; 'Maar u begon.' Had van mij gemogen.

Van mij ook

Wat ontzettend sneu voor je dochter!

[...]

'Ik vraag niet om de ****folders, en ik vraag niet om die ****kaartjes dus sod*mi*t*r nu maar op en neem dat ****kaartje mee!' riep iemand tegen mijn dochter. Zij antwoordde: 'Ja, en u ook fijne feestdagen en misschien kunt u in het nieuwe jaar dan een sticker op de brievenbus plakkén'. En toen vroeg die persoon of ze haar brutale mond wilde houden. Jammer genoeg heeft ze toen niet gezegd; 'Maar u begon.' Had van mij gemogen.Klinkt me bekend in de oren. Mijn moeder is naar voren gestapt en heeft zo'n beetje hetzelfde gezegd als jouw dochter, met de opmerking dat het respect ver te zoeken was en dat ze het geld, dat in broertjes gezicht werd gedrukt ( 10 cent) vooral moesten houden. Dat was overigens het meest nare geval, bij de meeste andere huizen werd wel kortaf gereageerd, maar zonder gescheld. Prima dat je niets geeft, dat hoeft ook niet, maar een beetje normaal regeren tegen een jochie van 14 lijkt me niet al te moeilijk. Zelfs al komen er 6 mensen langs op een avond, tieren, schelden en vloeken is gewoon sneu en dieptriest.
Ik geef voor die kinderen die folders en of andere kranten rondbrengen 2 euro, en de ochtendkrant 5 euro. Want die meneer zorgt er al zo lang voor dat ik om 7 uur in de ochtend de krant kan lezen!!
Ze komen bij ons niet aan de deur.
Aan de bezorger van een weekkrantje heb ik laatst 2 euro gegeven. Elke week ontvang ik het krantje netjes.

Als de bezorging gewoon goed is geweest dan zal ik altijd wel iets geven. Een paar euro. Minder dan een euro vind ik dan weer net niks.

Ik heb zelf vroeger ook folders en krantjes rondgebracht.

In het begin ging ik ook wel met de kaartjes langs de deur, maar uiteindelijk niet meer.

Ik werd gek van dat gezeik en gescheld en gedreig van mensen.

Ze zijn niet verplicht iets te geven en ik bedelde er ook echt niet voor. Gewoon aanbellen, kaartje geven met nieuwjaarswens erbij enzo en dan weer verder. Ik bleef niet staan wachten op geld. Tuurlijk hoop je dat je wat krijgt maar gewoon een vriendelijke reactie is ook al prima.

[...]

'Ik vraag niet om de ****folders, en ik vraag niet om die ****kaartjes dus sod*mi*t*r nu maar op en neem dat ****kaartje mee!' riep iemand tegen mijn dochter. Zij antwoordde: 'Ja, en u ook fijne feestdagen en misschien kunt u in het nieuwe jaar dan een sticker op de brievenbus plakken'. En toen vroeg die persoon of ze haar brutale mond wilde houden. Jammer genoeg heeft ze toen niet gezegd; 'Maar u begon.' Had van mij gemogen.

Da's wel heel asociaal tegen een kind zo tekeer te gaan, Dat kan idd ook op een normale manier.

Ik lees hier heel erg veel als reden om wat te geven, omdat ze zo weinig verdienen. Dat vind ik een beetje rare reden, daar kiezen die kinderen tenslotte toch zelf voor? Je zoekt een baantje, daar hoort een bepaalde beloning bij. Zie je dat zitten prima, vind je het loon niet genoeg voor de gedane arbeid, dan zoek je wat anders. Daar hoef ik in december dan toch geen geld voor te geven?
Ik heb vroeger ook de ochtendkrant bezorgt. Ik heb alleen het eerste jaar geld gevraagd. De meeste mensen in mijn wijk waren zo bot tegen me dat het voelde alsof ik aan het bedelen was. Ik heb ongeveer 5 jaar bezorgd en toen ik stopte kreeg ik via mijn rayonmanager nog kaarten, bloemen en geld toegestopt vanwege trouwe dienst. Blijkbaar waren er toch mensen blij met me
quote:helena2 schreef op 20 december 2012 @ 20:35:

Ik heb weleens andersom meegemaakt. Ons krantenmeisje, dagelijks, zag dat we een dochter hadden gekregen door het bord in de tuin. Had ze een tasje met felicitaties en een babytruitje aan de deur gehangen. Ik was zooo ontroerd, vind het nog steeds ongelofelijk lief.

Daar word ik nou helemaal blij van!

Wij hebben wel folders (heerlijk!) en een aantal kranten en we hebben een bakje met kleingeld op de kast in de gang staan. We geven tussen de 2 en de 10 euro. Vin´k gewoon leuk. Die guppies zijn er ook helemaal blij mee. Met die schattige puber- puistenkoppies.
quote:moccagourmet schreef op 21 december 2012 @ 12:51:

[...]

Da's wel heel asociaal tegen een kind zo tekeer te gaan, Dat kan idd ook op een normale manier.

Ik lees hier heel erg veel als reden om wat te geven, omdat ze zo weinig verdienen. Dat vind ik een beetje rare reden, daar kiezen die kinderen tenslotte toch zelf voor? Je zoekt een baantje, daar hoort een bepaalde beloning bij. Zie je dat zitten prima, vind je het loon niet genoeg voor de gedane arbeid, dan zoek je wat anders. Daar hoef ik in december dan toch geen geld voor te geven?Zodra het mocht ging ik schoonmaken op kantoren. 2 Uur per dag, van 18.00 uur tot 20.00 uur en ik had 300 gulden per maand.
@hiesje: als je om geld vraagt kan ik me dat voorstellen. Dan is het nog niet nodig om bot te zijn of te schelden, maar dam krijg je niets.

Als je me fijne feestdagen komt wensen en een goede bezorger bent krijg je van mij een flinke fooi.
Ik zit hier echt met verbazing te lezen wat die kinderen allemaal naar hun hoofd geslingerd krijgen. Als je niets wil geven dan pak je het kaartje aan en zeg je, dank je wel, jij ook fijne feestdagen.

En dan hebben ze het over de jeugd van tegenwoordig

Hier kwam van de week de jongen van de folders. Ik heb in de gang altijd een bakje met 1 en 2 euro munten voor collectes, daar heb ik hem een muntje van gegeven. Omdat het al vrij donker was zag ik niet wat ik hem gaf maar zag vanochtend dat er ook muntjes van 50 cent bij zaten. Daar geven we dan 3 of 4 van in de collectebus. Nou maar hopen dat ik hem een muntje van 1 of 2 heb gegeven anders vind ik het ook zo sneu.

Wij lezen een ochtendkrant en een lokale krant die 2 keer in de week komt.

Deze worden door 2 verschillende volwassenen bezorgt maar die gooien het kaartje gewoon in de bus.
Die van ons krijgt niets. Hij is altijd te laat en ik mis elke week weer folders.
anoniem_153213 wijzigde dit bericht op 21-12-2012 16:04
Reden: Typfoutje
% gewijzigd
Asociaal wat sommige bezorgers naar hun hoofd krijgen..bah!

Ik wil wel wat geven, maar ze bellen nooit aan! Het kaartje zit tussen de kranten gedrukt....

(mss ook teveel nare ervaringen achter de rug?)

"Vroeger" toen ik nog een ochtendkrant had gaf ik die jongen zo'n 5 a 7,50 euro. Was altijd op tijd en als hij voor de kerst langs kwam was hij altijd even vriendelijk en gezellig.
quote:isa89 schreef op 21 december 2012 @ 16:03:

Die van ons krijgt niets. Hij is altijd te laat en ik mis elke week weer folders.Da geef je dat eens door, heeft een betrouwbaar iemand weer kans op een baantje en heb jij je folders!

[...]

Ik snap dat soort mensen niet. Wat denken ze te bereiken door zo verschrikkelijk aso te reageren.

Wat me ik trouwens afvraag is of het verplicht is om als folderbezorger rond de feestdagen langs al die deuren te gaan aanbellen om prettige feestdagen te wensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven