Het 'huishouden' leuk maken (for him)
woensdag 18 maart 2009 om 13:18
Ik heb dit topic expres niet in de relatiepijler gepost, omdat ik geen behoefte heb om de 'relationele' kant van dit probleem teveel uit te diepen.
Goed, ik heb dus een man die te beroerd is uit zichzelf een steentje bij te dragen aan het huishouden. Ik ben geen poetsdiva, maar heb graag (wie niet) een schoon en enigszins opgeruimd huis.
Na veel discussie thuis heb ik het gevoel eindelijk een beetje tot m door te dringen. Nu vraag ik me dus af hoe jullie het huishouden 'doen'? Gewoon iedere zaterdag met zn 2en als een wervelwind door het huis of iedere dag een beetje? Zijn er klusjes die je man 'leuk' bleek te vinden, terwijl je dat nooit had verwacht?
Kortom, hoe tover ik het huishouden doen om tot een gezellig tijdverdrijf voor manlief?
Thanx
Goed, ik heb dus een man die te beroerd is uit zichzelf een steentje bij te dragen aan het huishouden. Ik ben geen poetsdiva, maar heb graag (wie niet) een schoon en enigszins opgeruimd huis.
Na veel discussie thuis heb ik het gevoel eindelijk een beetje tot m door te dringen. Nu vraag ik me dus af hoe jullie het huishouden 'doen'? Gewoon iedere zaterdag met zn 2en als een wervelwind door het huis of iedere dag een beetje? Zijn er klusjes die je man 'leuk' bleek te vinden, terwijl je dat nooit had verwacht?
Kortom, hoe tover ik het huishouden doen om tot een gezellig tijdverdrijf voor manlief?
Thanx
woensdag 18 maart 2009 om 14:05
Hou trouwens in de gaten dat je man dan misschien niet veel aan het huishouden doet, maar wel andere dingen die in jullie beider belang zijn: zoals bijvoorbeeld de administratie, of het updaten van de computer, het onderhouden van de auto. Dat zijn dingen die ook moeten gebeuren en die evenveel 'waard' zijn als het huishouden.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
woensdag 18 maart 2009 om 14:06
Leuk maken? Sommige dingen moeten gewoon gedaan worden. Maar als jij altijd alles doet, is er voor hem weinig noodzaak he?
Ook als het niet gedaan wordt, zal hij de noodzaak misschien waarschijnlijk wel minder inzien dan jij.
Als je mensen verantwoordelijkheden geeft dan groeien ze. Jouw man gaat vast groeien van verantwoordelijk zijn voor de badkamer en de was doen. Dus eigen emmertje geven en gaan met die banaan.
Ook als het niet gedaan wordt, zal hij de noodzaak misschien waarschijnlijk wel minder inzien dan jij.
Als je mensen verantwoordelijkheden geeft dan groeien ze. Jouw man gaat vast groeien van verantwoordelijk zijn voor de badkamer en de was doen. Dus eigen emmertje geven en gaan met die banaan.
woensdag 18 maart 2009 om 14:06
Ik probéér me in je probleem te verplaatsen om je te helpen met een oplossing, maar ik vind het moeilijk omdat ik zelf helemaal niet zo in elkaar zit (en mijn vriend ook niet, maar dat terzijde). Ik werk erg hard en vriend ook, dus we hebben een werkster zodat we niet de helft van het weekend kwijt zijn met schoonmaken en opruimen. Ik vond privacy dus minder zwaar wegen dan vrij weekend, maar die afweging maakt iedereen voor zich. En ik weet dat ik de kosten enorm vond meevallen, vandaar mijn reactie.
En het idee om een lijst met klusjes te maken en die eerlijk te verdelen? Dat werd al eerder geopperd. Het zou kunnen helpen om bij je man het besef te laten groeien dat de vloer zichzelf niet dweilt en de sokjes zichzelf niet wassen en opvouwen. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Misschien zul je daarin wel wat concessies moeten doen: hij kan het misschien onnodig vinden om elke maand de ramen te lappen bijvoorbeeld.
En het idee om een lijst met klusjes te maken en die eerlijk te verdelen? Dat werd al eerder geopperd. Het zou kunnen helpen om bij je man het besef te laten groeien dat de vloer zichzelf niet dweilt en de sokjes zichzelf niet wassen en opvouwen. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Misschien zul je daarin wel wat concessies moeten doen: hij kan het misschien onnodig vinden om elke maand de ramen te lappen bijvoorbeeld.
woensdag 18 maart 2009 om 14:07
quote:byrd schreef op 18 maart 2009 @ 13:56:
Na jaren lief vragen, had ik op een gegeven moment geen puf meer en kreeg ie alleen nog maar een grote bek. Beetje jammer, ik hou er niet zo van zo tegen mn man te doen.Nou en daar gaat het dus fout want hij gaat wel gewoon door met zijn gedrag en jij gaat je in allerlei bochten wringen om hem niet voor het hoofd te stoten!
Na jaren lief vragen, had ik op een gegeven moment geen puf meer en kreeg ie alleen nog maar een grote bek. Beetje jammer, ik hou er niet zo van zo tegen mn man te doen.Nou en daar gaat het dus fout want hij gaat wel gewoon door met zijn gedrag en jij gaat je in allerlei bochten wringen om hem niet voor het hoofd te stoten!
woensdag 18 maart 2009 om 14:12
quote:byrd schreef op 18 maart 2009 @ 14:05:
[...]
Heb je nog wat toe te voegen Poezewoes? Ik heb hier dus helemaal niets aan, sorry hoor.Nee, dat kan ik me voorstellen dat jij daar niks aan hebt. Jij weigert te kijken naar wat er werkelijk aan de hand is. Helaas kom je dan ook geen stap verder.
Enne.. het mag wel wat vriendelijker. We zitten hier te proberen jouw probleem op te lossen.
[...]
Heb je nog wat toe te voegen Poezewoes? Ik heb hier dus helemaal niets aan, sorry hoor.Nee, dat kan ik me voorstellen dat jij daar niks aan hebt. Jij weigert te kijken naar wat er werkelijk aan de hand is. Helaas kom je dan ook geen stap verder.
Enne.. het mag wel wat vriendelijker. We zitten hier te proberen jouw probleem op te lossen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 18 maart 2009 om 14:14
woensdag 18 maart 2009 om 14:16
quote:byrd schreef op 18 maart 2009 @ 13:18:
Nu vraag ik me dus af hoe jullie het huishouden 'doen'?
Thanx
Mijn man heeft de regie over het huishouden. Wij hadden het omgekeerde probleem: ik deed bijna niets (zie het ook vaak niet).
Verschil met jullie situatie is wel dat ik me schuldig voelde dat de verdeling zo scheef was!
Gewoon een rooster maken waarin je de taken verdeelt. Kan heel makkelijk bijvoorbeeld met Chore Buster. Het schema print je wekelijks uit en hangt het ergens op. Kwestie van afvinken als je iets hebt gedaan! Nooit meer gesteggel en gedoe, want iedereen weet gewoon wat hij of zij moet doen.
Nu vraag ik me dus af hoe jullie het huishouden 'doen'?
Thanx
Mijn man heeft de regie over het huishouden. Wij hadden het omgekeerde probleem: ik deed bijna niets (zie het ook vaak niet).
Verschil met jullie situatie is wel dat ik me schuldig voelde dat de verdeling zo scheef was!
Gewoon een rooster maken waarin je de taken verdeelt. Kan heel makkelijk bijvoorbeeld met Chore Buster. Het schema print je wekelijks uit en hangt het ergens op. Kwestie van afvinken als je iets hebt gedaan! Nooit meer gesteggel en gedoe, want iedereen weet gewoon wat hij of zij moet doen.
woensdag 18 maart 2009 om 14:17
quote:Dejavu schreef op 18 maart 2009 @ 14:05:
Hou trouwens in de gaten dat je man dan misschien niet veel aan het huishouden doet, maar wel andere dingen die in jullie beider belang zijn: zoals bijvoorbeeld de administratie, of het updaten van de computer, het onderhouden van de auto. Dat zijn dingen die ook moeten gebeuren en die evenveel 'waard' zijn als het huishouden.Dat is wel een goeie, maar ben bang dat de balans nog steeds mijn kant uitslaat.. Het probleem is inderdaad zoals je eerder aangaf dat het meer om die routine gaat die ik mis dan dat ik 'overwerkt' ben door t stofzuigen ofzo..
Hou trouwens in de gaten dat je man dan misschien niet veel aan het huishouden doet, maar wel andere dingen die in jullie beider belang zijn: zoals bijvoorbeeld de administratie, of het updaten van de computer, het onderhouden van de auto. Dat zijn dingen die ook moeten gebeuren en die evenveel 'waard' zijn als het huishouden.Dat is wel een goeie, maar ben bang dat de balans nog steeds mijn kant uitslaat.. Het probleem is inderdaad zoals je eerder aangaf dat het meer om die routine gaat die ik mis dan dat ik 'overwerkt' ben door t stofzuigen ofzo..
woensdag 18 maart 2009 om 14:31
Ik heb zo een man die niet eens weet waar de wasmand staat
Nee mijn man doet weinig, hij ziet het nut er niet van in iedere dag te stofzuigen of de vaatwasser op de juiste manier in te vullen.
(juiste manier is natuurlijk mijn manier)
Dus als hij iets doet is het koken in het weekend, tuinieren, zijn eigen overhemden strijken (doe ik niet goed, goh echt )
Maar ik ben thuis en heb alles graag op mijn manier, heel erg onhebbelijk dus hij heeft nu de mazzel dat ik alles doe.
Dus misschien niet altijd meekijken en corrigeren als hij iets doet?
btw ik vind het dus niet erg hé, behalve als ik pmserach ben.
Nee mijn man doet weinig, hij ziet het nut er niet van in iedere dag te stofzuigen of de vaatwasser op de juiste manier in te vullen.
(juiste manier is natuurlijk mijn manier)
Dus als hij iets doet is het koken in het weekend, tuinieren, zijn eigen overhemden strijken (doe ik niet goed, goh echt )
Maar ik ben thuis en heb alles graag op mijn manier, heel erg onhebbelijk dus hij heeft nu de mazzel dat ik alles doe.
Dus misschien niet altijd meekijken en corrigeren als hij iets doet?
btw ik vind het dus niet erg hé, behalve als ik pmserach ben.
woensdag 18 maart 2009 om 14:43
Ik herken het ongenoegen enigzins wel hoor.
En dan heb ik een vriend die niet te beroerd is om huishoudelijk werk te doen.
Alleen ziet hij het gewoon niet (of...niet zoals ik het wil,haha! vrouwenprobleem)
Maar ik heb ook nog drie kinderen rondlopen die niet weten wat eigen troep opruimen is.
Gek word ik soms!
Mijn vriend werkt veel dus kan niet altijd grote bijdragen leveren.
Hij doet inderdaad wel anderen dingen die ik niet hoeft te doen.
Ramen zemen,de tuin onderhouden,de auto's wassen,administratie,kleine (mannen) klusjes,doet altijd de boodschappen.
Wij hebben wel een tijd een werkster gehad maar dat beviel mij niet.
Ik heb ook geen problemen met de grotere schoonmaak,maar meer met de dagelijkse opruimklusjes (van iedereen!!)
Het blijft een strijd iedereen te bewegen zijn troep op te ruimen en dat ben ik ook vaak zat.
Net zo vermoeiend als het zelf doen.
Nu komt mijn moeder 1 keer per week samen met mij het huis spik en span maken.
En dat bevalt mij heel goed.
Ik overzie het nu beter en we hebben meer rust gekregen.
Ook mijn vriend want die vond het net zo vervelend dat hij niet altijd mee kon helpen.
En de weekenden staan nu niet meer in het teken van samen poetsen,maar vrije tijd!!
Maar goed...je hebt geen bal aan mijn verhaal.
Ik denk dat een poetslijst samen maken een stap is.
Dan is het duidelijk welke taak voor wie is en kan je structuur inbrengen.
Elke dag een half uurtje samen na het eten opruimen als vaste afspraak?.
Als je een gesprek met hem aangaat op een rustige manier hierover en samen afspraken maakt.
Moet toch lukken?
En dan heb ik een vriend die niet te beroerd is om huishoudelijk werk te doen.
Alleen ziet hij het gewoon niet (of...niet zoals ik het wil,haha! vrouwenprobleem)
Maar ik heb ook nog drie kinderen rondlopen die niet weten wat eigen troep opruimen is.
Gek word ik soms!
Mijn vriend werkt veel dus kan niet altijd grote bijdragen leveren.
Hij doet inderdaad wel anderen dingen die ik niet hoeft te doen.
Ramen zemen,de tuin onderhouden,de auto's wassen,administratie,kleine (mannen) klusjes,doet altijd de boodschappen.
Wij hebben wel een tijd een werkster gehad maar dat beviel mij niet.
Ik heb ook geen problemen met de grotere schoonmaak,maar meer met de dagelijkse opruimklusjes (van iedereen!!)
Het blijft een strijd iedereen te bewegen zijn troep op te ruimen en dat ben ik ook vaak zat.
Net zo vermoeiend als het zelf doen.
Nu komt mijn moeder 1 keer per week samen met mij het huis spik en span maken.
En dat bevalt mij heel goed.
Ik overzie het nu beter en we hebben meer rust gekregen.
Ook mijn vriend want die vond het net zo vervelend dat hij niet altijd mee kon helpen.
En de weekenden staan nu niet meer in het teken van samen poetsen,maar vrije tijd!!
Maar goed...je hebt geen bal aan mijn verhaal.
Ik denk dat een poetslijst samen maken een stap is.
Dan is het duidelijk welke taak voor wie is en kan je structuur inbrengen.
Elke dag een half uurtje samen na het eten opruimen als vaste afspraak?.
Als je een gesprek met hem aangaat op een rustige manier hierover en samen afspraken maakt.
Moet toch lukken?
woensdag 18 maart 2009 om 14:57
Ik doe het grootste deel, puur omdat ik me er eerder aan stoor. Vriend heeft een paar taken (kookt meestal, vaatwasser, zuigen en dweilen en regelt meestal financiele dingen) en als hij een dag thuis is en ik aan het werk dan schrijf ik 1 of 2 dingen op een briefje (kinderkamer soppen, huiskamer soppen, was ophangen, tuin opruimen, schuur opruimen, wat dan ook) en die doet hij dan keurig. Wel op zijn manier en bv soppen gaat vooral op plakken waar hij het ziet. Ik doe tussen de bedrijven door heel veel en veel sneller, maar ik vind het prima zo.
woensdag 18 maart 2009 om 15:33
Twee weken nadat wij verkering kregen ontsloeg hij zijn huishoudster.......
Dus, ik heb me wel even zorgen gemaakt. Bleek nergens voor nodig, wij werken beide fulltime, en het huishouden is ook fifty-fifty. In de loop der jaren hebben we ieder zo onze eigen klusjes en planning. Hij ziet wanneer en wat er schoongemaakt of opgeknapt moet worden, ik hoef hem nooit achter de vodden aan te zitten ofzo.
Als ik het druk heb, dan doet hij meer in huis en andersom. Heb totaal geen klachten.
Er zijn weinig dingen qua huishouden waar wij echt van houden, maar hij houdt echt van grasmaaien, ik dacht dat dat wel over zou gaan na twee jaar grasmaaien maar het bleek ware liefde zeg maar.
Dus, ik heb me wel even zorgen gemaakt. Bleek nergens voor nodig, wij werken beide fulltime, en het huishouden is ook fifty-fifty. In de loop der jaren hebben we ieder zo onze eigen klusjes en planning. Hij ziet wanneer en wat er schoongemaakt of opgeknapt moet worden, ik hoef hem nooit achter de vodden aan te zitten ofzo.
Als ik het druk heb, dan doet hij meer in huis en andersom. Heb totaal geen klachten.
Er zijn weinig dingen qua huishouden waar wij echt van houden, maar hij houdt echt van grasmaaien, ik dacht dat dat wel over zou gaan na twee jaar grasmaaien maar het bleek ware liefde zeg maar.
woensdag 18 maart 2009 om 15:41
Compleet offtopic maar goed. De plaatselijke stomerij alhier heeft een reclameposter met heel groot de tekst: Vriendin weg? Wij strijken het weer glad. Oftewel, je hoeft als arme verlaten man geen overhemden te strijken, dat doen wij wel voor je. Leek me toch een reclame geschikt voor de jaren 30.
Mijn schoonmonster probeerde me vlak voor man en ik trouwden ook even in te lichten.
Als je zijn overhemden strijkt, moet je er wel aan denken dat je...
Pardon? Hoezo zijn overhemden strijkt?
Nou, hij moet toch een overhemd aan voor zijn werk! (ietswat verwarde blik bij SM)
En die moet ik strijken?
Eeeee ja, je bent dan toch zijn vrouw?
Wie draagt die dingen?
Hij.
Dus drie keer raden wie er strijken mag?!
Mijn schoonmonster probeerde me vlak voor man en ik trouwden ook even in te lichten.
Nou, hij moet toch een overhemd aan voor zijn werk! (ietswat verwarde blik bij SM)
En die moet ik strijken?
Wie draagt die dingen?
Hij.
woensdag 18 maart 2009 om 15:45
Echt wat maakt het uit hoe je t shirt is opgevouwen of waar de borden staan in de afwasmachine. Probeer het eens op zijn manier, als de kleren niet omvallen en de borden schoon zijn is er dus geen probleem.
Oh, het leuker maken. Volgens mij wil je dat helemaal niet, volgens mij wil je gewoon dat hij het doet, zonder dat jij er energie aan kwijt bent. Ik zet gewoon de wasmand bij hem op schoot.
Oh, het leuker maken. Volgens mij wil je dat helemaal niet, volgens mij wil je gewoon dat hij het doet, zonder dat jij er energie aan kwijt bent. Ik zet gewoon de wasmand bij hem op schoot.
woensdag 18 maart 2009 om 15:46
Ontopic, het is geen kwestie van `Leuk maken voor de man`. Het is een kwestie van ruggegraat bij jou en een trap onder het gat van de man. Van ze langzalzelevensdagen niet dat mijn man het in zijn hersenen hoeft te halen om geen zin te hebben in het huishouden en ik dan kijken hoe ik het leuk kan maken. Het is verdorie geen kind! Het huishouden moet gewoon gedaan. Punt. En geen zin, geen tijd, ik weet niet hoe, mijn moeder heeft me verpest of zijn moeder heeft hem verpest is allemaal gelul. Van alletwee de kanten dus. Jij verzint redenen en pikt het gezeur en hij komt er goed mee weg.
woensdag 18 maart 2009 om 15:48
Byrd, ik heb ook zo'n man gehad. Gek word je daarvan. Het leukste bij ons was dat ik werkte en hij niet maar ik bleef in zijn ogen een "huisvrouw" en moest dus alles doen.
Wat ik als een goede tip gelezen heb is dat je het huishouden moet verdelen en je niet moet bemoeien met de taken die voor hem zijn.
Het zal hartstikke moeilijk zijn maar je moet volhouden. Laat hem maar eens zien dat hij ook zijn verantwoordelijkheden in huis heeft.
Je moet dit niet tussen neus en lippen vertellen, beter is met een kop koffie aan tafel te gaan zitten en de huishoudelijke klusjes opschrijven. De één kookt bijvoorbeeld en de ander wast af. De één doet de keuken, de ander de badkamer.... Zo bekijk je per klus wie wat doet.
Als je man tegen sputtert dan vraag je hem hoe hij het op wilt lossen. Zorg wel dat jij jezelf niets tekort doet... Dat heb je allang genoeg gedaan.
Succes
BTW: weet hij wel wat poetsen is en hoe hij dat moet doen? Klinkt raar maar mijn broer werd ook zeer verwend door mijn moeder en had er dus geen flauw benul van....
Gelukkig heeft mijn schoonzus doorgezet en draagt ook hij zijn steentje bij.
Wat ik als een goede tip gelezen heb is dat je het huishouden moet verdelen en je niet moet bemoeien met de taken die voor hem zijn.
Het zal hartstikke moeilijk zijn maar je moet volhouden. Laat hem maar eens zien dat hij ook zijn verantwoordelijkheden in huis heeft.
Je moet dit niet tussen neus en lippen vertellen, beter is met een kop koffie aan tafel te gaan zitten en de huishoudelijke klusjes opschrijven. De één kookt bijvoorbeeld en de ander wast af. De één doet de keuken, de ander de badkamer.... Zo bekijk je per klus wie wat doet.
Als je man tegen sputtert dan vraag je hem hoe hij het op wilt lossen. Zorg wel dat jij jezelf niets tekort doet... Dat heb je allang genoeg gedaan.
Succes
BTW: weet hij wel wat poetsen is en hoe hij dat moet doen? Klinkt raar maar mijn broer werd ook zeer verwend door mijn moeder en had er dus geen flauw benul van....
Gelukkig heeft mijn schoonzus doorgezet en draagt ook hij zijn steentje bij.
woensdag 18 maart 2009 om 15:49
quote:Vl43inder schreef op 18 maart 2009 @ 15:35:
Ik heb wel een tijdje gehad dat ik hem corrigeerde trouwens, maar dat doe ik niet meer. Dat is killing, op een gegeven moment ziet hij ook wel dat het niet handig is om de keukenvloer met glassex schoon te maken (dat deed ie echt).Kost hem wat glassex maar de vloer wordt er vast wel schoon van, of niet?
Ik heb wel een tijdje gehad dat ik hem corrigeerde trouwens, maar dat doe ik niet meer. Dat is killing, op een gegeven moment ziet hij ook wel dat het niet handig is om de keukenvloer met glassex schoon te maken (dat deed ie echt).Kost hem wat glassex maar de vloer wordt er vast wel schoon van, of niet?
woensdag 18 maart 2009 om 15:50
Inderdaad, schoonmoeder heeft het verpest is gelul. Mijn schoonmoeder deed vroeger alles alleen en mijn man, zijn broer en zijn zus zien het schoonmaakwerke en doen (hun deel) van het schoonmaakwerk zonder gezeik.
Mijn vader heeft drie zussen en hoefde dus ook niets te doen vroeger, hij draait zijn hand niet om voor het dweilen van de vloer, strijken, etc.
Mijn man doet klusjes in huis altijd meteen, mijn vader en zijn vrienden zeggen dan wel eens dat hij nu wel de markt verpest....ha, ha!
Mijn vader heeft drie zussen en hoefde dus ook niets te doen vroeger, hij draait zijn hand niet om voor het dweilen van de vloer, strijken, etc.
Mijn man doet klusjes in huis altijd meteen, mijn vader en zijn vrienden zeggen dan wel eens dat hij nu wel de markt verpest....ha, ha!
woensdag 18 maart 2009 om 15:51
quote:FluffyC schreef op 18 maart 2009 @ 15:41:
En die moet ik strijken?
Wie draagt die dingen?
Hij.
Die is goed!
Moeders kunnen hun zonen zo vreselijk verwennen... Bah!
Goed dat jij er kortemetten mee gemaakt hebt. Hoe reageerde jouw man? Ik zou dat gezicht van hem wel eens willen zien toen je dat vertelde.
En die moet ik strijken?
Wie draagt die dingen?
Hij.
Die is goed!
Moeders kunnen hun zonen zo vreselijk verwennen... Bah!
Goed dat jij er kortemetten mee gemaakt hebt. Hoe reageerde jouw man? Ik zou dat gezicht van hem wel eens willen zien toen je dat vertelde.
woensdag 18 maart 2009 om 15:51
Waar komt trouwens toch dat mijn (of zijn) moeder heeft me (of hem) verpest vandaan? Slaat toch nergens op? Alsof een man een complete kneus wordt zodra er een stofdoek of dweil of nog erger een afwaskwast in de buurt komt. Maar wel de nieuwste telefoon instellen, de TomTom bedienen, in iedere stad een kroeg weten te vinden en prima weten hoe je een DVDtje brand en kopieërt. En uiteraard alles zonder de gebruiksaanwijzing erbij te pakken. En dan niet weten hoe je afwast.