Gordijnen wassen

13-02-2013 14:07 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag onze gordijnen wassen maar ben wat dat betreft een nitwit en weet eigenlijk niet hoe ik dit moet aanpakken.

De stof is mij onbekend > denk linnen.. in de kleur zand/beige

Geen label daarvan kunnen vinden

Er zitten ook aan de bovenkant grote ringen >> hoe moet ik die inpakken in de wasmachine

Gordijnen nat ophangen of strijken???

Welke wasmiddel(en) zijn aan te raden?

Alvast bedankt xxx
De hele handel inpakken en bij de stomerij afleveren. Dan krijg je ze keurig schoon en gestreken terug. Kosten hoef je het niet voor te laten, want dat valt alleszins mee. Mij was het dat wel waard om me heel de rompslomp van wassen, drogen en daarna die enorme lappen ook nog eens strijken te besparen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zelf heb ik mijn gordijnen van de slaapkamer wel gewassen, maar dat durfde ik wel aan, aangezien ze toch oud waren. Dertig graden fijne was met wasmiddel voor delicate stoffen. Ze kwamen er weer helemaal mooi en niet verkleurd uit! Ik heb ze nat opgehangen en er is geen kreukel te bekennen...
Grappig, op dit moment zitten mijn gordijnen in de was (omdat de gordijnroe naar beneden kwam donderen toen ik ze open deed ). Maar ik heb katoenen gordijnen, dat scheelt. Ik hang ze nattig weer op, dan drogen ze keurig op (en de hele kamer geurt naar de wasverzachter). Maar met linnen zou ik dat niet zo gauw doen denk ik. Dan zou ik ze idd naar de stomerij brengen.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Ik heb ze gisteren gewassen

Ik draai een fijnwas programma (30 graden) met een laag aantal toeren voor het centrifugeren en hang ze nat op.

Je zou ook een koudwasprogramma kunnen draaien.

Ringen pak ik niet in.
Ik heb mijn katoenen gordijnen van de week gewassen op een koud programma met wat wasmiddel en wasverzachter, niets bijzonders. Ik heb ze nat opgehangen maar later toch maar gestreken, want de kreukels stoorden me.

Katoen wordt in textiel veel vaker gebruikt dan linnen, kan het katoen zijn?
Wij hebben witte vouwgordijnen, die heb ik laatst gewassen. Geen idee wat voor stof, ik denk iets met linnen en katoen en op het label stond niet wassen. Ik heb ze toch gewassen op koud programma voor fijne was met een schep van dat spul voor witte was, wasmiddel en wasverzachter. Direct uit de machine heb ik ze gestreken (lauw) en weer opgehangen. Allemaal goed gegaan.
Ik weet niet welke stof het is... we hebben ze bij kwantum gehaald..
Was ze de eerste keer koud, dan loop je geen risico. Fijnwasprogramma.
Zwanger toch?
Grappig. Ik ga de mijne ook deze week, of volgende week wassen. Die van mij zijn denk ik katoen. Komen bij Ikea vandaan. Ik ga ze wassen op 40 graden en nat ophangen. Ik twijfel een beetje, of ik ze nat moet op hangen, omdat ik gordijn haken heb en niet weet of die gaan roesten.

Ze hangen nu drie jaar. Hoe vaak wassen jullie gordijnen?
Ringen IN de stof of ringen AAN de stof?

Bij in, gewoon in de machine gooien, lage temperatuur en centrifugestand. Even in de droger om eventuele heftige kreukels eruit te draaien. Daarna behoorlijk klam ophangen en dicht doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:eiland schreef op 13 februari 2013 @ 14:37:

Grappig. Ik ga de mijne ook deze week, of volgende week wassen. Die van mij zijn denk ik katoen. Komen bij Ikea vandaan. Ik ga ze wassen op 40 graden en nat ophangen. Ik twijfel een beetje, of ik ze nat moet op hangen, omdat ik gordijn haken heb en niet weet of die gaan roesten.

Ze hangen nu drie jaar. Hoe vaak wassen jullie gordijnen?

Ik had ook eerst katoenen gordijnen, maar dan van de Hema, in een ander huis. Daar stond op dat je ze op 40 graden kon wassen, dat heb ik gedaan maar toen waren ze toch korter geworden. Als ik jou was zou ik daarom de eerste keer koud wassen, dan weet je zeker dat het goed gaat!

Onze gordijnen hangen nu vier jaar en hebben we dus laatst voor het eerst gewassen.
Jaaah zwanger (33wk) , is het te merken ?
quote:queenfan25 schreef op 13 februari 2013 @ 14:40:

Jaaah zwanger (33wk) , is het te merken ?Haha same hier. Wat kun je dan blij worden van dit soort klusjes hè
quote:pos1980 schreef op 13 februari 2013 @ 14:42:

[...]

Haha same hier. Wat kun je dan blij worden van dit soort klusjes hè

Hm, ik hoop dat het bij mij gewoon voorjaarsschoonmaakkriebels zijn!

Dit was de eerste keer dat ik ze gewassen heb. Heb ze al best lang...
quote:queenfan25 schreef op 13 februari 2013 @ 14:40:

Jaaah zwanger (33wk) , is het te merken ?Heel herkenbaar ja.
Nou blij ik heb echt last van de nesteldrang hahahaha.

Huis is nog nooit zo schoon geweest
quote:queenfan25 schreef op 13 februari 2013 @ 14:48:

Nou blij ik heb echt last van de nesteldrang hahahaha.

Huis is nog nooit zo schoon geweestBij mij ook. Ben ongeveer net zo lang zwanger als jij. Alle achterstallige klusjes (lampen ophangen etc) en schoonmaakdingen zijn gedaan. Mijn vriend wordt gek van alle klusjes die ik in het weekend voor hem heb haha.
Hier alleen de gordijnen en ramen nog en dan ist weer schoon
Hier elk half jaar een wasbeurtje!
Ik krijg er een punthoofd van!
hier mocht ik absoluut niet centrifugeren! Dus alle haken bij elkaar pakken, daar n oud kussensloop overheen en dan een elastiek erom!

In de was op een fijn en kort programma zonder centrifugeren.

Dan zijn ze zeiknat. Leg ik badlakens op de vloer bij t raam en hang ik ze nat op. In een mum van tijd droog (inbetweens) en kreukvrij.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
En to heel begrijpelijk. Hier ook 33w1d zwanger en druk aan de poets. :-) heerlijk!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Mijn gordijnen zijn zo groot dat ze niet in de wasmachine passen de stomerij vroeg 60 euro dus ik mik ze in bad met een hoeveelheid wasmiddel in warmwater. Een dag weken uitspoelen, met man uitdaaien en ophangen en ze drogen perfecto op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven