Heeft mijn kat zijn lesje geleerd?

25-10-2020 22:18 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond kreeg ik een telefoontje van de dierenambulance. Mijn kat is zo’n 45 km verderop ongedeerd bevrijd vanonder een motorkap. Mijn kat was meegelift met een mensen die vandaag op bezoek waren bij onze buren. Ik ben onmiddellijk die kant op gereden om mijn kat op te halen. Wat een opluchting dat dit zo goed is afgelopen en dat mijn kat gechipt is. En de gedachten dat dit heel slecht had kunnen aflopen blijven als een spookbeeld door mijn hoofd gaan. Ik vind het zo zielig ook dat mijn kat zulke doodsangsten heeft moeten doorstaan. Hij is enorm bang geweest, hij heeft zijn bevrijding een stuk lastiger gemaakt omdat hij veel lawaai maakte en van zich af zat te krabben. Hij werd pas weer rustig toen ik arriveerde. Dat was dan nog het enige “leuke” (voor mij dan) aan dit avontuur om te zien dat mijn kat zich toch ook wel aan mij (mijn geur) heeft gehecht.

En nu? Leren katten een lesje van een nare ervaring? Kan ik mijn kat met een gerust hart nog naar buiten laten gaan en kruipt hij niet zo snel weer onder een motorkap?
Here I am - now what are your other two wishes...
Heb je een tuin? Is het een mogelijkheid om die af te bakenen? Wij hebben dat gedaan en geeft veel rust. Ze kunnen er niet uit maar komen toch lekker buiten
Alle reacties Link kopieren
Alaynee schreef:
25-10-2020 23:35
Oh wat een schrik en opluchting dat het goed is gekomen wat een geluk serieus!

Ik heb ook een kat die lekker overdag alleen buiten is. Ik heb een gps halsband en kan exact zien waar hij zich bevind. Ik was op werk en ik kreeg de melding dat mijn kater de omheining heeft verlaten(350meter rondom woning) ik schrok me dood ik keek op het app en ik zag dat hij met 50km per uur bewoog richting een ander stad. Ik snel naar huis en roepen naar zijn naam in de hoop dat hij toch in de buurt is en ja hoor meneertje kwam aanlopen zonder halsband. Hij had z’n kopje onderin de motorkap van de buren gestoken en was vast blijven haken. Gelukkig heeft z’n halsband een loslaat functie en is losgeschoten en achtergebleven in het motorkap. Maar het was wel even schrikken
Sorry, ik moest lachen :HA:
Ik was aan het beeld-denken en zag een kat op een cheetah achtige manier over straat rennen. Gelukkig niets van dat alles!

Maar o.t.: onze kat is een keer 8 weken (ja echt 8) kwijt geweest. Uiteindelijk levend en wel (maar een behoorlijk stuk dunner) terug gevonden paar wijkjes verderop. Ik heb het idee dat ie toen toch wel een beetje z’n lesje geleerd heeft; hij komt niet veel verder meer dan onze (wel grote) tuin. Af en toe steekt ie de straat over naar een braakliggend stukje of ligt ie voor de voordeur van de buren op de trap, maar dat is het dan ook wel.
Mikla schreef:
26-10-2020 02:01
Heb je een tuin? Is het een mogelijkheid om die af te bakenen? Wij hebben dat gedaan en geeft veel rust. Ze kunnen er niet uit maar komen toch lekker buiten

Hoe doe je dat dan?

Een kat klimt toch overal op en overheen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het niet. Een kat is vergelijkbaar met een 3 jarige kleuter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kruipt hij vaker onder auto's of was dit de eerste keer? Ik zou mijn kat een tijdje wat beter in de gaten houden, maar zie in één stomme actie nog geen reden om een schutting te plaatsen of de kat binnen te houden. Mocht je concluderen dat hij vaker domme risico's neemt, dan kan je altijd nog maatregelen treffen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet op deze manier. De vluchtreactie is geheel automatisch en de volgende keer vluchten ze wéér naar de beschutting van zo'n groot object met een warme uitstraling van binnen. In hun genen ligt niet opgeslagen wat een auto is. Ze zien alleen een vluchtplek daarin.

Als iemand jou uit je vluchtplek wil halen dan ga jij toch ook krabben? Als het veilig genoeg was dan was je wel vanzelf naar buiten gekomen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Georgia19zoveel schreef:
26-10-2020 03:52
Hoe doe je dat dan?

Een kat klimt toch overal op en overheen?
https://www.google.com/amp/s/nl.pintere ... 041219112/
Wij hebben dit gemaakt, ik hoop dat de afbeelding werkt. De eerste paar dagen probeerden ze zich er nog door te wurmen maar inmiddels hebben we het bijna een jaar en ze kunnen er echt niet uit, proberen het ook allang niet meer. Is alleen opletten met zelf de deur uit gaan, dat ze er niet uit sneaken maar valt mee.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
25-10-2020 22:24
Ik denk het niet....onze kat is 15 jaar geleden aangereden, maar hij gaat nog steeds midden op straat zitten en hij loopt tergend langzaam weg als er een auto langskomt. In het ergste geval moet je uitstappen en hem aan de kant zetten.

Hij heeft een "ik ben de baas hier" houding. Nu wonen we aan een hofje, dus niet heel druk maar handig is het niet.
Hij heeft ook wel heel veel lesjes geleerd dat auto’s wél stoppen en hem aan de kant zetten als het te gortig wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
26-10-2020 07:34
Hij heeft ook wel heel veel lesjes geleerd dat auto’s wél stoppen en hem aan de kant zetten als het te gortig wordt.

Tot er één daar geen zin in heeft en hem platrijdt.
Goed afgelopen deze keer, pfew.
Verder: helaas, waarschijnlijk heeft hij het hierdoor niet afgeleerd. Maar goed: hoe vaak is het tot nog toe voorgekomen?

Heb je wel een goede schuilplek buiten voor de kat? Waar het lekker warm is?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
26-10-2020 13:14
Tot er één daar geen zin in heeft en hem platrijdt.
Al dan niet opzettelijk. Die mensen bestaan écht! Ik heb ook geen vertrouwen in mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven