Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Gatti :hug:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
@Sproetieface: En is dit al lang gaande? Zoals gezegd, voorheen kwamen er wel 15 verschillende katten in mijn tuin en toen ik mijn kat kreeg, moest hij dus zijn plek verdedigen. Maar op een gegeven moment vinden die beesten wel een modus, snappen ze dat ze hier niet meer moeten komen en vliegen ze elkaar niet meer aan. En hoe gewond is gewond? Moet ze er mee naar de dierenarts? En waar zitten de wonden? Ik heb wel eens gehoord dat als een kat wonden in zijn nek heeft, dat hij dan aanvalt, anders zou hij wonden aan zijn rug of achterpoten hebben. En waar hebben ze ruzie? In haar tuin of in jullie tuin?

Mijn kat kwam in die periode wel eens thuis met flinke happen uit zijn nek en heeft ook een scheurtje in zijn oor overgehouden van een vechtpartij. Hij had zelfs een keer nog een nagel van een tegenstander rechtop in zijn hoofd staan! Maar niet echt iets om ons zorgen over te maken, het ging niet ontsteken en heelde weer mooi en ik neem aan dat zijn tegenstanders ook wel eens hun wonden moeten likken. Die pikorde die uitgevochten moet worden, dat hoort er nou eenmaal bij, volgens mij. :D
Oh! En heeft de buurtkat wel een mogelijkheid om weg te komen van jouw kat? Kan ie door het kattenluikje naar binnen?
Ik zal wel weer een kattenmishandelaar zijn trouwens. Maar ik zou dan toch liever vragen of ze niet een keer de tuinslang op mijn kat zetten als hij in die tuin is, dan dat ik hem weg moet doen. Het is zijn terrein niet, hij zit daar niet opgesloten, hij kan er meteen voor kiezen om er vandoor te gaan.

Ik wil heus wel op katten niveau communiceren met mijn kat hoor. Maar ik ben geen kat.
Ik wil niet opscheppen maar ik heb echt de allerliefst braafste poes ever :proud: Een lapjespoes uit het asiel. Zeer aanhankelijk, volgt me overal, wacht me op van m'n werk, komt niet buiten de tuin en is letterlijk nooit stout. Heb al meerdere katten gehad maar zo'n brave nog nooit.
Het is wel de duurste poes ooit. Helaas veel gezondheidsproblemen en 2 tumoren. Ben een paar duizend euro armer maar ze is het waard :heart:
Ik wil er trouwens heel graag een kat bij maar kan het poes niet aandoen. Zo lief ze voor mensen is, zo haatdragend is ze naar andere katten.
Sproetieface schreef:
22-08-2018 13:40
Even een vrasgje.
Zouden jullie overwegen om je eigen kat weg te doen als deze steeds ruzie zoekt met de kat van je buren? Bij ons is dit het geval en de kat van de buren verliest telkens (met verwondingen helaas) Het is een echte buitenkat, als ik hem binnen probeer te houden sloopt ie de boel. Mijn man wil hem niet weg doen. Dat is het risico als je katten buiten laat vindt hij. Ik maak me echter wel druk om de kat van de buren en om hun reacties. Uit wanhoop hoorden we de buurvrouw laatst roepen dat ze "anders een buks zouden pakken". Nu betwijfel ik het of ze daadwerkelijk onze kat gaan neerschieten maar toch.
Voor ik verder lees is je tuin afzetten een optie of mee betalen en de tuin van de buren af zetten zodat ze niet meer bij elkaar kunnen komen? Of met de buren afspraken maken wanneer jou kat buiten is en wanneer die van hun?
Sinds de lente/zomer is het erger geworden. Logisch want dan willen de poezels ook liever naar buiten. Heb buurvrouw ook al gezegd dat ze onze kat best weg mag jagen met de tuinslang of desnoods een schop onder de kont. Een buks ging mij echter te ver en dat heb ik haar ook verteld :P We proberen onze kat nu ook 's nachts zoveel mogelijk binnen te houden. Schijnt ook wel eens te helpen volgens het internet omdat katten in de avond vaker ruzie hebben?

Onze kat is al geholpen, hij heeft vaak schrammen op z'n kop en hij mist een paar kleine hoekjes uit z'n oor. De kat van de buren heeft naast de schrammen ook vaak wonden in z'n nek, dit naast de wervelwind aan plukken haar die na de gevechten ontstaan.

Enige optie is om onze eigen tuin afzetten denk ik dan. Maar ja dat is best een investering. Met het idee in ons achterhoofd dat we over 3 jaar ongeveer willen verhuizen vragen we ons af of we dat wel moeten doen. Tja, drie jaar het een of 3 jaar het ander.. lastig.

Beide katten kunnen overigens wegkomen als ze dat willen.
Goed genoeg is het nieuwe perfect.
derooiekater schreef:
22-08-2018 16:06
Voor ik verder lees is je tuin afzetten een optie of mee betalen en de tuin van de buren af zetten zodat ze niet meer bij elkaar kunnen komen? Of met de buren afspraken maken wanneer jou kat buiten is en wanneer die van hun?
Allemaal goede opties
Luistervink schreef:
22-08-2018 11:38
Kun je een trappetje maken en een kattenluikje op jouw verdieping? Zodat ie zelfstandig naar binnen en buiten kan?

Zo niet, dan lijkt me de makkelijkste oplossing eigenlijk gewoon binnenhouden. Dan leert ie het krabben aan de deur ook af, want hij mag toch niet naar buiten. De vakantie lijkt me een goed begin, dan heeft ie al gemerkt dat jengelen niet helpt en hoef je zelf geen weerstand te bieden. Naar buiten is natuurlijk altijd leuker, maar ik heb met mijn vorige kat ook een jaar op een flatje gewoond waar ze echt niet naar buiten kon en daar kon ze als buitenkat prima aan wennen. Ik zorgde wel voor afwisselend speelgoed en telkens nieuwe dozen en ontdekkingsdingen, zodat ze zich niet verveelde.

Wat een enge buurman trouwens.

Nee een trappetje gaat niet want dat eindigt dan ( via mijn balkon ) in hun tuin waar de honden dus veel lopen. Dat lijkt me geen goed plan. Ik heb al vaker met de buren gebrainstormt over wat nou de beste oplossing is maar we komen er niet uit.
Traphekje gaat gewoon niet werken, bovendien vind ik dat eng, als hij er wel overheen springt dondert hij dus naar beneden. Dan kan hij zich goed bezeren. Een tussendeur zou het beste zijn, maar dat gaat niet. De trap naar de zolder zorgt ervoor dat een gewone deur niet past. Een plank ervoor zetten lijkt me de enige oplossing. Maar ik verwacht dat als de temperatuur daalt, kat niet zovaak meer jengelt hoor. Nu het zo warm was wilde hij liever buiten zijn dan binnen.

Hem binnen houden ga ik echt niet doen. Ik merk zo'n enorm verschil in het geluk van mijn kat nu vergeleken met toen hij nog binnen zat. Hij is echt tien keer happier nu. En hij heeft een vriendinnetje buiten met wie hij graag speelt en die hij graag het hof maakt.
Ik doe hem nog liever weg naar iemand bij wie hij wel naar buiten kan dan dat ik hem weer ga opsluiten. Dat is echt geen optie voor mij. Dat ik hem zijn vrijheid gegeven heb is het beste dat ik voor hem had kunnen doen. Ik heb een gelukkigere kat en ik geniet zelf ook van het feit dat ik af en toe rust in huis heb. Hij liep daarvoor namelijk de hele dag achter me aan. Denk dat hij zich verveelde.

Wat ik wel ga doen is vragen om het telefoonnummer van de buren, zodat zij me kunnen appen als ze met de honden naar buiten gaan zodat ik hem even binnen kan halen. Of zoiets.
Ik heb op werk advies gevraagd aan iemand die bij de dierenambulance werkt en veel verstand heeft van katten en die wist ook geen oplossing voor het honden probleem. Kijk dat kleine hondje is enorm duur en als de kat haar wel ernstig bezeerd kan ik voor de dierenarts kosten opdraaien.

Ja mijn buurman is een beetje een griezel, ik vind het ook niks dat ik met hem in een huis woon. Nou ja nog een jaar, 2 maximaal en dan zijn we hier weg. Het is een sloopwoning, dus ik ga een keer van die klote honden afkomen. En de tokkies die erbij horen.
Cateautje schreef:
22-08-2018 10:52
Als alleen dit ervoor zorgt dat je te boek komt te staan als echte kattenliefhebber, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.
Joh, wij zijn er ook niet bepaald blij mee hoor. :nope: Als ze betrapt worden krijgen ze ook gewoon op hun donder en ze weten zéér goed wat niet mag. Maar het zijn nog kittens en bij katten is het echt een kwestie van lange adem hebben. Momenteel is vrijwel alles een spelletje voor ze of speelgoed en ze dagen je gewoon uit. En ja, dan sneuvelt er wel eens wat (gromm).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Madrid: is zo'n harmonica schuifdeur misschien een oplossing?

Krijg het plaatje niet geplakt. Maar er zijn veel varianten op onderstaande link. Ook een soort van 'rol naar boven' variant. Misschien dat dat wel kan met de zoldertrap. En ik heb geen idee waar je woont, maar wij hebben een klusmeneer die de meest genieuze oplossingen voor ons bedacht heeft! Regio Amsterdam.

https://www.bol.com/nl/p/tectake-vouwde ... lsrc=aw.ds
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dames mag ik jullie advies vragen voor mijn binnenpoes?

Ik sta voor een grote verhuizing over ruim een week. In mijn oude appartement had ik alleen een klein balkon. Poes snuffelt daar af en toe wat, maar vond het nooit zo interessant, mogelijk omdat ze vanaf het balkon verder ook geen kant op kon. Meestal lag ze na 10 minuten rondkijken alweer binnen op de bank.

Nieuwe huis is een bovenwoning met dakterras. Dakterras is toegankelijk via zo'n luik dat je naar boven openklapt. Als ik echt op het dakterras zit, gok ik dat ik als ze meewil iets van een tuigje nodig ga hebben. Maar als het zo warm is als de afgelopen tijd, wil ik ook af en toe alleen het luik open kunnen zetten zodat de warmte wegkan. Hoe zorg ik ervoor dat poes dan niet alsnog naar buiten piept? Moet ik iets gaan klussen met gaas ofzo? Ik heb al even gezocht op Zooplus, maar voor zoiets kon ik geen directe oplossing vinden. Alleen voor van die kiepramen.
Een dame die ik nog nooit ontmoet had kwam vandaag aan de deur om te vertellen dat onze kat X altijd bij haar eet. Was verbaasd dat ze weet dat hij X heet maar volgens mijn vriend ben ik inmiddels een notoire gek die elke avond de naam van haar katten schreeuwt. Het verklaart wel waarom hij niet afvalt.
Leuk topic!

Ik heb sinds 2 maanden een poezekind.
Van een schattig baby poesje is het nu verandert in een terror kitten.
Gebruikt mijn eetkamerstoelen als krabpaal. De krabpaal zelf staat stof te vangen.
Gordijnen zijn ook fijn om in te gaan hangen. Verder houdt ze van rondrennen in de tuin en heeft ze een bloedhekel aan een tuigje en de dierenarts.

Wij hebben inmiddels als een beetje een band opgebouwd want als ik haar roep dan komt ze miauwend aansnellen :flirting:

Vandaag heeft ze mijn enige plant gesloopt :whip:
Ja en?
dignity schreef:
22-08-2018 20:47

Ik sta voor een grote verhuizing over ruim een week. In mijn oude appartement had ik alleen een klein balkon. Poes snuffelt daar af en toe wat, maar vond het nooit zo interessant, mogelijk omdat ze vanaf het balkon verder ook geen kant op kon. Meestal lag ze na 10 minuten rondkijken alweer binnen op de bank.

Nieuwe huis is een bovenwoning met dakterras. Dakterras is toegankelijk via zo'n luik dat je naar boven openklapt. Als ik echt op het dakterras zit, gok ik dat ik als ze meewil iets van een tuigje nodig ga hebben. Maar als het zo warm is als de afgelopen tijd, wil ik ook af en toe alleen het luik open kunnen zetten zodat de warmte wegkan. Hoe zorg ik ervoor dat poes dan niet alsnog naar buiten piept? Moet ik iets gaan klussen met gaas ofzo? Ik heb al even gezocht op Zooplus, maar voor zoiets kon ik geen directe oplossing vinden. Alleen voor van die kiepramen.
Zelf een hor maken met aan 1 kant scharnieren (die heb je ook die je zo in elkaar kunt schuiven, makkelijk om te verwijderen dus) en de andere kant een schuif. Stevig hout en horgaas gebruiken.

Leer net dat ze paumelle heten

https://www.rs-jachttechniek.nl/scharni ... _1045.html
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hey leuk! Mag ik ook meedoen?
Heb inmiddels 3 katten ( wat niet de bedoeling was)
Vorig jaar 2 poezenvrouwtjes opgehaald van 14 weken oud. Nala en Jinx. Helaas is in mei Jinx overleden.
Nala was erg van slag,hele dag miauwen enz..
inmiddels al gezien dat ze best aardig tegen alle buurkatten deed dus een kitten erbij gehaald ( nieuwe Jinx volgens zoontje) en rustig aan elkaar voorgesteld.

Helaas wilde Nala niet meer naar binnen :'(
Nieuwe kitten was ook erg alleen en kreeg wel genoeg aandacht maar was erg hardhandig naar ons toe met spelen.
Dus als versterking Spock erbij gehaald en dat gaat geweldig nu!
Het zijn 2 schatten en natuurlijk echte kittenstreken!

Wel ben ik bezorgd over Nala,straks wordt het winter en dan?
Iemand nog tips?
Of moet ik haar gedwongen binnen houden?
dignity schreef:
22-08-2018 20:47

Ik zou twee houten lijsten maken ter grote van de opening met kippengaas ertussen, zodat je daarmee het gat af kan dekken. Of in ieder hoekje van het plafond een haakje maken zodat je een soort visnet kan spannen. Maar sommige mensen zullen geen haakjes in hun plafond willen. :clown:
Oudblond schreef:
22-08-2018 19:04
Madrid: is zo'n harmonica schuifdeur misschien een oplossing?

Krijg het plaatje niet geplakt. Maar er zijn veel varianten op onderstaande link. Ook een soort van 'rol naar boven' variant. Misschien dat dat wel kan met de zoldertrap. En ik heb geen idee waar je woont, maar wij hebben een klusmeneer die de meest genieuze oplossingen voor ons bedacht heeft! Regio Amsterdam.

https://www.bol.com/nl/p/tectake-vouwde ... lsrc=aw.ds
Ik woon ook in regio Amsterdam. Die deur vind ik best een goed idee! Zal eens gaan googlen. Ziet er goed uit. Daar kan hij niet overheen.
Bedankt voor de tip!

Gisteravond was hij heel lief mee naar bed gegaan rond 23.00 uur. Niet gekrabd aan de deur dus ik blij. Was van korte duur, want vannacht om half drie was meneer al op en zat hij aan de slaapkamerdeur te krabben. Ik dacht dat hij honger had dus heb hem naar beneden gelaten ( want ja vicks op de deur en dan krabt hij zelden ) maar nee hoor, ik hoorde ineens weer gebonk tegen de voordeur. Dus snel eruit om hem naar boven te trekken. Hoop zo dat hij de buren niet wakker gemaakt heeft. Dan krijg ik het te horen vandaag.
Maar ja slapen zat er dus niet meer in. En ik was al zo moe. En het was mijn enige dag vrij dus ik keek zo uit naar wat uitslapen. En as we speak hobbelt hij weer naar beneden nu. Zucht.
Ben hem even zat. Maar ja hij kwam zo lief bij me liggen met zijn kop tegen mijn hoofd en dan vergeef ik het wel weer. Stom beest. :hamer: :heart:

Het is dat hij normaal altijd zo lief is anders had ik hem allang naar het asiel gebracht ( grapje ). Hem nu al naar buiten gooien vind ik ook weer zowat, dan horen die honden het en is iedereen wakker zo. Het blijft qua wonen echt super onhandig.
Ik wil slapen! :furious:

Probeer hem nu af te leiden door met hem te spelen maar geen effect. Hij wil sowieso nog zelden spelen nu hij buiten komt.
Heb de huiskamerdeur maar dicht gegooid nu, kan hij niet meer benden komen, deuren genoeg op zich.
Wat is jullie ervaring met katten in een appartement?
Ik had met mijn ex twee binnenkatten op een flat. Ging prima. Maar met buitenkatten zou ik het niet zo snel doen. Als je op een flat woont lekker een binnen kat nemen als dat kan.
Ik had ook twee binnenkatten in een flat, ging goed. Later, toen ik naar een normaal huis was verhuisd, en eentje de deur en tuin ontdekte, was hij niet meer te stoppen. Toen kwam ik er ook achter dat hij bij zijn eerste baas altijd buiten was geweest en ik eigenlijk niet eerlijk was ingelicht door de tweede baas (waar ik hem van had). Nu mogen ze beide naar buiten en ik heb het idee dat ze veel gelukkiger zijn. Dus ik denk: zolang ze niet beter weten is binnen prima.
Moezy schreef:
22-08-2018 20:50
Een dame die ik nog nooit ontmoet had kwam vandaag aan de deur om te vertellen dat onze kat X altijd bij haar eet. Was verbaasd dat ze weet dat hij X heet maar volgens mijn vriend ben ik inmiddels een notoire gek die elke avond de naam van haar katten schreeuwt. Het verklaart wel waarom hij niet afvalt.
:rofl: :rofl: :rofl:

bij mijn vorige baan was er ook een kat, echt de slet van de buurt, die had ook meerdere adressen waar hij soms bleef slapen en eten kreeg. zelfs bij de buren kreeg hij et voor elkaar. en ja hij was ook op dieet :lol:
Dierenvriend97 schreef:
23-08-2018 10:01
Wat is jullie ervaring met katten in een appartement?
ik woon 2 hoog achter, poes gaat niet naar buiten gelukkig zou geen nacht meer slapen. maar hij vermaakt zich prima ligt veel bij het raam, naar buiten kijken vind hij wel leuk en hij heeft zo zijn eigen terug trek plekken.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Wat leuk om al jullie verhalen te lezen!

Bij ons woont inmiddels ruim een jaar de liefste en leukste kater van de wereld, James. James wordt zaterdag 2 jaar en toen hij negen maanden was hebben wij hem opgehaald uit het asiel. Wij hebben twee redelijk jonge kinderen (nu bijna 5 en 6 jaar) en ik heb die destijds meegenomen naar het asiel om een kat uit te zoeken. James was de enige kat die luid mauwend op ons af kwam gelopen en zich eindeloos door mijn dochters liet aaien. En eigenlijk is hij sindsdien altijd een schat geweest. Helemaal zindelijk, nog nooit wat gesloopt(!), speelt eigenlijk nauwelijks met kattenspeelgoed, maar is wel dol op zijn knuffel en hij praat! Sinds hij naar buiten mag is hij dolgelukkig, maar hij komt meedere malen per dag binnen en dan roept hij 'hallo' echt super grappig. Ook noemt hij ons allemaal 'mama'. Als hij een van ons niet kan vinden, of de kinderen liggen al in bed, dan gaat hij echt op zoek door het huis, luidkeels 'mama' of 'hallo' roepend. Het is ook een heel herkenbare hallo en mama, geen gewoon gemauw. Hij houdt ook van knuffelen, maar niet te lang.

Hij eet onbeperkt brokjes van Hills, hij heeft geen voorkeur qua smaak. En af en toe krijgt hij een zakje natvoer van Royal Canin en dan wordt hij helemaal gek, zo lekker vindt hij dat. Dit dieet wisselt hij af met een lekkere vers gevangen muis, die hij met botjes en al oppeuzelt. Hij komt ook wel eens thuis met een vleermuis, meedere mollen, konijntjes en duiven.. Maar die eet hij niet op.

We zijn echt allemaal even gek op hem, maar mijn man heeft al gezegd dat er na hem geen nieuwe kat komt. Mijn man is bang dat alle katten na James alleen nog maar kunnen tegenvallen omdat James zo perfect is :heart: :cat:
Uh hoe roept je kat hallo en mama dan? Ik probeer het me voor te stellen maar ik hoor het niet echt.

Ik noem mijne ook wel eens James, als hij iets stouts doet. Dan ga ik van Jaime naar James. Niet dat het enig effect heeft trouwens.
Vannacht was ik om tien over 5 op. Hoorde gekrab. Dus ik alweer schrikken, maar gelukkig bleek hij op de kattenbak te zitten. Dan gaat hij altijd krabben aan de bak als hij klaar is.
Hij kwam daarna weer braaf op bed liggen. Dus vannacht eindelijk een rustige nacht. Ikzelf was kapot na die gebroken nacht van gisteren. Ben er rond half elf in gegaan en heb hem eerst helemaal doodmoe gespeeld. Heb hem ook de halve dag wakker gemaakt telkens als hij wilde slapen, beetje gemeen maar goed. :P
Hij heeft wel geslapen hoor, maar om hem wat moe te maken heb ik hem wat vaker naar buiten gegooid. Uiteraard gaat hij dan liggen slapen in de tuin. Nou meer dommelen eigenlijk.

Dat laatste dat je zegt herken ik wel eigenlijk. Ik ben ook bang dat er na Jaime geen kat meer tegen hem op kan. Hij is zo lief, zo braaf en we hebben zo'n hechte band samen. Zal wel onzin zijn, maar ik vrees dat ook een beetje. Dat ik die band daarna niet meer met een andere kat krijg en dat ze dan mijn halve huis gaan slopen ofzo.

Voor de mensen met buitenkatten: komen die van jullie ook meteen binnen met regen? Mijne blijft vaak gewoon onder een auto zitten of iets dergelijks. En met de kou en sneeuw? Blijven ze dan lekker binnen of gaan ze alsnog naar buiten? Dit wordt de eerste winter waarin Jaime naar buiten gaat hier dus ik heb geen idee hoe dat afloopt. Qua regen gaat hij meestal gewoon schuilen maar als het echt enorm plenst komt hij wel aangerend en is hij zwaar beledigd als ik niet meteen de deur open doe voor hem en hij dus half verzopen is. :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven