Grastapijt

17-04-2019 19:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoii..

Wij zijn met onze achtertuin bezig , nu hebben we een stuk in de tuin dat niet betegeld is, hier heeft vroeger een vijver gezeten, nu ligt er alleen maar zand. Ik wil hier graag een low budget oplossing voor vinden zodat de kinderen er kunnen spelen. Nu zag ik in de folder van de action grastapijt staan. Heeft iemand ervaring hiermee? Zou ik dit gewoon neer kunnen leggen, en blijft dat ook goed liggen na een regenbui? Of is het eigenlijk een slecht idee? Het gaat om een stukje van 100x200 ongeveer.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Waarom zaai je er geen gras in?
lotte40 schreef:
17-04-2019 20:18
Waarom zaai je er geen gras in?
We willen over een aantal maanden als ons budget het toe laat alles laten betegelen. We vinden het dan zonde om echt gras weer te verwijderen. Vandaar dat we aan een simpele oplossing zitten te denken.
Is je hele tuin betegeld en wil je het deel wat niet betegeld is 'verfraaien' met kunstgras? Doe het niet. Het is niet alleen lelijk, het is ook nog eens ontzettend slecht voor het afvoeren van regenwater en voor de natuur.

Leg er graszoden neer, dan heb je tenminste iets levends in je tuin.
Als de katten van huis zijn heeft het personeel ook eens rust.
https://www.puurtuinieren.nl/artikelen/ ... oene-tuin/
Of maak een mega zand/ waterbak voor je kinderen mits ze daar niet te oud voor zijn.
Is nog eens goed voor de ontwikkeling ook.
kaylih schreef:
17-04-2019 20:32
We willen over een aantal maanden als ons budget het toe laat alles laten betegelen. We vinden het dan zonde om echt gras weer te verwijderen. Vandaar dat we aan een simpele oplossing zitten te denken.

En je vindt het niet zonde om kunstgras weg te gooien?
Jaaa nog meer plastic het milieu in... graszoden kosten trouwens niet veel meer dan action kunstgras en een pakje graszaar kost 8 euro....
Als je kinderen nog peuters of jonger zijn moet je helemaal oppassen met kunstgras.
Er zitten gifstoffen in en kleine kinderen steken alles in hun mond.

Echt beter iets natuurlijks of laat ze lekker in die zandberg spelen.
kaylih schreef:

Waarom? Je wil je kinderen laten spelen, schrijf je. Dat kan toch niet op tegels? Het is keihard en het wordt hartstikke warm in de zomer. Dat speelt toch helemaal niet fijn?
Alles betegelen is wel erg achterhaald. Het is volop in het nieuws dat het slecht is voor het milieu, afwatering en insecten en vogels en het wordt heel warm in de zomer. Er zijn ook allerlei initiatieven en alternatieven voor de tegeltuin.

https://www.wareco.nl/nieuws/onttegelen ... eroverlast
https://www.trouw.nl/home/weg-met-al-di ... ~aec8b265/
https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/st ... interreur/
https://deventer.groenlinks.nl/nieuws/onttegel-je-tuin
http://www.bijenhelpdesk.nl/pdf/Tegeltuin-Lusthof.pdf
https://www.volkskrant.nl/economie/tuin ... ~b05d4ff3/
https://nmfgroningen.nl/doe-mee/het-gro ... infestijn/
https://www.vitalegroenestad.nl/Media/d ... eltuin.pdf?

Enzovoorts. Ik hoop dat het je inspireert!
Phineas schreef:
17-04-2019 20:46
En je vindt het niet zonde om kunstgras weg te gooien?
Dat is maar plastic, snapte? :'(
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
kaylih schreef:
Leg écht gras en hou je betegeling beperkt. Al die lelijke tegeltuinen; bah!
Dat grastapijt blijft bij wat wind niet echt liggen. Dat waait gewoon op. Wij hadden in onze oude tuin een stuk kunstgras met rubberen tegels eronder. Dat was erg fijn om op te spelen voor onze dochter en qua afwatering was het geen enkel probleem. Ik zou eerder voor zoiets gaan dan voor van dat goedkope grastapijt. Dat is ook niet echt mooi om te zien. Ons kunstgras was van goede kwaliteit en zag er erg mooi uit. Maar goed, dat is wel een stuk prijziger.
Whomi schreef:
17-04-2019 21:01
Dat grastapijt blijft bij wat wind niet echt liggen. Dat waait gewoon op. Wij hadden in onze oude tuin een stuk kunstgras met rubberen tegels eronder. Dat was erg fijn om op te spelen voor onze dochter en qua afwatering was het geen enkel probleem. Ik zou eerder voor zoiets gaan dan voor van dat goedkope grastapijt. Dat is ook niet echt mooi om te zien. Ons kunstgras was van goede kwaliteit en zag er erg mooi uit. Maar goed, dat is wel een stuk prijziger.
Verdiep je eens in tegeltuinen en kunstgras en wat dit doet met de leefomgeving en de natuur.
Een kind hoort op écht gras te kunnen spelen niet op die plastic kunstbende. En hoezo qua afwatering geen enkel probleem? Het water kan nergens heen dus loopt naar het riool dat daardoor overbelast raakt.
Ik denk dat de kinderen geen bezwaar hebben tegen zand.
Stukje omspitten/ afgraven, tuinaarde ee in, moestuintje maken met ze.
Been there, done that, got the T-shirt.
Cat, het gaat hier om 2m2 (althans, ik neem aan 100x200 centimeter en geen meter), dat zal geen problemen geven qua afwatering en overbelasting van het riool.

Ajb geen tegels, dat speelt niet lekker. En dat cheap spul van Action kan nooit goed zijn en lekker spelen. Ga dan voor een duurder stukje kunstgras. Lekker zacht om te spelen en blijft lang mooi.
ShaunTheSheep schreef:
17-04-2019 21:35
Cat, het gaat hier om 2m2 (althans, ik neem aan 100x200 centimeter en geen meter), dat zal geen problemen geven qua afwatering en overbelasting van het riool.

Ajb geen tegels, dat speelt niet lekker. En dat cheap spul van Action kan nooit goed zijn en lekker spelen. Ga dan voor een duurder stukje kunstgras. Lekker zacht om te spelen en blijft lang mooi.
Klopt, maar het gaat erom dat er zo makkelijk over gedacht wordt. Er zijn al teveel tegeltuinen en tuinen met kunstgras in Nederland en dat is wél een probleem. Echt gras is ook echt veel fijner om op te spelen en hoe klein ook, je maakt je kinderen onderdeel van de natuur. Door dat kunstgras leren ze niets.
Zou ook de rest van die tegels eruit rossen. Beplanting en gras. Op gras kun je ook je loungebank kwijt, hoeft niet op tegels te staan.
Calamitycat schreef:
17-04-2019 21:39
Klopt, maar het gaat erom dat er zo makkelijk over gedacht wordt. Er zijn al teveel tegeltuinen en tuinen met kunstgras in Nederland en dat is wél een probleem. Echt gras is ook echt veel fijner om op te spelen en hoe klein ook, je maakt je kinderen onderdeel van de natuur. Door dat kunstgras leren ze niets.
Zeker waar dat er te veel tegels zijn, maar echt gras is niet per definitie fijner om in te spelen en leerzamer.

Ik zag hier ook al de tips van zandbak en moestuin langs komen. Leuk!

Zeker ter afwisseling van de (straks) vele tegels in de tuin van TO.
Bedankt voor jullie reacties!

Om even op een paar in te haken:
- Dat kunstgras zullen we niet na gebruik weg gooien maar door geven aan iemand anders of voor een ander doel gebruiken dus zo zonde vindt ik dat niet.
- ik heb niet gezegd dat ik mijn complete tuin ga betegelen, ook ik ben me bewust van de natuur etc. We hebben nu ook een heel stuk als moestuin waar de kinderen in planten etc dus daar is geen gebrek aan. Wel is het de bedoeling dat alles wat er nu ligt uit gaat en opnieuw betegeld wordt.
- Het creëren van een grote zandbak is geen succes aangezien onze tuin ook weer niet mega groot is en ik dus de hele tuin dan onder het zand heb liggen, heb 4 kinderen dus ze hebben het er zo uitgeschept.
- misschien is grastapijt wellicht geen optie, graszoden was ik nog niet opgekomen dus daar ga ik zeker eens naar kijken.. klinkt als een goede tip.
wiezel schreef:
17-04-2019 20:57
Dat is maar plastic, snapte? :'(
Ik denk absoluut niet zo makkelijk over het gebruik van plastic!!
kaylih schreef:
17-04-2019 22:11
Bedankt voor jullie reacties!

Om even op een paar in te haken:
- Dat kunstgras zullen we niet na gebruik weg gooien maar door geven aan iemand anders of voor een ander doel gebruiken dus zo zonde vindt ik dat niet.
- ik heb niet gezegd dat ik mijn complete tuin ga betegelen, ook ik ben me bewust van de natuur etc. We hebben nu ook een heel stuk als moestuin waar de kinderen in planten etc dus daar is geen gebrek aan. Wel is het de bedoeling dat alles wat er nu ligt uit gaat en opnieuw betegeld wordt.
- Het creëren van een grote zandbak is geen succes aangezien onze tuin ook weer niet mega groot is en ik dus de hele tuin dan onder het zand heb liggen, heb 4 kinderen dus ze hebben het er zo uitgeschept.
- misschien is grastapijt wellicht geen optie, graszoden was ik nog niet opgekomen dus daar ga ik zeker eens naar kijken.. klinkt als een goede tip.
Dat klinkt goed TO! Ik kreeg even het idee dat je hele tuin betegeld was/zou worden. Touché :)
Zou leuk zijn als je toch graszoden neemt, ze zijn echt niet zo duur en het is maar een klein stukje.
Calamitycat schreef:
17-04-2019 21:05
Verdiep je eens in tegeltuinen en kunstgras en wat dit doet met de leefomgeving en de natuur.
Een kind hoort op écht gras te kunnen spelen niet op die plastic kunstbende. En hoezo qua afwatering geen enkel probleem? Het water kan nergens heen dus loopt naar het riool dat daardoor overbelast raakt.
Het water loopt gewoon door het kunstgras tussen de rubberen tegels door het zand in dat er onder zat. Dus die afwatering was prima. Verder heb je geen idee hoe mijn tuin er verder uit zag en wat er voor flora en fauna in mijn tuin zat. Daar was niets mis mee, volop vogels, insecten in de struiken en zelfs een egel. Dus met die invloed op de natuur zal het wel meegevallen zijn.
Overigens hadden we ook graszoden geprobeerd, maar dat was geen succes op de dikke kleigrond eronder. Groeide niet en juist daar lagen plassen op, omdat het water niet door de kleigrond ging. En jij bepaald gelukkig niet wat mijn kind hoort te kunnen. We hebben nu echt gras, 3x raden wat dochter zegt. Juist ja, die vraagt al sinds we hier wonen wanneer er kunstgras komt want dat vond ze veel fijner.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 22:25
9.06% gewijzigd
Whomi schreef:
17-04-2019 22:22
Het water loopt gewoon door het kunstgras tussen de rubberen tegels door het zand in dat er onder zat. Dus die afwatering was prima. Verder heb je geen idee hoe mijn tuin er verder uit zag en wat er voor flora en fauna in mijn tuin zat. Daar was niets mis mee, volop vogels, insecten in de struiken en zelfs een egel. Dus met die invloed op de natuur zal het wel meegevallen zijn. En jij bepaald gelukkig niet wat mijn kind hoort te kunnen. We hebben nu echt gras, 3x raden wat dochter zegt. Juist ja, die vraagt al sinds we hier wonen wanneer er kunstgras komt want dat vond ze veel fijner.
Tuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven