Goedkoper wonen voor en nadelen

17-09-2020 11:38 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik woon al 10 jaar in een vrije sector huurwoning, eerst met partner, daarna met huisgenoten en sinds kort zonder huisgenoot. De huisgenoten waren een aantal jaar echt nodig om de huur te kunnen betalen, nu niet meer. Ik sta nu eindelijk lang genoeg ingeschreven om kans te maken op een sociale huurwoning in mijn stad. En nu twijfel ik.... Hieronder de vergelijking, dingen die gelijk blijven zoals OV en parkeren niet genoemd alleen de verschillen)

Huidige voordelen:
Groot huis, alle ruimte, geweldige keuken, bad en aparte douche, garage, dicht bij stad (maar wel een buitenwijk), fietsafstand van station. Ik voel me echt thuis in dit huis.

Huidige nadelen:
Veel geld (1050pm), niet in de buurt van basisschool waar rozetje over een jaar naar toe gaat, grote tuin (ben slecht in onderhoud, vind ik niet leuk ook). geen speeltuin in zicht

Voordelen verhuizen:
350 euro in de maand goedkoper. loop/fiets afstand van school rozetje. speeltuin voor de deur/in zicht

Nadelen verhuizen:
Wennen aan nieuw huis, gedoe van verhuizen, geen bad, kleine dichte keuken, wijk die niet bij iedereen goed staat aangeschreven (een intake gesprek is ook onderdeel van de procedure, dus ze zijn bezig de balans/sfeer van de wijk aan te pakken)

De hoofdvraag lijkt te zijn, is 350 euro per maand voldoende om net minder fijn te gaan wonen. En hoe belangrijk is dat dicht bij school wonen nou?
Qua budget zou ik het goed kunnen gebruiken ik kan mn schuldaflos verdubbelen (stomme dingen uit verleden, in huidig tempo nog 4 jaar en dan 2) en iets meer besteedbaar inkomen overhouden.

Ik sta nog niet als eerste op de lijst trouwens, 6e voor de woning die nu beschikbaar is, kan heel goed zijn dat deze het sowieso niet wordt dus, maar ik ben er zo druk mee in mn hoofd!

Wat denken jullie?
---

Eind conclusie: ik heb mijn interesse in de woning terug getrokken. Niet verhuizen.
-rosings- wijzigde dit bericht op 17-09-2020 15:03
2.42% gewijzigd
Ik lees meer nadelen dan voordelen, maar het is echt jouw eigen gevoel.

Wat is 2 jaar eerder aflossen, als je vervolgens ergens woont waar je niet happy bent?

Als je wel naar een goedkopere woning wilt, zou ik echt nog even op de wachtlijst blijven staan en alleen reageren op een woning waar jij echt het idee hebt dat je niet te veel hoeft in te leveren.
Het sociale huurhuis klinkt niet als een huis waar je echt enthousiast over bent, dus zou je alleen maar kiezen voor de goedkopere huur. Ik zou het risico op burenoverlast ook meenemen, je weet wat je hebt nu en en joost mag weten wat je krijgt, helemaal in de sociale huur sector kan dat best een risico zijn.

Ik zou uitkijken naar een sociale huurwoning waar je wel enthousiast over bent.
Ik zou dan wachten tot iets langs komt dat je echt bevalt en dan pas verhuizen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Is er verschil in kindvriendelijkheid? Meer kinderen in de buurt van ene dan andere huis? Lijkt me heel leuk voor kind om vriendjes op loopafstand te hebben. Verder is 350 euro wel veel geld, helemaal als je schulden hebt.

Wennen aan nieuw huis en gedoe van verhuizen zijn maar tijdelijk, dat komt wel goed. Maar het huis moet wel goed voelen. Ik zou het denk ik daar vanaf laten hangen. Dus pas beslissen als je in het huis hebt rondgelopen.
Mijn financiele geschiedenis is natuurlijk wat turbulenter geweest dan het hier nu zo omschreven staat, dus geld is wel een gevoelig punt voor me. Ik denk dat ik er misschien toch te veel belang aan hecht. Want in principe gaat het goed zo als nu gaat financieel.

Oma vind het voordeel van de school op loopafstand trouwens heel zwaar wegen, ik minder, benieuwd wat andere ouders daar van vinden.
- Kun je eventueel weer een huisgenoot nemen als dat financieel nodig is?
- Hoelang duurt het nog voor dat kind naar school gaat?
MadameJean schreef:
17-09-2020 11:53
- Kun je eventueel weer een huisgenoot nemen als dat financieel nodig is?
- Hoelang duurt het nog voor dat kind naar school gaat?
ze gaat volgend jaar naar school, net drie geworden.
Huisgenoot zou weer kunnen, maar ik vind nu zonder wonen wel heel erg fijn.
Verhuizen is in jouw situatie best een goed idee, maar dan wel naar een woning en buurt waar je je ook thuis gaat voelen. Zo leest dit huis niet.

Dus: vooral goed om je heenkijken, bezichtigen en er pas voor gaan als het huis bij jouw wensen past. Je woongenot is zoveel waard.
Heb je in je schuldenaflosscenario meegenomen dat je ook verhuiskosten zult hebben?
Ik ben jaren geleden verhuisd van een wijk waar voorheen veel sociale sector huur was (en waar nog steeds wel wat problemen waren) naar een wijk met veel gezinnen en eigenwoningbezit. Ik zou voor geen goud weer terugwillen naar een wijk waar regelmatig problemen zijn; de stress die klote buren opleveren is enorm en ik betaal graag elke maand wat meer voor de rust die dit oplevert. Dit effect is m.i. alleen maar sterker als je ook nog kinderen hebt die op straat spelen.

Maargoed, niet iedereen is gelijk en sommigen kunnen veel beter over onwenselijkheden in de buurt heen stappen. Ik kan dat slecht.
Afstand school-woning vind ik erg belangrijk. Heb lange tijd (door omstandigheden) ver van de basisschool gewoond. Vond het erg vermoeiend (duurt langer voordat ze zelfstandig naar school kon) en kinderen meenemen (best belangrijk) om te spelen was ook erg omslachtig. Dus dat zou voor mij erg zwaar wegen. Ik ben ook bewust verhuisd naar een omgeving met een basisschool vlak in de buurt, echt heel erg fijn. Nu zit (puur mazzel) haar middelbare school ook nog om de hoek (walhalla :flirting: )

Ik zat trouwens ook in de sociale huur (situatie hiervoor) in een heel rustig en fijn buurtje, alleen met praktisch geen kinderen. Dat bleek ook wel een dingetje te zijn als je en ver van de basisschool woont en er zeer weinig kinderen in de buurt zijn om mee te spelen. Ik heb wat heen en weer gevlogen om spelen mogelijk te maken. Echt lekker dat het in mijn huidige woonsituatie veel makkelijker gaat.
whateffa wijzigde dit bericht op 17-09-2020 12:00
30.30% gewijzigd
-Rosings- schreef:
17-09-2020 11:52
Mijn financiele geschiedenis is natuurlijk wat turbulenter geweest dan het hier nu zo omschreven staat, dus geld is wel een gevoelig punt voor me. Ik denk dat ik er misschien toch te veel belang aan hecht. Want in principe gaat het goed zo als nu gaat financieel.

Oma vind het voordeel van de school op loopafstand trouwens heel zwaar wegen, ik minder, benieuwd wat andere ouders daar van vinden.
Ik vind een school in de wijk wel voordelen hebben voor de kinderen zelf. Dat ze op een bepaald moment zelf naar school kunnen lopen of fietsen bijvoorbeeld. Vriendjes die in de buurt wonen. Maar dat is ook wel afhankelijk van het type school. Voor een ‘gewone’ buurtschool ligt dat anders dan voor een vrije school die kinderen uit een veel grotere regio aantrekt. Dan zou het voor mij minder doorslaggevend zijn.

En verder eens met wat al geschreven is, blijf rustig wachten tot er iets langskomt waar je echt blij van wordt. Als je nu zo hoog op de lijst staat, komt er wellicht met een beetje meer geduld nog een veel fijner plekje op je pad.
.
anoniem_63aafde67ebca wijzigde dit bericht op 10-11-2020 14:10
99.52% gewijzigd
Als je het kunt betalen, zou ik blijven zitten waar je nu zit. Vooral het feit dat het niet zo’n beste wijk is, zou ik niet zien zitten.
Zet even voor jezelf op een rij wat verhuizen kost. Nieuwe vloer, iets op de muren, nieuwe gordijnen...
Persoonlijk zou ik in deze tijd never nooit in een sociale huurwoning gaan wonen.
75-90% wordt toegewezen aan psychiatrisch patiënten, ex-gedetineerden, statushouders en vele andere groepen met meerdere problemen. Gewone werkende mensen, met hun leven op orde, komen zelden in aanmerking voor zo'n woning.
Dit betekent dat je dag en nacht te maken zult gaan krijgen met overlast en ander gezeik van je buren en wijkgenoten. Daar kun je op dit forum dagelijks over lezen.
Zelf woon ik al lang in een wijk die niet zo geweldig bekend staat, in een sociale huurflat. Ik woon hier prima, er is wel eens wat, maar voel me veilig en er is niet veel overlast. Toch zouden veel mensen hier niet willen wonen.
Ik overweeg ook wel eens om te kijken voor een andere sociale huurwoning. Maar zou never nooit niet willen verhuizen naar een buurt waar zo'n selectie deel van de toewijzing uitmaakt. Want dan heb je te maken met een buurt waar echt problemen en overlast zijn. Ik ken een paar buurten in mijn stad waar zo'n toewijzing gebruikt wordt, dat is echt niet best. En ik ben niet verwend wat betreft wijk waar ik nu woon.
Als je het kunt betalen en een stabiel inkomen hebt, zou ik niet verhuizen. Wat je nu hebt, heb je niet bij sociale huurwoning.

Ook belangrijk is wat je vooruitzichten zijn op de arbeidsmarkt, welke sector ben je werkzaam, vast contract of niet. Ofwel hoe stabiel is je huidige inkomen. Als het mis gaat qua werk en inkomen moet je wel verhuizen naar een sociale huurwoning en moet je het doen met wat je op dat moment kan krijgen. Er valt dan niets meer te kiezen.
jo12345 schreef:
17-09-2020 12:17
Persoonlijk zou ik in deze tijd never nooit in een sociale huurwoning gaan wonen.
75-90% wordt toegewezen aan psychiatrisch patiënten, ex-gedetineerden, statushouders en vele andere groepen met meerdere problemen. Gewone werkende mensen, met hun leven op orde, komen zelden in aanmerking voor zo'n woning.
75 tot 90%? Heb je ook een bron van die cijfers? Ik geloof daar namelijk niet zoveel van. Lekker stigmatiserend ook, voor iedereen die in een sociale huurwoning woont: alsof dat allemaal luie, uitkeringstrekkende probleemgevallen zijn. :nooo:
jo12345 schreef:
Dit betekent dat je dag en nacht te maken zult gaan krijgen met overlast en ander gezeik van je buren en wijkgenoten. Daar kun je op dit forum dagelijks over lezen.
Wat een onzin.
jo12345 schreef:

Ik ken toch best veel gewoon werkende mensen die in een sociale huurwoning wonen :wtf:
Maar goed, als je nu fijn woont zou ik niet verhuizen naar een andere woning. Je klinkt niet heel enthousiast over de sociale huurwoning.
jo12345 schreef:

Alleen de huurders van sociale woningbouw die overlast ervaren, roeren zich. En dat geeft een vertekend beeld.
jo12345 schreef:
Jou nomineer ik tot de grappenmaakster van de dag. :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven