Gesprek- Hoe gaat de huizenmarkt zich ontwikkelen?

13-03-2021 17:00 472 berichten
:hello:
Mijn vriend gaat in zijn eentje een huis kopen, waar ik erbij kom wonen. Huizenmarkt is een dagelijks onderwerp hier. Los daarvan is wonen, huren en kopen iets wat mijn interesse heeft zodra ik afgestudeerd was en een baan kreeg. Het is een dankbaar onderwerp in alle sociale kringen. Het is vrij 'logisch' om op den duur een huis te kopen. Of groter te gaan wonen vanwege wensen, kinderen die er zijn/komen etc. Als je wat ouder bent ga je wellicht kleiner wonen. Er wordt veel samengewoond, veel relatiebreuken. Oftewel huis is een hot topic.

Iets wat al jarenlang speelt is het huizentekort (belangrijk thema met aankomende verkiezingen, maar bijna elke verkiezing wel), de dalende en stijgende huizenmarkt. Met name in de steden/randstad is het oververhit. Je kan soms niet eens meer een bezichtiging krijgen als je diezelfde dag nog belt. Huizen worden steeds duurder en duurder. Behalve met de laatste crisis van 2008 tot 2013. Relatief kort, 5 jaar. Als je bedenkt dat het daarna alleen duurder en duurder is geworden. In een artikel van Rtl nieuws van 2020 werd gezegd dat huizen gemiddeld 5-6% stegen met uitschieters van 10% per jaar.

Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren de komende jaren huizenmarkt, de prijzen en de samenleving. Ik woon in een grote stad en hier ben je beperkt met wat je met 1 modaal salaris kopen. Niet zonder een gift van ouders, eigen geld. Een studio moet lukken, leuke, kleine (klus)woning of in minder aantrekkelijk deel van de stad. Samen met je partner (die ook een redelijk modaal salaris heeft) kopen geeft een betere kans.

Ik denk dat we niet meer in zo'n crisis terecht komen als in 2008. We hebben daarvan geleerd. Maar ja, wat is de verwachting voor de komende jaren? Als de huizen steeds duurder en duurder worden. Het is haast wel wat de gek ervoor geeft. In het filmpje (2018) staat dat een derde van de huizen boven de vraagprijs weg gaat. Ben benieuwd waar die tweederdere van die huizen staan. Aangezien de huizenmarkt steeds gekker wordt, is de inschatting van mij dat er nu nog meer huizen weg gaan boven de vraagprijs en de hoogte van de bedragen waarmee overboden wordt nóg hoger liggen. Een huis wat eerst 250.000 kostte, gaat over 5 jaar voor 319.000 weg (stijging van 5%). Starten komen nu al nauwelijks aan een huis. Op een gegeven moment kan het niet anders dat het stabiliseert of dat het weer instort?

Ik maak mij zorgen hoe de huizenmarkt zich nog gaat ontwikkelen. Ben benieuwd wat jullie gedachtes over zijn :)

https://www.nu.nl/geldzaken/6114216/nat ... elden.html

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... boelhouwer
Check het filmpje ook
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:08
Rentestand is de meest bepalende parameter en de lange termijn verwachtingen zijn een zeer lage rente. Naar Japans voorbeeld. Huizenprijzen blijven stijgen maar de woonkosten blijven laag. Als je een half miljoen leent tegen 1.5% zijn de netto hypotheeklasten nog steeds maar 500 euro per maand plus eventuele aflossing. Vrijwel niks dus.
Nou dit klopt niet helemaal. Met halve ton aan hypotheek met huidige rentestand van 1,5% zijn je maandlasten bruto nog steeds ruim €2000 en netto rond de €1800. Zou mooi zijn als een woning van 5 ton voor €600 per maand de deur uit zou gaan. Zou meteen verhuizen naar woning van 1 miljoen met die redenering zouden we die makkelijk kunnen betalen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
13-03-2021 17:26
Zolang vele nu overbieden op de huizenmarkt hebben ze niets van het verleden geleerd.
De prijzen zijn abnormaal hoog!
Dat hoor ik nu al 15 jaar en toch gaan ze elke keer nog hoger.

Mijn vader verklaarde mij gek dat ik 9 jaar geleden een huis ging kopen.
"Want de prijzen gingen binnenkort wel dalen".

9 jaar later gaan de huizen hier in de straat voor 100+ extra de deur uit dan wat we toen hebben betaald :-).


(En jep, ik woon in BE, maar ik heb de indruk dat qua koophuizen de prijzengekte nogal gelijk is.)
wissewis wijzigde dit bericht op 13-03-2021 18:54
9.34% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-03-2021 18:36
Doordat het er voor betaald wordt?
Ja, ik vind ‘het lef’ ook een beetje raar. Dat is blijkbaar wat het momenteel waard is. Of niet, maar dan verkoop je gewoon niet.

Op een bepaald moment zullen de prijzen wel weer eens gaan dalen. En dan na een tijdje weer stijgen. Ik heb het recent toevallig uitgezocht, en eind jaren 70 stegen huizenprijzen 30-40% per jáár. Toen werd ook gezegd dat huizen nooit meer zo veel waard zouden zijn. Geloof maar dat je graag een huis tegen de prijzen van toen zou willen. Hetzelfde eigenlijk in 2008-2009: huizen worden nooit meer zo veel waard als nu, je kunt alleen maar verliezen. Guess what? Ze zijn nu nog veel meer waard.
Op zich is een dalende prijs ook helemaal geen probleem, zolang je maar niet hoeft te verhuizen. Als mijn huis morgen de helft waard is van vandaag, doet mij dat geen centje pijn. Ik betaal nog steeds hetzelfde als vandaag, ik woon nog steeds in hetzelfde huis. En ergens de komende tig jaar trekt het heus wel weer bij.

De ‘problemen’ met maximaal lenen zijn ook anders dan rond 2006. Toen was de verhouding tussen inkomen en Max hypotheek heel anders dan nu. Natuurlijk zullen er nog steeds wel mensen onverstandige dingen doen (ook altijd al zo geweest), maar de tijd van ‘we financieren gewoon een boot en twee auto’s mee’ is echt al lang voorbij.

Er zijn heel wat plekken op de wereld waar woonruimte nog heel veel duurder is, en daar klappen de prijzen ook niet. Dus ‘dit kan echt niet’, misschien. Maar ik zou er niet op durven gokken dat het binnen een paar jaar ineens leuk betaalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:44
Waarom? Die 10 kinderen heeft Nederland hard nodig.

Nederland is veel te vol je, kan je kont niet meer keren.
Andersom schreef:
13-03-2021 18:47
Pardon?
Alleenstaanden hoeven geen dak boven hun hoofd?

Ja hoor. Maar een bescheiden kamertje is toch eigenlijk genoeg? Liefst efficient op elkaar gestapeld :D

Kinderen hebben juist die ruimte en veilige en beschermde omgeving nodig. En ouders dichtbij die veel tijd met ze kunnen doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
13-03-2021 18:51
Nou dit klopt niet helemaal. Met halve ton aan hypotheek met huidige rentestand van 1,5% zijn je maandlasten bruto nog steeds ruim €2000 en netto rond de €1800. Zou mooi zijn als een woning van 5 ton voor €600 per maand de deur uit zou gaan. Zou meteen verhuizen naar woning van 1 miljoen met die redenering zouden we die makkelijk kunnen betalen :biggrin:
In theorie zou het kunnen, als je volledig aflossingsvrij leent. Dan betaal je alleen rente, en dan kom je daar wel aardig in de buurt. Je kunt alleen vrijwel nergens meer een volledig aflossingsvrije hypotheek krijgen, zeker niet als starter. En het is ook maar de vraag of het een goed idee is. Maar in theorie kan het.
himalaya schreef:
13-03-2021 18:36
Doordat het er voor betaald wordt?
En mensen denken dat ze weinig anders kunnen krijgen. Of omdat de huizenprijzen zullen blijven stijgen en beter nu dan nog meer voor neerleggen straks. Het is wat de gek ervoor geeft.

Het is echt :fortune: maar vraag mij af wanneer de gekte ophoudt en wat er dan vervolgens gebeurd: stagnering, daling of misschien een crash. En wat de gevolgen dan zijn. Ik vermoed weer huizen onder water. Wat op zich niet erg is, als je een tijdje blijft wonen. Maar dan zit je vast als je uit elkaar gaat oid. Herhaling van de crisis van 2008.

Over die rente. In het filmpje wordt gezegd dat de lage rente voorlopig zal blijven (verwachting nog 30 jaar) en hoogstens zal stijgen tot 3%
O_o
Led-lampje schreef:
13-03-2021 18:40
https://www.kop-munt.nl/munt/archief/zo ... ietcrisis/


https://nos.nl/op3/artikel/2174769-10-j ... begon.html
En voor sociaal huren moet je eigenlijk altijd ingeschreven blijven staan ook al doe je er niets mee.
Thanks! :) Ik ga het gelijk lezen.

Aanvulling:
Nogmaals thanks. De facts zijn fijn, want ik wist het niet exact meer.
In 5 jaar is het gemiddelde prijs voor een huis gedaald met 21% tot een dieptepunt van €206.100 gedaald. Na 10 jaar was het weer op de punt van voor de crisis €261.900. In 2019 was het gemiddelde €312.957 en in 2020 was het €365.000 O_o

De aanbod voor huizen blijft. Steeds meer vergrijzing en mensen die met ondersteuning zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Toename van bevolkingsgroei (ook door migranten) en steeds meer alleenstaande huishoudens die ook ergens wonen. Deel zal dat huur zijn, maar ook een deel koop.

Conclusie: die bubbel van hoge prijzen blijft? :-?
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 13-03-2021 19:19
45.94% gewijzigd
Antoon69 schreef:
13-03-2021 18:55
Ja hoor. Maar een bescheiden kamertje is toch eigenlijk genoeg? Liefst efficient op elkaar gestapeld :D

Kinderen hebben juist die ruimte en veilige en beschermde omgeving nodig. En ouders dichtbij die veel tijd met ze kunnen doorbrengen.

Echt? Ook als je 25+ bent en niet meer studeert?

En waar zijn die kamers dan? Kamers die niet vallen binnen de studentenhuisvesting en die je kunt huren zonder dat je ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-03-2021 19:05
Echt? Ook als je 25+ bent en niet meer studeert?

En waar zijn die kamers dan? Kamers die niet vallen binnen de studentenhuisvesting en die je kunt huren zonder dat je ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling.
Ik gok dat "samenhuizen" voor 25 of 30+'ers alsmaar populairder gaat worden.

Gewoon echt 3 of 4 alleenstaanden die samen iets kopen met genoeg slaapkamers.


Moet je alleen wel incalculeren dat mensen partners kunnen krijgen, er na een paar jaar weer uit willen trekken, ...
Dat er hier van tevoren afspraken over worden gemaakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Andersom schreef:
13-03-2021 17:21
Maar slechts weinigen krijgen het voor elkaar om een half miljoen te lenen.

Jongeren kunnen vaak nog geen ton lenen. Maar wel voor 600 euro huren.
Nou, hier genoeg jongeren die een huis van 230.000 kopen en dan ook nog verbouwen. En die zelf niet een ton meenemen.

Hier ook bijna alle woningen die duurder verkocht worden dan de vraagprijs.
friezinnetje2014 schreef:
13-03-2021 19:15
Nou, hier genoeg jongeren die een huis van 230.000 kopen en dan ook nog verbouwen. En die zelf niet een ton meenemen.

Hier ook bijna alle woningen die duurder verkocht worden dan de vraagprijs.

Jonger dan 25? En alleen?

Hier in de straat ook een jong stel maar dan wel iets ouder dan 25.
Andersom schreef:
13-03-2021 19:18
Jonger dan 25? En alleen?

Hier in de straat ook een jong stel maar dan wel iets ouder dan 25.
Sommige alleen en onder de 25, anderen koppels ook onder de 25 (als in 21-22 jaar)
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 17:35
Ik denk dat dat wel weer gaat veranderen. Zeker als je 100k+ aan eigen geld kan inbrengen.


Maar jongeren worden inderdaad geweldig genaaid door de oudere generatie. Maar zolang jongeren zo individualistisch ingesteld blijven zal er niet snel iets wezenlijks veranderen denk ik.
Ik vind het heel oneerlijk dat als je als starter flink spaart om met een deel eigen geld een huis te kunnen kopen, je ieder jaar op je spaargeld inteert door de vermogensbelasting. De overheid heeft het maximum te lenen bedrag aan banden gelegd, maar verzuimd om iets te regelen voor starters die nu veel meer moeten sparen om te kunnen kopen. Het is heel eenvoudig om een spaarvorm in het leven te roepen die niet meetelt voor de vermogensbelasting en waarvan je het saldo dan alleen mag gebruiken voor een paar bijzondere uitgaven zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een eigen woning.
gordijn87 schreef:
13-03-2021 18:46
Hier woonachtig in zuiden (zuiden is natuurlijk een breed begrip maar in midden brabant en veel randstedelingen of terugkerende randstedelingen hebben zich hier am gevestigd. Huizenprijzen gaan hier ook steeds verder omhoog en overbieden is een standaard. Brabants dagblad heeft afgelopen weken op zaterdag een item gemaakt over starters of alleenstaande/mensen met beperkte inkomens, die niets meer kunnen kopen. Wat ik denk, in tegenstelling tot jouw OP dat de huizenprijzen echt niet blijven stijgen en dat we ook echt niks hebben geleerd van crisis van 2008. Dure huizen zijn nu betaalbaar vanwege een lage rente en florerende economie maar als een of beide gaan wijzigen voorzie ik grote problemen. Zelfs voor mijn eigen vrienden die toch allemaal redelijk recent een vrij dure woning hebben gekocht vele tienduizende euros boven vraagprijs.
Wat is jouw verwachting over hoe snel en tot hoe hoog de rente stijgt? En de economie staat erom bekend dat het een conjunctuur is. Op en neer, op en neer. Maar wellicht wel op en neer naar boven.

En hier ook hoge overbiedingen. 50k bij vrienden. 50k bij een huis van een vriend.
https://www.businessinsider.nl/huis-kop ... arkt-2021/

Het overbieden gaat voorlopig nog wel door.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 18:50
Dat is ook de reden dat de jongere generatie op de keper beschouwd krom moet liggen voor de oudere.

Die oudere generatie verspilt het meeste van dat geld, terwijl het juist in de jongere generatie geïnvesteerd had moeten worden.

Ik werk al dik 35 jaar, heb geen kinderen dus verbras mijn geld aan dingen die ik leuk/nuttig vind. Dat jij dat ‘verspillen’ noemt omdat ik het niet investeer in de jonge generatie vind ik dan weer raar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Fizz schreef:
13-03-2021 19:21
Ik vind het heel oneerlijk dat als je als starter flink spaart om met een deel eigen geld een huis te kunnen kopen, je ieder jaar op je spaargeld inteert door de vermogensbelasting. De overheid heeft het maximum te lenen bedrag aan banden gelegd, maar verzuimd om iets te regelen voor starters die nu veel meer moeten sparen om te kunnen kopen. Het is heel eenvoudig om een spaarvorm in het leven te roepen die niet meetelt voor de vermogensbelasting en waarvan je het saldo dan alleen mag gebruiken voor een paar bijzondere uitgaven zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een eigen woning.

Het is ook schandalig oneerlijk voor de jongere generatie nu.
himalaya schreef:
13-03-2021 19:38
Ik werk al dik 35 jaar, heb geen kinderen dus verbras mijn geld aan dingen die ik leuk/nuttig vind. Dat jij dat ‘verspillen’ noemt omdat ik het niet investeer in de jonge generatie vind ik dan weer raar.
De waardestijging van jouw huis moet uiteindelijk door de jongere generatie betaald worden. Maar ik respecteer de persoonlijke vrijheid van mensen hun leven in te delen zoals ze willen, dus doe wat je niet laten kunt.

Maar wat betreft toekomstig economisch beleid in Nederland zie ik niet in waarom een maatschappij die wil investeren in zijn eigen voortbestaan jou het leven gemakkelijk zou moeten maken.
himalaya schreef:
13-03-2021 19:38
Ik werk al dik 35 jaar, heb geen kinderen dus verbras mijn geld aan dingen die ik leuk/nuttig vind. Dat jij dat ‘verspillen’ noemt omdat ik het niet investeer in de jonge generatie vind ik dan weer raar.

Ik denk niet dat het over verspillen van jouw eigen geld gaat maar over het verspillen van gemeenschapsgeld.
Alle reacties Link kopieren
Dus het huis is van je vriend, jij trekt bij hem in en als het dan fout loopt sta je op straat?
Miffy53 schreef:
13-03-2021 19:51
Dus het huis is van je vriend, jij trekt bij hem in en als het dan fout loopt sta je op straat?

Ja Lovestar, waarom wordt je niet voor een bepaald gedeelte eigenaar van het huis?
Andersom schreef:
13-03-2021 19:51
Ik denk niet dat het over verspillen van jouw eigen geld gaat maar over het verspillen van gemeenschapsgeld.

Nou, als al die schatrijke 'vitale senioren' de (enorme) waardestijging van hun huis aan zichzelf uit laten betalen en dat geld vervolgens uitgeven aan flauwekul als overbodige en belastende wereldreizen, in plaats van dat dat geld besteed wordt aan, ik noem waar wat, betere scholing van jongeren, de nieuwe energievoorziening in Nederland, of de leefbaarheid van Nederland, dan weet ik wel wat de Nederlandse maatschappij zou moeten bevorderen en wat niet. Die enorme hoeveelheid geld die nu bij oudere huizeneigenaren zit moet daar eigenlijk weggehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-03-2021 18:45
Wat alleenstaanden kunnen kopen met hun salaris vind ik trouwens niet zo belangrijk. Alleen als ze kinderen hebben. Wat vooral belangrijk is wat gezinnen die kinderen hebben (of graag willen), kunnen kopen.
Want?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven