Hellup..domme klusvraag.

15-12-2011 13:39 20 berichten
Goeiemiddag allemaal,

Ik wil mijn oerlelijke hanglampen vervangen, maar ik heb mijn nieuwe lampen nog niet.

Als ik de oude lampen eraf haal, dan steken er volgens mij electriciteitsdraadjes uit het plafond. Nu vraag ik me af, of dat kwaad kan als ik er weer de stroom aanzet?, want de stoom gaat dan toch door die draadjes?
Alle reacties Link kopieren
Voor de veiligheid even de stroom er af en kroonsteentje er op zetten (bij elke bouwmarkt te krijgen), dan stroom er weer op. Op die manier hangen de draadjes niet open en bloot. Zonder kroonsteentje kun je namelijk bij aanraking van de draadjes wel een stroomstoot krijgen. Kroonsteentjes zijn iets van 3 euro voor een stuk of tien.
electriciteit uitschakelen (stoppen/meterkast), lamp er af halen, kroonsteentje op draadjes schroeven, electriciteit weer aanzetten.

Klinkt wel alsof je er erg weinig van weet, dus misschien is het handig om dit samen met iemand die er wat meer van af weet te doen, want electricteit is natuurlijk niet risicoloos
Volgens mij kan het geen kwaad. Als je immers in je nieuwe huis aan het klussen bent heb je ook de stroom al aan en heb je op sommige plekken ook geen lampen eraan te hangen.

Wel even de stroom eraf halen als je je nieuwe lampen er aan vast maakt!
Kroonsteentjes dus.

Dank jullie wel

En ik heb er idd geen ballen verstand van, maar vind het wel iets wat ik eigenlijk moet kunnen, ik heb al een video van de Gamma gevonden, hoe ik de nieuwe lampen aan moet sluiten.
Hartstikke goed van je dat je het toch probeert en doet, terwijl je het nog nooit gedaan hebt! You go girl/guy!
Nee dat kan geen kwaad, voor de zekerheid een cellotapeje over elk draadje. Een dagje kan het wel zonder maar je moet dan niet met metalen bezemstelen of metalen trappen gaan zwaaien.
Als de aardlekschakelaar goed werkt zal je hier ook niet veel last van hebben trouwens.
You go girl!

(ik heb geen idee..... ik ben niet zo een bouwer...)
Kroonsteentje eraan zetten.
verba volant, scripta manent.
O, dat was al gezegd.
verba volant, scripta manent.
Niet gaan zitten klooien met plakbandjes, gewoon kroonsteentje gebruiken, is er voor gemaakt en heel makkelijk. Stroom er af. Draadjes in kroonsteentje schroeven, stroom er op. Kind kan de was doen.
Nou bij ons in het dorp geen kroonsteentje te bekennen , dus ik moet naar de grote stad, dan kan ik meteen een mooie lamp uitzoeken.

Ik durf ook niet met plakbandjes te rommelen hoor, ik wacht wel tot ik de kroonsteentjes heb, en dan koop ik gelijk een hele zak.
echt? Bij ons verkoopt de plus supermarkt en de appie ze zelfs zag ik laatst.
Gizz, ik woon in het buitenland.

Maar ik heb mijn kroonsteentjes, stom toeval dat ik vanochtend mijn baas tegen kwam, die ze in de auto had liggen.
aha dat verklaard een hoop. Succes met klussen.
hier toevallig ook loshangende draadjes vriendlief heeft er gewoon dikke tape omheengedraaid dat ze elkaar niet kunnen raken...
Goed bezig!

Tips zijn al gegeven.. Toch wil ik even zeggen dat ik het goed vind dat je het zelf doet en eerst vraagt!
Wat lief van je anything

En ik heb nog veel meer tips nodig, want als de lampen gedaan zijn, moeten de keukentegeltjes geschilderd worden, en ik heb lekkende kranen, en ik wil een kastje voor in de badkamer timmeren, en ook in de keuken, en oja, ik moet ook nog de vieze afzuigkap uit de keuken slopen.

Maar ik heb vandaag wel een moodboard gemaakt
Het wordt tijd voor een man in huis, Luun!

*rent snel weg*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven