Herplaatser, tips en trucs

28-01-2019 16:41 113 berichten
Ik had al eerder een topic over het wel of niet van een hond. Besloten om toch aan een hond te beginnen, maar dan een herplaatser die gewend is aan katten zodat niet iedereen in totale paniek schiet.

Ik hou het aanbod al een tijdje in de gaten maar omdat ik wel wat ‘eisen’ heb is het aanbod schaars. Mogelijk ga ik binnenkort ergens kijken. Waar moet ik op letten als ik ga kijken? Welke vragen moet ik stellen?
Is een proefperiode handig? Ik ben in contact met eigenaren van een hond die al 4x van huis is gewisseld en ik wil daar niet nog een keer aan toevoegen zeg maar (zo te lezen niet door problemen met de hond maar door mensen die makkelijker een dier dan een auto inruilen).

Plus, hoe doe je dat thuis? Ik ben flexibel qua werk en kan veel thuis werken eerst. En ik wil op cursus als ik een hond krijg, ook met een volwassen exemplaar.

Basiseisen zijn: kan met kinderen, kan met katten, geen agressie richting andere honden of ernstig probleemgedrag, kan eventjes alleen blijven zonder de tent af te breken.
Er is wel tijd en zin om eventuele ruwe kantjes wat bij te schaven of bijv het alleen thuis blijven rustig op te bouwen.

Maar hoe doe je zo’n kennismaking en introductie thuis?
nina1966 schreef:
04-02-2019 00:47
Een poedel! Nee niet zo'n dier met strik en gekapt in 'broek en jas" maar een doodnormale. Ze hebben het karakter, de goede kanten iig, van een pibles (pitbull achtige maar leuker woord :D ) Intelligent, mits goed opgevoed goed gehoorzaam maar doet ook aan intelligente ongehoorzaamheid. (niet gehoorzamen als je zegt dat ie over mag steken en er toch een auto aan komt) Verder zijn ze waaks en gewoon echt heel leuk.
Voor mij staan ze 2, op 1 de staf/pit/pibles Vroeger helemaal into herders maar sinds er een pitje op mijn pad kwam helemaal om :)
En ze worden oud, een hele pre vind ik. Ook de grote poedels worden itt veel grote rassen ook gewoon oud.
Oleander20 schreef:
04-02-2019 00:03

En verder moet het karakter van een teckel je liggen. Door hun hoge schattigheidsgehalte, met name de dwergjes en kaninchen, vergeten mensen vaak dat het inderdaad pure jachthondjes zijn en komen ze voor (vervelende) verrassingen te staan.
Dat geldt voor de meeste wat kleinere fellere hondjes, kijk maar na de Wawa’s en terriërs. Mensen denken bij de meeste kleine hondjes “Awwwwww” en vervolgens terroriseren ze de boel. Een kleine hond weet niet dat ie klein is en moet als elke andere hond behandeld worden.
En wat verderop gezegd wordt door Nina, het eigenwijze gedrag: het zijn jachthonden en van bepaalde soorten wordt er zelfstandigheid qua handelen verwacht. Rassen zoals teckels, Beagles, Bassets enz. Dat vind je leuk of dat vind je niet leuk. Ik vind het altijd reuze grappig.
Thordis* schreef:
04-02-2019 07:59
Je heel leuk! Maar ik vind een groot nadeel dat die zo ontzettend populair (en duur!!) zijn. 1700,- voor een hond vind ik tot echt een beetje overdreven.

En als het goedkoper is dan dikke kans op broodfok en dat wil ik absoluut niet.
En het is gewoon een kruising met een chique naam, waarbij er niet goed rekening gehouden is met aandoeningen die in beide rassen voorkomen. Ik ken er een aantal maar zie toch relatief vaak HD. Het is veel geld voor een hype, voor een niet erkend ras . Opvallend vind ik als ik een paar website bekijk dat er niks gemeld wordt over geteste ouderdieren, dan zou ik het al aan me voorbij laten gaan. Mij lijkt het toch een vorm van broodfok met een mooi sausje.
polydox schreef:
04-02-2019 13:39
En het is gewoon een kruising met een chique naam, waarbij er niet goed rekening gehouden is met aandoeningen die in beide rassen voorkomen. Ik ken er een aantal maar zie toch relatief vaak HD. Het is veel geld voor een hype, voor een niet erkend ras . Opvallend vind ik als ik een paar website bekijk dat er niks gemeld wordt over geteste ouderdieren, dan zou ik het al aan me voorbij laten gaan. Mij lijkt het toch een vorm van broodfok met een mooi sausje.
Nou dat dus.


Nadeel van poedels lijkt me wel de vachtverzorging. Dat schijnt een dagelijkse klus te zijn als ik zo wat lees op sites van fokkers
Ik vind de Doodles echt leuke honden en geeft allergische mensen een kans een hond te houden. Als de ouders getest zijn op HD en andere aandoeningen zie ik het niet als een verkeerde hype eerlijk gezegd.
En ook worden zij soms aangeboden als herplaatser.
miekemv schreef:
04-02-2019 14:24
Ik vind de Doodles echt leuke honden en geeft allergische mensen een kans een hond te houden. Als de ouders getest zijn op HD en andere aandoeningen zie ik het niet als een verkeerde hype eerlijk gezegd.
En ook worden zij soms aangeboden als herplaatser.
Ja maar dat gebeurt dus vaak niet, dus het zijn gewoon kliko’s met een mooie naam en een dikke prijs.
polydox schreef:
04-02-2019 15:42
Ja maar dat gebeurt dus vaak niet, dus het zijn gewoon kliko’s met een mooie naam en een dikke prijs.
Goed opletten dus en je huiswerk doen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-02-2019 00:47
Een poedel! Nee niet zo'n dier met strik en gekapt in 'broek en jas" maar een doodnormale. Ze hebben het karakter, de goede kanten iig, van een pibles (pitbull achtige maar leuker woord :D ) Intelligent, mits goed opgevoed goed gehoorzaam maar doet ook aan intelligente ongehoorzaamheid. (niet gehoorzamen als je zegt dat ie over mag steken en er toch een auto aan komt) Verder zijn ze waaks en gewoon echt heel leuk.
Voor mij staan ze 2, op 1 de staf/pit/pibles Vroeger helemaal into herders maar sinds er een pitje op mijn pad kwam helemaal om :)
Poedels heb je in drie maten, dwerg, middenslag en groot. En het zijn van oorsprong Jachthonden en niet gezelschapshonden. Maar ze hebben zo'n groot aanpassingsvermogen en ze zijn heel flexibel en zeer intelligent, behoren tot de intelligentste rassen. Het is een sterk ras dat oud kan worden, mits er geen erfelijke eigenschappen spelen als epilepsie. Dat is dus wel een dingetje om op te letten. Mijn man wil helaas geen poedel. Ik zou wel willen! Of anders een kruising tussen een poedel en een spaniel of zo.
Daar heb ik wel advertenties van gezien op marktplaats, maar dat was toch weer zo'n broodfukker. Die honden groeien niet op in huis als pup maar in een kennel. Daar hou ik niet van .
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
04-02-2019 13:42


Nadeel van poedels lijkt me wel de vachtverzorging. Dat schijnt een dagelijkse klus te zijn als ik zo wat lees op sites van fokkers
Onze Beatle ging geloof ik één x per jaar naar een trimsalon maar daarna deed mijn moeder het voortaan zelf. Beatle werd nooit geborsteld of zo. Dus nee, absoluut niet intensief. Maar niet ruien! Dus het scheelt een hoop haar in huis.
Ik heb een cockapoo ( kruising cocker spaniel x poedel). Ze is een medium, 12 kilo en ca 40 cm hoog. leuke karakters, altijd vriolijk, blij, clowngedrag, goed te trainen, heel slim en sportief.
Oke qua vacht iets meer werk dan een gladharige hond, maar ik kam liever 1 a 2 keer per week mijn hond waarbij ik maar 2 keer per week hoef te stofzuigen omdat ze geen haar verliest, dan wanneer de vachtverzorging weinig tijd kost maar je wel elke dag moet stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
Een cockapoo, erg commerciele naam. Die komt vast van een broodfokker. Zat de moeder soms in een ren en waren er meerdere nestjes?
polydox schreef:
04-02-2019 13:39
En het is gewoon een kruising met een chique naam, waarbij er niet goed rekening gehouden is met aandoeningen die in beide rassen voorkomen. Ik ken er een aantal maar zie toch relatief vaak HD. Het is veel geld voor een hype, voor een niet erkend ras . Opvallend vind ik als ik een paar website bekijk dat er niks gemeld wordt over geteste ouderdieren, dan zou ik het al aan me voorbij laten gaan. Mij lijkt het toch een vorm van broodfok met een mooi sausje.
Het kan gewoon toeval zijn, maar de 3 labradoodles, die ik ken, zijn alledrie nerveuze en vooral angstige honden. Blaffen en vallen uit naar vreemden. Ik herken dit totaal niet van de poedels, die ik had (en ook niet van de labradors die ik ken).

Pas kwam er een labradoodle bij mij snuffelen en begon meteen enorm te blaffen, grommen en snappen, terwijl ik het beest volkomen negeerde (ik was in gesprek met iemand anders en keek niet eens naar het beest). Echt raar gedrag vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
04-02-2019 17:12
Poedels heb je in drie maten, dwerg, middenslag en groot. En het zijn van oorsprong Jachthonden en niet gezelschapshonden. Maar ze hebben zo'n groot aanpassingsvermogen en ze zijn heel flexibel en zeer intelligent, behoren tot de intelligentste rassen. Het is een sterk ras dat oud kan worden, mits er geen erfelijke eigenschappen spelen als epilepsie. Dat is dus wel een dingetje om op te letten. Mijn man wil helaas geen poedel. Ik zou wel willen! Of anders een kruising tussen een poedel en een spaniel of zo.
Daar heb ik wel advertenties van gezien op marktplaats, maar dat was toch weer zo'n broodfukker. Die honden groeien niet op in huis als pup maar in een kennel. Daar hou ik niet van .
Poedels zijn idd intelligent en daarom ook goed te trainen.
Ze verharen niet.
Nooit plukken haar gezien.
Wat betreft de "tuttige" vacht/kapsels......het is maar hoe ze getrimt worden door hun baasjes / trimsalon.
Ik kijk altijd naar erkende fokkers via rvb. Nooit op marktplaats.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven