Groen leven

12-05-2020 11:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier forummers die groen leven ? Zelf ben ik best milieubewust: vaak de fiets pakken, vegetarisch eten, zo min mogelijk plastic etc.

Nu wil ik nog bewuster leven.
Ik wil weer zelf deodorant maken (dit heb ik vaker gedaan en bleek goed te werken. ) wasmiddel en afwasmiddel zelf maken. Iemand daar ervaring mee? Werkt het? Is het moeilijk en bespaart het inderdaad zoveel geld?

Ook zag ik een docu over palmolie waar ik van schrok. Zijn er forummers die letten op hun palmoliegebruik ? Tips en trucs ? Het lijkt me best een uitdaging.
Van vegetarisch naar veganistisch is zowel op vlak van milieu als dierenwelzijn een enorm goede stap vooruit ;-)
Je hebt ook shampoo in tablet vorm, die plasticvrij geproduceerd, verpakt en verzonden wordt
PiNuts14 schreef:
12-05-2020 11:28
Van vegetarisch naar veganistisch is zowel op vlak van milieu als dierenwelzijn een enorm goede stap vooruit ;-)
Ik probeer 3 dagen per week vegan te eten.
Poeszie schreef:
Je hebt ook shampoo in tablet vorm, die plasticvrij geproduceerd, verpakt en verzonden wordt
Ja die vond ik! Te koop bij Holland en Barret zonder palmolie
mick87 schreef:
12-05-2020 11:38
Ik probeer 3 dagen per week vegan te eten.
Wat houdt je tegen om bijv thuis helemaal vegan te eten? Er zijn tegenwoordig in het algemeen ook genoeg vegan opties buitenshuis, maar ik snap dat je anderen het allicht niet te ‘lastig’ wil maken :)
Ik let op (minder) palmolie. Ik kijk dus ook naar pindakaas waar geen palmolie in zit. Sinds kort ben ik "no ook/ low poo " gegaan. Ik wil ook nog zo'n palmolie vrije, plasticvrije deo gaan kopen. Ik koop zo veel mogelijk tweedehands, heb zonnepanelen, helaas nog wel gas, en wil het liefst een tuin vol met biologische bloemen en planten. Ik eet (zo veel mogelijk) vegetarisch en wil als ik op mezelf woon voor in ieder geval een aantal dagen in de week vegan gaan eten.

Ik heb nog wel een auto maar probeer zo veel mogelijk op de fiets te doen.

Ik las ook ergens iets over zelf wasmiddel maken door iets op te lossen in water. lijkt me ook interessant om een keer te proberen.
Poeszie schreef:
ik heb nog geen goeie gevonden, vind het allemaal "drama"
Diverse geprobeerd
lilalinda schreef:
12-05-2020 12:10
Diverse geprobeerd
Ja, is het ook, tenzij je daarna met het blokje conditioner aan de gang gaat.
Ja, palmolie is inderdaad erg slecht. Volgens mij zit het vooral in smeerbare producten. Ik ben bijvoorbeeld gek op Nutella. Ik doe nu bijvoorbeeld Matinettes Melk (plakjes chocolade voor op brood) i.p.v. Nutella op een geroosterd broodje (dan smelt de chocolade). Op die manier probeer ik het een beetje na te bootsen. Het is niet hetzelfde, maar wel een optie.
Ik probeer ook redelijk groen te leven. Even een kleine greep wat ik hieraan bewust doe:

- zo min mogelijk kopen
- als ik iets koop let ik op de verpakking. Zo koop ik bijv peren niet in de 1kg plastic bak maar los en doe ze in m'n eigen herbruikbare zakje, ook gebruik ik bijv een blok zeep ipv een plastic pompje handzeep of plastic fles douchegel.
- koop biologisch, dan worden er geen pesticiden gebruikt
- geen lampen in huis aan behalve in de ruimte waar je bent
- geen laders of andere dingen zoals föhn, radio etc in het stopcontact laten
- 's avond eerst een extra vest en dekentje ipv verwarming hoger zetten
- geen auto dus doe het meeste op de fiets of ov of leen een auto
- eet vegetarisch en nu ook steeds vaker vegan
- recycle en sorteer afval
- koop zo min mogelijk kleding, hoeveel heb je daadwerkelijk nodig? En als het kan tweedehands, maar dat lukt mij nog niet echt.
- bij aanschaf van nieuwe elektronische producten let op een A+++ label, koop sowieso als het kan een eco variant.
- gebruik ook voor andere dingen een duurzamer product, was nu bijv met Seepje
- probeer zoveel mogelijk gebruiksproducten te kopen ipv verbruiksproducten. Dus water uit een herbruikbare fles, washandjes ipv make-up remover doekjes etc.
- en echt, nummer 1 nog een keer: stop met het kopen van dingen. Ik doe eigenlijk nooit iets weg omdat ik het 3 jaar al niet gebruikt heb, want als je het over 2 jaar weer nodig hebt, moet je het weer aanschaffen. En omdat de ruimte in mijn huis eindig is, is het gewoon vol = vol. En dat helpt echt met het niet kopen van dingen.
- ik gebruik dingen tot ze echt daadwerkelijk op zijn en als ik dan iets nieuws koop denk ik goed na of ik het echt nodig heb. Een nieuwe telefoon omdat de andere 3 jaar oud is, is voor mij geen reden genoeg.
- groene tuin, dus met maar weinig tegels en veel (bij-vriendelijke)planten en bloemen. Ook geen gif gebruiken. Wat ik niet heb omdat ik een postzegeltuin heb, maar anders wel zou willen zijn een compostbak en een regenton.
- een herbruikbaar notitieblok, zodat je geen papier verspilt
- let op water gebruik, koud wassen, niet te lang douchen, nooit de kraan aan laten terwijl je tanden poetst etc.

nou ja en zo voorts...
Over je vraag of het geld bespaart, dat is nooit mijn insteek. Biologische groenten zijn duurder dan bespoten groenten maar wel veel beter voor het milieu. Stoppen met dingen kopen en bewust leven helpt wel met geld besparen.

Palm olie probeer ik enigszins op te letten omdat het naast dat het slecht is voor het milieu ook slecht is voor je gezondheid omdat het verzadigd vet is. Maar ik koop nog weleens een zakje oreo's dus...
Lady_Day schreef:
12-05-2020 12:11
Ja, is het ook, tenzij je daarna met het blokje conditioner aan de gang gaat.
ook geprobeerd, werd er niet blij van
Heb je je footprint al eens uitgerekend?
Kan bij WNF en bij Milieucentraal (verschillende tools, verschillende tips)
Dan zie je waar je al goed scoort en waar je nog winst kunt boeken
Deostick in karton van Ben en Anna vind ik superfijn. Happysoaps shampoo munt voor vet haar werkt perfect, gebruik het zo’n 1-2 per week. (Voorheen Shampoo-addict elke dag)
lilalinda schreef:
12-05-2020 12:10
Diverse geprobeerd
Ik heb ook heel lang gezocht, die van shampoobar zijn echt heel fijn. Hoef ik zelfs niet per se conditioner bij te gebruiken. Schuimen heel fijn en je hebt maar weinig nodig. Ruiken ook nog eens echt lekker. Ze hebben versies met en zonder palmolie.
Oja ook nog heel groen: geen kinderen hebben.
Overigens kun je het beste eerst uitrekenen waar je nog het meeste winst kunt behalen, zoals hierboven ook is beschreven. Spoiler alert: de meeste impact maak je door geen dierlijke producten te gebruiken, de vliegvakantie over te slaan en geen nieuwe spullen te kopen.
Plastic proberen te vermijden is heel goed, maar heeft eigenlijk weinig impact op het moment dat jij nog wel 3x per jaar het vliegtuig naar Alanya pakt.
Wat ik zelf doe:
- Ik eet thuis altijd vegan, buitenhuis vegetarisch
- Brood altijd via Too good to go en met boodschappen let ik ook op producten met 35% korting sticker (ook mooi voorbeeld waarom plastic vermijden niet altijd duurzamer is: je kunt beter voedsel redden van verspilling dan kiezen voor de verpakkingsvrije versie van hetzelfde product dat nog niet op de datum is)
- Zoveel mogelijk biologisch kopen
- Besloten om geen vliegvakanties meer te doen. (Dit doet het meeste pijn, want ben dol op reizen, weet ook niet of dit voor altijd zo zal blijven.)
- Groene energieleverancier
- Schoonmaak en wasmiddel van Seepje of Marcel's green soap
- Shampoobar en zeepbar
- Geen nieuwe kleding en spullen zoveel mogelijk tweedehands of met een A+++ rating.
chocolol schreef:
12-05-2020 12:52
Oja ook nog heel groen: geen kinderen hebben.
Hahaha inderdaad, een groot gezin hebben en groen willen leven is heel lastig! Voor mij ook de reden dat ik heb besloten om, als ik ooit kinderen zou willen er niet meer dan 2 (=vervangingsgetal) te willen. Daarna gaat de knoop er in. Maar dit is natuurlijk wel een heel gevoelig onderwerp en als je al kinderen hebt kun je hier ook niks meer aan veranderen. Hopelijk lukt het dan wel om 'groene' normen en waarden door te geven in de opvoeding.
Vliegen is zo'n tip waar ik zelf niet aan denk omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Maar inderdaad, goede tip.

Denk gewoon bij alles wat je doet vooraf na over hoeveel impact deze keuze heeft en of er betere alternatieven zijn waar je ook tevreden mee kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven