Heeft iemand de verwarming al aan?

09-10-2023 10:17 971 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Andere jaren is er altijd zo'n leuk 'heb jij de verwarming al aan' topic. Maar dit jaar nog niet gezien.

Bij mij staat ie nog uit, maar ik vrees dat ie vanaf komend weekend wel aan moet.
Vandaag kan de kachel uit en de korte broek weer aan, in de zon zit ik weg te zweten vandaag.
Ik had vanmorgen voor het eerst de verwarming even aan. Nu niet meer nodig. Zou nu eerder de ventilator aanzetten dan de verwarming 😅

Aanvulling: ik heb daadwerkelijk de ventilator aangezet
liv8 wijzigde dit bericht op 28-09-2025 18:25
16.81% gewijzigd
Het is nog 20,5 graden in huis dus hier is het nog niet nodig.
Afgelopen week was het hier 's avonds 17 graden. En is hij een avond of 3 aangegaan.
Overdag moet ik hem hopelijk voorlopig nog niet aanzetten.

Die trui heb ik standaard al aan vanaf het minder dan 20 à 22 graden is buiten.

's Ochtends kan het mij dan weer geen bal schelen dat het koud is. Van bed naar deur ben ik buiten op een half uur, dus dat merk ik nauwelijks.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
28-09-2025 18:21

's Ochtends kan het mij dan weer geen bal schelen dat het koud is. Van bed naar deur ben ik buiten op een half uur, dus dat merk ik nauwelijks.
Ja hier ook zo, dan trek ik als het heel koud is soms even een extra dik fleecevest over mijn kleding aan tijdens mijn ontbijt.
De temperatuur in huis begint inmiddels langzaam te dalen maar de verwarming nog niet aangehad. Zou helpen als de zon weer eens gaat schijnen:-)
Vandaag voor het eerst aangezet. We kwamen vanavond thuis en toen was het 16,5 graad in de woonkamer. Dat is iets te fris.
Ik had het vandaag wel koud, maar met 3 lagen wol en een kruik was het thuiswerken wel te doen. Deze week wel de houtkachel even aangehad, verwarming nog niet. Nu lekker de hond tegen me aan, dat scheelt ook :-)
Hier is het nog niet nodig. Het is overal in huis nog rond de 20 graden, behalve in de woonkamer daar is het 22.

Modern rijtjeshuis (dat helpt) met veel raampartijen op het zuiden. Nadeel in de zomer maar een groot voordeel in de winter.
Raampartijen op het Zuiden heb ik ook, maar met inmiddels al dagen geen enkele zonnestraal hebben die weinig effect.
Het was hier in de kamer vanochtend 17,5 graad.
Wij hebben dit voorjaar ook beneden een airco laten hangen, als ik die een kwartiertje aanzet warmt het meteen lekker op. Werkt stukken efficiënter dan de verwarming aanzetten.
Wij warmen ook met de airco's, heel fijn nu nog.
Hier 17 graden in huis, in woonkamer. Verwarming slaat aan op 17 graden.
Ik vond het gedverdemme vies ruiken toen ie laatsts aansloeg. Kennelijk ben ik gewend aan een beetje kou. Verwarming hoeft echt nog niet aan voor mij. Ik slaap ook nog nog onder het dunste katoenenen laken (wel met een t-shirt aan)
Vanity of vanities; all is vanity
girasole3 schreef:
07-10-2025 20:07
Raampartijen op het Zuiden heb ik ook, maar met inmiddels al dagen geen enkele zonnestraal hebben die weinig effect.
Het was hier in de kamer vanochtend 17,5 graad.
Wij hebben dit voorjaar ook beneden een airco laten hangen, als ik die een kwartiertje aanzet warmt het meteen lekker op. Werkt stukken efficiënter dan de verwarming aanzetten.
17.5 is wel erg weinig afgezet tegen de huidige buitentemperatuur … Je verliest dus blijkbaar veel warmte.

Het is hier nu 14 graden buiten, binnen overal minimaal 20. Het is ook nauwelijks afgekoeld vannacht. En sowieso heb ik het hier nog nooit lager dan 15 graden gezien.

Als je een tussenwoning hebt ga dan eens naar isolatie kijken.

Bij een 2-onder-1-kap (of nog erger, vrijstaand) moet je ook naar isolatie kijken maar is de binnen-temperatuur beter te verklaren. Alsnog vind ik 17 graden erg laag.

Ik zie hier temperaturen voorbij komen die zowat de buitentemperatuur volgen… Hoe slecht is die isolatie dan wel niet…

Zelf heb ik het airco verhaal even op de lange baan geschoven vanwege meerdere redenen;

1) ik vind de levensduur een ding
2) ze zijn gewoon slecht voor het milieu (kort door de bocht*)
3) ik vind zowel de leidingen als binnen- en buitenunit lelijk

*
Ja die dingen worden efficiënter en het is beter dan op gas stoken (mits je elektriciteit groen is). Maar geen is altijd nog beter dan 1. Wij hebben het voorlopig niet nodig. Ook niet om te koelen, die paar dagen per jaar komen we prima door.

Overigens geen waarde-oordeel naar wie dan ook met een airco, ik snap de merit. Alleen wij kiezen er vooralsnog niet voor. Misschien dat er ooit nog iets anders op de markt komt. Ik ben bijvoorbeeld wel iets meer gecharmeerd van een monoblock.
Hier staat hij nog niet aan. Hij staat ingesteld op 19 graden. De thermostaat geeft nog 20,5 aan. Warm zat.
Op het werk is hij wel aangesprongen (dat wordt van buitenaf geregeld).
Ik vind het juist altijd lekker ruiken!
Krijg er zo'n zin van om het gezellig te maken in huis.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Mbree schreef:
08-10-2025 06:03
17.5 is wel erg weinig afgezet tegen de huidige buitentemperatuur … Je verliest dus blijkbaar veel warmte.

Het is hier nu 14 graden buiten, binnen overal minimaal 20. Het is ook nauwelijks afgekoeld vannacht. En sowieso heb ik het hier nog nooit lager dan 15 graden gezien.

Als je een tussenwoning hebt ga dan eens naar isolatie kijken.

Bij een 2-onder-1-kap (of nog erger, vrijstaand) moet je ook naar isolatie kijken maar is de binnen-temperatuur beter te verklaren. Alsnog vind ik 17 graden erg laag.

Ik zie hier temperaturen voorbij komen die zowat de buitentemperatuur volgen… Hoe slecht is die isolatie dan wel niet…

Zelf heb ik het airco verhaal even op de lange baan geschoven vanwege meerdere redenen;

1) ik vind de levensduur een ding
2) ze zijn gewoon slecht voor het milieu (kort door de bocht*)
3) ik vind zowel de leidingen als binnen- en buitenunit lelijk

*
Ja die dingen worden efficiënter en het is beter dan op gas stoken (mits je elektriciteit groen is). Maar geen is altijd nog beter dan 1. Wij hebben het voorlopig niet nodig. Ook niet om te koelen, die paar dagen per jaar komen we prima door.

Overigens geen waarde-oordeel naar wie dan ook met een airco, ik snap de merit. Alleen wij kiezen er vooralsnog niet voor. Misschien dat er ooit nog iets anders op de markt komt. Ik ben bijvoorbeeld wel iets meer gecharmeerd van een monoblock.
Een monoblock is niet efficiënter of duurzamer dan een airco. En welke monoblock bedoel je lucht/water of lucht/lucht (een airco monoblock)? Een water/lucht warmtepomp is vooral comfortabeler en je kunt er ook warm water mee maken. Nadelen heeft een lucht/water warmtepomp ook; langzamer en minder flexibel regelen per kamer.

De laatste keer dat het meer dan 17 graden was buiten was 20 september. De afgelopen week was gemiddeld ca 13 graden, met alleen gisteren heel even een temperatuur boven de 16. Zelfs met nagenoeg oneindige isolatie koelt de boel nu af. Met weinig zoninstraling en weinig andere warmte producerende dingen binnen hoeft 17 graden binnen helemaal niet aan de isolatie te liggen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Beneden afgelopen weekend de verwarming wel aan gehad. Verder nog niet.

Op m'n werkkamer heb ik een zuinige elektrische radiator (niet te verwarren met zo'n stroom vretend elektrisch kacheltje van vroeger) en die heb ik wel elke werkdag eventjes aan in de ochtend iig.
Gewoon _melon met login problemen
_melon2 schreef:
08-10-2025 10:50
Beneden afgelopen weekend de verwarming wel aan gehad. Verder nog niet.

Op m'n werkkamer heb ik een zuinige elektrische radiator (niet te verwarren met zo'n stroom vretend elektrisch kacheltje van vroeger) en die heb ik wel elke werkdag eventjes aan in de ochtend iig.
Ik ben wel benieuwd naar jouw natuurkundig wonder :)

Bij mijn weten geldt voor elektrische kachels altijd 1kWh erin is 1kWh warmte eruit. Of het nu een kachel uit het jaar kruik is of een hypermodern designding. Het enige wat dat effect een beetje kan dempt is straalkachels/ir paneel omdat die jouw behaaglijk maken ipv de kamer opwarmen. Maar ook daar; een straalkacheltje met zo'n trektouwtje uit de jaren 80 is net zo goed als een plat&strak infrarood paneel.

En goed om te weten voor de afweging; Voor hetzelfde geld als 'eventjes de elektrische kachel aan de ochtend' kun je op gas een ca 3 keer zo grote oppervlakte warmstoken. Bij een warmtepomp kun je een ca 6 keer zo grote oppervlakte warmstoken.
Kleinezon schreef:
08-10-2025 10:59
Ik ben wel benieuwd naar jouw natuurkundig wonder :)

Bij mijn weten geldt voor elektrische kachels altijd 1kWh erin is 1kWh warmte eruit. Of het nu een kachel uit het jaar kruik is of een hypermodern designding. Het enige wat dat effect een beetje kan dempt is straalkachels/ir paneel omdat die jouw behaaglijk maken ipv de kamer opwarmen. Maar ook daar; een straalkacheltje met zo'n trektouwtje uit de jaren 80 is net zo goed als een plat&strak infrarood paneel.

En goed om te weten voor de afweging; Voor hetzelfde geld als 'eventjes de elektrische kachel aan de ochtend' kun je op gas een ca 3 keer zo grote oppervlakte warmstoken. Bij een warmtepomp kun je een ca 6 keer zo grote oppervlakte warmstoken.
Maar ik heb geen zin om tig keer per dag alle radiatoren in mijn hele woning open en dicht te draaien omdat ik alleen mijn werkkamer moet verwarmen. Dus een bewuste keuze gemaakt om een elektrische radiator op te hangen.
Paar jaar geleden al op de kinderkamers (daar werd het echt heel koud terwijl het dan beneden nog niet koud was, dus ook gedoe met stoken en radiators open en dicht draaien) en nu dus op m'n werkkamer hetzelfde apparaat omdat die destijds goed beviel.

En geen idee wat het verschil maakt verder. Heb zo'n sierhaardje gehad en een oude elektrische radiator uit het jaar kruik en dan zie je de meter gewoon lopen als die aan staan (1 nam zelfs zoveel stroom dat de schakelaar steeds uit sloeg). Met deze is dat niet zo. Of het dan natuurkundig wel of niet klopt maakt me niet zoveel uit. Ik ben er blij mee en bespaar nu met verplicht thuiswerken een hoop gedoe en/of gas.
Ik zei het ook voornamelijk om zodra je begint over een elektrische radiator dat iedereen erover begint dat het me klauwen vol geld kost net als vroeger.
_melon2 schreef:
08-10-2025 11:05
Maar ik heb geen zin om tig keer per dag alle radiatoren in mijn hele woning open en dicht te draaien omdat ik alleen mijn werkkamer moet verwarmen. Dus een bewuste keuze gemaakt om een elektrische radiator op te hangen.
Paar jaar geleden al op de kinderkamers (daar werd het echt heel koud terwijl het dan beneden nog niet koud was, dus ook gedoe met stoken en radiators open en dicht draaien) en nu dus op m'n werkkamer hetzelfde apparaat omdat die destijds goed beviel.

En geen idee wat het verschil maakt verder. Heb zo'n sierhaardje gehad en een oude elektrische radiator uit het jaar kruik en dan zie je de meter gewoon lopen als die aan staan (1 nam zelfs zoveel stroom dat de schakelaar steeds uit sloeg). Met deze is dat niet zo. Of het dan natuurkundig wel of niet klopt maakt me niet zoveel uit. Ik ben er blij mee en bespaar nu met verplicht thuiswerken een hoop gedoe en/of gas.
Ik zei het ook voornamelijk om zodra je begint over een elektrische radiator dat iedereen erover begint dat het me klauwen vol geld kost net als vroeger.
Ah, je nieuwe elektrische verwarming heeft een lager vermogen. Dan duurt het op temperatuur komen iets langer en theoretisch kom je over de dag genomen op hetzelfde uit, echter in de praktijk neemt de zon het waarschijnlijk al eerder een stuk over. Dan kom je toch op een besparing uit. Een kleiner vermogen uit het jaar kruik had hetzelfde effect gehad, maar looks en moderne bediening zijn ook wat waard.

Maar als je ook de kinderkamers elektrisch doet en je daarvoor veel aan de radiatorkranen zat..... Toch even wat ongevraagd advies, vooral voor mensen in dezelfde situatie die jouw oplossing overwegen; Dat boven koud en onder nog warm, betekent dat je radiatoren boven te weinig warm water kregen in verhouding met beneden. Inregelen lost dat op. De kans is groot dat je goedkoper uit was geweest (zowel in aanpassing van je systeem als in gebruik) als je je cv systeem had laten inregelen. Plus thermostaatkranen laten plaatsen op alle radiatoren behalve die in de woonkamer, als je dat nog niet had. Radiatorkranen hoor je normaliter gewoon af te blijven eigenlijk. Inregelen is nu ook nog te overwegen; waarschijnlijk draait de cv niet het meest efficiënt nu.

Ik ben nieuwsgierig; heb je verbruikscijfers van voor en na de plaatsing van de elektrische verwarmingen?
De radiatoren hadden we boven altijd helemaal dicht. Het werd gewoon boven veel kouder omdat het dak niet voldoende geïsoleerd was. Dan was het beneden nog gewoon 18/19 graden en boven 14.
Dat los je niet op met het inregelen van je CV systeem.
We hebben dat destijds helemaal berekend en uitgezocht, ook met de mogelijkheden voor thermostaatkranen, maar dat was toen geen optie.
Inmiddels woon in niet meer in dat (koop)huis.
Een nachtje de radiator aan op 2 kinderkamers op 17 graden kostte ons toen tussen de 1 en 2 kWh extra per dag.

Ik weet niet of je ze in het jaar kruik wel veel elektrische toestellen hadden met minder vermogen, vast wel maar nooit op gelet. Naar mijn idee hadden die dingen altijd een kabel als een tuinslang en mega vermogen. :$ Deze hadden mijn ouders al staan en mochten we lenen. Dat was niet leuk voor de stroomrekening toen. Schijnbaar hebben veel mensen ervaring met zo'n ding, want als ik dus over een elektrische radiator begin denken ze allemaal daar aan.

Het gebruik van mijn elektrische radiator op de werkkamer nu kost me ongeveer €0,20 extra per dag. Het verwarmen van enkel mijn werkkamer op gas kost me ongeveer €1 extra per dag. In de herfst.
Ik huur nu, dus ben beperkter in mijn opties. Heb de CV wel optimaal ingeregeld.
Verbruik en besparingen op dit gebied is wel echt een soort van hobby. Natuurkundig ben ik dan weer niet. ;-D
Heb hem laatst 1 keer aangezet toen hij op 17,5 stond. Toen had ik het wel echt fris en had al een trui aan. Sindsdien niet meer aangehad en is zo´n 18-18,5 graad hier in huis.

Je voelt de tocht bij de voordeur komen, maar is een huurhuis, dus kan niet zelf gaan verbouwen. Wil wel gaan kijken of ik iets van tochtstrips kan gaan plaatsen. Maar moet eens opzoeken hoe dat werkt enzo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven