gordijnen/vitrage/plissee/niets?
maandag 2 maart 2009 om 23:13
Ben benieuwd of iemand ideeen heeft over het volgende:
Sinds kort wonen we in een herenhuis met in de voorgevel 3 van die klassieke hoge ramen. Met schitterende uitzicht. En (over een tijdje) potentiele inkijk vanaf de straat (terras voor de deur). Nu zijn we aan het dubben hoe we het uitzicht kunnen houden en tegelijk wat meer privacy krijgen (er hangt nu nog niets). Gordijnen zijn een optie maar meestal open en behoorlijk aanwezig. Zelf vind ik plissee gordijnen wel een oplossing maar vindt vriendlief te strak. Hij denkt aan vitrage maar dat vind ik weer zo jammer van het uitzicht en -volgens mij- hou je die inkijk.
wie-o-wie heeft een leuke oplossing?
Sinds kort wonen we in een herenhuis met in de voorgevel 3 van die klassieke hoge ramen. Met schitterende uitzicht. En (over een tijdje) potentiele inkijk vanaf de straat (terras voor de deur). Nu zijn we aan het dubben hoe we het uitzicht kunnen houden en tegelijk wat meer privacy krijgen (er hangt nu nog niets). Gordijnen zijn een optie maar meestal open en behoorlijk aanwezig. Zelf vind ik plissee gordijnen wel een oplossing maar vindt vriendlief te strak. Hij denkt aan vitrage maar dat vind ik weer zo jammer van het uitzicht en -volgens mij- hou je die inkijk.
wie-o-wie heeft een leuke oplossing?
maandag 2 maart 2009 om 23:54
dinsdag 3 maart 2009 om 00:56
Het voordeel van plisse gordijnen zal je bekend zijn, je kunt ze kopen die je van boven en onderaf in kan stellen zeg maar. Voordeel daarvan is dat je wel privacy kunt hebben met tegelijk nog lichtinval door een strook bovenin, of ze juist kunt openen als je denkt, lang leve de inkijk. Strak? Ach.. dan neem je een soort met franje...
Plakfolie is te vast, dat kun je niet meer openen. Zonde voor je eigen uitzicht lijkt me.
Ik zou voor plisse gaan. Ga ik in mijn eigen keuken ook doen.
Plakfolie is te vast, dat kun je niet meer openen. Zonde voor je eigen uitzicht lijkt me.
Ik zou voor plisse gaan. Ga ik in mijn eigen keuken ook doen.

dinsdag 3 maart 2009 om 08:11
Wij hebben voor sommige ramen shades van luxaflex. Dat is stoffen luxaflex die je helemaal dicht kunt doen maar die je ook als vitrage kunt gebruiken.
Voor andere ramen hebben we een soort van dubbel rolgordijn, met doorkijkbalken en dichte balken. Als je de twee gordijnen precies achter elkaar doet, dan heb je veel lichtinval, als je ze precies contra doet dan heb je een dicht gordijn. Deze zijn wat strakker dan die shades van luxaflex.
Er bestaan ook nog in-betweens, dat is een soort van dikke vitrage.
Er zijn ook luxaflex die je zowel van onder als van boven kunt op-/intrekken.
Ga eens kijken bij een goede raamdecoratiezaak, zij kunnen je wel adviseren.
Voor andere ramen hebben we een soort van dubbel rolgordijn, met doorkijkbalken en dichte balken. Als je de twee gordijnen precies achter elkaar doet, dan heb je veel lichtinval, als je ze precies contra doet dan heb je een dicht gordijn. Deze zijn wat strakker dan die shades van luxaflex.
Er bestaan ook nog in-betweens, dat is een soort van dikke vitrage.
Er zijn ook luxaflex die je zowel van onder als van boven kunt op-/intrekken.
Ga eens kijken bij een goede raamdecoratiezaak, zij kunnen je wel adviseren.

woensdag 4 maart 2009 om 11:33
Tegenwoordig is plakplastic ook in een statische variant te verkrijgen die niet permanent op je raam geplakt wordt. Is van hetzelfde spul gemaakt als kinderraamstickers voor in de auto en dus telkens opnieuw te gebruiken. Misschien dat dat een idee is? Op momenten dat je inkijk hebt, doe je het plakplastic ervoor en op momenten zonder inkijk, doe je niks voor het raam.
Rol van 1.5 of 2m kost geloof ik 12 euro bij de Gamma.
Rol van 1.5 of 2m kost geloof ik 12 euro bij de Gamma.
donderdag 5 maart 2009 om 12:56
Wij hebben ook zo'n oud huis met hoge ramen en wij hebben matte plexiglazen platen voor het raam gezet, van onder tot ongeveer een derde van het raam. Zo kun je redelijk ongestoord binnenzitten. Mensen kunnen alleen naar binnenkijken als ze met hun neus tegen het raam aanstaan. En dat doen ze nauwelijks
Het is een beetje dit idee, maar dan matglas in plaats van glas-in-lood. Je kunt het makkelijk in de raamsponning zetten.
Het is een beetje dit idee, maar dan matglas in plaats van glas-in-lood. Je kunt het makkelijk in de raamsponning zetten.
donderdag 5 maart 2009 om 20:38
Hier rolgordijnen van hele dunne stof (ramen tot aan de grond aan de voorkant van het huis). Lijkt op de paneelgordijnen van go0w hierboven. Je er wel doorheen kijken naarbuiten, maar je hebt geen inkijk.
Het is natuurlijk wel redelijk strak,maar persoonlijk vind ik dat wel geinig in combinatie met een oud huis.
Het is natuurlijk wel redelijk strak,maar persoonlijk vind ik dat wel geinig in combinatie met een oud huis.
zondag 8 maart 2009 om 21:28
hehe, eindelijk weer eens tijd om bij te lezen. Goh, wat een goede ideeen allemaal. Vooral die tip van de planten...zo simpel en niet aan gedacht (klinkt nogal stom I know). En die plexiglas platen (al dan niet met glas-in-lood) zijn ook origineel zeg! Iedereen bedankt voor de super tips, hiermee gaat 't vast lukken om er wat moois van te maken. Zal misschien even duren maar als 't af is zal ik foto's plaatsen. Tnx!
maandag 9 maart 2009 om 13:29
Wij zitten met ons huis ook vrijwel gelijk aan de stoep dus ook veel inkijk.
We hebben sinds kort luxaflex.. nu denk je vast wie neemt er nou luxaflex (dacht ik namelijk wel haha) maar je hebt nu van die brede luxaflex en houten met brede banden ertussen, echt heel gaaf, strak maar toch niet te kaal. en je kunt ze net zover open zetten als je wilt of helemaal omhoog trekken als je heb een x lekker open wilt gooien..
Hoop dat je er wat aan hebt
We hebben sinds kort luxaflex.. nu denk je vast wie neemt er nou luxaflex (dacht ik namelijk wel haha) maar je hebt nu van die brede luxaflex en houten met brede banden ertussen, echt heel gaaf, strak maar toch niet te kaal. en je kunt ze net zover open zetten als je wilt of helemaal omhoog trekken als je heb een x lekker open wilt gooien..
Hoop dat je er wat aan hebt