Haak en brei topic

zaterdag 30 april 2016 om 13:36
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .
Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
vrijdag 5 oktober 2018 om 18:12
Ik heb mijn vest afgemaakt! De temperaturen (buitenland) zijn alleen weer omhoog gegaan dus aan dragen kom ik nog niet toe.
Verder begonnen aan een nieuw patroon (in t groen), weet nog niet precies wat ik ermee ga maken (deken of sjaal) en of ik het mee terug naar Nederland neem maar het is leuk om uit te proberen.
Verder begonnen aan een nieuw patroon (in t groen), weet nog niet precies wat ik ermee ga maken (deken of sjaal) en of ik het mee terug naar Nederland neem maar het is leuk om uit te proberen.

neweve wijzigde dit bericht op 05-10-2018 18:17
Reden: Typfout
Reden: Typfout
0.20% gewijzigd
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

vrijdag 5 oktober 2018 om 20:07
Mooi!neweve schreef: ↑05-10-2018 18:12Ik heb mijn vest afgemaakt! De temperaturen (buitenland) zijn alleen weer omhoog gegaan dus aan dragen kom ik nog niet toe.
![]()
vrijdag 5 oktober 2018 om 20:32
neweve schreef: ↑05-10-2018 18:12Ik heb mijn vest afgemaakt! De temperaturen (buitenland) zijn alleen weer omhoog gegaan dus aan dragen kom ik nog niet toe.
Nou dit is weer nieuw. Dat ik iemand quote en vervolgens mijn tekst niet wordt geplaatst.

Anyway, ik kwam dit patroon ook toevallig van de week tegen, mooi!
.

vrijdag 5 oktober 2018 om 22:55
Wat een mooi patroon!neweve schreef: ↑05-10-2018 18:12Ik heb mijn vest afgemaakt! De temperaturen (buitenland) zijn alleen weer omhoog gegaan dus aan dragen kom ik nog niet toe.
![]()
En er zal heus nog wel een moment komen om je vest te gaan dragen

vrijdag 5 oktober 2018 om 23:05
Ah oké, dus gewoon 1 lange sjaal die je uiteindelijk met de uiteinden aan elkaar maakt. De RM (randsteek langs de lengte van de sjaal aan allebei de kanten) is een steek apart, geeft extra stretch aan je breiwerk.
Filmpjes met uitleg over de steek, goed opletten hoe de naalden gepositioneerd worden. Kan je hier wat mee?
https://m.youtube.com/watch?v=7mtVrxuYrpE
https://m.youtube.com/watch?v=5MotVwlY3UA
Filmpjes met uitleg over de steek, goed opletten hoe de naalden gepositioneerd worden. Kan je hier wat mee?
https://m.youtube.com/watch?v=7mtVrxuYrpE
https://m.youtube.com/watch?v=5MotVwlY3UA
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 23:09
Reden: Nog even goed gekeken.
Reden: Nog even goed gekeken.
8.79% gewijzigd

vrijdag 5 oktober 2018 om 23:22
Rij 1: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 2: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 3: Randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 4: Randsteek, *1 averechts, 2 rechts, 1 averechts*, randsteek
Rij 5: randsteek, *2 averechts, 2 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 6: randsteek, *2 averechts, 2 rechts*, randsteek
Rij 7 : randsteek, *1 averechts, 2 recht, 1 averech*, steeds herhalen, randsteek
Rij 8: randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 rechts*, randsteek
Zo zou ie moeten kloppen volgens mij.
Rij 7 : randsteek, *1 averechts, 2 recht, 1 averech*, steeds herhalen, randsteek
zaterdag 6 oktober 2018 om 00:12
Dankjewelz-u-s schreef: ↑05-10-2018 23:22Rij 1: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek

maandag 8 oktober 2018 om 10:54

maandag 8 oktober 2018 om 11:58
Klopt helemaal! Flink doogebreid!
Is het een (deels) natuurlijke vezel (wol/katoen/bamboe/kasjmier)? Of synthetisch? In het eerste geval kan je als je klaar bent nog overwegen om de sjaal te ‘blokken’ (nat maken en in vorm spelden op een ondergrond toe het stuk droog is), dan komt het patroon extra mooi naar voren. Bij synthetische vezels is dat effect meestal een stuk minder. Die hebben een minder goed ‘geheugen’.
Is het een (deels) natuurlijke vezel (wol/katoen/bamboe/kasjmier)? Of synthetisch? In het eerste geval kan je als je klaar bent nog overwegen om de sjaal te ‘blokken’ (nat maken en in vorm spelden op een ondergrond toe het stuk droog is), dan komt het patroon extra mooi naar voren. Bij synthetische vezels is dat effect meestal een stuk minder. Die hebben een minder goed ‘geheugen’.
maandag 8 oktober 2018 om 12:48
simbalabimba schreef: ↑08-10-2018 12:32100% polyacryl staat er in de breibeschrijving.
Mooie kleuren @Snoopy.
Acryl kun je blocken met stoom (al zijn sommigen van mening dat je dat niet moet willen omdat dan de structuur van het materiaal compleet kapot zou gaan - zelf nooit problemen mee gehad).
Maar ik denk eigenlijk dat het voor deze shawl niet eens heel nodig is, ziet er nu al heel mooi uit!

.
maandag 8 oktober 2018 om 13:59
donderdag 15 november 2018 om 15:38
donderdag 15 november 2018 om 17:28
Na het haken van een aantal dekens, sjaals en knuffels heb ik nu een nieuwe uitdaging gevonden. Sokken breien, makkelijk en snel.
Wie nog meer? Nu nog gewoon van de kant en klaar bollen (pairfect) waar je 2 dezelfde sokken uit kan halen. Het patroon zit in de kleuring van het garen.
Alleen die hiel (tig keer uithalen en opnieuw beginnen) en de teen (een paar keer uithalen en opnieuw beginnen) is het verder leuk om te doen. Ik brei op zo'n kort rondbreinaaldje.
Wie nog meer? Nu nog gewoon van de kant en klaar bollen (pairfect) waar je 2 dezelfde sokken uit kan halen. Het patroon zit in de kleuring van het garen.
Alleen die hiel (tig keer uithalen en opnieuw beginnen) en de teen (een paar keer uithalen en opnieuw beginnen) is het verder leuk om te doen. Ik brei op zo'n kort rondbreinaaldje.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 16 november 2018 om 07:18
Je moet de steken breien zoals ze zich voordoen en dan afkanten, dus als je de steek recht ziet brei je hem recht en als hij averecht is brei je hem averecht.
https://www.youtube.com/watch?v=COj5lLo6BUU

zaterdag 17 november 2018 om 15:20

zondag 23 december 2018 om 00:15