Grindvloer binnen

23-03-2010 21:12 55 berichten
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of er hier iemand is die een grindvloer binnen heeft liggen. Bijvoorbeeld in de hal, woonkamer of badkamer. Ik vind het namelijk wel interessant, omdat je er relatief eenvoudig een patroon in kan latten leggen.

Als je geen idee hebt waar het over gaat,

dit is wat ik bedoel :[...
Alle reacties Link kopieren
Yups, hier in de woonkamer, keuken, slaapkamer en toilet. Wat wil je precies weten?
Iets anders
Ik ook, woonkamer, keuken, hal.
ja, ik heb ook een grindvloer liggen: onder mijn plavuizen en daar ligt ie goed. Ik vond het een ramp.
Hier ook een grindvloer in het hele huis behalve toilet en badkamer. Het ziet er mooi uit, maar ik zou er nooit meer voor kiezen. Nu we kleine kinderen hebben, merk ik hoe onpraktisch een grindvloer is.
Heb je er een leuk motiefje in laten leggen? Was dit veel duurder?

Is het niet koud, of heb je er vloerverwarming onder liggen?

Is het goed schoon te houden? Heb je er een toplaag op liggen?

En de hamvraag, wat kost het ongeveer per m2? Want op al die irritante sites moet ik offertes opvragen grrr. Over watvoor bedragen hebben we het? Twintig, vijftig, tachtig euro de vierkante meter? En ik heb begrepen dat het wel op een houten ondervloer gelegd kan worden, maar dat het wel veel gedoe is. Heeft een van jullie dit toevallig?

En Lavendula, waarom vond je het een ramp?

Ik zoek namelijk een leuke invulling voor de trap en hal, en dit leek me wel iets aparts! Ik ken in elk geval niemand die het heeft en lijkt me supergaaf als ik er zelf een motief voor kan ontwerpen!!
Mijn ouders hadden er één en wat hebben ze een spijt ervan gehad.
quote:rainz schreef op 23 maart 2010 @ 21:30:

Mijn ouders hadden er één en wat hebben ze een spijt ervan gehad.

Hé, ben jij mijn zus?

Mijn ouders hebben er ook 1 gehad en die is ook niet goed bevallen. Zij hadden geen toplaag, dus werkelijk alles ging tussen die steentjes zitten. Dweilen gaat niet, dus het wordt schrobben en met de waterstofzuiger aan de slag.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Toen wij in onze huidige woning gingen wonen, lag er in de zitkamer een grindvloer, vorige bewoners hoefden de vloer er niet uit te halen van de woningbouwstichting, maar ik hoorde hoe bewerkelijk die vloer was, een keer per jaar moesten ze een apparaat huren om het grondig schoon te maken, geen coating, dus vloeistof ging er gewoon doorheen. We hebben er maar iets anders overheen laten leggen, want dit leek me echt niets.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:lavendula schreef op 23 maart 2010 @ 21:22:

ja, ik heb ook een grindvloer liggen: onder mijn plavuizen en daar ligt ie goed. Ik vond het een ramp.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dana schreef op 23 maart 2010 @ 21:37:

Jackie en Prima, dat klinkt idd bewerkelijk. Maar er is dus verschil tussen mét en zónder toplaag/coating?

Volgens mij is de vloer met toplaag gewoon glad en kan je 'm dus dweilen. Zonder topvlaag is de vloer ruwer (volgens mij voel je de steentjesstructuur dan meer?) en moet je dus zo moeilijk doen om 'm schoon te maken.

Persoonlijk vind ik zo'n vloer niet sfeervol...het gaat niet leven. Ik vind het echt een 'zakelijke' vloer...voor in bedrijfspanden, winkels, enz. dus.
quote:Dana schreef op 23 maart 2010 @ 21:33:

Wat zijn jullie allemaal cryptisch. Waarom is zo'n vloer onpraktisch? Ik zou juist denken dat het handig, hygiënisch, stootvast, slijtvast, goed schoon te houden is in een huishouden met kinderen en huisdieren?

Onpraktisch: je kunt alleen stofzuigen, niet dweilen, dus je zal geregeld met de waterstofzuiger en ook met een schrobber aan de slag moeten om de vloer schoon te krijgen.

Onhygienisch: alles gaat tussen de kiertjes zitten, zeker als je geen toplaag laat aanbrengen.

Stootvast en slijtvast is de vloer wel, maar je sokken niet, we liepen altijd op onze sokken en daar vielen zo snel de gaten in, dat daar niet tegenop te kopen was.

Ondanks de toplaag, zaten er heel snel vlekken in bij mijn ouders, die er niet meer uit te krijgen waren.
quote:FunkyFish schreef op 23 maart 2010 @ 21:29:

Heb je er een leuk motiefje in laten leggen? Nope, gewoon effen.quote:Was dit veel duurder?Geen idee dusquote:Is het niet koud, of heb je er vloerverwarming onder liggen?Geen vloerverwarming, maar vind het niet overdreven koud. Warmer als tegelvloer zonder vloerverwarming in ieder geval. In de zomer lekker koel.quote:Is het goed schoon te houden?Heb onlangs een Karcher stoomzuiger gekocht, zo eentje: en daarmee is het appeltje-eitje. Maar ik heb dan ook een heel groot oppervlak liggen, en veel huisdieren en een kind. Bij een kleiner oppervlak is het misschien net zo makkelijk om regelmatig te stofzuigen en af en toe een natte doek er over.quote:Heb je er een toplaag op liggen? Wel in de toiletten, verder niet. Na 14 jaar is de toplaag niet zozeer aan het slijten dat er gaten in vallen, maar het mooie is er wel af. Waar geen toplaag op zit, zitten er links en rechts wat kuiltjes waar ooit wat zwaars op is gevallen maar dat valt niet eens echt op. En tja, na 14 jaar zie je op elke vloer wel wat natuurlijk.quote:En de hamvraag, wat kost het ongeveer per m2? Want op al die irritante sites moet ik offertes opvragen grrr. Over watvoor bedragen hebben we het? Twintig, vijftig, tachtig euro de vierkante meter? En ik heb begrepen dat het wel op een houten ondervloer gelegd kan worden, maar dat het wel veel gedoe is. Heeft een van jullie dit toevallig?Hier ligt het op beton, dus hoe dat gaat met houten ondervloeren weet ik niet. Ook over de prijs kan ik na al die jaren niks zinnigs meer zeggen. Het was indertijd niet goedkoop, maar als ik zie hoeveel jaar het er al ligt en hoe mooi het eigenlijk nog is, is het in ieder geval geen miskoop geweest.quote:

En Lavendula, waarom vond je het een ramp?

Ik zoek namelijk een leuke invulling voor de trap en hal, en dit leek me wel iets aparts! Ik ken in elk geval niemand die het heeft en lijkt me supergaaf als ik er zelf een motief voor kan ontwerpen!!Ik denk wel dat de prijs rap flink omhoog gaat als je met motieven gaat werken. Het is natuurlijk veel gemakkelijker en sneller klaar als het een egaal vlak moet worden. Die motieven moeten er ter plekke in gemaakt worden, kost een hoop tijd en dus ook geld.
Iets anders
Geen motiefje in de vloer. We hebben geen recht-toe-recht-aan kamer, geen dorpels, groot oppervlak, dus niet ideaal voor een motiefje. Voor een kleiner oppervlak zoals een hal lijkt een motiefje of figuur me juist wel mooi.

We hebben geen toplaag erop, dat zou te glimmend worden voor de oppervlakte van de vloer. Er ligt beneden vloerverwarming onder, boven niet. Onze vloer ligt rechtstreeks op het beton.

Kosten per m2 weet ik niet precies meer, wij waren voor het hele huis zo'n 10.000 gulden kwijt. Ik zou uitgaan van zo'n 50 euro per m2 (zonder motiefje), dan kom je vast wel aardig in de buurt.

Schoonhouden: een drama!!! Zonder toplaag kan je de vloer niet gewoon dweilen (tenzij op je knieëen met een heel goed uitgewrongen hete doek). Wij reinigen de vloer 1-2x per jaar grondig, Alle meubels naar buiten en schrobben en opzuigen maar. Daar zijn we wel een dag mee bezig. Kleine ongelukjes worden uiteraard meteen opgeruimd.
quote:jackie23 schreef op 23 maart 2010 @ 21:40:

[...]

Volgens mij is de vloer met toplaag gewoon glad en kan je 'm dus dweilen. Zonder topvlaag is de vloer ruwer (volgens mij voel je de steentjesstructuur dan meer?) en moet je dus zo moeilijk doen om 'm schoon te maken.

Persoonlijk vind ik zo'n vloer niet sfeervol...het gaat niet leven. Ik vind het echt een 'zakelijke' vloer...voor in bedrijfspanden, winkels, enz. dus.Vond die grindvloer inderdaad niet sfeervol, prima voor in een bank ofzo, maar niet in huis. Ik herinner me dat er op mijn middelbare school grind lag in de gangen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:lavendula schreef op 23 maart 2010 @ 21:22:

ja, ik heb ook een grindvloer liggen: onder mijn plavuizen en daar ligt ie goed. Ik vond het een ramp.Same here
M'n buren hebben ook een toplaag over hun grindvloer, maar de vloer ziet er echt vreselijk uit. Echt veel grote en lelijke vlekken die er niet meer uit te krijgen zijn. Na 3 jaar zijn ze er nu helemaal klaar mee en willen nooit meer een grindvloer.

Je kunt met linoleum/marmoleum ook motieven laten leggen, volgens mij is dat wel hygiënisch en makkelijk schoon te houden. Maar het moet je smaak zijn natuurlijk.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Dat ik die toplaag erop wil is duidelijk, anders lijkt het me ook uber ranzig! En je ziet het inderdaad vaak in bedrijfspanden, maar ik zie er zoveel meer mogelijkheden mee! Ik zou er bijvoorbeeld graag een Nieuw Zeelandse silver fern in willen leggen zoals deze. Maar dan een zwarte, of grijze varen op een ivoorwitte vloer ofzo. Waren gewoon wat ideetjes waar ik mee speelde, om het een beetje persoonlijk te maken. En het is niet pontificaal in de woonkamer, daar komt gewoon een parketvloer :D
quote:[ Heb onlangs een Karcher stoomzuiger gekocht, zo eentje: [afbeelding] en daarmee is het appeltje-eitje. Maar ik heb dan ook een heel groot oppervlak liggen, en veel huisdieren en een kind. Bij een kleiner oppervlak is het misschien net zo makkelijk om regelmatig te stofzuigen en af en toe een natte doek er over.Babsjuh, vertel!!! Hoe werkt het precies? Is het een makkelijk apparaat in gebruik? Maakt 'ie ook goed schoon tussen de steentjes? En wat kost 'ie? Ik ben ook op zoek naar iets om de vloer gewoon lekker 1-2x per week goed schoon te maken (ivm kids en huisdieren).
quote:wolkewietje schreef op 23 maart 2010 @ 21:48:

[...]

Babsjuh, vertel!!! Hoe werkt het precies? Is het een makkelijk apparaat in gebruik? Maakt 'ie ook goed schoon tussen de steentjes? En wat kost 'ie? Ik ben ook op zoek naar iets om de vloer gewoon lekker 1-2x per week goed schoon te maken (ivm kids en huisdieren).

Hahahaha, ik las hoe jullie het schoonmaken 2x per jaar en dacht:"Thank goodness dat ik dáár vanaf ben zeg!!!"

Ik ga zo alles vertellen over dit goddelijke masjien, eerst even koffie halen
Iets anders
Waarom leg je die parketvloerdan niet door? Dat ziet er toch veel mooier uit? Eenheid enzo. En doe die silverfenz dan op de muren, met verf.

Een grindvloer is lastig schoonmaken, omdat alles tussen de grintkorrels gaat zitten, ook met een coating.
Omdat ik dat zo saaaai vind!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven