Haak en brei topic

zaterdag 30 april 2016 om 13:36
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .
Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
zaterdag 16 februari 2019 om 20:24
Daar noem je een goed punt, dat het anders valt. Ik heb nog royal van Zeeman liggen, ooit aan een vest begonnen maar ik vind het geen fijn garen. Ik denk dat ik het daarmee toch eens ga proberen. Als het niks is kan het gewoon weg. En dan pak ik als patroon een nauwsluitend lang vest wat ik al eens gemaakt heb van een dubbele laag fleece.Nijn5 schreef: ↑16-02-2019 17:55Ik denk dat gehaakt materiaal heel anders valt dan de stof die je voor een naaipatroon zou gebruiken, ook afhankelijk met welk garen en steek je haakt en met wat voor stof je het naaipatroon zou maken. Ik zou dan eerder in je mouwpatroon wat steken minderen naar het einde van je mouwen toe.
donderdag 21 maart 2019 om 11:09
Hoi
Is hier nog iemand met een leuk project bezig? Ik brei een deken en een sjaal en wil graag een jurkje voor mijn dochter breien voor de zomer. Ik heb wel het idee soms stil te staan met breien. Ik wil graag sokken leren breien en wanten en fair isle, maar heb het idee dat dat zo moeilijk is... hoe leren jullie al die technieken? Via YouTube? Ik wil anders graag een brei cursus gaan volgen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2 kleine kinderen heb dus het breien moet ik hebben van de avond uurtjes.
Is hier nog iemand met een leuk project bezig? Ik brei een deken en een sjaal en wil graag een jurkje voor mijn dochter breien voor de zomer. Ik heb wel het idee soms stil te staan met breien. Ik wil graag sokken leren breien en wanten en fair isle, maar heb het idee dat dat zo moeilijk is... hoe leren jullie al die technieken? Via YouTube? Ik wil anders graag een brei cursus gaan volgen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2 kleine kinderen heb dus het breien moet ik hebben van de avond uurtjes.

donderdag 21 maart 2019 om 15:21
Fair Isle wordt pas leuk als je met twee handen kan breien, heb ik gemerkt, en dan ook nog met beide handen gelijke draadspanning kan houden. Heeft me jaren gekost! Geeft wel lekker dikke cols en mutsenSilverShadow schreef: ↑21-03-2019 14:00Ik heb halen geleerd van de boekjes met patronen en ook via YouTube filmpjes.
Fair isle vind ik prachtig maar ik hou niet van breien.
Ga eens langs bij een wolwinkel bij je in de buurt. Daar kunnen ze je vast advies geven.

woensdag 24 april 2019 om 10:31
Kan iemand mij helpen. Mijn kat heeft over mijn brei werk geplast
. Welk was middel kan ik nu het beste gebruiken. Ik denk om het te wassen maar even een draad door de open lussen rijg en dan handwassen. Als het droog is, draad er weer uit en weer op de naald zetten. Is dit de beste manier? Of kan ik iets anders beter doen.

woensdag 24 april 2019 om 12:44
Onee! Well materiaal is het?
Voor acryl en katoen gebruik ik mijn gewone wasmiddel, voor wol een fijn wasmiddel. En dan meestal het fijne programma op de machine.
Let bij het opdrogen ook dat je hem neerlegt of blokt, anders lubbert het straks een kant op...
Voor acryl en katoen gebruik ik mijn gewone wasmiddel, voor wol een fijn wasmiddel. En dan meestal het fijne programma op de machine.
Let bij het opdrogen ook dat je hem neerlegt of blokt, anders lubbert het straks een kant op...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

woensdag 24 april 2019 om 13:25
Eerst maar eens heeeeel gauw en heeeel goed uitspoelen met lauw water. Dan voorzichtig sopje. Verder denk ik dat het prima is als je het op de naald laat staan, even een stopper of kurk op de uiteinden prikken zodat de steken er niet afvallen.1987mama1987 schreef: ↑24-04-2019 10:31Kan iemand mij helpen. Mijn kat heeft over mijn brei werk geplast. Welk was middel kan ik nu het beste gebruiken. Ik denk om het te wassen maar even een draad door de open lussen rijg en dan handwassen. Als het droog is, draad er weer uit en weer op de naald zetten. Is dit de beste manier? Of kan ik iets anders beter doen.
woensdag 24 april 2019 om 13:33
1987mama1987 schreef: ↑24-04-2019 10:31Kan iemand mij helpen. Mijn kat heeft over mijn brei werk geplast. Welk was middel kan ik nu het beste gebruiken. Ik denk om het te wassen maar even een draad door de open lussen rijg en dan handwassen. Als het droog is, draad er weer uit en weer op de naald zetten. Is dit de beste manier? Of kan ik iets anders beter doen.
de meeste brei en haakwerkjes was ik gewoon in de machine. Extra spoelen met azijn. En natuurlijk plat drogen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

woensdag 24 april 2019 om 14:06
Wat dacht je gewoon van een handwas en fijnwasmiddel.
Leg het te drogen in de vorm die het had.
De naalden kunnen re gewoon aan blijven zitten.
Nu zag ik bij de kringloop "rondbreinaalden liggen"
Maar je kan ook iets van een kurk aan de kant waar de steken van de naald af kunnen vallen doen.
Ik zou het NIET in de wasmachine doen.
Haren zijn ook een soort van wol.
Die droog je met een handdoek en dan kan je ze zoals al gezegd in vorm leggen en verder laten drogen.
Leg het te drogen in de vorm die het had.
De naalden kunnen re gewoon aan blijven zitten.
Nu zag ik bij de kringloop "rondbreinaalden liggen"
Maar je kan ook iets van een kurk aan de kant waar de steken van de naald af kunnen vallen doen.
Ik zou het NIET in de wasmachine doen.
Haren zijn ook een soort van wol.
Die droog je met een handdoek en dan kan je ze zoals al gezegd in vorm leggen en verder laten drogen.
dinsdag 30 april 2019 om 17:29
Leuk topic!
Ik ben een tijdje geleden begonnen met breien. Opzetten, rechte en averechtse steek gaan goed. Althans, ik snap het idee.
Ik blijf alleen een onregelmatig breiwerk houden. Ik probeer dan wat losser of juist strakker te breien maar het blijft een beetje rommelig.
Heb al verschillende garen met bijbehorende naalden geprobeerd.
Kwestie van oefenen/feeling krijgen?
Ik ben een tijdje geleden begonnen met breien. Opzetten, rechte en averechtse steek gaan goed. Althans, ik snap het idee.
Ik blijf alleen een onregelmatig breiwerk houden. Ik probeer dan wat losser of juist strakker te breien maar het blijft een beetje rommelig.
Heb al verschillende garen met bijbehorende naalden geprobeerd.
Kwestie van oefenen/feeling krijgen?

woensdag 1 mei 2019 om 13:09
De dikte van de naalden en de wol moet ook passen.
Ik moet ook weer oefenen. Ik heb van een oudere juf breien geleerd.
Pannenlappen. Juf werd boos toen de steken niet meer van de naalden af konden.
Mijn moeder of zus heeft ze toen stiekem af gemaakt.
Jaren later kon ik weer wel goed breien. Nu niet meer.
Gewoon de bekende proeflap van 10 bij 10 cm gaan breien. Oude truien uithalen en oefenen. Oude wol vochtig maken en spannen op een omgekeerde stoel.
Zo laten drogen en ze dan later op een bol draaien.
Ja toch? Ik deed het nog nooit. Maar ik wel als het zo uit een breischuur kwam waar ze op gewicht verkochten en niet per bolletje. Dan is de wol na het verven zo in de verkoop gedaan.
Pannenlappen is dom idee. Poppendekentjes zijn leuker.
Gewoon de bekende proeflap van 10 bij 10 cm gaan breien. Oude truien uithalen en oefenen. Oude wol vochtig maken en spannen op een omgekeerde stoel.
Ja toch? Ik deed het nog nooit. Maar ik wel als het zo uit een breischuur kwam waar ze op gewicht verkochten en niet per bolletje. Dan is de wol na het verven zo in de verkoop gedaan.

woensdag 1 mei 2019 om 13:16
Ik loop nog met een wazig idee rond om de te korte, maar prachtige truien te verlengen met een leuke strook. Moet wel in gelijk soort wol.
Gewoon van een bestaande trui dus delen opnieuw te breien.
Maar het belangrijkste is dan het model. Twee materialen met verschillende krimp.
Is een stukje vakmanschap en materiaalkennis voor nodig.
Nee, ik ga nu echt weg. Tijdje rust nemen van het forum.
Zie wel graag eventuele plaatjes langs komen.
Ja, die kat die over het breiwerk plast...
Er zijn breien groepen (anti-rook groepen).
Moeten ze hier maar oproepen voor plaatsen.
Ik doe niks meer.
Geen tijd.
Gewoon van een bestaande trui dus delen opnieuw te breien.
Maar het belangrijkste is dan het model. Twee materialen met verschillende krimp.
Is een stukje vakmanschap en materiaalkennis voor nodig.
Nee, ik ga nu echt weg. Tijdje rust nemen van het forum.
Zie wel graag eventuele plaatjes langs komen.
Ja, die kat die over het breiwerk plast...
Er zijn breien groepen (anti-rook groepen).
Moeten ze hier maar oproepen voor plaatsen.
Ik doe niks meer.
Geen tijd.
woensdag 1 mei 2019 om 13:20
Pumps_italiaans schreef: ↑01-05-2019 13:09De dikte van de naalden en de wol moet ook passen.
Mwoah, het gaat er meer om of je een consequente spanning op je draad weet te houden.
Techniek maakt ook nog uit, continentaal averecht wordt bij mij veel losser dan continentaal recht met als gevolg geen mooie stockinette, terwijl als ik Engels averecht en continentaal recht doe het wel mooi wordt.
.
donderdag 6 juni 2019 om 22:23
donderdag 6 juni 2019 om 22:59
Snoopy80 schreef: ↑06-06-2019 22:23Ik wil voor de zomer graag een omslagdoek gaan breien, maar de beschrijvingen die ik nu heb zijn gewoon rechts en grotendeels in tricotsteek.
Weet iemand een beschrijving voor een mooi opengewerkt (bijv. ajour) beschrijving?
Liefst een gratis en geen patroon..die kan ik nog niet lezen.
https://www.ravelry.com/patterns/librar ... gled-shawl
Deze lijkt me vrij eenvoudig, wel met stukje chart, maar als je dat eenmaal kan wil je niets anders meer! Gewoon lekker proberen en anders gewoon vragen!
https://www.ravelry.com/patterns/search ... wed=146287
.
vrijdag 7 juni 2019 om 00:06
Patroon lezen is niet heel moeilijk en zeer de moeite waard.
Ik heb net deze omslagdoek klaar voor mijn bruiloft aan het einde van deze maand. Hij is prachtig geworden. Het patroon is niet moeilijk, wel heel veel tellen!
https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6849&cid=7
Mocht je het willen proberen en je heb hulp nodig bij het lezen van het patroon, kan je me altijd een pb sturen!
Ik heb net deze omslagdoek klaar voor mijn bruiloft aan het einde van deze maand. Hij is prachtig geworden. Het patroon is niet moeilijk, wel heel veel tellen!
https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6849&cid=7
Mocht je het willen proberen en je heb hulp nodig bij het lezen van het patroon, kan je me altijd een pb sturen!
vrijdag 7 juni 2019 om 23:03
Hier krijg ik de inlogpagina?Anoniem262821034 schreef: ↑06-06-2019 22:59https://www.ravelry.com/patterns/librar ... gled-shawl
Deze lijkt me vrij eenvoudig, wel met stukje chart, maar als je dat eenmaal kan wil je niets anders meer! Gewoon lekker proberen en anders gewoon vragen!
Dankje maar ik zie bij deze alleen maar een chart en geen enkele beshrijving...
https://www.ravelry.com/patterns/search ... wed=146287
vrijdag 7 juni 2019 om 23:50

zaterdag 8 juni 2019 om 13:13
Ja, ravelry is echt heel erg fijn!
Ik heb op Keltfest echt supermooie wol gekocht, en ben nu ook bezig met een sjaal, vanmorgen begonnen. Met een patroon van Ravelry ook. Die is niet per se voor een sjaal (of voor wat dan ook), maar een super oud patroon al. En ik ben echt verliefd op de wol
Binnenkort maar eens een foto maken dus, als ik al wat verder ben.
Ik heb op Keltfest echt supermooie wol gekocht, en ben nu ook bezig met een sjaal, vanmorgen begonnen. Met een patroon van Ravelry ook. Die is niet per se voor een sjaal (of voor wat dan ook), maar een super oud patroon al. En ik ben echt verliefd op de wol

zaterdag 8 juni 2019 om 13:26
Oh en dit is het patroon dat ik gebruik. Ook gratis, en als je Engels kunt hebben ze dus ook gewoon een beschrijving van het patroon, naast een chart. Dan kan je het ook naast elkaar leggen. Maar chart lezen is inderdaad zeker niet moeilijk, gewoon proberen!
https://www.ravelry.com/patterns/librar ... -leaf-tidy
zaterdag 8 juni 2019 om 21:54
Wat een mooie steek, ik wil die nu gaan proberen. Alleen, ik heb nu de 5 eerste rechte naalden gebreid..is naald 6 (of de even naalden) dan de right side?Nanny_Gytha_Ogg schreef: ↑08-06-2019 13:26Oh en dit is het patroon dat ik gebruik. Ook gratis, en als je Engels kunt hebben ze dus ook gewoon een beschrijving van het patroon, naast een chart. Dan kan je het ook naast elkaar leggen. Maar chart lezen is inderdaad zeker niet moeilijk, gewoon proberen!