HELP - ik word een beetje gek

15-07-2012 23:10 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga aan het eind van de week op vakantie (Noorwegen; heb een nieuw paspoort nodig) daar verheug ik me erg op maar......

vorige week heb ik een baan gekregen in NL (woon nu in IJsland). Ga daar half september (uiterlijk 1 oktober) beginnen.

Nu ga ik vanuit Noorwegen naar NL om kennis te maken en het een en ander te regelen (moet nog huisvesting vinden) en daarna weer terug naar huis om de laatste weken te werken en te verhuizen.

Ik ben al begonnen met het inpakken van m'n spullen, de katten moeten deze week of direct als ik terug kom van vakantie ingeent worden (anders mogen ze niet eens met me mee), offertes voor het verschepen van m'n inboedel heb ik al aangevraagd. Moet m'n huur nog opzeggen (en de energieleverancier) en..???

M'n telefoonabbo moet opgezegd worden net als m´n internet...

Dan moet ik vast voor een zorgverzekering zorgen in NL....

Nou ja, genoeg te doen dus de komende tijd.

Hebben jullie nog praktische tips (en een goede tijdsplanner) voor mij????
Snjókorn falla, á allt og alla
quote:rozenstruikje schreef op 15 juli 2012 @ 23:39:

Komt er eentje uit Noorwegen, is het geen trol
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Hoi Snjokorn,

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

drie jaar geleden ben ik van binnen de EU terug verhuisd naar Nederland, ik had ook een baan gevonden voor ik terug ging.

Huis was voor mij makkelijk want ik stond nog ingeschreven bij Woningnet en ik was gelijk aan de beurt. Als je toen je wegging nog een inschrijving had staan kan je even navragen of deze heeft doorgelopen of dat je die had moeten verlengen.

Alles in het oude land afsluiten heb je al op een rijtje staan geloof ik.

Terug in Nederland heb voor gemak gekozen:

Energie: zelfde als de vorige bewoner van m'n flat, dan vul je 1 formulier samen in

TV/internet/telefoon: van de kabelaanbieder in de regio alles in 1

Ziektekosten: via m'n werk Basispakket plus aanvullend 1 ster (als je meer zorg denkt nodig te hebben wel even in verdiepen)

Bank: zelfde als waar ik zat voor ik wegging

Mobiel: waar de iPhone een leuke aanbieding had en waar familie ook mee belde

Huisarts en tandarts: dichtsbijzijnde in het postcode gebied.

Ondertussen ben ik 3 jaar verder en heb ik een andere TV/internet/telefoon aanbieder, een andere zorgverzekering, een andere huisarts en een ander energie bedrijf.

Maar na al het regelen in het vorige land, de grote verandering van verhuizen en een nieuwe baan, was het gewoon heel makkelijk om zonder prijzen of dingen te vergelijken in Nederland gewoon te kiezen. 'Ja hoor, dat is goed' heb ik veel gezegd

Daarna heb ik na een paar maanden rustig aan alles wel vergeleken en aangepast naar goedkoper of naar wat beter bij m'n situatie past.

Zorg er wel voor dat je jaarcontracten afsluit, dan kan je na de eerste zes maanden als alles is uitgepakt en je weer routine hebt tijd vrijmaken voor het vergelijkend warenonderzoek.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Ik weet niet of je donor bent maar als je een donorcodicil heb kan je ook korting krijgen op je zorgverzekering. http://www.donorpolis.nl/

Succes met regelen
Dank jullie wel Rosings en Maja.

Ik sta wel ingeschreven bij woningnet maar ga in totaal andere regio werken :palmface: (bovendien ga ik volgens mij te veel verdienen).

Ziektenkosten ga ik ook via m'n werk doen en kies denk ik ook net als jij (Rosings) voor gemak in NL.

Heb op dit moment een prepaid simkaart van de HEMA. voldoet om mee te beginnen.

Maja: ik heb nog zo'n ouderwets handgeschreven codicilkaartje (weet niet of dat nog geldig is). Ik registreer me als ik weer in NL ben (als de rust is weergekeerd). Dank je voor de informatie.
Nogmaals gefeliciteerd Snjo!!

Misschien kan je bij je gas/water/licht bedrijf informeren of je nu al een keer de meterstanden door kan geven en dan straks alleen een eindafrekening, die dan niet veel meer af zal wijken van wat ze nu inschatten?

En al dat soort bedrijven moeten je natuurlijk in NL kunnen bereiken, misschien via email?

Hou je je rekening in IJsland nu nog even aan? Misschien kan je informeren of je die vanaf NL op kan zeggen tzt?

Ik denk nog even na...
Klik misschien zit dit bureau in je nieuwe woonplaats?
Voor je zorgverzekering zou ik bij je nieuwe werk informeren of zij een collectieve zorgverzekering hebben. Dat is vaak het goedkoopste. En anders wat Maja noemt misschien, via een ander soort collectief, zoals het donorcodicil. Dat kan je trouwens heel makkelijk online aanvragen, met je DigiD code. Heb je die?
Ook een tandarts dossier meenemen of vertalen en doorlaten sturen, met foto's enzo. Anders kost het je hier misschien meer geld omdat je niet aan kan tonen dat je regelmatig controles gehad hebt.

Katten inenten en medisch paspoort stond al op je lijstje hé. Heb je al mandjes ofzo, waar ze in kunnen? Moet je voor hen iets speciaals regelen qua het vliegen?
Hier als je je salaris weet, alvast kijken of je recht hebt op toeslagen. Zorgtoeslag kan je misschien al aanvragen. Huurtoeslag kan je checken of je er recht op zou hebben, dan moet je onder een bepaald huurbedrag per maand blijven, dat is iets van 660 euro, aan 'kale' huur.
Heb je eraan gedacht dat de goederen die je gaat verschepen, in NL ingeklaard moeten worden?

Om dat te kunnen doen zonder BTW te betalen, moet er een vergunning worden aangevraagd tzt als je een adres hebt hier. Je moet overigens wel meer dan 12 maanden in het buitenland hebben gewoond.

Tevens kijken of de rederij die inklaring regelt, of dat je dat zelf moet doen.

Mocht je op dat gebied nog vragen hebben dan hoor ik het wel!
Gebruik je medicijnen? Dan zou ik je arts om een recept in het Engels/Latijn vragen en zorgen dat je voor de begin periode in NL voldoende hebt. En misschien vanuit daar al contact hebben met een NL apotheek, als het geen standaard medicijn is dat ze hier ook hebben.

Wat zou je willen laten verschepen? Meubels, of persoonlijke spullen en kleding enzo?
Je moet binnen 4 maanden nadat je je in NL ingeschreven hebt, een NLse zorgverzekering afsluiten.

En binnen 4 dagen na aankomst in NL moet je je in een gemeente vestigen.

Ik heb het van dichtbij meegemaakt, vriend is terug naar NL gekomen (heeft jaren in Scandinavie gewoond).

Succes!
Ziektekostenverzekering kan collectief via m'n nieuwe werk (heb de offerte al binnen).

Bankrekening moet ik nog even aanhouden (moet officieel een (huur)rekening kunnen tonen om m'n geld naar NL over te kunnen sluizen!!! (ben vanochtend bij de bank geweest).

Katten hebben allebei hun eigen reismand. Worden 13 augustus gevaccineerd en mogen dan vanaf 4-5 september het land uit (moeten max 10 dagen van te voren nog ontwormd worden en een "paspoort" krijgen) en ik moet ze uithongeren want de hoogte van hun vliegticket hangt van hun gewicht af...

Janna: ik ga zowel meubels als kleding en (studie)boeken/cd's en dvd's enzo verschepen . De meeste ingelijste foto's en schilderijtjes zijn al in NL plus een deel van m'n keukenspullen.

Het enige medicijn dat ik gebruik is in NL onder dezelfde naam te verkrijgen.

Ik maak, als ik terug ben van vakantie gelijk een afspraak om de meterstanden (water en electriciteit) af te laten lezen (gasleidingen zijn hier niet, teveel aardbevingen!!)

Waterlelie: volgens mij hoef ik over "normale" inboedel geen btw te betalen (ga ik nog even verder uitzoeken). Heb al een offerte binnen die behoorlijk gespecificeerd is. Ga ik na m'n vakantie beter bekijken.

Kaatje: die zorgverzekering is wel binnen 4 maanden te regelen (volgens mij ), de huisvesting is/wordt een groter probleem (hotel mama als voorlopige backup om mee te beginnen).
Dank je wel voor de woonwebsite Janna. Heb 'm opgeslagen.
quote:snjokorn schreef op 20 juli 2012 @ 02:14:

Waterlelie: volgens mij hoef ik over "normale" inboedel geen btw te betalen (ga ik nog even verder uitzoeken). Heb al een offerte binnen die behoorlijk gespecificeerd is. Ga ik na m'n vakantie beter bekijken.

Dit hoeft alleen niet als je bij de douane en vergunning aanvraagt voor het inklaren van verhuisgoederen. Hieraan zijn namelijk enkele eisen verboden, zoals minstens 12 maanden in het buitenland wonen en aan kunnen tonen dat je hier in Europa gaat wonen. Zou anders erg makkelijk zijn om alles maar onder verhuisgoederen te gooien. Ik doe dagelijks douanewerk en heb dit toevallig van de week voor iemand uitgezocht die dus niet 12 maanden buiten Europa heeft gewoond en nu gewoon invoerrechten en BTW mag betalen over haar spulletjes..

Let ook op of de offerte die je krijgt tot een Rotterdam is, of tot aan de voordeur. Begreep nl dat betreffende persoon hierboven geinformeerd was dat alles betaald was, maar er komen wel degelijk kosten bij in de Rotterdamse haven: strippen container, eventueel opslag, handling... Dit komt toch snel rond de 250euro, en voor een inklaring moet je toch ook zo'n 150euro rekenen.. Als het door to door is, komen er geen extra kosten bij en zal de rederij alles regelen voor je.

Succes,
Hele happening. Zou lijstjes gaan maken.

Tof dat je de katten meeneemt (gebeurt wel eens anders)

De vakantie zit er een beetje klem tussen, maar ja.

in ieder geval succes met verhuizen en je nieuwe baan hier!
Dank je wel voor de extra informatie Waterlelie. Ik woon hier sinds 2002 dus dat zit wel goed (en IJsland is geen EU land maar wel een Schengen land). De offerte die ik heb (gevraagd) is inderdaad van door to door.

Lisa2: alles voor m'n katten ze zijn nu 10 en bijna 9.

Ik heb inmiddels een lijst gemaakt en daar heb ik ook al het een en ander van af kunnen strepen en een aantal andere regeldingen zijn al in werking gezet.
Je benkrekening een jaar nalopen en kijken of je alle abo's en jaarlijkse betalingen van alles waar je lid van bent hebt opgezegd (tip van vriendin die hetzelfde heeft gedaan)

Zo kwam ze nog een paar dingen tegen die ze was vergeten op te zeggen (buurtvereniging ed)
Die is ook slim Cherke. Dank je wel.
Hoe is het gegaan snjokorn, alles een beetje overleefd? Succes met je nieuwe baan!
*bericht van Snjo*

Snjo heeft gevraagd of ik namens haar een berichtje wilden plaatsen in haar verhuis topics. Verhuizing is goed gegaan en ze heeft het goed naar haar zin weer in NL.

Alleen internet is nog wat problematisch in het durp. Dat kan nog even op zich laten wachten.
Fijn te horen dat het goed ging. Tsja, internet in Boxmeer is ook wel erg modern, hè?

Internet stond niet bovenaan het prioriteitenlijstje maar dat is dus nu opgelost
Hoera!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven