Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn vest afgemaakt! De temperaturen (buitenland) zijn alleen weer omhoog gegaan dus aan dragen kom ik nog niet toe.

Verder begonnen aan een nieuw patroon (in t groen), weet nog niet precies wat ik ermee ga maken (deken of sjaal) en of ik het mee terug naar Nederland neem maar het is leuk om uit te proberen.
Afbeelding
neweve wijzigde dit bericht op 05-10-2018 18:17
Reden: Typfout
0.20% gewijzigd
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Snoopy80 schreef:
05-10-2018 16:01
Zo moet de sjaal er uit gaan zien:

Afbeelding
Heb je misschien een foto van een patroon? Brei je ook op een rondbreinaald?
neweve schreef:
05-10-2018 18:12
Ik heb mijn vest afgemaakt! De temperaturen (buitenland) zijn alleen weer omhoog gegaan dus aan dragen kom ik nog niet toe.

Verder begonnen aan een nieuw patroon (in t groen), weet nog niet precies wat ik ermee ga maken (deken of sjaal) en of ik het mee terug naar Nederland neem maar het is leuk om uit te proberen.
Afbeelding
Mooi!
neweve schreef:

Nou dit is weer nieuw. Dat ik iemand quote en vervolgens mijn tekst niet wordt geplaatst. :hamer:

Anyway, ik kwam dit patroon ook toevallig van de week tegen, mooi!
.
z-u-s schreef:
05-10-2018 20:06
Heb je misschien een foto van een patroon? Brei je ook op een rondbreinaald?
Dit is het patroon:
Afbeelding

Ik brei op de naald die op de afbeelding staat, die zit erbij in de verpakking
neweve schreef:

Afbeelding
Wat een mooi patroon!
En er zal heus nog wel een moment komen om je vest te gaan dragen ;-D Hier was het ook weer flink warm vandaag, en het zou sowieso weer een warm weekend worden begreep ik.
Ah oké, dus gewoon 1 lange sjaal die je uiteindelijk met de uiteinden aan elkaar maakt. De RM (randsteek langs de lengte van de sjaal aan allebei de kanten) is een steek apart, geeft extra stretch aan je breiwerk.

Filmpjes met uitleg over de steek, goed opletten hoe de naalden gepositioneerd worden. Kan je hier wat mee?

https://m.youtube.com/watch?v=7mtVrxuYrpE

https://m.youtube.com/watch?v=5MotVwlY3UA
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 23:09
Reden: Nog even goed gekeken.
8.79% gewijzigd
Rij 1: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 2: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 3: Randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 4: Randsteek, *1 averechts, 2 rechts, 1 averechts*, randsteek
Rij 5: randsteek, *2 averechts, 2 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 6: randsteek, *2 averechts, 2 rechts*, randsteek
Rij 7 : randsteek, *1 averechts, 2 recht, 1 averech*, steeds herhalen, randsteek
Rij 8: randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 rechts*, randsteek

Zo zou ie moeten kloppen volgens mij.
z-u-s schreef:
05-10-2018 23:22
Rij 1: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 2: Randsteek, *2 rechts, 2 averechts*, steeds herhalen, randsteek
Rij 3: Randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 4: Randsteek, *1 averechts, 2 rechts, 1 averechts*, randsteek
Rij 5: randsteek, *2 averechts, 2 recht*, steeds herhalen, randsteek
Rij 6: randsteek, *2 averechts, 2 rechts*, randsteek
Rij 7 : randsteek, *1 averechts, 2 recht, 1 averech*, steeds herhalen, randsteek
Rij 8: randsteek, *1 rechts, 2 averechts, 1 rechts*, randsteek

Zo zou ie moeten kloppen volgens mij.
Dankjewel :)! Ik ga het morgen uitproberen
Succes!
Afbeelding

Het resultaat totnutoe :). Ben er best blij mee, klopt het stekenpatroon zo?
Het is in elk geval heerlijk zachte wol. Heb wel gewone 'normale lengte' breipennen gepakt omdat ik het moeilijk wennen vind aan de korte naalden met plastic draadje ertussen.
Klopt helemaal! Flink doogebreid!

Is het een (deels) natuurlijke vezel (wol/katoen/bamboe/kasjmier)? Of synthetisch? In het eerste geval kan je als je klaar bent nog overwegen om de sjaal te ‘blokken’ (nat maken en in vorm spelden op een ondergrond toe het stuk droog is), dan komt het patroon extra mooi naar voren. Bij synthetische vezels is dat effect meestal een stuk minder. Die hebben een minder goed ‘geheugen’.
100% polyacryl staat er in de breibeschrijving.

Mooie kleuren @Snoopy.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wat een leuk patroon vormt dat, Snoopy!
simbalabimba schreef:
08-10-2018 12:32
100% polyacryl staat er in de breibeschrijving.

Mooie kleuren @Snoopy.

Acryl kun je blocken met stoom (al zijn sommigen van mening dat je dat niet moet willen omdat dan de structuur van het materiaal compleet kapot zou gaan - zelf nooit problemen mee gehad).
Maar ik denk eigenlijk dat het voor deze shawl niet eens heel nodig is, ziet er nu al heel mooi uit! :thumbsup:
.
Wat een leuk patroon inderdaad. Goed gelukt!

Ik blok acryl wel door een beetje vochtig te maken maar meestal blok ik alleen granny squares dus dat is niet zo'n groot oppervlak.
Snoopy80 schreef:
05-10-2018 22:24
Dit is het patroon:
Afbeelding

Ik brei op de naald die op de afbeelding staat, die zit erbij in de verpakking
Wil iemand mij nog helpen met het vertalen van het afkanten? Google Translate begrijpt er niets van...
Na het haken van een aantal dekens, sjaals en knuffels heb ik nu een nieuwe uitdaging gevonden. Sokken breien, makkelijk en snel.

Wie nog meer? Nu nog gewoon van de kant en klaar bollen (pairfect) waar je 2 dezelfde sokken uit kan halen. Het patroon zit in de kleuring van het garen.

Alleen die hiel (tig keer uithalen en opnieuw beginnen) en de teen (een paar keer uithalen en opnieuw beginnen) is het verder leuk om te doen. Ik brei op zo'n kort rondbreinaaldje.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 23:19
99.77% gewijzigd
.
Snoopy80 schreef:
15-11-2018 15:38
Wil iemand mij nog helpen met het vertalen van het afkanten? Google Translate begrijpt er niets van...
Je moet de steken breien zoals ze zich voordoen en dan afkanten, dus als je de steek recht ziet brei je hem recht en als hij averecht is brei je hem averecht.

https://www.youtube.com/watch?v=COj5lLo6BUU
Afbeelding

Hij is eindelijk af :D. Nu alleen nog uitvissen hoe ik het best / mooist de uiteinden aan elkaar kan naaien
Supermooi geworden!

Ik heb een tijd ook sokken gebreid. De laatste tijd even niet meer, ik was het zat, en ze zaten nooit helemaal goed ;)
Leuke kleuren!

Ik haak nu popcorn, ik snap nog steeds het patroon niet dus iedere popcorn is anders, maar dat hoort ;-)
Dit is het einddoel:
Afbeelding
Ik heb de de popcorn zak al af, nu de popcorn nog...
Wat leuk, Neweve!

Ik ben bezig met een omslagdoek. Gemakkelijk patroon (gratis). Maar hoe verder ik kom, hoe langer de toeren zijn, hoe minder leuk ik het vind. Nog even doorzetten en dan heb ik weer een mooie, nieuwe omslagdoek van Merinowol bij.
Idris schreef:
22-12-2018 23:03
Wat leuk, Neweve!

Ik ben bezig met een omslagdoek. Gemakkelijk patroon (gratis). Maar hoe verder ik kom, hoe langer de toeren zijn, hoe minder leuk ik het vind. Nog even doorzetten en dan heb ik weer een mooie, nieuwe omslagdoek van Merinowol bij.

Doe es een foto? ;)
Ik ben bijna klaar met deze: https://www.ravelry.com/patterns/library/euclid-5
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven