Groot terras, wat erop?

27-06-2011 13:35 24 berichten
Hallo allemaal,

ik heb wat hulp nodig, of liever gezegd wat creatieve ideeen! Wij zijn onlangs verhuisd naar een nieuwbouwhuis en nu is de achtertuin klaar. We hebben 2 grote terassen (vind ik...) van ongeveer 24 m2 per stuk. Omdat ik het toch wel een zee van stenen vind wil ik graag iets erop hebben wat ik kan laten staan.

Ik houd niet van picknicktafels, loungebanken van dat neprotan en potten vind ik wel mooi, maar niet als ze 80 euro oid kosten.

En bij potten, wat moet erin?? Ik wil dan graag iets wat in de winter ook groen blijft. (ik heb echt geen verstand van planten, vandaar dat ik advies vraag)

Wie kan mij helpen?
Alle reacties Link kopieren
Bamboe blijft mooi groen, maakt ook zo'n mooi geluid in de wind, verder je laten informeren bij tuincentrum welke planten winterhard/wintergroen blijven. Je hebt qua aankleding toffe dingen als foto op doek wat buiten kan enne..ik zag een opblaasbare jacuzzi laatst bij een bouwwinkel! Past helaas niet op mijn balkon maar lijkt me ideaal!
80 euro vind je duur voor wat? Voor een pot? Of voor een loungebank?

Je zou eens kunnen gaan kijken bij de kringloop voor leuke potten. Loungesets kun je het beste wachten tot het seizoen op z'n einde loopt, en dan kijken of er aanbiedingen zijn.
Waarom heb je dan gekozen voor 2 van die 'grote' terrassen?

Een beetje fatsoenlijke pot, die ook niet kapot vriest in de winter heeft meestal wel een lekker prijskaartje.

Van de winter zijn al mijn dure potten kapot gevroren, ondanks dat ik ze bekleed had met noppenfolie aan de binnenkant.

Misschien wat tegels eruit lichten en dan op die open plekken wat mooie groenblijvers planten? Of grote grassen met van die halmen erin?

(Kijk uit met bamboe, gebruik worteldoek, anders komt het overal in je tuin omhoog.)

En dan hier en daar in de zomer wat kleinere potten met zomerbloeiers erin. Vergeet niet dat je deze potten in de zomer goed moet wateren!
Nope
@machutookeenbietjemeerzijn: Als stenen potten nat zijn vriezen ze kapot. Met noppenfolie bekleden aan de binnenkant helpt dus niet....(wel tegen het kapot vriezen van de plantenwortels)
@jipp, bamboe is idd leuk ja, en maakt mooi geluid. Ga ik eens naar kijken!

@Jorina, 80,- per pot vind ik veel geld, de loungesets vind ik afschuwelijk.

@machut...... Omdat de tuin nu eenmaal zo groot is! Ik heb nog heel veel gras en ook gewoon tuin voor beplanting. Ik vind het terras ook niet zo groot dat het kleiner moet maar wil er gewoon wat moois op hebben staan.

En 80,- voor een pot die mij kennende idd stuk vriest vind ik gewoon veel te veel geld.....
Een mooie vijver?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:viennas schreef op 27 juni 2011 @ 13:51:

@machutookeenbietjemeerzijn: Als stenen potten nat zijn vriezen ze kapot. Met noppenfolie bekleden aan de binnenkant helpt dus niet....(wel tegen het kapot vriezen van de plantenwortels)

Ja en gaten erin, zodat het water weg kon, maar jammerdebammer, toch kapot. En er zijn vnl van de buitenkant hele schilfers afgevroren.

Nu slepen we ze naar de schuurtje van 1 hoog af

To: Zelf houten bakken maken?

Blader bij de bieb door planten en tuinboeken.

Of probeer Lodewijk van Eigen Huis & Tuin te strikken
Nope
Neeeeeeee!!!!!! Daar ben ik net vanaf! Bij ons vorige huis hadden we een vijver in de tuin en man vond het leuk maar ik niet echt. Plus dat ik het met drie kinderen zonder zwemdiploma ook niet heel praktisch vind. (vijver was toen goed afgezet hoor)
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 27 juni 2011 @ 14:07:

[...]

Ja en gaten erin, zodat het water weg kon, maar jammerdebammer, toch kapot. En er zijn vnl van de buitenkant hele schilfers afgevroren.

Nu slepen we ze naar de schuurtje van 1 hoog af

To: Zelf houten bakken maken?

Blader bij de bieb door planten en tuinboeken.

Of probeer Lodewijk van Eigen Huis & Tuin te strikken

Whoehahahahaha! Doe maar niet.... Ik heb gehoord dat je alles zelf moet betalen maar ze wel een budget willen van iets van 20.000,- Dat is mij toch iets teveel.... ;)

Ik ga idd wat boeken halen bij die bieb! Thanks voor de ideeen!
geen loungeset of picknicktafel dus...

Maar wat zet je dan aan tuinmeubilair neer? Gewoon een hartmansetje?

Of anders loungekussens (fatboys), hangmatten etc.
Ze hadden laatst bij de Action (plastic) potten in een antraciet kleur, ik vond ze best mooi, ook erg goedkoop.

Ik zou trouwens niet alleen gaan voor spul dat in de winter groen blijft, want over het algemeen is dat in de zomer best saai. Wisselen per seizoen vind ik zelf het mooiste en dat hoeft echt niet super veel te kosten.

Ik heb zelf trouwens een grote plantenbak gemaakt van overgebleven bakstenen, vind ik er ook erg leuk uitzien.

En een minivijvertje misschien? Zo'n houtenton of wijnvat en daar wat plantjes in. Heb je verder bijna geen onderhoud aan en ook niet direct een groot gevaar voor kleine kinderen.
Mijn tuinmeubilair gaat 'savonds altijd weer in de schuur.

Ik heb een veranda en daar komt een grote tafel met stoelen te staan die wel blijft staan.

Hangmat is ook leuk!
quote:Iris26 schreef op 27 juni 2011 @ 14:09:

[...]

Whoehahahahaha! Doe maar niet.... Ik heb gehoord dat je alles zelf moet betalen maar ze wel een budget willen van iets van 20.000,- Dat is mij toch iets teveel.... ;)

Ik ga idd wat boeken halen bij die bieb! Thanks voor de ideeen!

Rob dan? De voorganger van Lodewijk

En ga lekker bij de kringloop kijken voor potten. Zo'n allegaartje staat ook heel leuk.
Nope
Niet alles gelezen maar wat ik zelf heel mooi vind zijn van die grote potten met waterplanten ( waterlelie,riet of bamboe) erin.

Gezien in Thailand en geen idee of dat hier ook mogelijk maar vind dat echt prachtig en wil dit ook in mijn tuin naast de loungebank

Vind je dat niets voor je terras? De waterplanten in pot dus.
Jaaa een grote hangmat! Leuk.

Of een hottub

En dan als ze wat ouder zijn ook een zwembad maken :-)
Meubilair:

Een hangmat? Als je niet van loungebanken houdt.

Of een houten/loden tafelset met een hele grote parasol, staat altijd super gezellig

Licht:

Lantaarnetjes die je op kan hangen of in de grond kan steken. Je hebt ze in alle kleuren, hout, bamboe of rvs. Dus veel keuze

Fakkels zijn ook altijd handig.

Ik hou van veel lichtjes in de tuin, maakt het lekker knus 's avonds.

Planten:

Grote bakken met boompjes erin. In de winter blijven deze ook gewoon leven en niet veel zorg aan. Voor de bakken goed spitten door de blaadjes of internet. De 3 halen 2 betalen is altijd wel voordelig.

Rietplanten met pluimen, hoef je ook niks aan te doen en ik vind het heel gezellig staan.

Ander opvulling:

Barbecue of steenoven
Love my life!
Die grote potten met waterplanten hebben wel wat meer onderhoud nodig!

Vind het zelf wel super mooi hoor!

Ook iets anders leuks:

Je kan van die bakken kopen (zien er mooi uit) speciaal voor een kampvuur maken. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn en of dit handig is. Maar wel een ideetje.

Ik weet niet of je van lavendel houd, maar dat heb ik ook altijd in de tuin!

Trampoline?

Misschien kan je ook een aarbeien struikje planten of ander fruit groente? Of ga ik er nu een beetje te veel in op
Love my life!
Wij hebben ook een grote tuin met groot terras. Hier een vijver weg gehaald i.v.m. kleine kids en dat betegeld. Er staat nu wel 1 hele dure betonnen pot op met zo'n standaard en dan een vaas. Maar die hebben we voor mijn man zijn verjaardag gekregen. Ook een idee, om het een en ander voor de tuin, voor verjaardagen te vragen.

Verder heb ik veel grote rieten manden met planten neer gezet.

Nog op het verlanglijstje want wij zijn ook net verhuisd:

een loungeset en een grote stenen bbq.

Verder is de tuin versierd met wat minder mooie items. Namelijk de glijbaan en de zandbak haha.
Trampoline wordt het niet, ik heb al zo'n speelhuis met glijbaan en schommel etc. Vind ik wel genoeg.

Ik denk dat het toch potten/rieten manden gaan worden. Bamboe vind ik een goed idee!

De hangmat werd ook goed ontvangen bij manlief dus daar ga ik ook voor kijken.

Bedankt voor het meedenken!
Alleen al voor een paar winterharde planten ben je al snel 80 euro kwijt.... Misschien moet je je budget wat bijstellen?

Nog een tip: ga naar de kringloopwinkel of langs rommelmarkten. Wees creatief. In een oude kruiwagen, grote melkfles, aardappelkratje etc kun je heel wat moois maken
@Sweetcandy, het gaat mij er meer om dat ze niet 80,- per stuk kosten. Ik wil er best wel wat geld aan uitgeven, maar niet honderden euro's.
Wij hebben 2 hele grote vierkanten plastic potten of eigenlijk bakken.

Antraciet kleurig bij een tuincentrum gehaald.

Buxusstruik erin gedaan. Ruitmodel.

Staan al jaren, weinig onderhoud en blijft groen.
Verschillende opties eigenlijk. Wat leuk is: gaten openlaten in het terras, hier struiken of planten inzetten. Geeft een heel aparte sfeer in de tuin. Bij exotische planten echter wel in de late herfst uit de tuin halen, en in folie in potten zetten, anders gaan ze dood!

Een andere optie is het metselen of plaatsen van stenen bakken, deze nemen een veel prominentere plaats in in de tuin. Een idee is bijvoorbeeld een ijzeren geraamte te plaatsen, en deze te vullen met stenen, iets wat je vaak ziet tegenwoordig.

Zorg er hoe dan ook voor dat je terras dergelijke constructies aankan. Een stenen ondergrond is geen enkel probleem. Hout gaat naar verloop van tijd rotten aan de onderkant. Een goed alternatief is in dat geval composiet vlonderplanken, dit gaat niet rotten, en kan het gewicht gemakkelijk hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven