Gerechten voor 1.

19-12-2016 15:11 16 berichten
Zoonlief is binnenkort een week (ofzo) bij vader. Ik vind koken leuk, maar voor 1 persoon vind ik het eigenlijk een beetje stom. Een week lang op brood, noodlesoep en junkfood leven is niet echt een goed idee.

Heeft iemand suggesties voor makkelijk, (relatief) gezonde gerechten? Op soep na. En niet uit blik/pot/magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Stamppot rauwe andijvie....die grote blauwe supermarkt heeft zakjes gesneden andijvie van 200 of 250 gram!
Oh dear, how sad, never mind.
Vind je het erg om 2 dagen achter elkaar hetzelfde te eten of wil je echt elke dag wat anders?

Anders zou je bijvoorbeeld nasi, lasagne of stamppot kunnen maken. Kan je makkelijk opwarmen, dus hoef je niet elke dag te koken.

Anders maaltijdsalades, omeletten of wokgerechten? ( Bij AH heb je volgens mij 1 persoonszakjes wokgroenten)
Nou, op zich vind ik 2 dagen achter elkaar hetzelfde niet echt een probleen. Stamppot gaat dus wel op de lijst, da's wel een goed idee. Wokken ook.

Meestal als ik behoefte heb aan groenten in een kinderloos weekend, pleur ik een zooi tomaten/paprika/ui in de oven en maak daar soep van. Dat tikt toch makkelijker weg dan een halve kilo tomaten en 3 paprika's.
Broodje hamburger: (biologische) hamburger grillen, op een lekker broodje, veel sla erbij.

Verschillende groenten (pompoen, pastinaak, wortel, courgette, ui, aubergine) met wat olijfolie besprenkelen en op bakplaat in de over grillen. Kun je nog wat spekjes doorheen doen.
Gewoon een beetje handig zijn en ingrediënten over meer dagen verspreid gebruiken.

Voorbeeld: Als je op dag 1 een kilo aardappelen schilt en kookt en die eet met een paar broccoliroosjes en een (vega)burger, kun je op dag 2 gebakken aardappelen eten met een gebakken zalmoot en sla en op dag 3 van het restje aardappelen nog een keer een spaanse aardappeltorilla maken met de overgeleven sla en eventueel brood erbij. Op dag 4 gebruik je dan de overgebleven broccoliroosjes weer met cashewnoten en kokosmelk in een thaise curry met rijst. De overgebeleven rijst is de volgende dag weer goed als basis voor nasi met nasigroenten en een gebakken ei, enzovoorts....
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

De ene dag chili con carne met rijst, de dag erna blikje mais erdoor en de chili op een wrap. Kunnen er ook nog 2 porties de vriezer in.

Grote pan pastasaus maken en in porties invriezen voor op dit soort dagen (of dagen met kind en je hebt geen zin/tijd om te koken).

En 1 avond natuurlijk pizza/ sushi laten bezorgen. Dat moet als je kindloos bent!
quote:merano schreef op 19 december 2016 @ 15:58:

Gewoon een beetje handig zijn en ingrediënten over meer dagen verspreid gebruiken.

Voorbeeld: Als je op dag 1 een kilo aardappelen schilt en kookt en die eet met een paar broccoliroosjes en een (vega)burger, kun je op dag 2 gebakken aardappelen eten met een gebakken zalmoot en sla en op dag 3 van het restje aardappelen nog een keer een spaanse aardappeltorilla maken met de overgeleven sla en eventueel brood erbij. Op dag 4 gebruik je dan de overgebleven broccoliroosjes weer met cashewnoten en kokosmelk in een thaise curry met rijst. De overgebeleven rijst is de volgende dag weer goed als basis voor nasi met nasigroenten en een gebakken ei, enzovoorts....Ja dit dus! Dit doe ik als werkende vrouw en drukke moeder dus altijd. Gezond maar snel.
quote:Jynta1981 schreef op 19 december 2016 @ 16:10:

En 1 avond natuurlijk pizza/ sushi laten bezorgen. Dat moet als je kindloos bent!Oh, ja!
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

drie eieren, beetje melk zalm,spinazie,zout en peper

Zalm omelet,snel klaar gezond,lekker.
Wat ik altijd eet als ik alleen (of zonder kinderen) eet:

- risotto met bospaddestoelen (eenpansgerecht)

- zelfgemaakte ragout met pasteibakje of wilde rijst en sla

- maaltijdsalade met gegrilde (warme) kalkoen, bacon, tomaat, komkommer, botersla en honingmosterdressing

- gevuld turks brood (neem ik wel een kleiner maatje); brood opensnijden en erin:geruld gehakt met tacokruiden, tomatenblokjes, mais, evt. bonen en veel geraspte kaas erover.

- pasta carbonara met een groene salade
Hahaha! De sushi laten bezorgen is geen probleem. Ik ben vaste klant. Daarom bestel ik altijd via hungy.nl, dan verdien je stempels en bij 10 stempels krijg je een gratis bestelling van het gemiddelde van voorgaande bestellingen.

Ja, dat over meerdere dagen verspreiden doe ik dus "normaal" ook. En als zoon een weekend weg is, dan kook ik op donderdagavond voor 2 avonden, dan eet ik dat de volgende dag ook.

Aardappelen heb ik nooit in huis. Nou ja, als we een keer stamppot eten wel, maar dan zo'n zakje. Als ik een zak koop, moet ik de helft weggooien en dat vind ik zonde. We eten niet zoveel aardappelen.

En, dit klinkt heel stom en verwend. Eten uit de vriezer vind ik met veel gerechten, zoals een curry ofzo, niet lekker. Er gaat zoveel smaak/structuur verloren.

De omelet klinkt lekker! En dat van dat Turk brood ook. En de maaltijdsalade. Wat voor kalkoen gooi je er doorheen dan? Gewoon filet? Of blokjes?
Krieltjes, hamburger en rode kool

Tagliatelle met broccoli en bechamel-gehaktsaus

Aardappelen, gekookte eieren en prei met kerriesaus (met rozijntjes!)

Rijst met roerbakgroenten en ei/vlees

Risotto met kip en courgette
zak wokgroenten met shoarmavlees of kipblokjes roerbakken.

pasta of noedels erbij.
quote:Pruttie schreef op 19 december 2016 @ 16:26:

En de maaltijdsalade. Wat voor kalkoen gooi je er doorheen dan? Gewoon filet? Of blokjes?Gewoon een filetje bakken in de grillpan.
Ben fan van de pastasalade Pesto van AH, krijg 'm precies op in m'n eentje. Anders maak ik pasta en vries de saus in voor een andere x. Elke dag 1 persoonsmaaltijd wordt anders wel erg prijzig en arbeidsintensief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven