Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk, dit topic!
Heb net al filmpjes opgezocht van fair isle haken/breien, de wafelsteek bekeken, en krijg helemaal inspiratie.

Maar eerst moet het jurkje voor m’n dochter nog af, daarna mag ik een babydeken beginnen.

Jurkje voor dochter is dit patroon:
https://durableyarn.com/patronen/35/wiebertjes-jurk
https://downloads.lovecrafts.com/101811 ... AJU2YWZVLA

Ik zit nu naar deze beschrijving te kijken, maar wat wordt in het begin bedoeld met hold 2 yarns together? Brei je met een dubbele draad?
Ik denk het wel. Ik kan helaas je link niet openen, dus kan niet zien hoe het patroon is.
Kun je het misschien afleiden aan de dikte van de draad en de naalden?
Hoi allen!
Ik heb dit topic weer even aangezwengeld... want ik heb hulp nodig van haaksters.

Ik heb mijzelf afgelopen winter haken geleerd met behulp van YouTube, maar ik ben er nog niet heel erg goed in... Ik heb het weer een tijdje laten liggen (was bezig aan een simpele sjaal), maar wil eigenlijk weer graag beginnen.

Wat ik ontzettend mooi vind zijn granny squares. Mijn ultieme droom is er een sprei van haken, maar met mijn haaktempo duurt dat jaren, dus dacht te beginnen met een kussentje voor op se bank. Voorkant granny squares, achterkant stof. Het leuke aan de squares vind ik dat je je eigen kleurencombinaties kan bedenken.

Maar nu mijn vraag, wie weet een goed (en makkelijk!) haakpatroon voor de squares? En is het haalbaar voor een beginnende haakster? Of zouden jullie wat anders haken?
Dat is zeker goed te doen hoor Bibi!
Je kan een square kiezen zo moeilijk als je zelf wilt.
Deze is heel basic, mooie fototutorial: https://attic24.typepad.com/weblog/soli ... quare.html

Als je deze zat bent kun je ook afwisselen met moeilijkere, krijg je een leuke gemixte deken.
.
Granny squares zijn goed te doen, je hebt niet veel verschillende steken nodig (alleen stokjes en lossen) en als je er eenmaal mee bezig bent snap je al gauw hoe zo’n square in elkaar zit. Dat gaat vast lukken!

Je kunt ook zo werken:
https://breiclub.nl/voor-beginners/gran ... res-haken/
Dan maak je geen kleine vierkanten die later aan elkaar moeten, maar haak je steeds verder.
Oh wat fijn! Dank jullie wel! Ik dacht, mijzelf steeds een vierkantje laten maken is steeds bereikbaar 😅
En had zelf nog niet bedacht dat ik ook de patronen van de squares kan afwisselen.

Helemaal zin om te beginnen!
Yes! Met behulp van een tutorial op youtube mijn eerste square gehaakt. Ben helemaal blij. Het is ook meteen een grotere (leek mij handig), dus nu toch besloten voor een deken te gaan. Dat is te doen als ik er 1 per avond weet te haken....Ik heb nu 4 weken vakantie.

En als ik er meer heb gemaakt gaat het vast wat sneller! Het was nu nog met mijn tong uit mijn mond en youtube steeds op pauze zetten.
Oh wat goed!! Lekker gevoel als dat lukt he?
Lekker zo doorgaan!

Er zijn ook genoeg filmpjes over hoe je grannys aan elkaar kan haken. Je kunt ook aanhechten ‘as you go’, maar dat is niet mijn favoriet.
Leuk dat het gelukt is.
Ik vind Granny squares ook erg fijn haken, ik haak in de trein en het neemt lekker makkelijk mee. Enige nadeel, aan elkaar zetten is stom... (Vind ik dan).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Dat aan elkaar zetten kan dus ook tijdens het haken van de granny zelf. Neemt alleen moeilijker mee in de trein, met zo’n deken eraan 😄
Ik vind het zelf fijner om vierkant voor vierkant af te haken en het later in elkaar te zetten. Al kijk ik daar inderdaad niet naar uit 🙈
Maar ik zag ook ontelbare tutorials en manieren, dus dat uitzoeken vind ik straks ook wel weer leuk denk ik. En dan is het werk natuurlijk bijna af!

Ik ga zo nog wat extra kleuren wol halen, zit helemaal in een flow. Echt leuk inderdaad!
Ik zit middenin een verhuizing, en dit is zo fijn om tussen de stress door om handen te hebben.
ach uiteindelijk valt het ook wel mee. Het zijn vooral de vele losse eindjes om weg te werken. (c2c dekens met een patroon vind ik ook erg leuk om te doen totdat ik de eindjes moet wegwerken).

Ik ben nu met een tree of life deken bezig voor een collega die binnenkort een baby krijgt. Ik twijfel alleen over de kleur (okergeel, die had ik nog liggen)... Patroon is wel leuk maar de achterkant wordt minder mooi, misschien zet ik daar nog een stukje stof op.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik heb meteen even gezocht op tree of life dekens, mooi zeg!
Mij lijkt okergeel juist wel mooi hoor, is echt een kleur die nu in de mode is.
Granny squares zijn idd leuk om te doen. Ik heb al meerdere spreien/dekens van granny's gemaakt. Zeskantige granny's zijn ook niet moeilijk en daar kun je leuke vestjes van maken.
Op het moment ben ik keukengordijntjes aan het haken in filet haakwerk. Heerlijk ouderwets en een beetje truttig, maar ik houd er zo van! Met een vogeltjes patroon. Ik woon in een oud en schattig huis, dus hier staat dat ook wel.
Ik ben ook bezig met een deken van granny squares!
En hoe gaat het met de deken Celaena? Ben je al ver?
Ik vind het nu vooral heel erg leuk dat mijn kinderen meeleven en steeds kleuren willen uitkiezen. Ze zien het helemaal zitten om straks onder de deken te kruipen :flirting: En dat stimuleert mij natuurlijk weer enorm!
Ik zit (nog maar) op 7 vierkantjes. Maar, heb inmiddels geleerd van kleuren te wisselen en wil nu ook een nieuw patroon gaan uitproberen.
Leuk Bibi, dat je het zo te pakken hebt!
Ik vind het ook ontspannend. Door de herhaalde beweging en het ritme krijg ik m’n hoofd op orde.

De tree of life deken is heel mooi!
Werk iedere keer de draadjes gelijk weg als je een vierkantje af hebt, dat scheelt zoveel werk! Bij de eerste deken die ik ooit maakte heb ik dat niet gedaan en daar heb ik wel van geleerd. Als je het steeds gelijk doet is het nog een beetje te overzien.
Oeh... goede tip. Had ik nog niet gedaan, maar is natuurlijk ontzettend veel werk.
bibi72 schreef:
16-07-2019 21:47
Oeh... goede tip. Had ik nog niet gedaan, maar is natuurlijk ontzettend veel werk.

En wát voor een werk. ;-D
;)
.
Anoniem262821034 schreef:
16-07-2019 21:49
En wát voor een werk. ;-D
;)
Ja, pokkewerk! Ik vind zelf in elkaar zetten wel leuk, maar die draadjes! Die eerste deken had ik gemaakt van vrij dun garen dus 100.000 vierkantjes voordat het wat werd, meerdere kleuren per vierkantje gebruikt. Laten we zeggen dat ik niet heel blij was :cry:
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat leuk dat dit er nog is.
Ik brei niks, maar dacht er wel over om wat gebreide vesten en truien uit te halen voor de wol.
Vingerpop is snel gemaakt.
Ik doe dus een UP en verder druk met andere dingen.
Ik ben momenteel bezig met mijn omslagdoek, maar was een stuk de fout in gegaan. Nu heeft een vriendin me een stuk uitgehaald en weer opgezet, maar sommige steken zitten na 1 naald breien heel vreemd, soort van gekruist. Klopt dit wel? En hoe kan ik het oplossen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven