Help! Ik ben een verstrooide chaoot

27-06-2016 22:34 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet ik dit ook wel in relaties posten..

Ik zit met het volgende, en ik zoek tips van mede-chaoten want het wordt nu toch wel heel vervelend..

Net een nare avond achter de rug met een stilzwijgende, doch behoorlijk pissige vriend.. Hij ligt nu op bed en ik neem nog maar een wijntje..

Werd vanmiddag opgebeld door furieuze vriend.. Zijn goed recht.. Hij kwam thuis en trof de voordeur wagenwijd open (godzijdank was er niets gejat)

De schuldige? Ik dus.. Zoonlief moest nog snel wat pakken vanochtend, ik heb de deur opengedraaid en niet gecontroleerd of mijn dromerige ventje hem ook weer dichtdeed.. Ik ging er vanuit dat dat zo was, ik kan hem (7 jaar oud, levende op een andere planeet dan de aarde) niets aanrekenen..

Maar goed, het gebeurd vake. Ook zonder kinderen. Mijn auto was vanochtend ook open, dus niet op slot.. Ben er erg happy mee, met die auto, ik kreeg hem van vriendlief, ben er zeer zuinig op, maar ook weer hier, ik vergeet hem altijd op slot te doen. De keren zijn niet meer te tellen.. Ook is het wel voorgekomen dat de achterdeur van het huis nog lekker wagenwijd openstond, of het touwtje voor de kinderen uit de brievenbus eruithing... En niet 1 keer helaas..

Verder ben ik regelmatig mijn huis en/of autosleutels kwijt, wat op zich niet altijd een ramp is daar er toch niets door eigen toedoen op slot staat , ben ik minimaal vijf keer per week mijn pinpas kwijt etc etc..

Met andere woorden.. Hopeloos...ik ben echt vreselijk verstrooid, doe echt mijn best maar op de een of andere manier laat ik behoorlijk wat steekjes vallen..

Hoe komt dit.... En nog beter, hoe kom ik eraf.. Iemand tips..herkent iemand het? Is er nog hoop?

Ik vind het zo ontzettend zonde dat mijn avond gewoon verziekt wordt door eigen toedoen, het is mijn eigen schuld, vriendlief boos, maar ik weet gewoon niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat het langer dan een week goed gaat..

Als klap op de vuurpijl was mijn moeder er vanavond ook, en die reageerde laconiek van 'ach ja.. Ik ben niet anders gewend van d'r.....

Help.. Wat doe ik hier in toch aan?
Wat heb je al gedaan om dit te verminderen? Wat heeft jou in het verleden geholpen?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je huis kwijt vind ik toch wel een dingetje

Verder: ik heb het ook, volgens mij ligt het aan mijn ADD. Heb jij dat niet, toevallig?
Niet zo veel denk ik. Maar als het steeds over deuren afsluiten of op slot doen gaat, dan zou ik me daar extra op gaan focussen.
Oh ik lees mee.

Hier heeft de hele nacht het strijkijzer aan gestaan.
Ik zou het niet weten, ik heb hetzelfde probleem namelijk. Ik heb het wel erg druk en het gevoel geleefd te worden en daarmee wordt het wel erger.
Waarom is hij zo boos?

Ik ben ook zo, ik sta een keer 6 per jaar met een lege accu wegens lichten vergeten uit te doen, ondanks keiharde piep. Sleutels, pinpassen, sloten, ik vergeet het.

De ergste schade beperk ik inmiddels door routine: sleutels altijd in hetzelfde vakje van dezelfde tas, nooit ergens anders. Pinpas altijd in mijn portomonnee, ik verbied mezelf te denken 'ik leg hem wel even hier neer' want dan vergeet ik hem. Dat maakt dat ik nog maar een keer of 2 per jaar zonder pinpas bij de kassa sta en zonder sleutels bij mijn voordeur.

En verder doe ik er niet te moeiljik over. Het is niet mijn beste kant, ik heb niet de illusie dat het ooit helemaal overgaat, dus zelfspot en dingen minder serieus nemen helpt. Man is er ook aan gewend inmiddels. En weet dat boos worden echt niks helpt.
quote:pamelacourson schreef op 27 juni 2016 @ 22:37:

Je huis kwijt vind ik toch wel een dingetje

Verder: ik heb het ook, volgens mij ligt het aan mijn ADD. Heb jij dat niet, toevallig?+1. Ik ben altijd mijn fietssleutel of losse huissleutel "kwijt". Uiteindelijk zit deze altijd ergens in een zak of in de tas, maar ik moet deze àltijd goed zoeken en krijg ook àltijd eerst een paniek-gevoel (maar deze keer ben ik hem echt echt echt kwijt!). Al mijn hele leven.
Als je zegt in welke stad en wijk je woont wil ik best een keer je auto meenemen of dierbare spullen uit huis.

Denk dat je daarna wel leert.

Het is misschien ook wel een bepaalde; ach er gebeurt toch niks... Dus je denkt er niet over na. Tot dat...

Mensen die ooit een inbraak hebben meegemaakt checken wel 10x de sloten.

Of een andere optie is om op het platteland te gaan wonen. Waar ik ben opgegroeid staa't ook elke deur open en de auto's niet op slot met sleutels erin. Gaat altijd goed.
Herkenbaar, en ook dat man/ partner er boos om wordt. Al heeft die van mij het na bijna 25 jaar wel opgegeven om boos te worden.

Het enige wat helpt is routine inbouwen. Wat mij niet niet routine matig gedaan wordt vergeet ik
quote:hetexternegeheugen schreef op 27 juni 2016 @ 22:42:

Als je zegt in welke stad en wijk je woont wil ik best een keer je auto meenemen of dierbare spullen uit huis.

Denk dat je daarna wel leert.

Het is misschien ook wel een bepaalde; ach er gebeurt toch niks... Dus je denkt er niet over na. Tot dat...

Mensen die ooit een inbraak hebben meegemaakt checken wel 10x de sloten.

Of een andere optie is om op het platteland te gaan wonen. Waar ik ben opgegroeid staa't ook elke deur open en de auto's niet op slot met sleutels erin. Gaat altijd goed.

Als je echt denkt dat het daarmee opgelost is snap je er niet veel van.

Ik heb al zoveel narigheid gehad door dingen vergeten, het helpt alleen niet om het wel te onthouden. Het is geen onwil.
Ik doe dit ook vaak, en erger..

Mijn man is nooit furieus..
Bij mij werkt overigens mijn schildklier erg slecht en dit is een symptoom.
Korte checklist bij de deur hangen. Heb ik...

? Heb ik... ? Heb ik ....?
Only dead fish go with the flow
Ik heb een strijkijzer dat vanzelf afslaat en ik heb een tijdje een checklist gehad, ik ben van nature geen chaoot maar komt door aandoening...heb periodes waarbij het heel erg is.

Een kleinlijstje waar je op datum kan vinken wat je moet doen en niet vergeten.

Dus voor de deur uit te gaan:

Kookplaat vergendeld, achterdeur op slot. Ramen dicht, Sleutels en beurs en telefoon in je tas, voordeur op slot ect. Tas mee nemen.

En voor thuiskomt of slapen gaan:

Alle ramen en deuren op slot, auto op slot, kookplaat vergrendeld ect.

Met meerdere kolommen voor datum. Lijstje ging altijd mee, kon ik ook nog eens kijken als ik het niet meer wist. Want ik kreeg op gegeven moment echt stress er van.
Jemig...wat naïef... Denk gewoon ff na en check het ff als je de deur uit bent
Gisteren stond mijn onderzetter in de fik.

Want ik had het vuur aanlaten staan en met de tafel afruimen had kind de houten onderzetter op het fornuis gezet.

Stond nog aan.

Rook heerlijk naar gerookt hout.

quote:ngs schreef op 27 juni 2016 @ 22:47:

Jemig...wat naïef... Denk gewoon ff na en check het ff als je de deur uit bent

Wat heeft dat er mee te maken?

Dubbele
quote:Rhaegal schreef op 27 juni 2016 @ 22:44:

[...]

Als je echt denkt dat het daarmee opgelost is snap je er niet veel van.

Ik heb al zoveel narigheid gehad door dingen vergeten, het helpt alleen niet om het wel te onthouden. Het is geen onwil.Het is geen onwil, maar het heeft wel iets onvolwassens om zo met het huis van je gezin om te gaan. Wat als er echt iets gebeurt als je de boel niet op slot hebt gedaan? Het is niet alleen een onveilig gevoel voor jezelf als er daadwerkelijk spullen weg gehaald worden, maar ook voor je gezin. Je trekt iedereen mee in zo'n trauma.
Only dead fish go with the flow
quote:Dreamglasses schreef op 27 juni 2016 @ 22:50:

[...]

Het is geen onwil, maar het heeft wel iets onvolwassens om zo met het huis van je gezin om te gaan. Wat als er echt iets gebeurt als je de boel niet op slot hebt gedaan? Het is niet alleen een onveilig gevoel voor jezelf als er daadwerkelijk spullen weg gehaald worden, maar ook voor je gezin. Je trekt iedereen mee in zo'n trauma.
Je denkt aan te veel dingen tegelijk: eerst nog dit, dan dat etc.

Denk niet te ver vooruit, maar blijf met je gedachten in het nu. 'Ik ga nu naar buiten, is de deur dicht/op slot etc. Mindfullnes iets voor je?

Daarnaast: zorg voor vaste plekken. Sleutelkastje, mandje etc.
quote:Dreamglasses schreef op 27 juni 2016 @ 22:50:

[...]

Het is geen onwil, maar het heeft wel iets onvolwassens om zo met het huis van je gezin om te gaan. Wat als er echt iets gebeurt als je de boel niet op slot hebt gedaan? Het is niet alleen een onveilig gevoel voor jezelf als er daadwerkelijk spullen weg gehaald worden, maar ook voor je gezin. Je trekt iedereen mee in zo'n trauma.Kun je nagaan hoe kut het is als je dat toch steeds gebeurd.
Ik denk dat TO dit voornamelijk post om bruikbare tips te krijgen. De 'ernst van de situatie' lijkt ze aardig in te zien.
test
Ik ben ook professioneel chaoot. Bij mij komt het door de ADD. Ik heb overal een routine voor. Alle belangrijke dingen móeten altijd op dezelfde plek liggen anders gaat het helemaal fout. 's Ochtends moet ik alles in een vaste volgorde doen, anders vergeet ik de helft. Boodschappen schrijf ik op in de volgorde van de looproute in de supermarkt, en als ik daar van afwijk, kun je er donder op zeggen dat ik iets ga vergeten. Routine, routine, routine.
Slik die kikker!
Jeetje vervelend is dat, dan kan het inderdaad mis gaan met gevolgen.

Ik ben ook een chaoot, maar ik heb ook een tik dat ik dingen steeds moet controleren, dus extra check na strijken, checken of ik het gas wel had uitgezet, check of deur op slot zit. Soms wel 2/3 keer. Dat is ook erg vermoeiend.

Misschien helpt het jou idd om een lijstje te maken, en af te vinken hetzij in gedachten hetzij op papier of op je telefoon, zo word het een dagelijks ritueel wat uiteindelijk een gewoonte voor je kan worden.

Suc6
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven