Het grote kruissteek borduurtopic

23-01-2021 14:39 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel is misschien wat overdreven :P want geen idee of dit een groot topic wordt, maar het bekt wel lekker :proud:

Sinds de corona heb ik mijn jeugdhobby weer opgepakt en ben aan het borduren. Dus het leek me leuk om er een topic over te openen.

Wie borduurt er ook? Wat voor patronen maak je het liefst en waar haal je ze vandaan? Wat is je huidige project?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
TVP

Ik borduur ook. Ben nu bezig met een grote plaat van Disney prinsessen.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
27-02-2021 15:14
de merklappen heb ik al een tijdje geleden geborduurd, het tasje lag ook nog ergens te verstoffen... Maargoed, zulke dingen pruts ik dus in elkaar met naald en draad!
Jeetje voor zulke grote merklappen zou ik echt het geduld niet hebben.

@Melon leuk. Disney :heart:

Gebruiken jullie trouwens een ring of borduren jullie in de hand?
Ik heb even een ring geprobeerd, maar vond het niet lekker werken. Heb ze wel, maar dan om mijn borduursels in jn te lijsten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
25-02-2021 09:31
Ik heb ook wel eens met zwart gewerkt.
Mooi maar inderdaad wel goed licht nodig.
Ik borduur vaak in de avond met een leeslamp maar dat was niet genoeg, kon er alleen overdag mee borduren.
Ik heb een TRADFRI ledlamp van Ikea in een staande schemerlamp gedraaid. Is dimbaar en ook de kleur kun je schakelen van wit licht naar warmer licht. Die is superhandig. Veel wit licht om te borduren, haken breien etc. En warmer licht voor de gezelligheid.
Mijn ogen zijn behoorlijk slecht, ook met leesbril maar met deze lamp kan ik goed uit de voeten (handen).
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Lollypopje, ik gebruik geen ring, vind ik erg onhandig. En die merklappen zijn echt grote projecten, die heb je echt niet een, twee, drie klaar. Daar heb ik dan ook rustig de tijd voor genomen. En ook niet dagelijks prikken hoor, gewoon als ik er zin in heb. Het is nu alweer even geleden dat ik heb geborduurd, ik zit nu in een ´haakmanie´. En die duurt al een tijdje, ik heb daar nu gewoon lol in. Dat borduren komt wel weer. Ik heb nog een vest in bestelling van een tante van mijn man. Zodra de winkels weer open gaan, koop ik garen en maak ik voor haar een vest. Haakgaren koop ik niet online, ik wil het kunnen voelen en zien, en niet vanaf een plaatje...
Alle reacties Link kopieren
freekenkaat schreef:
27-02-2021 14:30
Yep, ik ga voor het kinky borduren straks😉.
Wat fijn, een opbergdoos! Ik word altijd heel gelukkig van dingen netjes sorteren.
Mijn pa zaliger heeft ooit voor mij een flinke houten wijnkist voorzien van vakjes met houten schotjes. Het
DMC garen zit per kleur in een klein ziplockzakje en per vakje passen daar ongeveer 20 zakjes in.

Op nummer gesorteerd. Ik ben daar nog dagelijks blij mee!
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
lollypopje schreef:
27-02-2021 11:43
Hoe maak je daar kaarten van?
Een stukje stof, een klein patroon en die dan vastplakken op een harmonica zigzag kaart zeg maar, zodat je de achterkant van het werk niet ziet. Heel leuk, maar gaat wel echt tijd in zitten. Ik ben ook niet zo'n snelle borduurder.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
27-02-2021 15:50
Lollypopje, ik gebruik geen ring, vind ik erg onhandig. En die merklappen zijn echt grote projecten, die heb je echt niet een, twee, drie klaar. Daar heb ik dan ook rustig de tijd voor genomen. En ook niet dagelijks prikken hoor, gewoon als ik er zin in heb. Het is nu alweer even geleden dat ik heb geborduurd, ik zit nu in een ´haakmanie´. En die duurt al een tijdje, ik heb daar nu gewoon lol in. Dat borduren komt wel weer. Ik heb nog een vest in bestelling van een tante van mijn man. Zodra de winkels weer open gaan, koop ik garen en maak ik voor haar een vest. Haakgaren koop ik niet online, ik wil het kunnen voelen en zien, en niet vanaf een plaatje...
Het is vooral dat ik snel uitgekeken zou zijn op een merklap en ik ben geen type voor diverse projecten tegelijk :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik gebruik zowel ring als gewoon in de hand, ligt er net aan. Ook goede verhalen gehoord over een Q-snap, maar die was me te zwaar. Een frame lijkt me helemaal ideaal, zeker voor de grotere projecten
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
27-02-2021 15:56
Een stukje stof, een klein patroon en die dan vastplakken op een harmonica zigzag kaart zeg maar, zodat je de achterkant van het werk niet ziet. Heel leuk, maar gaat wel echt tijd in zitten. Ik ben ook niet zo'n snelle borduurder.
Wat voor kaart? :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
27-02-2021 16:00
Wat voor kaart? :P
https://images.app.goo.gl/kjmZAqaMQfpTdoR18

Er zijn online ook wel tutorials te vinden op bijvoorbeeld YouTube.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 16:04
18.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vond in een ring vooral de beweginh heel onnatuurlijk voelen. Zal vast netter worden, omdat de stof zo strak zit, maargoed moet wel leuk blijven :P

Mijn zwart is binnen en ik vond het recht knippen al een kriem dus dat gaat wat worden :P
Eerst dus maar een klein project in velle kleuren om ermee te oefenen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
27-02-2021 16:03
https://images.app.goo.gl/kjmZAqaMQfpTdoR18

Er zijn online ook wel tutorials te vinden op bijvoorbeeld YouTube.
Ahhh een gewone kaart dus :P

Wilde zoiets doen voor de verjaardag van een vriendin, maar nu de winkels nog niet normaal open zijn moet dat maar wachten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
27-02-2021 16:05
Ahhh een gewone kaart dus :P

Wilde zoiets doen voor de verjaardag van een vriendin, maar nu de winkels nog niet normaal open zijn moet dat maar wachten.
Ja, het heeft dus alleen een dubbele voorkant :)
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
27-02-2021 16:58
Ja, het heeft dus alleen een dubbele voorkant :)
Ahhh nu zie ik het. Apeture kaarten heet het dus.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
27-02-2021 15:29
Jeetje voor zulke grote merklappen zou ik echt het geduld niet hebben.

@Melon leuk. Disney :heart:

Gebruiken jullie trouwens een ring of borduren jullie in de hand?
Ik heb even een ring geprobeerd, maar vond het niet lekker werken. Heb ze wel, maar dan om mijn borduursels in jn te lijsten.
Ja patroon gekocht op Etsy voordat ik wist dat dat meestal copyright technisch met Disney niet goed zit, maar goed. Tis niet anders.

Ik borduur uit de hand, met een ring kan ik niks.
Alle reacties Link kopieren
Zwarte aida is echt veel stijver dan witte. Vond ik in eerste instantie heel irritant, maar nu ik het gewend ben vind ik het eigenlijk wel heel fijn. De kruisjes worden veek netter. Wel handig, want op zwart zie je alles ook veel duidelijker :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Vandaag voor het eerst met DMC Etoile gewerkt.
Het is anders dan gewoon katoen. Vooral de structuur voelt anders, maar het borduurt best prima en de glitters geven echt een mooi effect aan het borduurwerk.

https://stitchedmodern.com/blogs/news/w ... kle-thread
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Leuke tip voor mensen die net als ik inlijsten in hoops. Ik heb trouwens gewoon goedkope naaigaren gebruikt.

https://youtu.be/DSbjFUovOH4
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Hier mijn kruissteekjes van het ene borduurwerk bijna af. Dan nog alle stiksteekjes - en dat zijn er heel veel - en de kralen.

Dat étoile ziet er echt mooi uit. Ik lijst ze niet in hoops in, maar ik ben wel heel benieuwd. Ik zet hem op mijn lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Kralen lijkt me lastig.

Die etoile is echt leuk. Niet zo glitterend als metalic, maar geeft leuk effect in bepaald ligt.

Die hoop heb ik nu zo gedaan voor vrienden die van mij een borduurwerk krijgen. Dan is het wel leuk als de achterkant ook mooi is :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik las trouwens ergens dat als je etoile strijkt, de glinstering er wat af kan gaan.

Heb mijn werkje dus nu glad gemaakt door hem nog lichtvochtig tussen een theedoek te leggen en daar een stapel boeken op. Werkte ook uitstekend :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
12-02-2021 18:58
Die is heel tof. Hoe groot wordt hij?

Ik begin niet eens aan dat soort projecten. Daar heb ik gewoon het geduld niet voor :P

Hij is 1,5 meter lang. Dus tja...ik ben nog wel even bezig.
lollypopje schreef:
25-02-2021 08:04
Ik heb voor een nieuw project zwarte aida en dmc etoile besteld. Iemand daar weleens mee gewerkt en tips?

Ja dat monster van mij is op zwart aida. Ik vind het moeilijk kijken en tellen. Het schijnt dat een lichtbak eronder kan helpen. Maar die heb ik nog niet. Ik heb wel zo'n hobbylamp erop.
Alle reacties Link kopieren
ik borduur graag. Maar ik weet nooit goed wat ik met afgewerkte stukken moet doen. En tafelkleden gebruiken we ook nooit....
Een paar weken geleden heb ik een overtrek gemaakt voor een oud krukje met dikke dmc-wol. (Colbert) Ik kan dan echt niet stoppen.

Ik verzamel ook oude DMC. De niet splitsbare. In de originele doosjes. Zo'n mooie kleuren. Word er blij van.... :$
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-03-2021 12:10
Ja dat monster van mij is op zwart aida. Ik vind het moeilijk kijken en tellen. Het schijnt dat een lichtbak eronder kan helpen. Maar die heb ik nog niet. Ik heb wel zo'n hobbylamp erop.
Ik heb een goede lamp achter me en hou mijn patroon bij op patternkeeper in de app. Die is vooral wit, dus tablet er achter helpt best wel :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven