Groene oprit

26-04-2019 13:25 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede geïnspireerd door het tegen-tegeltuinen-topic denken we erover na om bij het opnieuw inrichten van onze (lange) oprit, het middendeel niet met grind te vullen, maar met planten of gras. Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben, tips kunnen geven etc.?
Om te voorkomen dat de openingspost erg lang wordt, zal ik een paar foto's in de volgende post plaatsen.
Het is in ieder geval de bedoeling om betontegels van 40x60 te gebruiken om overheen te kunnen rijden met de auto.
himalaya schreef:
26-04-2019 16:15
Combineren met kiezels?
Mm, vind ik niet zo geslaagd. Dan heb ik liever alleen maar grind.
Wij hebben een grasstrook in het midden en gaan deze vervangen want het gras gaat telkens kapot. We hebben wel een auto op de oprit staan dus dat stuk krijgt te weinig water/zon. Ik overweeg nu sierschors. Sedum vind ik wel leuk, maar doet het wss ook niet goed als er een auto over staat.
Ik vind het ook lelijk en armoedig. Zou gewoon een oprit nemen met een mooie border erlangs.
flatverkopen schreef:
26-04-2019 14:07
Sedum is denk ik nog wel het makkelijkst (naast grind dan). Ik ben erg benieuwd of er ook forummers zijn die hier zelf ervaring mee hebben.

Zelf geen ervaring mee, maar wel gezien bij een familielid. Zag er niet armoedig uit, maar juist mooi!

Bij aanleg waren er van die sedummatten in gelegd en daarna had ze er volgens mij weinig omkijken meer naar. Volgens mij had ze matten waarin verschillende soorten zaten, die in verschillende periodes bloeiden. Ik weet nog dat het er elke keer weer anders uitzag, maar altijd mooi.

Het leek hier wel een beetje op:

Afbeelding
De plantjes zelf leken trouwens meer hierop:

Afbeelding

Hier kun je goed zien dat er in een mat meerdere soorten zitten.
flatverkopen schreef:
26-04-2019 16:15
Oh, dat kruiptijm ziet er leuk uit! Blijft dat in de winter ook een beetje groen?
Vinca hebben we in onze voortuin, maar dat woekert als een malle. Voordeel is dat het niet kapot te krijgen is, maar we zijn bang dat het aan de andere kant van de tegels weer naar boven komt :-D
Kruiptijm blijft aardig groen. Voordeel van de vinca vind ik wel dat je het simpelweg afknipt als het je te ver groeit. :)
Als de oprit het grootste deel van de dag volop in de zon ligt dan is kruiptijm of sedum echt een heel goed idee.

Gras zou ik echt nooit doen, ook al kan je met de maaier makkelijk over de tegels (juist handig als de wielen van de maaier daarop 'rusten' als je aan het maaien bent) dan nog loop je het risico dat je continue de graskanten bij moet werken en dat is best een klusje om het mooi te houden.
Ik ben super lui vandaag. Dat is gewoon lui, maar dan met een cape.
Reigersbek blijft laag en is wintergroen, pachysandra wintergroen, winterharderg sterk en goed kort te snoeien zodat t mooi dichtgroeit
We hebben uiteindelijk besloten het middenstuk grind te houden. Aan de zijkant waar de schutting zit, hebben we wel wat rotsplantjes neergezet. Zo breekt het toch dat lange stuk grind.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven