Herplaatser, tips en trucs

28-01-2019 16:41 113 berichten
Ik had al eerder een topic over het wel of niet van een hond. Besloten om toch aan een hond te beginnen, maar dan een herplaatser die gewend is aan katten zodat niet iedereen in totale paniek schiet.

Ik hou het aanbod al een tijdje in de gaten maar omdat ik wel wat ‘eisen’ heb is het aanbod schaars. Mogelijk ga ik binnenkort ergens kijken. Waar moet ik op letten als ik ga kijken? Welke vragen moet ik stellen?
Is een proefperiode handig? Ik ben in contact met eigenaren van een hond die al 4x van huis is gewisseld en ik wil daar niet nog een keer aan toevoegen zeg maar (zo te lezen niet door problemen met de hond maar door mensen die makkelijker een dier dan een auto inruilen).

Plus, hoe doe je dat thuis? Ik ben flexibel qua werk en kan veel thuis werken eerst. En ik wil op cursus als ik een hond krijg, ook met een volwassen exemplaar.

Basiseisen zijn: kan met kinderen, kan met katten, geen agressie richting andere honden of ernstig probleemgedrag, kan eventjes alleen blijven zonder de tent af te breken.
Er is wel tijd en zin om eventuele ruwe kantjes wat bij te schaven of bijv het alleen thuis blijven rustig op te bouwen.

Maar hoe doe je zo’n kennismaking en introductie thuis?
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
02-02-2019 23:06
Dan zit je bij de Parson wel goed, er staat er op de veteranenkalender altijd wel een van 18 jaar. Mijn ervaring is wel dat het pittige hondjes zijn, pittiger dan JR. Wel geweldige honden.
Het moet en klein donderstraaltje zijn. Daar hou ik van. Onze Polleke had ook zo'n karakter, een tophond was dat.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
03-02-2019 00:20
Yep, maar mensengedrag stukken minder.
Buitenlandse straathonden hebben in de inprentingsfase, de eerste 3 maanden van hun leven niet geleerd hoe je je in huis dient te gedragen.
Wel dat je soms of vaak moet vechten voor je leven of een hap eten.
Ik zou het niet doen. Bovendien is het nu wel bekend dat er in Spanje, Roemenië, Polen en dus ook in Rusland enorme broodfokkerijen zitten die bakken geld verdienen nu die handel in Nederland en België beter gecontroleerd wordt.

Kijk uit als ze over 'dodingsstations' beginnen: dat is gewoon een asiel en net als in Nederland krijgen niet-te-herplaatsen honden en katten een spuitje na verloop van tijd. Pas daar mee op: emotionele chantage. Als jij hem niet neemt maken ze hem dood en dat is dan JOUW schuld.

Het lijkt even goed te gaan tot de hond alles sloopt in huis als je je even omdraait, de hond dag en nacht blaft naar alles wat beweegt: logisch, hij is geprogrammeerd om buiten te overleven.
Zelfs een klein wit grappig hondje, net Bobby uit de Kuifje strips die zooo lief was met kinderen heeft toen hij even alleen was met een kind van 4 in de woonkamer een half jaar na aankomst het kind in haar gezicht gebeten: 7 hechtingen :(
Kindje zat op een koekje te kluiven, die wilde de hond hebben en op dat moment was hij de hoogste in rang, paps was even de keuken in.

Kind zit de rest van haar leven met een litteken in haar gezicht, de schade is dieper dan je denkt van zo'n klein beest,
De hond heeft het niet overleefd; neem alsjeblieft een hond die gewoon in huis is opgegroeid. En inderdaad een hond mét snuit die kan ademen.

De kat des huizes verdween langzaam maar zeker voorgoed naar de bovenverdieping, hond ging steeds vaker uitvallen waardoor de kat moest vluchten. En het begon zo leuk, hun Poolse straathondje.. die handel mogen ze van mij vandaag nog stoppen.
Heb ooit een herplaatser gehad: ging geweldig. Van een oudere vrouw die er echt niet meer voor kon zorgen, ze woonde bij mij om de hoek en kon zo regelmatig haar hondje nog zien de 2 jaar dat ze nog geleefd heeft. Ook een vuilnisbakkie, superlief, blafte niet en was snel gewend bij mij. Hoop dat er snel een leuke op je pad komt!
Als we jou zouden moeten geloven dan zijn die zwerfhonden uit die landen allemaal slecht. Gelukkig heb je er geen verstand van en ben je duidelijk geen ervaringsdeskundige. Want het is heel anders dan dat jij zegt.
Natuurlijk zitten er verkeerde honden bij. Maar lang niet zoveel als al die broodfok honden hier in Nederland die in een schuur opgroeien en angstbijter worden. ik denk dat je daar veel meer honden onder hebt die niet zo geschikt zijn voor het gemiddelde gezin. Ik zelf ben bij een stichting waar ze honden plaatsen en opvangen. En die mensen zijn er zó gelukkig mee, dat kan ik allemaal volgen op facebook. En zelf heb ik een herplaatser uit Spanje. Ongecompliceerd hondje.
Heb je al wat besloten?

Ik denk dat het ook handig is om na te denken wat voor hond je wil, en wat je ermee gaat doen: Onze hond gaat ook mee op vakantie binnen Europa, maar bv staffords en pitbulls zijn niet in alle landen welkom, en mogen het land dan niet in.

Wij hebben een cockapoo (mix cocker en poedel), gekregen toen ze 12 weken was en uit het oostblok. Ondanks haar rottige start (want ze zat bij een handelaar in een bak met zaagsel) is het een scheet van een hond. (I know, niet verstandig, maar ik kon haar niet achterlaten) altijd in een goed humeur, vind alle honden leuk, gek op kinderen en dol op haar roedel mensen.

Een hond met stamboom zegt ook helemaal niks. Ik heb ooit een golden retriever gehad met stamboom en geteste ouders. Ze had echt een kronkel in haar hoofd, kon niet bij jonge kinderen en is op haar 5e ingeslapen ivm ernstige heupdysplasie na een hoop ellende en medische probeersels.

Ik hoop dat je een hond vind waar je een fijne klik mee hebt!
Tip van iemand om hem/haar een middagje lenen vind ik een hele goede!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
02-02-2019 14:37
teckels zijn aandoenlijk, lief maar ook fel (dat laatste trekt mij nu juist) en waar ze bekend om staan: eigenwijs. Eigenwijzer dan de meeste rassen. En beledigd als ze op hun plaats worden gezet. Ik vind ruwharige teckels heel leuk, maar omdat hun rug zo fragiel is en wij op het ruige platteland leven, ga ik liever voor een ruwharige jack russel of een ruwharige parson jack russel.
Wat een onzin. Teckels zijn helemaal niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig en dat is heel wat anders. Ik heb er zelf 3 (2 langharen en een ruwhaar) en geen van hen is beledigd als ik een vermanend woordje spreek. Wel is het zaak om vanaf pup heel consequent te zijn in wat wel en niet mag. Teckels hebben helemaal geen fragiele rug (althans een goed gebouwde en zorgvuldig gefokte), wel is het zaak om ze vrij schraal te houden en flinke spieren te kweken. Overgewicht en te weinig beweging is vragen om problemen maar dat is bij de meeste honden zo.
iones schreef:
03-02-2019 11:43
Als we jou zouden moeten geloven dan zijn die zwerfhonden uit die landen allemaal slecht. Gelukkig heb je er geen verstand van en ben je duidelijk geen ervaringsdeskundige. Want het is heel anders dan dat jij zegt.
Natuurlijk zitten er verkeerde honden bij. Maar lang niet zoveel als al die broodfok honden hier in Nederland die in een schuur opgroeien en angstbijter worden. ik denk dat je daar veel meer honden onder hebt die niet zo geschikt zijn voor het gemiddelde gezin. Ik zelf ben bij een stichting waar ze honden plaatsen en opvangen. En die mensen zijn er zó gelukkig mee, dat kan ik allemaal volgen op facebook. En zelf heb ik een herplaatser uit Spanje. Ongecompliceerd hondje.
Dat verklaart je nogal bijzondere antwoord. Ik heb er wel verstand van, heel veel zelfs en het is tekenend dat je niet ingaat op wat ik zeg over de o zo belangrijke inprentingsfase (zoek even op wat dat betekent) en het voorbeeld van het bijzonder ernstige bijtincident met een kind van 4.
Die mensen waren ook zo blij met dat beest tot ze beseften dat ze echt niet te vertrouwen zijn en hoe belangrijk de eerste 3 maanden in een hondenleven zijn.
In Nederland zijn die schuren vol honden verleden tijd, daarom uitwijken naar het buitenland. Nog niet zolang geleden is Alberto Stegeman op zoek gegaan naar die beruchte schuren: kon er geeneen vinden in Nederland. Wel over de grens..

Maar als je zelf meewerkt aan die handel heeft het geen zin om in discussie te gaan, ga ik ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Oleander20 schreef:
03-02-2019 14:19
Wat een onzin. Teckels zijn helemaal niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig en dat is heel wat anders. Ik heb er zelf 3 (2 langharen en een ruwhaar) en geen van hen is beledigd als ik een vermanend woordje spreek. Wel is het zaak om vanaf pup heel consequent te zijn in wat wel en niet mag. Teckels hebben helemaal geen fragiele rug (althans een goed gebouwde en zorgvuldig gefokte), wel is het zaak om ze vrij schraal te houden en flinke spieren te kweken. Overgewicht en te weinig beweging is vragen om problemen maar dat is bij de meeste honden zo.
Ik vind dat zo’n leuke beestjes, teckels. Zo’n Wienermodel of zo’n ruwharige teckel, vind ze allemaal leuk. Helaas heeft er nog geen teckel mijn pad gekruist (als in: baaszoekende). Op de een of andere manier denk ik dat ze best veel op kleine terriërs lijken. Verderop in de straat hebben mensen een teckeltje (gladharig zwart met bruin snuitje). Die ontsnapt wel eens via het kattenluikje en dan via de loopdeur in de garage, vervolgens loopt hij gewoon zijn vaste wandelrondje. Die kun je niet oppakken om thuis te bezorgen, moet je echt de baasjes appen “Hey, ‘Kareltje’ van jullie loopt nu in het park”. Zie je de baas weer op zijn fiets springen en terugkeren met ‘Kareltje’ onder de arm :D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Oleander20 schreef:
03-02-2019 14:19
Wat een onzin. Teckels zijn helemaal niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig en dat is heel wat anders. Ik heb er zelf 3 (2 langharen en een ruwhaar) en geen van hen is beledigd als ik een vermanend woordje spreek. Wel is het zaak om vanaf pup heel consequent te zijn in wat wel en niet mag. Teckels hebben helemaal geen fragiele rug (althans een goed gebouwde en zorgvuldig gefokte), wel is het zaak om ze vrij schraal te houden en flinke spieren te kweken. Overgewicht en te weinig beweging is vragen om problemen maar dat is bij de meeste honden zo.
Ik heb ze gezien, als baasje boos op ze was, kropen ze ergens weg waar baasje niet bij kon komen. Heb me erbij kapot staan lachen. Het zijn eigenwijze flikkers. Maar dat heeft ook z'n charme hoor. En hun mate van zelfstandigheid wordt in de volksmond vaak beschouwd als eigenwijs. Dit wordt ook bij katten gezegd. Katten zijn eigenwijs. Maar katten zijn ook erg zelfstandig.

Ik durf het niet aan met die te lange rug bij teckels. Ik zal je uitleggen waarom. Ik woon op een boerderij met een stal erbij. Die stal heeft een hooizolder en daar loopt ongedierte. Dit is koren op de molen van een terrier, en wellicht ook van een teckel. Maar ze moeten wel de trap op. Ik vind dat voor die langruggen niet ideeal. Een jack russel heeft ook een lange rug maar is toch compacter en steviger dan een teckel.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
03-02-2019 15:32
Dat verklaart je nogal bijzondere antwoord. Ik heb er wel verstand van, heel veel zelfs en het is tekenend dat je niet ingaat op wat ik zeg over de o zo belangrijke inprentingsfase (zoek even op wat dat betekent) en het voorbeeld van het bijzonder ernstige bijtincident met een kind van 4.
Die mensen waren ook zo blij met dat beest tot ze beseften dat ze echt niet te vertrouwen zijn en hoe belangrijk de eerste 3 maanden in een hondenleven zijn.
In Nederland zijn die schuren vol honden verleden tijd, daarom uitwijken naar het buitenland. Nog niet zolang geleden is Alberto Stegeman op zoek gegaan naar die beruchte schuren: kon er geeneen vinden in Nederland. Wel over de grens..

Maar als je zelf meewerkt aan die handel heeft het geen zin om in discussie te gaan, ga ik ook niet doen.
Wil jij werkelijk één bijtincident op laten gaan voor een hele groep? En dan vind jij dat je er verstand van hebt?
Inprentingsfase leert een hond indrukken op te doen en te verwerken. Dat gebeurt het meest optimaal in een huiskamer of in ieder geval in huis. Waar je een televisie hoort een stofzuiger, in en uit lopen van mensen etc.
Maar wat zou nu helemaal het percentage zijn van honden die in nederland gefokt worden dat IN HUIS de imprintfase doorbrengt? De meeste zitten in kennels/stallen/schuren. En daar leren ze helemaal NIKS!

Dan liever een hond uit het buitenland die op straat al van alles heeft gezien en overal mee in aanraking is geweest.
En beruchte schuren... ik ken volop stallen hier in het boerengat waar ik woon. Eens effe kijken, 4 broodfokkers van duitse herders, uiteraard niet in huis. En verschillende jack russelfokkers waarvan één in huis. De rest in oude varkens stallen.

In een dorp aan de noordkant van Eindhoven was ook een broodfokker van jack russels, daar waar mijn paarden in pensionstalling stonden. Zaten altijd in het donker en onder de ongedierte. Maar mensen bleven er hun pups kopen.

Nee, dan liever een hond uit het buitenland. Ben ik er zo genoeg op in gegaan?
lemoos2 schreef:
03-02-2019 16:33
Ik vind dat zo’n leuke beestjes, teckels. Zo’n Wienermodel of zo’n ruwharige teckel, vind ze allemaal leuk. Helaas heeft er nog geen teckel mijn pad gekruist (als in: baaszoekende). Op de een of andere manier denk ik dat ze best veel op kleine terriërs lijken. Verderop in de straat hebben mensen een teckeltje (gladharig zwart met bruin snuitje). Die ontsnapt wel eens via het kattenluikje en dan via de loopdeur in de garage, vervolgens loopt hij gewoon zijn vaste wandelrondje. Die kun je niet oppakken om thuis te bezorgen, moet je echt de baasjes appen “Hey, ‘Kareltje’ van jullie loopt nu in het park”. Zie je de baas weer op zijn fiets springen en terugkeren met ‘Kareltje’ onder de arm :D
Kijk eens op de fb pagina herplaatsing teckels, er komen hartstikke leuke voorbij.
SadButTrue999 schreef:
03-02-2019 15:32
Dat verklaart je nogal bijzondere antwoord. Ik heb er wel verstand van, heel veel zelfs en het is tekenend dat je niet ingaat op wat ik zeg over de o zo belangrijke inprentingsfase (zoek even op wat dat betekent) en het voorbeeld van het bijzonder ernstige bijtincident met een kind van 4.
Die mensen waren ook zo blij met dat beest tot ze beseften dat ze echt niet te vertrouwen zijn en hoe belangrijk de eerste 3 maanden in een hondenleven zijn.
In Nederland zijn die schuren vol honden verleden tijd, daarom uitwijken naar het buitenland. Nog niet zolang geleden is Alberto Stegeman op zoek gegaan naar die beruchte schuren: kon er geeneen vinden in Nederland. Wel over de grens..

Maar als je zelf meewerkt aan die handel heeft het geen zin om in discussie te gaan, ga ik ook niet doen.
Onlangs het hele debacle rondom de teckels in Woerden gemist, dit vervolgens naar het Oostblok gingen?
Oleander20 schreef:
03-02-2019 14:19
Wat een onzin. Teckels zijn helemaal niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig en dat is heel wat anders. Ik heb er zelf 3 (2 langharen en een ruwhaar) en geen van hen is beledigd als ik een vermanend woordje spreek. Wel is het zaak om vanaf pup heel consequent te zijn in wat wel en niet mag. Teckels hebben helemaal geen fragiele rug (althans een goed gebouwde en zorgvuldig gefokte), wel is het zaak om ze vrij schraal te houden en flinke spieren te kweken. Overgewicht en te weinig beweging is vragen om problemen maar dat is bij de meeste honden zo.
Er zijn legio teckels van een goede fokker met rugproblemen. Vraag maar aan een gemiddelde hondenorthopeed. Ga maar eens bij Aharon zitten, je ziet er altijd wel een teckel. Overigens kan je dan nog als beste een standaardteckel nemen qua rug heb ik van meerdere orthopeden en een neuroloog gehoord. Ik vind ze geweldig overigens, maar de rug is niet het sterkste punt van het ras. Tja eigenwijs of zelfstandig is een kwestie van hoe je het noemt, het zijn gewoon jachthonden die gefokt zijn op zelfstandig handelen en op dat punt de baas minder nodig hebben. En dan kunnen ze gewoon wel eens wat heel anders doen dan je wilt en voor sommige mensen is dat eigenwijs.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
03-02-2019 16:33
Ik vind dat zo’n leuke beestjes, teckels. Zo’n Wienermodel of zo’n ruwharige teckel, vind ze allemaal leuk. Helaas heeft er nog geen teckel mijn pad gekruist (als in: baaszoekende). Op de een of andere manier denk ik dat ze best veel op kleine terriërs lijken. Verderop in de straat hebben mensen een teckeltje (gladharig zwart met bruin snuitje). Die ontsnapt wel eens via het kattenluikje en dan via de loopdeur in de garage, vervolgens loopt hij gewoon zijn vaste wandelrondje. Die kun je niet oppakken om thuis te bezorgen, moet je echt de baasjes appen “Hey, ‘Kareltje’ van jullie loopt nu in het park”. Zie je de baas weer op zijn fiets springen en terugkeren met ‘Kareltje’ onder de arm :D
Haha ja dat is typisch teckel daarom zijn hier de voor- en achtertuin teckelproof. Ruwhaarteckels hebben inderdaad een beetje terriërkarakter maar dat is logisch want om het ruwhaar erin te krijgen zijn ze in het verleden gekruist met ruwhaar terriërs. De langharen zijn in het verleden gekruist met spaniels en ierse setters (de kortharen zijn de originele teckels). De teckel is ook het enige hondenras wat steeds oogcontact met de baas maakt en je dan ook recht aankijkt. Verder zijn het meesterlijke manipulators en voor dat je het weet zijn ze weer ergens mee weggekomen. Het leven met een teckel is nooit saai. Heerlijk honden. Kijk ook eens bij fokkers op hun website. Met enige regelmaat zie ik wel een herplaatser staan.
Alle reacties Link kopieren
Al mijn honden hebben me toch wel eens recht aangekeken. Een poedel, een aantal bastaardjes, jack russels… En me echt diep in de ogen aan gekeken.

En alle honden manipuleren. Niets bijzonders aan.
Ik denk dat ik dat zelfstandige van een teckel lastig vind. Ik ga doorgaans goed met honden die makkelijk te trainen zijn en behoorlijk baasgericht zijn geloof ik. Al heb ik die natuurlijk zelf nooit in huis gehad als volwassene.

Daarbij merk ik dat ik een teckel echt te klein vind. Ik kom er uiteindelijk wel uit :P

Wat ik zeker weet::

- Niet supergroot maar zeker niet heel
klein. Als ik moet kiezen dan eerder groot dan klein.
- niet téveel haar en vachtverzorging
- moet met kinderen en andere dieren kunnen. Op z’n minst neutraal. (Staffords vallen daar voor mij af, hoe leuk ik ze ook vind, ik heb slechte ervaringen met dit ras en andere honden.
- moet los kunnen lopen, dus eventueel jachtinstinct moet onder controle te houden zijn (veel losloopbos in de buurt)
-waaksheid is niet zo van belang
- we kunnen gemiddeld 2 uur lopen per dag, waarvan 1x een uur aaneengesloten en daarnaast zeker cursussen of eventueel sport doen
- moet periodes alleen kunnen blijven, maar dat kan getraind en opgebouwd worden. Er is hier 3 dagen per week ongeveer 4-6 uur niemand thuis. Verder is er altijd iemand. En ik denk dat dat nog wel wat minder kan na plannen.

Dat is wel een beetje wat ik zoek. Welke rassen zouden daar bij passen?
Alle reacties Link kopieren
Bouviers zijn wel actieve honden, baasgericht en goed te trainen, bonuspunt: geen plukken haar, alleen wel kosten trimsalon (of zelf leren). Het zijn geen kleintjes maar ook geen reuzen. Nu bouviers gewoon weer oren en een staart hebben zijn het net beertjes. En je wordt niet zoals in de eighties scheef aangekeken omdat je een ‘gevaarlijke hond’ hebt. Ik zie ze tegenwoordig weer wat meer, vooral de ‘blonde’ versie.

Achterburen hebben er twee. Ze kunnen buiten en in een binnenren als de baasjes weg zijn. Dat zijn echt rustige, evenwichtige honden. Wel in voor een spelletje. Zijn van oorsprong veedrijvers.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
03-02-2019 22:53
Bouviers zijn wel actieve honden, baasgericht en goed te trainen, bonuspunt: geen plukken haar, alleen wel kosten trimsalon (of zelf leren). Het zijn geen kleintjes maar ook geen reuzen. Nu bouviers gewoon weer oren en een staart hebben zijn het net beertjes. En je wordt niet zoals in de eighties scheef aangekeken omdat je een ‘gevaarlijke hond’ hebt. Ik zie ze tegenwoordig weer wat meer, vooral de ‘blonde’ versie.

Achterburen hebben er twee. Ze kunnen buiten en in een binnenren als de baasjes weg zijn. Dat zijn echt rustige, evenwichtige honden. Wel in voor een spelletje. Zijn van oorsprong veedrijvers.
Ik heb op 1 na (we hadden er vroeger zelf 1) alleen maar nare ervaringen met bouviers. De enige hond die me ooit op een haar na greep was een bouvier, en ik kende er één waar zelfs de bazen niet meer op hun eigen bank konden zitten. Plus een collega die gegrepen is door een bouvier tijdens een huisbezoek.

Heel suf, want ze zijn vast niet allemaal zo, maar ik ben er wat huiverig voor
Nou bouviers heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Ik heb een flink litteken op mijn arm door zo'n beest. Bijzonder is wel toen deze hond mij aanviel ik gered ben door jawel een Duitse Herder. Die greep namelijk de bouvier. Dusss. De Duitser was overigens normaalgesproken een sul maar had toch in de gaten dat er iets ernstig mis was.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
03-02-2019 22:18
Ik denk dat ik dat zelfstandige van een teckel lastig vind. Ik ga doorgaans goed met honden die makkelijk te trainen zijn en behoorlijk baasgericht zijn geloof ik. Al heb ik die natuurlijk zelf nooit in huis gehad als volwassene.

Daarbij merk ik dat ik een teckel echt te klein vind. Ik kom er uiteindelijk wel uit :P

Wat ik zeker weet::

- Niet supergroot maar zeker niet heel
klein. Als ik moet kiezen dan eerder groot dan klein.
- niet téveel haar en vachtverzorging
- moet met kinderen en andere dieren kunnen. Op z’n minst neutraal. (Staffords vallen daar voor mij af, hoe leuk ik ze ook vind, ik heb slechte ervaringen met dit ras en andere honden.
- moet los kunnen lopen, dus eventueel jachtinstinct moet onder controle te houden zijn (veel losloopbos in de buurt)
-waaksheid is niet zo van belang
- we kunnen gemiddeld 2 uur lopen per dag, waarvan 1x een uur aaneengesloten en daarnaast zeker cursussen of eventueel sport doen
- moet periodes alleen kunnen blijven, maar dat kan getraind en opgebouwd worden. Er is hier 3 dagen per week ongeveer 4-6 uur niemand thuis. Verder is er altijd iemand. En ik denk dat dat nog wel wat minder kan na plannen.

Dat is wel een beetje wat ik zoek. Welke rassen zouden daar bij passen?
Is een labradoodle niet wat? En dan niet de mini maar een grotere?
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
03-02-2019 17:57
Er zijn legio teckels van een goede fokker met rugproblemen. Vraag maar aan een gemiddelde hondenorthopeed. Ga maar eens bij Aharon zitten, je ziet er altijd wel een teckel. Overigens kan je dan nog als beste een standaardteckel nemen qua rug heb ik van meerdere orthopeden en een neuroloog gehoord. Ik vind ze geweldig overigens, maar de rug is niet het sterkste punt van het ras. Tja eigenwijs of zelfstandig is een kwestie van hoe je het noemt, het zijn gewoon jachthonden die gefokt zijn op zelfstandig handelen en op dat punt de baas minder nodig hebben. En dan kunnen ze gewoon wel eens wat heel anders doen dan je wilt en voor sommige mensen is dat eigenwijs.
Daar heeft dr. Aharon gelijk in. Mijn vorige dwergteckel had een nekhernia met verlamming. Dr. Vecht, nu met pensioen en een leerling van Aharon heeft hem er weer helemaal bovenop geholpen. Dr. Vecht beweerde ook met stelligheid dat hernia's erfelijk zijn. De teckels die ik nu heb zijn grote standaards en hebben (voor)ouders zonder hernia's. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het nooit voor zal komen. Maar ik geloof er wel in dat je door zorgvuldig lijnen en fokker uit te zoeken best wel problemen voor kan zijn. En wat ik al eerder schreef ook hun gewicht en bespiering goed in de gaten houden.
En verder moet het karakter van een teckel je liggen. Door hun hoge schattigheidsgehalte, met name de dwergjes en kaninchen, vergeten mensen vaak dat het inderdaad pure jachthondjes zijn en komen ze voor (vervelende) verrassingen te staan.
Zarah schreef:
03-02-2019 23:55
Is een labradoodle niet wat? En dan niet de mini maar een grotere?
Past goed bij de omschrijving. Leuke honden!

Mijn hond lijkt er wel wat op. Krijg regelmatig de vraag of ze een Labradoodle is. Meestal zeg ik dan dat het een Jan Doedel is.
Alle reacties Link kopieren
Oleander20 schreef:
03-02-2019 14:19
Wat een onzin. Teckels zijn helemaal niet eigenwijs, ze zijn zelfstandig en dat is heel wat anders. Ik heb er zelf 3 (2 langharen en een ruwhaar) en geen van hen is beledigd als ik een vermanend woordje spreek. Wel is het zaak om vanaf pup heel consequent te zijn in wat wel en niet mag. Teckels hebben helemaal geen fragiele rug (althans een goed gebouwde en zorgvuldig gefokte), wel is het zaak om ze vrij schraal te houden en flinke spieren te kweken. Overgewicht en te weinig beweging is vragen om problemen maar dat is bij de meeste honden zo.
Nou teckels hebben wel degelijk een ehm eigen karakter. Als jij links zegt gaan ze rechts :D Moet je van houden én mee om kunnen gaan.
Jij bent blijkbaar een echt teckel persoon óf blind voor het karakter :D Eigenwijs is wel degelijk goed omschreven. :)
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
03-02-2019 22:18
Ik denk dat ik dat zelfstandige van een teckel lastig vind. Ik ga doorgaans goed met honden die makkelijk te trainen zijn en behoorlijk baasgericht zijn geloof ik. Al heb ik die natuurlijk zelf nooit in huis gehad als volwassene.

Daarbij merk ik dat ik een teckel echt te klein vind. Ik kom er uiteindelijk wel uit :P

Wat ik zeker weet::

- Niet supergroot maar zeker niet heel
klein. Als ik moet kiezen dan eerder groot dan klein.
- niet téveel haar en vachtverzorging
- moet met kinderen en andere dieren kunnen. Op z’n minst neutraal. (Staffords vallen daar voor mij af, hoe leuk ik ze ook vind, ik heb slechte ervaringen met dit ras en andere honden.
- moet los kunnen lopen, dus eventueel jachtinstinct moet onder controle te houden zijn (veel losloopbos in de buurt)
-waaksheid is niet zo van belang
- we kunnen gemiddeld 2 uur lopen per dag, waarvan 1x een uur aaneengesloten en daarnaast zeker cursussen of eventueel sport doen
- moet periodes alleen kunnen blijven, maar dat kan getraind en opgebouwd worden. Er is hier 3 dagen per week ongeveer 4-6 uur niemand thuis. Verder is er altijd iemand. En ik denk dat dat nog wel wat minder kan na plannen.

Dat is wel een beetje wat ik zoek. Welke rassen zouden daar bij passen?
Een poedel! Nee niet zo'n dier met strik en gekapt in 'broek en jas" maar een doodnormale. Ze hebben het karakter, de goede kanten iig, van een pibles (pitbull achtige maar leuker woord :D ) Intelligent, mits goed opgevoed goed gehoorzaam maar doet ook aan intelligente ongehoorzaamheid. (niet gehoorzamen als je zegt dat ie over mag steken en er toch een auto aan komt) Verder zijn ze waaks en gewoon echt heel leuk.
Voor mij staan ze 2, op 1 de staf/pit/pibles Vroeger helemaal into herders maar sinds er een pitje op mijn pad kwam helemaal om :)
Zarah schreef:
03-02-2019 23:55
Is een labradoodle niet wat? En dan niet de mini maar een grotere?
Je heel leuk! Maar ik vind een groot nadeel dat die zo ontzettend populair (en duur!!) zijn. 1700,- voor een hond vind ik tot echt een beetje overdreven.

En als het goedkoper is dan dikke kans op broodfok en dat wil ik absoluut niet.
Poedels zijn wel echt heel leuk inderdaad, de grote dan. En niet zo opgefluft geknipt.
Alle reacties Link kopieren
Oleander20 schreef:
03-02-2019 18:08
De teckel is ook het enige hondenras wat steeds oogcontact met de baas maakt en je dan ook recht aankijkt.
Dit klopt echt niet. Hier Mastiffs en die kijken je ook gewoon recht in de ogen.

In hondentaal is elkaar in de ogen staren heel bedreigend, en is wegkijken geruststellend. Maar de meeste honden hebben zich in de loop der jaren aangepast aan mensengedrag
en kijken je wel gewoon aan. Zelfs als je als baasje boos bent.

Mijn vorige Bullmastiff heeft slechts 1x gereageerd op aankijken, en dat was bij een onbekende man alleen in een schemerig bos die hem over een langere afstand strak aan bleef kijken bij het naderen. Die man bleek achteraf doodsbang voor de hond, en hield hem daarom ”scherp in het vizier”. Oftewel, in hondentaal bedreigde hij mijn hond. De reactie van mijn hond was dat hij strak naast me kwam lopen en aan de lijn een uitvalsbeweging naar de man maakte bij het passeren. Niet om de man te raken (hij sprong “op de plaats”), maar wel als waarschuwing dat de man afstand moest houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven