Gesprek- Hoe gaat de huizenmarkt zich ontwikkelen?

13-03-2021 17:00 472 berichten
:hello:
Mijn vriend gaat in zijn eentje een huis kopen, waar ik erbij kom wonen. Huizenmarkt is een dagelijks onderwerp hier. Los daarvan is wonen, huren en kopen iets wat mijn interesse heeft zodra ik afgestudeerd was en een baan kreeg. Het is een dankbaar onderwerp in alle sociale kringen. Het is vrij 'logisch' om op den duur een huis te kopen. Of groter te gaan wonen vanwege wensen, kinderen die er zijn/komen etc. Als je wat ouder bent ga je wellicht kleiner wonen. Er wordt veel samengewoond, veel relatiebreuken. Oftewel huis is een hot topic.

Iets wat al jarenlang speelt is het huizentekort (belangrijk thema met aankomende verkiezingen, maar bijna elke verkiezing wel), de dalende en stijgende huizenmarkt. Met name in de steden/randstad is het oververhit. Je kan soms niet eens meer een bezichtiging krijgen als je diezelfde dag nog belt. Huizen worden steeds duurder en duurder. Behalve met de laatste crisis van 2008 tot 2013. Relatief kort, 5 jaar. Als je bedenkt dat het daarna alleen duurder en duurder is geworden. In een artikel van Rtl nieuws van 2020 werd gezegd dat huizen gemiddeld 5-6% stegen met uitschieters van 10% per jaar.

Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren de komende jaren huizenmarkt, de prijzen en de samenleving. Ik woon in een grote stad en hier ben je beperkt met wat je met 1 modaal salaris kopen. Niet zonder een gift van ouders, eigen geld. Een studio moet lukken, leuke, kleine (klus)woning of in minder aantrekkelijk deel van de stad. Samen met je partner (die ook een redelijk modaal salaris heeft) kopen geeft een betere kans.

Ik denk dat we niet meer in zo'n crisis terecht komen als in 2008. We hebben daarvan geleerd. Maar ja, wat is de verwachting voor de komende jaren? Als de huizen steeds duurder en duurder worden. Het is haast wel wat de gek ervoor geeft. In het filmpje (2018) staat dat een derde van de huizen boven de vraagprijs weg gaat. Ben benieuwd waar die tweederdere van die huizen staan. Aangezien de huizenmarkt steeds gekker wordt, is de inschatting van mij dat er nu nog meer huizen weg gaan boven de vraagprijs en de hoogte van de bedragen waarmee overboden wordt nóg hoger liggen. Een huis wat eerst 250.000 kostte, gaat over 5 jaar voor 319.000 weg (stijging van 5%). Starten komen nu al nauwelijks aan een huis. Op een gegeven moment kan het niet anders dat het stabiliseert of dat het weer instort?

Ik maak mij zorgen hoe de huizenmarkt zich nog gaat ontwikkelen. Ben benieuwd wat jullie gedachtes over zijn :)

https://www.nu.nl/geldzaken/6114216/nat ... elden.html

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... boelhouwer
Check het filmpje ook
katrien31 schreef:
13-03-2021 17:32
Beetje kort door de bocht dit maar ok. Bij 500.000 zit je al snel aan bijna 2.000 per maand

Als je 1500 p.m. aan (gedwongen of vrijwillige) aflossing of spaarfondsen aan vast laat plakken wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis gekocht in 2014, voor een goede prijs, met de gedachte zo rond 2030 weer te verkopen en verhuizen. Maar als de prijzen/ het aanbod de komende 10 jaar niet verandert, blijven we hier nog wel een tijdje plakken.

Ik las van de week de blog van Teunie over dit onderwerp. Ben meestal wel fan van haar. Maar klagen over een tekort aan woningen, terwijl je zelf 10 kinderen hebt, vind ik toch wel.. bijzonder.
madamecannibale schreef:
13-03-2021 17:35
<Knip>
Aan de andere kant vind ik dat een koopwoning ook te veel wordt gezien als iets dat voor iedereen beschikbaar moet zijn. Als ik dan lees dat meer dan een derde van de sociale huurders (verreweg de meeste huurhuizen in Nederland) afhankelijk is van huursubsidie, dan denk ik niet dat die mensen beter af zijn in een koopwoning. Bij een koopwoning komen een hoop extra kosten kijken, dat vergeten mensen wel eens.
Het zou mooi zijn als huren ook echt een optie is. Maar sinds woningbouwverenigingen steeds meer huizen verkopen en minder sociaal bouwen maar wel vrije sector bouwen zijn veel mensen beter af in een gekocht huis.

Tien jaar wachten op een huis is echt te lang.
Hetismogelijk schreef:
13-03-2021 17:42
Wij hebben ons huis gekocht in 2014, voor een goede prijs, met de gedachte zo rond 2030 weer te verkopen en verhuizen. Maar als de prijzen/ het aanbod de komende 10 jaar niet verandert, blijven we hier nog wel een tijdje plakken.

Ik las van de week de blog van Teunie over dit onderwerp. Ben meestal wel fan van haar. Maar klagen over een tekort aan woningen, terwijl je zelf 10 kinderen hebt, vind ik toch wel.. bijzonder.
Waarom? Die 10 kinderen heeft Nederland hard nodig.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-03-2021 17:43
Het zou mooi zijn als huren ook echt een optie is. Maar sinds woningbouwverenigingen steeds meer huizen verkopen en minder sociaal bouwen maar wel vrije sector bouwen zijn veel mensen beter af in een gekocht huis.

Tien jaar wachten op een huis is echt te lang.
Helemaal mee eens. Of een koophuis voor iedereen gewenst is vind ik een lastige, sommige mensen hebben meer voordeel bij huur. Maar woonruimte is een basisbehoefte, en zou wel voor iedereen op een redelijke termijn haalbaar moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
13-03-2021 17:42
Wij hebben ons huis gekocht in 2014, voor een goede prijs, met de gedachte zo rond 2030 weer te verkopen en verhuizen. Maar als de prijzen/ het aanbod de komende 10 jaar niet verandert, blijven we hier nog wel een tijdje plakken.

Ik las van de week de blog van Teunie over dit onderwerp. Ben meestal wel fan van haar. Maar klagen over een tekort aan woningen, terwijl je zelf 10 kinderen hebt, vind ik toch wel.. bijzonder.
Ik vind sowieso wat van mensen die zo ontzettend veel kinderen op de wereld zetten.
Ik vraag me altijd af wat hen zo speciaal maakt dat we 10 van hun nakomelingen nodig hebben, ipv 2 of 3. :mrgreen:
phloxx wijzigde dit bericht op 13-03-2021 17:48
1.12% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:44
Waarom? Die 10 kinderen heeft Nederland hard nodig.
Voor het milieu is het anders verre van wenselijk.
Drie kinderen is dan ook zat. Dan heb je er nog steeds meer dan je zelf mee bent (2pers).
Nog daargelaten hoe het voor die kinderen moet zijn, vraag me af hoe vaak je persoonlijke aandacht van een van je ouders krijgt.
Maar goed dat is natuurlijk mega off topic en een andere discussie, dus ik zal het hierbij laten.
-
Phloxx schreef:
13-03-2021 17:48
.....
Maar goed dat is natuurlijk mega off topic en een andere discussie, dus ik zal het hierbij laten.
Prima hoor. Wij gaan het ook niet eens worden.
Veel ellende van randstedelingen die bij ons een huis kopen. Ze hebben meer budget omdat zij meer krijgen voor hun huis, ze kopen de huizen (overbieden) op waardoor wij niets meer kunnen kopen en ze zijn nog veeleisend ook. Zaken die bij ons in het dorp normaal zijn worden door vele randstedelingen met irritatie ontvangen. Ga dan niet op het platteland wonen.

Het stinkt naar mest, de trekkers mogen niet door het dorp, de trekkers mogen geen drek achterlaten. Dan denk ik echt....wat doe je hier dan.

Doorstroming is compleet weg....,. huurhuizen worden verkocht waardoor jongeren uit ons dorp verdwijnen, ov wordt steeds minder, faciliteiten verdwijnen.....
Led-lampje schreef:
13-03-2021 17:23
Door groei van werkeloosheid als er crisis komt.
Maar dan klapt iets niets. De vraag daalt, aanbod groeit lijkt mij. Totdat het weer aantrekt.

Ik heb weinig onthouden van de crisis van 2008 en hoe het vervolgens ging met de huizen per jaar (zegt overigens niet dat het zo bij een volgende crisis moet gaan). Wat gebeurde er toen?

Wat gebeurd er dan? Verschuiving van koop naar sociale huur. Want mensen die voorheen niet konden kopen (meer), moeten toch ergens wonen. Met een restschuld kan je niet echt iets kopen. Tenzij je een CEO bent van een multinational (goedlopend uiteraard)
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:36
Als je 1500 p.m. aan (gedwongen of vrijwillige) aflossing of spaarfondsen aan vast laat plakken wel.
Als jij een hypotheek nodig hebt en flink stuk of geheel aflossen zit je bij 500.000 echt tegen de 2.000 aan. Aflossingsvrij is a niet slim en b niet aftrekbaar.
Maar goed dat is de discussie hier niet 😉
Tadderak30 schreef:
13-03-2021 17:30
Ik denk dat je iets te enthousiast bent als je veronderstelt dat we voldoende hebben geleerd van de vorige crisis. Ik ken ondertussen weer voldoende mensen die maximaal lenen en een gigantisch probleem gaan hebben bij het verlies van 1 inkomen (laat staan 2 inkomens op hetzelfde moment). Bovendien weegt sinds dit jaar de studieschuld minder zwaar, waardoor de leenruimte is toegenomen. Daarnaast las ik vanmorgen dat steeds meer mensen (inmiddels ruim 1/3 van alle kopers) geen financieringsvoorbehoud meer maken bij het kopen van een huis. Je loopt dat een wezenlijk risico op een boete van 10% van de aankoopprijs. Overbieden maakt ook nog eens dat je financiële buffer bij tegenslag aanzienlijk uitgeput kan worden. Kortom, de risico's op de huizenmarkt nemen toe. Een normaal effect van een groeiend risico is een grotere rentelast en een moeilijkere bank. Zodra dat inzet nemen ook de bewegingen af en heb je een recessie op de huizenmarkt.

Tot zover de ratio. Feit is dat ook wij ruim overbieden op woningen en vrij desperate zijn.
Niet iedereen heeft er wat van geleerd :) Maar sommige mensen leren het nooit. Maar gelukkig heeft de overheid in ieder geval een stokje voor gestoken door de volledige aflossingsvrije hypotheek af te lossen. Strengere rekenformules zijn er nu voor het berekenen van maximaal hypotheekbedrag (misschien iets te streng of weinig aandacht voor bepaalde groepen).

Jaaaa dat bieden zonder behoud van financiering snap ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij zoeken in de randstad vanuit een huurhuis. Dan sta je al 6-0 achter als je geen huis achter de band hebt met overwaarde. Wij zouden heel graag ons huurhuis kopen maar dat lukt tot op heden niet. In de regio waar ik woon is 12 a 15% overbieden de norm.
Dus dan zoeken wij iets minder fanatiek
katrien31 schreef:
13-03-2021 18:05
Als jij een hypotheek nodig hebt en flink stuk of geheel aflossen zit je bij 500.000 echt tegen de 2.000 aan. Aflossingsvrij is a niet slim en b niet aftrekbaar.
Maar goed dat is de discussie hier niet 😉

Een half miljoen tegen 1.5% lenen blijft 625 bruto per maand. En dat is de enige reden dat de huizenprijzen kunnen blijven stijgen.

Verder is en blijft de rente laag. Aftrekbaarheid is eigenlijk geen issue. Mits je geen domme beslissing bij het kopen maakt is aflossingsvrij vooral riskant voor de staat or bank, niet voor de huizenkoper.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 13-03-2021 18:13
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk wel een op funda, en dan zie ik dat er gewoon €190.000 word gevraagd voor een 1- kamer studio.
Waar haalt men het lef vandaan??
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 18:12
Een half miljoen tegen 1.5% lenen blijft 625 bruto per maand. En dat is de enige reden dat de huizenprijzen kunnen blijven stijgen.

Verder is en blijft de rente laag. Aftrekbaarheid is eigenlijk geen issue. Mits je geen domme beslissing bij het kopen maakt is aflossingsvrij vooral riskant voor de staat or bank, niet voor de huizenkoper.
De maandlasten zijn inderdaad niet zo hoog maar als alleenstaande met een net boven modaal inkomen krijg je geen hypotheek hoger dan twee ton.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
13-03-2021 18:13
Ik kijk wel een op funda, en dan zie ik dat er gewoon €190.000 word gevraagd voor een 1- kamer studio.
Waar haalt men het lef vandaan??

Doordat het er voor betaald wordt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lovestar schreef:
13-03-2021 18:04
Maar dan klapt iets niets. De vraag daalt, aanbod groeit lijkt mij. Totdat het weer aantrekt.

Ik heb weinig onthouden van de crisis van 2008 en hoe het vervolgens ging met de huizen per jaar (zegt overigens niet dat het zo bij een volgende crisis moet gaan). Wat gebeurde er toen?

Wat gebeurd er dan? Verschuiving van koop naar sociale huur. Want mensen die voorheen niet konden kopen (meer), moeten toch ergens wonen. Met een restschuld kan je niet echt iets kopen. Tenzij je een CEO bent van een multinational (goedlopend uiteraard)
https://www.kop-munt.nl/munt/archief/zo ... ietcrisis/


https://nos.nl/op3/artikel/2174769-10-j ... begon.html
En voor sociaal huren moet je eigenlijk altijd ingeschreven blijven staan ook al doe je er niets mee.
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 13-03-2021 18:44
6.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat er nog weer eens een crisis aankomt maar dat na die crisis de prijzen weer hoger zullen zijn dan voor die crisis. Dat was ook zo met de crisis van 2008-2013.

In 1999 dacht ik nog: wie gaat er nou 100.000 gulden (gulden dus!) betalen voor een appartementje van 50m2 in de Staatsliedenbuurt in Amsterdam. We wachten wel tot de gekte voorbij is en de prijzen weer zakken.
Nu mag je blij zijn als je voor 400.000 euro (EURO!) iets van 50m2 in die buurt vindt. Dus 8x over de kop in iets meer dan 20 jaar.

Ik ken iemand die iets kocht en na 3 jaar weer verkocht met 60.000 euro winst. En iemand anders die iets kocht en na 5 jaar met 90.000 euro winst verkocht. Beide in Amsterdam. Maar dat zijn wel de trends die zich als een olievlek over het land verspreiden.

Maar het kan nog veel gekker, kijk maar naar Londen en Parijs. Veertigers zoals ik kunnen daar niet zonder huisgenoten wonen. Onbetaalbaar.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 13-03-2021 18:46
27.82% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
madamecannibale schreef:
13-03-2021 18:18
De maandlasten zijn inderdaad niet zo hoog maar als alleenstaande met een net boven modaal inkomen krijg je geen hypotheek hoger dan twee ton.


Wat alleenstaanden kunnen kopen met hun salaris vind ik trouwens niet zo belangrijk. Alleen als ze kinderen hebben. Wat vooral belangrijk is wat gezinnen die kinderen hebben (of graag willen), kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Lovestar schreef:
13-03-2021 17:07
Ik zou trouwens wel graag naar het zuiden, noorden of oosten willen verhuizen. Alleen familie en vrienden blijven in de randstad plakken. Vraag mij af hoe lang het duurt voordat mensen zich daadwerkelijk wat verder van de randstad gaan vestigen,
Hier woonachtig in zuiden (zuiden is natuurlijk een breed begrip maar in midden brabant en veel randstedelingen of terugkerende randstedelingen hebben zich hier am gevestigd. Huizenprijzen gaan hier ook steeds verder omhoog en overbieden is een standaard. Brabants dagblad heeft afgelopen weken op zaterdag een item gemaakt over starters of alleenstaande/mensen met beperkte inkomens, die niets meer kunnen kopen. Wat ik denk, in tegenstelling tot jouw OP dat de huizenprijzen echt niet blijven stijgen en dat we ook echt niks hebben geleerd van crisis van 2008. Dure huizen zijn nu betaalbaar vanwege een lage rente en florerende economie maar als een of beide gaan wijzigen voorzie ik grote problemen. Zelfs voor mijn eigen vrienden die toch allemaal redelijk recent een vrij dure woning hebben gekocht vele tienduizende euros boven vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
13-03-2021 17:42
Wij hebben ons huis gekocht in 2014, voor een goede prijs, met de gedachte zo rond 2030 weer te verkopen en verhuizen. Maar als de prijzen/ het aanbod de komende 10 jaar niet verandert, blijven we hier nog wel een tijdje plakken.

Ik las van de week de blog van Teunie over dit onderwerp. Ben meestal wel fan van haar. Maar klagen over een tekort aan woningen, terwijl je zelf 10 kinderen hebt, vind ik toch wel.. bijzonder.
Ik vraag me serieus af hoe Teunie haar kinderen dit doen. Rond de twintig al trouwen en een huis kopen. Ze hebben hele gewone banen. Waar komt dat geld vandaan?
blondie68 wijzigde dit bericht op 13-03-2021 18:49
Reden: Foutje
0.38% gewijzigd
Antoon69 schreef:
13-03-2021 18:45
Wat alleenstaanden kunnen kopen met hun salaris vind ik trouwens niet zo belangrijk. Alleen als ze kinderen hebben. Wat vooral belangrijk is wat gezinnen die kinderen hebben (of graag willen), kunnen kopen.

Pardon?
Alleenstaanden hoeven geen dak boven hun hoofd?
Blondie68 schreef:
13-03-2021 18:47
Ik vraag me serieus af hoe Reünie haar kinderen dit doen. Rond de twintig al trouwen en een huis kopen. Ze hebben hele gewone banen. Waar komt dat geld vandaan?
Sparen en bijbeunen. Ze zullen het ook allemaal niet zo doen (de kinderen die havo of vwo gedaan hebben of doen, zal het bijvoorbeeld niet lukken). En hun eisen liggen echt lager: ze willen een huis om te trouwen om legitiem te seksen, dus elke hut is oké. Ze kunnen toch wel klussen.
patsy--stone schreef:
13-03-2021 18:42
Ik denk wel dat er nog weer eens een crisis aankomt maar dat na die crisis de prijzen weer hoger zullen zijn dan voor die crisis. Dat was ook zo met de crisis van 2008-2013.

In 1999 dacht ik nog: wie gaat er nou 100.000 gulden (gulden dus!) betalen voor een appartementje van 50m2 in de Staatsliedenbuurt in Amsterdam. We wachten wel tot de gekte voorbij is en de prijzen weer zakken.
Nu mag je blij zijn als je voor 400.000 euro (EURO!) iets van 50m2 in die buurt vindt. Dus 8x over de kop in iets meer dan 20 jaar.

Ik ken iemand die iets kocht en na 3 jaar weer verkocht met 60.000 euro winst. En iemand anders die iets kocht en na 5 jaar met 90.000 euro winst verkocht. Beide in Amsterdam. Maar dat zijn wel de trends die zich als een olievlek over het land verspreiden.

Maar het kan nog veel gekker, kijk maar naar Londen en Parijs. Veertigers zoals ik kunnen daar niet zonder huisgenoten wonen. Onbetaalbaar.

Dat is ook de reden dat de jongere generatie op de keper beschouwd krom moet liggen voor de oudere.

Die oudere generatie verspilt het meeste van dat geld, terwijl het juist in de jongere generatie geïnvesteerd had moeten worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven