Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik vind plaatje 3 het leukst, die andere heb ik al te vaak gezien in tijdschriften en of op tv :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik de tweede. Maar dat is vooral omdat de eerste heel duidelijk nep planten zijn. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik dacht al bij het eerste plaatje: waarom heeft die zo'n kille uitstraling vergeleken bij de andere. Nep dus.

Mijn Stippenbegonia gaat bloeien. Die heeft het gelukkig wel naar zijn zin.
Alle reacties Link kopieren
Renske: leuk zo'n stippenbegonia. Die wil ik ook nog wel. Ik heb er ooit een gehad die ik heb verzopen, dat werd snot. Ik kwam er te laat achter dat begonia's liever wat droger staan... Ik heb nu drie van die bontbladige begonia's die het heel goed doen. Waren van die ienieminie plantjes van de I.ntratuin. In het begin deden ze niks, ze gingen nog net niet dood. Verplaatst naar een lichtere plek waar ze het nu wel naar de zin hebben.

Ik hou ervan om van die kleine plantjes aan te schaffen en ze te vertroetelen tot ze groot zijn. Veel goedkoper, en leuk om het groter te zien worden.
Nu staat er bij mij binnen een streptocarpus die voor buiten is bedoeld. Zo een met kleine blaadjes en lila bloemen. Gekocht als ukkie, meteen in een wat ruimer potje gezet en die groeit als kool in een zonnige vensterbank. Heel lang geleden had ik er ook een, maar die is gesloopt door de katten die ik toen had.
Ik ben erg benieuwd of die het binnen goed blijft doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik heel erg dwars als ik het eerste plaatje het mooiste vind? :proud: Alleen die planten komen volgens mij zó van de kweker en na het nemen van die foto zijn ze daar weer terug denk ik. Anders is het binnen twee weken een jungle en zie je niets meer van dat gaas.

@Tuingravin; de vliegjes zijn weggebleven en ik heb zelfs een varentje gekocht omdat ik varens toch wel heel mooi blijf vinden.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik volg dit topic al een tijdje, erg leuk! Ik heb nu een vraagje misschien iemand die het weet. Ik heb een stekje van nijn Skindapsus gehaald. Heb op youtube gekeken hoe het moet. Ik heb het stekje op water staan. Maar waar komen de nieuwe worteltjes uit? Er zit onderaan de stek zo'n wit gekleurd "oogje". Daar zie ik hele kleine witte draadjes, echt nog piiiieeeeepklein. Zijn dat ze? Het stekje staat nu ruim 2 weken op water.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin,ik koop mijn plantjes ook graag wat kleiner. Is goedkoper,maar het is ook leuk om ze te zien groeien.

Take a break:dat zal inderdaad het begin zijn. Nog een beetje meer geduld denk ik.

Ik heb net mijn lipstickplant in een andere pot gedaan. Hij zat in een rotpot waar ik niet goed water in kon geven en hij telkens veel te droog werd. Kwam gisteren bij de karwei een mooie terracotta pot tegen voor maar 2 euro. Hopen dat hij daar blijer van wordt :lol:
Alle reacties Link kopieren
@Take-a-Break; ik zet mijn stekjes gewoon in de aarde en behandel ze als een gewone plant, maar eerst in water zetten is ook leuk; dan kan je het proces volgen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Mijn logeerhond, de plomperd, is met zijn dikke achterste in een pot met drie Peperomiastekken gaan zitten die op de grond stond. Die heeft nu twee gescheurde bladeren. Hij wou wat aandacht en dacht: waar kijk jij nou naar? Dus gaat hij kwispelend pal vóór me zitten bovenop een plant. :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
06-08-2019 16:59
Ik de tweede. Maar dat is vooral omdat de eerste heel duidelijk nep planten zijn. :proud:
Waren ze maar nep, dan kocht ik ze meteen, in die kwaliteit! :) Vroeger hadden ze wel mooie nepplanten en -bloemen die bijna echt leken (van zijde) maar tegenwoordig is het geen ambacht meer maar massaproductie. De prijzen zijn wel hetzelfde gebleven.

Ik heb er wel een paar die er mee door konden maar die staan momenteel in de kast, want alle echte planten groeien goed.

Ik heb niet zoveel plek. Zet je teveel neer dan staat het minder mooi.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik heb het goed gezien mijn stekje van de Skindapsus krijgt worteltjes! Ik heb hem ook op water gezet om het goed te kunnen volgen. Als ik hem direct in de grond gezet had, had ik denk ik steeds met mijn vingers wat aarde aan de kant gedrukt om te kijken of het al wat wordt, dat kan nooit goed zijn denk ik. Kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen ;-)


Ik heb niets met kunstbloemen en planten...zodra ik weet dat het nep is vind ik het ook niet mooi, zelfs al is het bijna niet van echt te onderscheiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar nepperts, die hangen in de volière. Daar heb ik ook echte gehad, maar er bleef niks van over. De nepperts doorstaan de mishandelingen door mijn vogels beter. Bovendien zijn ze beter schoon te maken als de vogels er 'iets' op hebben laten vallen. De vogels vinden het ook leuk om er aan te hangen.

Voor de rest alleen echt spul. Net bij Ikea nog een leukerd meegenomen, de Pilea Depressa. Zal wel familie zijn van de pannekoek, maar dan hangend en met veel kleinere blaadjes. Moet bovenop de boekenkast, waar minder licht is. Deze heeft donkergroen blad, dus waag ik het erop.

Zo meteen eerst even wat te eten maken voor manlief die aan het klussen is. Daarna lekker rommelen met de plantjes!
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo'n logeerhond tv! :proud: Zou mijn hond ook zo kunnen doen.

Gisteren een naar het tuincentrum geweest. Ze hadden eindelijk kleine suikerdruifjes, dus die kan weer van mijn verlanglijstje af. Verder nog wat kleine plantjes meegenomen en wat nieuwe hangers. Wat spul voor in de tuin.

Dochter was mee en die heeft 2 roze petunia's voor haar kamer meegenomen :lol:
Deze week bij de Lidl, Bonsai boompjes voor 7,99 voor diegene die ze mooi vind. Ik heb ze nog niet gezien maar ga zeker even kijken!
Alle reacties Link kopieren
Bonsai ja? Weet je zeker dat het geen Ficus microcarpa ginseng was? Die wordt nog weleens bonsai genoemd in de volksmond en valt in die prijs categorie. Verder niks mis mee hoor, ik heb er zelf één en ze zijn hartstikke leuk en makkelijk.

Ik heb in een vlaag van enthousiasme het orchideestekje die aan de mamma plant aan het groeien was gestekt. En daarna Gegoogled. En erachter gekomen dat het nog veel te vroeg was om hem te stekken. Hij moest minimaal 3-4 worteltjes hebben en hij had er pas 1. :( Duimen maar dat hij het toch gaat doen.

Alles gaat als een tiet hier, op de orchideeën na. Die zien er niet uit, maar ik hoop dat dat de oude bladeren zijn en er vanzelf nieuw blad komt. Zelfs mijn ieniemienie cactusje is als schattig bolletje langzaam langwerpig aan het groeien.

Ik heb nep planten op plekken waar het te donker is voor echte of in vazen waar geen echte planten+aarde kunnen. In de keuken en badkamer staan een paar neppers wegens licht gebrek, maar in de keuken ben ik wel voorzichtig aan het proberen met een Calathea en een spinneplantstekje, die doen het prima daar dus blijkbaar blijft er toch iets leven. Badkamer is kansloos met 0 ramen helemaal achterin een donkere hal. En ik heb een aantal vazen waar nep bloemetjes in staan, daar ga ik niet steeds afgeknipte verse bloemen voor halen. Ik vind dat echt niks, van die stervende bloemen zonder knolletje. Geef ze dan met aarde. Van de herfst komen er herfst takken in en met winter/kerste denne takken, al dan niet versiert met ballen.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!
Tis hier weer erg rustig, maar ik heb mijn aandacht voor de tuin even verplaatst naar de planten in de vensterbank.
In.tratuin had de potten in de uitverkoop, en ik heb dus vier nieuwe potten aangeschaft. Ik moest namelijk een en ander verpotten naar een ruimere maat pot, dus dit was een goede aanleiding. Qua planten heb ik me ingehouden, ik heb er een meegenomen. Een kleine maat Ficus Petiolaris. Ik had zo´n plant nog nooit gezien, maar hij is erg mooi, met rode nerven. Het is een kleintje, maar thuisgekomen kwam ik er na googlen achter dat dit een reus kan worden... Arme echtgenoot, nog meer jungle. Een paar weken geleden heb ik bij I.kea een Schefflera meegenomen met gevlochten stammetjes. Dat vond hij wel leuk, pure nostalgie. Ik had ook zo´n plant toen we net samen gingen wonen. Die heeft een paar jaar gestaan en is daarna gesloopt door de katten.

De keukenverbouwing is bijna klaar, en nu heb ik er ook planten staan en hangen. Uiteraard in koperen potten, matchend met al mijn koperen keukengerei dat aan de schouw hangt. De planten zijn voor mij echt de finishing touch, samen met een antiek hoekkastje dat ik heb aangeschaft. Daar zou ook nog een plantje op kunnen, maar manlief vindt dat geen goed idee. `je hebt er nu echt genoeg.´ Dan zeg ik op z´n Twents ´Joa joa´, wat geen ja en geen nee betekent :proud: Maar man is niet gek en zegt diplomatiek maar niks, hahaha.

Toch is hij wel zo lief geweest om een zware haak in het plafond te draaien voor een koperen weegschaal met plant. Daarvoor moest hij boven een stukje vloer loshalen om de haak boven vast te maken, om te voorkomen dat de plank waar de haak in zit, het niet zou houden. Dat vind ik dan wel super van hem, zeker omdat het voor hem niet zo hoeft. Maarja, hij wil ook niet dat de haak losraakt en het hele gevaarte neerstort op het dure natuurstenen aanrecht! Geheid dat de boel dan stuk is, en dan heb ik het niet over de weegschaal of plant. o_o
Ik zal binnenkort wel even wat foto´s maken en plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
TG, wat een goede tip van de intratuin:). Ik moet ook nog nieuwe plantenpotten halen.

Ben benieuwd naar je foto’s van je planten :heart: .

Hier ook afgelopen tijd nieuwe kamerplanten erbij gekocht. Altijd afwachten of ze gaan aanslaan of niet.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
yep, met die Ficus is het ook afwachten. ik lees dat het niet de gemakkelijkste plant is om goed te houden, maar ik ga het gewoon proberen. Hij was ook niet zo duur. Ik koop nooit dure planten als ik niet zeker weet of ik er mee overweg kan.
Ik heb ook nog naar een stippenbegonia gekeken, maar die waren 15,95, nou daaaaaag. Veel te duur!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik dacht dat vijgjes altijd wel makkelijk waren, misschien toch niet allemaal dan.

Ik heb voor het eerst sinds tijden weer 2 nieuwe aanwinsten: Een venushaartje en een Philodendron Minima aldus de winkel...Blijkt die hele naam niet te bestaan. Niet als wetenschappelijke naam in elk geval. Waarom doen winkels toch altijd dit soort dingen? Ik kom dit tegen in zowel planten - als dierenwinkels, gewoon complete misinformatie. Het is een Rhaphidophora tetrasperma dus niet eens een Philodendron, echt shame on you Intratuin. Nou maakt het uiteindelijk niet zoveel uit want ik kende de plant van uiterlijk (dankzij dit topic geloof ik :biggrin: ) en wilde hem al een poos hebben. Wat is hij leuk! Ik hoop dat hij het net zo goed gaat doen als mijn Monster. En hopelijk overleeft het venushaartje langer dan mijn vorige varen (1 dag). :$

Ik heb op het punt gestaan om een grotere pot voor Monster te kopen, maar toch maar niet gedaan nog. Hij staat al 2 jaar in dezelfde pot dus moet er eigenlijk wel echt uit denk ik? Kan dat nu nog denken jullie? Of kan hij nog even blijven staan zotot de volgende lente?
Alle reacties Link kopieren
Venushaartje moet niet in de zon, altijd licht vochtig zijn en houdt van sproeien! Ik heb die van mij nu ongeveer een jaar staan in een vensterbank op het oosten, zonder een verwarming eronder. Hete lucht is echt funest! Er zitten nu een paar 'krokante' takjes in, omdat ik m een keertje ben vergeten water te geven. Die knip ik er uit, samen met het minder frisse groen. Soms is ie een beetje kalig, dan krijgt ie een snoei-en sproei, en dan loopt hij weer helemaal mooi uit.
Alle reacties Link kopieren
Rhaphidophora tetrasperma is zooo leuk! Wordt altijd verkeerd genoemd in winkels, is marketing.

Ik heb gister een Rhaphidophora Cryptantha gekregen voor m'n verjaardag. Zo intens blij mee!!
Alle reacties Link kopieren
Nog gefeliciteerd Koettie! :daisy: :cheer2: :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel! Level 28 ben ik nu :proud:
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
08-09-2019 09:16
Goeiemorgen!
Tis hier weer erg rustig, maar ik heb mijn aandacht voor de tuin even verplaatst naar de planten in de vensterbank.
In.tratuin had de potten in de uitverkoop, en ik heb dus vier nieuwe potten aangeschaft. Ik moest namelijk een en ander verpotten naar een ruimere maat pot, dus dit was een goede aanleiding. Qua planten heb ik me ingehouden, ik heb er een meegenomen. Een kleine maat Ficus Petiolaris. Ik had zo´n plant nog nooit gezien, maar hij is erg mooi, met rode nerven. Het is een kleintje, maar thuisgekomen kwam ik er na googlen achter dat dit een reus kan worden... Arme echtgenoot, nog meer jungle. Een paar weken geleden heb ik bij I.kea een Schefflera meegenomen met gevlochten stammetjes. Dat vond hij wel leuk, pure nostalgie. Ik had ook zo´n plant toen we net samen gingen wonen. Die heeft een paar jaar gestaan en is daarna gesloopt door de katten.

De keukenverbouwing is bijna klaar, en nu heb ik er ook planten staan en hangen. Uiteraard in koperen potten, matchend met al mijn koperen keukengerei dat aan de schouw hangt. De planten zijn voor mij echt de finishing touch, samen met een antiek hoekkastje dat ik heb aangeschaft. Daar zou ook nog een plantje op kunnen, maar manlief vindt dat geen goed idee. `je hebt er nu echt genoeg.´ Dan zeg ik op z´n Twents ´Joa joa´, wat geen ja en geen nee betekent :proud: Maar man is niet gek en zegt diplomatiek maar niks, hahaha.

Toch is hij wel zo lief geweest om een zware haak in het plafond te draaien voor een koperen weegschaal met plant. Daarvoor moest hij boven een stukje vloer loshalen om de haak boven vast te maken, om te voorkomen dat de plank waar de haak in zit, het niet zou houden. Dat vind ik dan wel super van hem, zeker omdat het voor hem niet zo hoeft. Maarja, hij wil ook niet dat de haak losraakt en het hele gevaarte neerstort op het dure natuurstenen aanrecht! Geheid dat de boel dan stuk is, en dan heb ik het niet over de weegschaal of plant. o_o
Ik zal binnenkort wel even wat foto´s maken en plaatsen.
Dit klinkt geweldig! Ben benieuwd naar je foto's. Hier weinig plantennieuws. Mijn monstera doet het goed in de ziekenboeg op zolder, er komt weer blad aan.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
08-09-2019 14:15
Dank je wel! Level 28 ben ik nu :proud:
Gefeliciteerd!! Jonge blom :daisy:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven