Gemeentelijke afvaldienst

06-03-2021 23:01 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn woonplaats hebben we vier verschillende afvalrondes, GFT, papier, plastic/drinkkartons en restafval. Al die soorten worden elke 14 dagen opgehaald. Nu heeft de gemeente een leuke besparing gevonden. Het restafval wordt vanaf volgende maand nog maar een keer per 4 weken opgehaald, en iedereen krijgt een 140 liter kliko. Alleen voor gezinnen met meer dan vijf personen en/of kinderen onder de 3 kun je individuele afspraken maken.
Wij zijn met zijn tweeën, en hebben al een 140 liter kliko, maar redden soms die twee weken maar net. De meeste buren hebben een grote kliko (240 liter), en daar kon ik nog wel eens een zakje bij gooien. Ik scheid al zoveel mogelijk (plastic, papier, glas) maar voedselresten in mijn GFT-bak vind ik toch geen lekker idee. Ik gebruik die groene bak nu eigenlijk alleen voor tuinafval.
Hoe is dat bij jullie geregeld, en heb je ook je eigen milieustraat in de achtertuin? Hoe red je die 140 liter in vier weken?
Alle reacties Link kopieren
Maar GFT staat toch voor groente, fruit en tuinafval? Daar hoeft toch niet alleen tuinafval in?

Hier een Verpakkingsmateriaal otto, een groene otto en een keuze otto (tegen hoge betaling). Verder op elk punt in de wijk een een mini milieupark waar je in ondergrondse containers plastic, glas, papier en plastic kunt dumpen. Overig afval (voorheen de grijze otto) kun je tegen betaling dumpen in een ondergrondse container. Of je kan hier je keuze container voor gebruiken, maar die prijzen zijn echt asociaal hoog.

Door fatsoenlijk te scheiden hebben we nagenoeg geen afval om in de restcontainer te dumpen. Dus hoe je elke 2 weken een kleine otto helemaal vol hebt is me een raadsel..
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten met ons restafval naar een ondergrondse container 2 straten verderop. Onze etensresten gaan dus zeker wel in de groene container anders moeten we echt te vaak naar die ondergrondse en we betalen per lediging een bedrag van rond de €2,-.
Wij eten veganistisch dus gelukkig hebben we nooit gedoe met maaien in de groencontainer in de zomer en een grote tuin waar de kliko’s ver van het huis kunnen staan.
We hebben nog een kliko voor plastic en een kliko voor papier.
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 23:09
56.59% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Wij zijn ook met z’n tweeën maar hebben hooguit 1 kleine grijze zak per week. Afval van voedsel is toch juist bedoeld om in de gft te gooien, ik zie verschil in kleur niet zo zeer waarom het dan viezer zou zijn. Wij hebben een afbreekbare afvalzak in de gft container zitten en geen last van stank of ongedierte, alleen in zomer gewoon iedere keer wel laten legen ondanks niet vol.
De grijze container gaat hier dus hooguit 1x per 2 maanden aan de weg, heb veel meer karton, plastic en gft dan grijze bak.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft speciaal voor dit doel een aluminium honkbalknuppel om de vuilniszakken ‘aan te duwen’ en al zoveel mogelijk ‘plat’ te meppen voordat ze in de kliko gaan. Ik wist niet wat ik zag toen ik daar eens toevallig via de achterom kwam :-D

Verder heeft ze die biologisch afbreekbare zakken maar aangeschaft om voedselresten toch in de gft kliko te gooien want anders redt ze het niet. Tuinafval kan ze daarom in de lente en zomer niet meer allemaal kwijt in de kliko (en gazon eruit halen is ook weer zoiets) en rijdt zwager zeker één keer per 14 dagen zelf maar met wat zakken naar de milieustraat. Haar halve garage ligt vol met boxen snoeiafval, glas, blik, plastic en oud papier.

Hoop niet dat ze dat bij ons ook gaan invoeren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
O hou op, hier is dit al een jaar zo en ik vind het een ramp. Eén keer vergeten de restafval container aan de weg te zetten of oud papier of nu in mijn geval beiden, en dan kun je tot de volgende vuilnisdienst ( over 4 weken ) creatief bezig gaan, ugh.
Als je een groter gezin hebt mag je een extra container aanvragen maar dat kost je dan wel 150 euro.
Ik heb nu een snel groeiende stapel dozen en oud papier in de keuken staan, de restcontainer zit propvol ( vervelend als je twee binnenkatten hebt ).
Voor verpakkingsafval kan ik iedere dag naar buiten lopen om een stapel daar in te gooien. Niet milieuvriendelijk van me gedacht maar ik ben mijn eigen home-stort erg beu.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een 140L restafval en zetten hem elke 4 weken aan straat. Dat redden we prima, omdat we daarnaast goed scheiden.
We hebben een 140L groene bak, daarin gaat naast tuinafval ook groente- fruit en etensresten. Ook koffiefilter en theezakjes. Die gaat elke 2 weken aan straat.
We hebben een 240L plastic bak. Daarin gaat alles wat erin mag en is met 2 weken helemaal vol.
We hebben een 240L papierbak en die kan elke maand aan straat en is dan ook zo goed als vol.

Wij zijn met 2 volwassen en 4 kinderen tussen 7 en 14 jaar en huisdieren.
Wij zijn ook met z'n tweeën en hebben een kliko van 140 liter (240 kan ook maar is duurder) die eens in de zes weken geleegd wordt. Ik vind het prima te doen. Je gaat er wel heel goed je afval van scheiden.
anoniem_293641 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 23:15
13.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Knap, dat jullie dat redden. Ik doe bijv verpakkingen van vlees (-waar) wel bij het restafval omdat het plastic in een zak gaat die achter de keukendeur hangt. Dat wil ik dus wel een beetje schoon houden, omdat anders de katten die zak ook te lijf gaan. In de zomermaanden past mijn tuinafval al niet in de GFT-bak, dus dat gaat dan ook niet. Het zal wel echt gedwongen verandering van gedrag zijn, mijn buren hebben met hun grote kliko’s nog meer restafval dan ik.
KamilleT schreef:
06-03-2021 23:13
Knap, dat jullie dat redden. Ik doe bijv verpakkingen van vlees (-waar) wel bij het restafval omdat het plastic in een zak gaat die achter de keukendeur hangt. Dat wil ik dus wel een beetje schoon houden, omdat anders de katten die zak ook te lijf gaan. In de zomermaanden past mijn tuinafval al niet in de GFT-bak, dus dat gaat dan ook niet. Het zal wel echt gedwongen verandering van gedrag zijn, mijn buren hebben met hun grote kliko’s nog meer restafval dan ik.
Daar moet een betere oplossing voor zijn toch? Waarom niet plastic in een bak ipv een zak? Dan hebben de katten er ook geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Als we in de zomer de groene otto vol hebben omdat we druk in de tuin zijn geweest en het duurt nog te lang tot hij geleegd wordt, dan knopen we de deksel dicht, doen de otto achter in de auto en rijden even naar het milieupark. Daar kun je tuinafval gratis storten. Hoef je niet anderhalve week te wachten tot je verder in de tuin kan.
KamilleT schreef:
06-03-2021 23:13
Knap, dat jullie dat redden. Ik doe bijv verpakkingen van vlees (-waar) wel bij het restafval omdat het plastic in een zak gaat die achter de keukendeur hangt. Dat wil ik dus wel een beetje schoon houden, omdat anders de katten die zak ook te lijf gaan. In de zomermaanden past mijn tuinafval al niet in de GFT-bak, dus dat gaat dan ook niet. Het zal wel echt gedwongen verandering van gedrag zijn, mijn buren hebben met hun grote kliko’s nog meer restafval dan ik.
Ik ben eerder verbaasd dat jullie het niet redden, maar als je etensresten en een deel van je plastic niet scheidt, gaat het natuurlijk wel snel. Zeker plastic verpakkingen nemen gewoon veel ruimte in.
En net wat je zegt zal het ook een nieuwe gewoonte moeten worden, in het begin moest ook ook vaak nadenken waar iets hoorde, nu is het automatisme.
De meeste mensen doen etenswaren wel in de gft-kant.
KamilleT schreef:
06-03-2021 23:13
Knap, dat jullie dat redden. Ik doe bijv verpakkingen van vlees (-waar) wel bij het restafval omdat het plastic in een zak gaat die achter de keukendeur hangt. Dat wil ik dus wel een beetje schoon houden, omdat anders de katten die zak ook te lijf gaan. In de zomermaanden past mijn tuinafval al niet in de GFT-bak, dus dat gaat dan ook niet. Het zal wel echt gedwongen verandering van gedrag zijn, mijn buren hebben met hun grote kliko’s nog meer restafval dan ik.
Tja. Dan moet je daar iets aan veranderen dus. Zulke verpakkingen horen gewoon bij het plastic.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
06-03-2021 23:15
Daar moet een betere oplossing voor zijn toch? Waarom niet plastic in een bak ipv een zak? Dan hebben de katten er ook geen last van.
Ik heb dus nu een gewone pedaalemmer, een stapel oud papier, lege flessen en die plasticzak in mijn piepkleine keukentje. Ik vrees dat ik wel iets anders moet gaan verzinnen. Mijn afvalzakken (Brabantia type G) hebben ook net een vorm die niet lekker in de kliko past. Jammer dat ik mijn mooie pedaalemmer net heb. Misschien moet ik daar maar de plasticbak van maken en dan een klein emmertje voor de restafval.
Wij hebben 2 pedaalemmers in de keuken staan, 1 voor rest en 1 voor plastic en drinkkartons. Daar gaat plastic van vleesafval ook gewoon in. En etensresten gaan in een biologisch afbreekbare zak in de gft-bak.
Maar hoeveel etensresten heb je dan, als dat blijkbaar het verschil maakt, als daardoor je restafval zo vol zit per 2 weken?
KamilleT schreef:
06-03-2021 23:19
Ik heb dus nu een gewone pedaalemmer, een stapel oud papier, lege flessen en die plasticzak in mijn piepkleine keukentje. Ik vrees dat ik wel iets anders moet gaan verzinnen. Mijn afvalzakken (Brabantia type G) hebben ook net een vorm die niet lekker in de kliko past. Jammer dat ik mijn mooie pedaalemmer net heb. Misschien moet ik daar maar de plasticbak van maken en dan een klein emmertje voor de restafval.
Raar dat je in deze tijd een normale pedaalemmer koopt. Afval scheiden is toch al een tijdje de norm?
Hier in huis is plastic afval veruit de winnaar qua hoeveelheid.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 23:22
5.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Groen (klokhuizen, aardappelschillen enz) gaat grotendeels naar het hertenkamp. Plastic in zakken die we gelukkig elke maand gratis aan de weg mogen zetten. Papier lever ik regelmatig in, laat het nooit oplopen totdat het 1 keer per maand opgehaald wordt. Vind het vervelend als ik mijn papierbak vol heb en breng het dan effe naar de papierrecycling. Restafval heb ik nauwelijks. Glas gaat regelmatig weg in de glasbak als ik boodschappen ga doen.
apiejapie wijzigde dit bericht op 06-03-2021 23:27
8.19% gewijzigd
Plastic van vlees en eten even afspoelen voor het in de plasticbak gaat.

Voor tuinafval gewoon een composthoop maken, daar komt geen ongedierte op af en stinkt niet. Dat slinkt heel snel en kost je geen ruimte in je gft-bak.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 06-03-2021 23:23
51.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
06-03-2021 23:20
Wij hebben 2 pedaalemmers in de keuken staan, 1 voor rest en 1 voor plastic en drinkkartons. Daar gaat plastic van vleesafval ook gewoon in. En etensresten gaan in een biologisch afbreekbare zak in de gft-bak.
Maar hoeveel etensresten heb je dan, als dat blijkbaar het verschil maakt, als daardoor je restafval zo vol zit per 2 weken?
Ik weet niet waar het aan ligt. De inhoud van de kattenbak doe ik ook bij het restafval, natuurlijk de zakjes uit toilet en badkamer. Met het thuiswerken nemen de koffiecups ook de nodige ruimte in. Tja, alles bij elkaar. Ik denk dat ik maar ga beginnen met de grote pedaalemmer plasticbak maken.
En wat voor zakken kunnen in de GFT-bak? Zijn dat kartonnen zakken of een soort bioplastic?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
06-03-2021 23:19
Ik heb dus nu een gewone pedaalemmer, een stapel oud papier, lege flessen en die plasticzak in mijn piepkleine keukentje. Ik vrees dat ik wel iets anders moet gaan verzinnen. Mijn afvalzakken (Brabantia type G) hebben ook net een vorm die niet lekker in de kliko past. Jammer dat ik mijn mooie pedaalemmer net heb. Misschien moet ik daar maar de plasticbak van maken en dan een klein emmertje voor de restafval.
Zo gaat het hier wel, grote bak voor plastic en klein bakje voor grijze kliko
Gewoon even in de supermarkt kijken, maar grofweg kun je zeggen dat de transparante vuilniszakken vaak afbreekbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het "verpakkingsmateriaal", niet alleen plastic. Blik etc. mag er ook bij in. Die koffiecups zou ik bij ons gewoon bij het plastic/verpakkingsmateriaal gooien.

Wij hebben inderdaad een prullenbak voor verpakkingsmateriaal/plastic. Ideaal!
almdudler wijzigde dit bericht op 06-03-2021 23:25
4.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je goed scheidt en een beetje oplet met wat je koopt, heb je bijna geen restafval. Maak je je afval goed plat voordat je het in de zak/bak stopt?

Hier gaat wel al het groen in de groenbak, ook de etensresten. Eens in het jaar hang ik hem in de sloot en spoel ik hem uit. Er zijn eventueel ook bedrijven die je bak eens in de zoveel tijd kunnen reinigen als je hem aan de weg zet.

De zak met pmd-afval hangt hier in een kast met slot op de deur. Geen kat die daar bij komt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kliko voor papier, een kliko voor plastic (dat verzamel ik eerst in een zak in huis en als die vol is, gaat hij naar de kliko).
En dan 1 grijze vuilniszak per week die in een ondergrondse container gaat.

Voor tuinafval hebben we niets. 2 x in het jaar een bak voor bladeren in de straat, en de rest moet je zelf naar het tuindepot brengen, 2 straten verderop.

We zijn met 2 + peuter en lukt prima.
Alleen als we wat veel aankopen hebben gedaan komen we soms niet uit met papier. Dat bewaren we dan even in de garage of we gaan een keer naar de milieu straat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven