Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
crazy cat lady meld zich, mijn poezenkind is 16 een halve siamees en dat is erg duidelijk.. meneer houd van aandacht & is een enorm vocaal. Ook is hij dol op knuffelen en kruipt regelmatig op schoot vooral bij vriend of ''vreemden'' zodra er bezoek komt kruipt hij op schoot en doet alsof hij zwaar verwaarloosd wordt door ons.
hij was van een vriendin van mij en kwam bij ons wonen omdat hij bij zijn oude baasje enorm gepest werd en liever alleen is.

hij eet voornamelijk brokjes en natvoer is uberslank, en erg fit voor zijn leeftijd :hihi: maar is ook dol op kaas, worst, gehakt, witte vis mayonaise :-?

hij is een echte heer brengt me altijd naar de wc en weer terug naar bed als ik alleen thuis ben.
Enige nadeel.. zijn haren die letterlijk overal zitten soms, en dat hij op kabels, en schoenveters kauwt :'( en dat me soms tot wanhoop drijft met zijn geklets o_o
rouge__ wijzigde dit bericht op 22-08-2018 13:34
0.51% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik heb al meer dan 25 jaar katten, die zijn nog nooit (levens)moe geworden van valeriaan hoor. De tuin staat hier in de lente vol valeriaanplanten, de katten zijn er gek op en geven ze kopjes en ruiken eraan. Ze eten er niet van. De geur maakt ze ontspannen, dat is overduidelijk, maar zeker niet levensmoe.

Heb ooit eens zo'n doosje rustgevende thee gekocht. Nadat ik het open had gemaakt hoefde ik al niet meer, wat een meur zeg! Nu zijn het speeltjes voor de katten, vooral mijn lapjespoes is gek op spelen met zo'n theezakje. Dat doet ze al jaren en ze zit springlevend nu naast me op mijn bureau. Ik geloof er dus niet in dat het zo slecht zou zijn.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Ik kan alleen maar vertellen wat ik weet, wat je ermee doet...

Je moet het zelf weten.
Hier is de stand vier. Had in een ander topic al eens verteld dat drie katten overleden zijn binnen een tijdsbestek van vijf maanden op de leeftijden van 15, 18 en 20 jaar. De laatste in juni. Bij mijn twee dames van nu 5 en 4 twee herplaatsers genomen van toen 6 en 11 maanden oud, geholpen katers. Helaas met de laatste aanwinst lukt het niet zo goed met de dames. Hij jaagt namelijk op hen, jaagt ze naar boven of van huis weg. Herplaatsen heb ik nog nooit gedaan en hoop op verbetering. Wie heeft dit ook gehad en wat werkte toen goed?
Kater is dolgelukkig, vermaakt zich prima binnen en buiten dus geen verveling. Alleen dat pesten, vooral in het geniep en daarmee telkens te laat.
@oudblond

Ik vind het fantastisch om te lezen hoe jij je katten traint om in geval van nood snel jullie huis te kunnen verlaten. Nu kan ik je wel vertellen dat in geval van nood, je dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik heb het meegemaakt. Een brand waardoor mijn hele appartement total loss is afgebrand. Op het moment dat ik er achter kwam dat ik mijn woning moest verlaten, zat mijn kat doodsbang in de slaapkamer onder het bed, een slaapkamer vol met rook. Mijn bed was te zwaar om even snel te verplaatsen en hij zat uiteraard net helemaal in het midden.. Ik heb hem er van onder vandaan moeten trekken, zijn achterpoten/nagels in het parket. Hij blazen en schreeuwen, maar ik móest hem pakken. Ik heb mijn arme dikke in zijn mandje gepropt, echt zo zielig, maar ik kon niet anders.
Op de hal ben ik nog snel een handdoek gaan halen voor over het mandje, hiermee was ik achteraf ook heel erg blij. Buiten is het op het moment van een brand belachelijk druk.. Brandweer, Politie, Sirenes, veel vreemde mensen etc. Door de handdoek over het mandje was mijn dikke toch iets rustiger.
Je zegt dat je een rugzakje hebt met papieren. Maar wat als je niet terug naar huis kan, zoals wij? Als je dan toch een 'noodpakketje' maakt, stop er dan een klein kattenbakje in, wat kattengrit, eten. Dat miste ik heel erg de eerst nacht. Mijn dikke kreeg een lage platte doos met krantensnippers als kattenbak en een paar plakjes kipfilet.
We zijn nu al weer een paar jaar verder en met mijn dikke gaat het heel goed. In mijn huidige appartement heb ik gelukkig een heel goed brandalarm. Een brandblusser en brandspuit op de gezamenlijke hal. Hierboven op staat mijn kattenmand, mèt een tasje met een klein kattenbakje en korrels, èn een paar blikjes mijn zijn lievelingsvoer.. 😉
AlwaysQueenMary schreef:
21-08-2018 22:52
@oudblond

Ik vind het fantastisch om te lezen hoe jij je katten traint om in geval van nood snel jullie huis te kunnen verlaten. Nu kan ik je wel vertellen dat in geval van nood, je dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik heb het meegemaakt. Een brand waardoor mijn hele appartement total loss is afgebrand. Op het moment dat ik er achter kwam dat ik mijn woning moest verlaten, zat mijn kat doodsbang in de slaapkamer onder het bed, een slaapkamer vol met rook. Mijn bed was te zwaar om even snel te verplaatsen en hij zat uiteraard net helemaal in het midden.. Ik heb hem er van onder vandaan moeten trekken, zijn achterpoten/nagels in het parket. Hij blazen en schreeuwen, maar ik móest hem pakken. Ik heb mijn arme dikke in zijn mandje gepropt, echt zo zielig, maar ik kon niet anders.
Op de hal ben ik nog snel een handdoek gaan halen voor over het mandje, hiermee was ik achteraf ook heel erg blij. Buiten is het op het moment van een brand belachelijk druk.. Brandweer, Politie, Sirenes, veel vreemde mensen etc. Door de handdoek over het mandje was mijn dikke toch iets rustiger.
Je zegt dat je een rugzakje hebt met papieren. Maar wat als je niet terug naar huis kan, zoals wij? Als je dan toch een 'noodpakketje' maakt, stop er dan een klein kattenbakje in, wat kattengrit, eten. Dat miste ik heel erg de eerst nacht. Mijn dikke kreeg een lage platte doos met krantensnippers als kattenbak en een paar plakjes kipfilet.
We zijn nu al weer een paar jaar verder en met mijn dikke gaat het heel goed. In mijn huidige appartement heb ik gelukkig een heel goed brandalarm. Een brandblusser en brandspuit op de gezamenlijke hal. Hierboven op staat mijn kattenmand, mèt een tasje met een klein kattenbakje en korrels, èn een paar blikjes mijn zijn lievelingsvoer.. 😉
Vreselijk zo'n situatie.
In 2012 moest ik acuut mijn huis verlaten, uit mijn bed gehaald door de politie. In dit geval vanwege een slechte dijk. Ik heb 5 katten in van alles geplant omdat ik maar twee reismandjes had. Sindsdien heb ik hier vijf reismandjes staan.
Leuk topic!

Eerste kat hier was een zwervertje. Geen uitgehongerd mager scharminkel, maar een kleine dame die aan de maat was, ze was namelijk gek op mensen en erg koddig om te zien. Die kreeg haar kostje wel bij elkaar maar had geen huis (meer). Voorpoten korter dan de achterpoten, korte staart en weinig benul wat nu echt kattengedrag was. Kon niet mauwen, niet blazen, geen dikke staart op zetten, haar nagels niet intrekken en had geen idee wat spelen was, bij stress plaste ze overal in huis tot bloedens toe en van jagen had ze ook al geen kaas gegeten. Het meeste kwam bij ons met de jaren goed (ze vertrouwde ons blind) al bleef ze het schurft houden aan honden, andere katten en jonge kinderen.
Helaas hebben we haar in moeten laten slapen met een hersentumor.

Nu, een paar jaar later hebben we jong tuig in huis. 2 zusjes die bij ons kwamen toen ze 8 weken oud waren, ze zijn nu 16 weken.
P en F. oftewel Terror en Error.
P was veel te licht en te klein voor haar leeftijd en lijkt pertinent verbaasd te kijken. Snapte brokjes ook totaal niet de eerste weken. Nickname: The Purrminator. Ze is geobsedeerd door water en mept dagelijks de waterbak wel een paar keer leeg, planten water geven is ook een uitdaging met haar in de buurt.
F is prachtig om te zien, echt een prinses op de erwt met grote ogen en 'eyeliner'. Ruim 300 gram zwaarder dan haar zusje maar een held op witte kousenvoeten. Een echte slijmbal die vaak niet kan kiezen bij wie ze wil knuffelen.

Ze doen alles samen en slopen (helaas) het halve huis in het proces. F is idolaat van kabels want daar kun je lekker op kauwen (toedeloe wekker) Ze sloopt ook je schoenen, vooral de zolen binnen in. Samen slopen ze je planten, je behang, de gordijnen/vitrages, de bank etc en doen alles waarvan ze weten dat het niet mag.

Maar je krijgt er zóóó veel voor terug :flirting:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Leuk al die kattenliefhebbers

Ik ben verbaasd dat valeriaan zo word afgeraden Cateautje.
Zeker omdat dierenartsen en gedragsdeskundige het ook gebruiken of aanraden om je kat een andere prikkel te geven.

Oudblond ik heb een smalle gang dus andere mandjes word lastig.

Krijgen jullie ook soms van die lieve cadeautjes zoals vogels of iets?
Wat een leuk topic!

Mag er hier ook advies gevraagd worden?
Ik heb een super lieve Cyperse jeweetwel kater genaamd Jaime. Het is een enorme knuffelbeer en ik ken hem heel goed, ik zie aan zijn ogen al wat er gaat komen of wat hij wil. Ik heb hem nu bijna een jaar en heb hem via MP overgenomen. Volgens die mensen was hij ongeveer 8 jaar. Nu 9 dus. Ik heb zijn verjaardag op kerstavond gezet omdat hij mijn kerstcadeau is.

Hij is een hoop maanden binnen geweest maar was oorspronkelijk wel een buitenkat, vorige eigenaren vonden hem zwervend op straat. Hij was ondervoed en zijn halsbandje zat in zijn nek vast ( zijn huid lag helemaal open ). Hij heeft bij hun altijd een wondje gehad onder zijn kin die steeds open ging maar bij mij thuis sloot die wond zich mooi. Zijn vacht is nu echt prachtig, glimt mooi en is super zacht. Ik borstel hem ook vaak en dat vind hij heerlijk. Denk dat hij daar ook veel stress had, het was een druk huishouden.
Ik had eerst nog een 2e genomen, nog een mannetje maar dat was me te druk in huis ( die was nog jonger ) dus die heb ik terug gebracht. Nu zijn we heerlijk met zijn tweetjes en geniet ik van de rust. Ik vond het best moeilijk om naar mijn werk te gaan toen hij nog binnen zat, vooral omdat ik bang was dat hij eenzaam was of zich verveelde als ik er niet was. Hij was altijd zo happy om me weer te zien als ik thuis kwam.

Nu ik hem naar buiten gooi is dat gevoel veel minder.
En de kat is ook veel gelukkiger. Hij zit nu ook weer lekker buiten en als ik straks ga werken ( moet om half 11 weg ) kijk ik wel of hij mee naar binnen wil of niet.
Zo niet dan blijft hij buiten. Maar hij kan dan dus niet meer naar binnen want ik heb geen luik ( dat gaat hier helaas niet ). De onderbuurman is altijd rond 3 uur weer thuis dus die laat hem dan binnen. We wonen in een 2 onder 1 kap woning en zij hebben ook een sleutel om kat naar binnen te doen ( of naar buiten ).
Als hij niet naar binnen wil zit hij nog buiten als ik thuis kom. Dan loopt hij mauwend met me naar binnen en gaat hij eten en wil hij knuffels.

Het is qua woning niet ideaal. Vaak baal ik dat ik zelf niet beneden woon, dan kon ik hem gewoon met een luik naar buiten doen. We hebben een gezamenlijke voordeur en een luik erin mag niet van de gemeente.
Het zou ook niet passen. Niemand in de straat heeft hier een luik.

Straks in September ga ik 5 dagen naar Napels en dan zit hij dus alleen. Mijn buren komen voor hem zorgen, dus die laten hem naar binnen en buiten maar ik maak me zorgen over de nachten. Hij kan nogal krabben aan de deur beneden ( ik heb geen tussendeur boven dus mijn buren horen alles ) en klieren s'nachts. Zeker als ik er niet ben. Dus ga nog even zoeken naar een oplossing.
Heb gezegd dat als hij dat doet ze hem maar gewoon een nacht buiten moeten laten. Het is niet anders. Mijn moeder komt een of twee nachten bij hem slapen dus hij is er maar 2 alleen.
Ik ben maar 4 nachten weg. Ga van maandag tot vrijdag maar vlieg laat heen en vroeg terug dus hij is eigenlijk maar 3 dagen zonder me.
En toch voel ik me zo rot om hem achter te laten.
Toen ik in Madrid was in Januari had ik het er ook echt moeilijk mee. Maar toen kwam hij ook nog niet buiten.
Maar hij is zo aan me gehecht dat ik het niet fijn vind om hem alleen te laten. Dat hij nu naar buiten kan helpt wel. En de andere buurvrouwen weten ook dat ik wegga en beloofden ook om op hem te letten en hem af en toe even te aaien. Mijn moeder gaat ook elke dag even langs, die kent hij goed.

Hoe doen jullie dat met vakanties? Pension of gewoon thuis? Ik heb wel aan een pension gedacht want ik ken een hele leuke maar voor die 4 nachten vond ik het geen goed plan. Bovendien is mijn kat helemaal niet zo goed met andere katten als zijn vorige baasjes me beloofd hadden. Hier op straat vecht hij niet met anderen maar hij jaagt wel elke kat bij onze tuin weg en is erg territoriaal. Waar hij echt een hekel aan heeft zijn honden. Net als zijn baasje haha. Volgens vorige eigenaren kon hij prima met honden overweg ( zij hadden zo'n keffertje maar toen ik er kwam zat die in de bench ), maar ik geloof er niks van. Ik denk nu zelfs dat ze hem daarom weggedaan hebben, omdat hij niet met die hond kon of met de andere katten die er woonden. Of wellicht werden ze gek van zijn gekrab aan de deur.

Maar nu komt het dus: sinds kort valt hij de honden die onder ons wonen aan. Ze hebben een kleintje en zo'n Stafford en hij heeft beide al een keer aangevallen. De stafford draagt goddank een muilkorf anders was Jaime nu hartstikke dood. Daar maak ik me wel zorgen om.
Gaat hij ook andere honden aanvallen op straat?
Die dragen geen muilkorf en voor hetzelfde geld bijten ze hem dood.
Maar ik denk dat hij hen aanvalt omdat hij de geur kent ( we delen de hal beneden ) en ook de honden niet in zijn territorium wil hebben. Die kleine had hij ook gekrabd vorige week, er stond een hele kras over haar borst.
Als ze de honden uitlaten probeer ik hem binnen te houden om dit te voorkomen maar ik ben ook niet altijd thuis.

Ik vind het maar eng. Wat ik eraan kan doen weet ik niet. Iemand tips? Binnen houden is geen optie, dat zou ik echt zielig vinden. Hij is zo gelukkig buiten, omdat nu weer van hem af te pakken zou echt gemeen zijn.

Oh en ik ben helemaal gek op mijn poezenbeest, totdat we naar bed gaan. Dan veranderd hij in een irritante kleuter die niet wil gaan slapen en heb ik het gevoel dat ik in een supernanny aflevering terecht gekomen ben.
Dat naar bed gaan is echt een gevecht de laatste weken. Ik haal hem zo laat mogelijk naar binnen maar dat vind hij dan maar niks. Hij wil weer naar buiten. Dus gaat eindeloos krabben aan de deur beneden.
Als ik hem naar boven sjouw en hem in de slaapkamer opsluit gaat hij daar staan krabben aan de deur. Negeren kan niet meer want als mijn buren hem horen krabben als ik niet thuis ben laten ze hem naar buiten.
Dus dat valt nu niet meer te redden vrees ik.
Gelukkig geeft hij het meestal redelijk snel op. Beetje Vicks op de deur smeren werkt ook nog wel eens. Zoals gisteravond. Toen was het snel klaar, maar eergisteren was het eindeloos. Toen werd ik echt even knettergek van hem.
Ik raak ook in de stress als hij rond 11 uur nog krabt aan de deur omdat ik weet dat de onderbuurman heel vroeg op moet en best boos kan worden als hij het hoort. Hij heeft nogal een temperament. Dus ik doe mijn best om hem zo stil mogelijk te houden maar het lukt niet altijd. Bovendien hoor je alles in deze huizen.
Maar ja ik verwacht dat het in de winter minder zal worden, zijn behoefte om tot laat naar buiten te gaan. Ook als het regent slaat hij even over.

Ik straf hem trouwens nooit. Maar ik corrigeer hem wel. Als ik in mijn vingers knip weet hij dat ik iets van hem wil. Hij luistert daar altijd meteen naar. Als hij buiten is en ik knip met mijn vingers komt hij meteen aan gerend. Als hij krabt aan de bank ( gebeurd heel af en toe ) en ik knip met mijn vingers houd hij op.
Meestal probeer ik hem met iets af te leiden als hij wat stouts doet ( zoals krabben aan de deur ), dan gaan we spelen of iets dergelijks. De plantenspuit heb ik een keer geprobeerd maar had geen enkel effect. Vond het ook zielig dus snel mee gekapt. Pakken in de nekvel durf ik nog niet eens, maar hij weegt ook nogal wat ( bijna zeven kilo ) dus dat vind ik sowieso niks.
Wat eet jullie kat trouwens voor voer?
Mijn lust alleen maar Purina one, de zalm variant. Heb andere zalm brokken geprobeerd maar daar trok hij zijn neus voor op. Dit is het enige merk dat hij wil eten. Verder krijgt hij hier anderhalf zakje natvoer per dag. Het liefst Sheba, dat vind hij het lekkerst, maar ik geef ook andere merken. Vis vind hij het lekkerst maar rund en dergelijke gaan er ook wel in. Qua natvoer lust hij bijna alles. Maar met zijn brokken is hij echt een enorme zeiksnor.
Hij heeft een drinkfontein en drinkt er goed van. Als hij niet aanstaat raakt hij het water niet aan en kijkt hij me aan totdat ik de stekker erin stop. Het is een enorm verwend nest.
Maar na alles wat hij meegemaakt heeft mag hij hier alles, hij komt ook overal in huis en slaapt op mijn bed.
Bovendien doet hij ( op het krabben bij de deur na ) nooit wat stouts. Hij klimt nooit in gordijnen, sloopt niks, mijn bank is nog heel, springt nooit op het aanrecht of uit ramen. Het is een hele makkelijke kat.

Als ik die kittenverhalen lees ik ben ik echt zo blij dat ik een oudere kat genomen heb. Wat een werk zeg! :proud:

Als mijne komt te overlijden neem ik lekker weer een oudje uit het asiel ( het liefst 2 die samen weg moeten en elkaar dus goed kennen). :heart:
Ik heb een kater gezien op de asielsite waar ik echt helemaal verliefd op ben, telkens als ik zijn foto zie twijfel ik om te gaan kijken. Maar dat durf ik niet.
Weet bijna zeker dat ik hem meteen mee naar huis neem en of Jaime daar op zit te wachten? Geen idee. Ik denk het niet. Zijn vrouwtje moeten delen? Als mijn moeder hier is en ik ga naar boven loopt hij al achter me aan.

Hij is ook al 14 die kater. Maar wel gezond nog.
Maar telkens als ik hem zie denk ik: dat is mijn kat.
Maar ik neem hem niet. :whip:

Mijne neemt nooit dode beesten mee naar huis trouwens ( gelukkig). Laatst lag hier wel een dode muis tussen de vuilnisbakken en volgens mijn buren was mijn kat de hoofdverdachte. Zou kunnen maar hoeft niet. Er lopen hier 20 katten in de buurt.
@Madrid: Ik haal de volgende vragen uit je verhaal:

1. Hoe stop je het krabben aan de deur als een kattenluik geen optie is? (Voornamelijk door overlast voor de buurman)

2. Hoe ga je om met het feit dat je kat honden aanvalt, en zegt dit ook iets over zijn gedrag op straat?

3. Hoe doen jullie het met jullie katten tijdens vakanties?

4. Wat voor voer eten jullie katten?

1. Bij mij werkt het krabben aan de deur stoppen door echt heel consequent te zijn. Maar zo te lezen werkt dat niet goed voor je kat. Misschien proberen vaste tijden aan te houden voor naar binnen/naar buiten? En als hij dan binnenkomt iets lekkers geven en nog even flink met hem spelen zodat hij echt zijn energie kwijt is? Ik vind het lastig. Als ze bij mij krabben negeer ik ze gewoon. Ze weten ondertussen dan ze boven niet aan de deuren hoeven krabben, die zijn open of dicht naar gelang wij willen.

2. Als je echt denkt dat hij de honden van de buurman aanvalt over territoriaal gedrag, zal dit op straat misschien wel minder zijn. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat hij precies als zijn territorium beschouwt. Mijn kater moet er niks van hebben als er een hond in huis of tuin komt, maar daarbuiten is hij behoorlijk terughoudend. Er lopen hier dan ook erg veel katten en honden rond, we wonen erg landelijk en achter het huis ligt een natuurgebied wat enorm populair is voor hondenwandelingen. Toch zou ik het erg eng vinden om mijn kat buiten te laten in dit geval. Is het een idee, en zou de buurman mee willen werken, aan een kat/hond socialisatie met zijn honden? Als de stefford gemuilkorfd is vraag ik me wel af hoe goed die getraind is eerlijk gezegd, ik ken een paar steffords die fantastische familiedieren zijn en nooit een vlieg kwaad hebben gedaan.

3. Tijdens de vakantie blijven de mijne gewoon lekker thuis, in vertrouwde omgeving. Dan is de enige verandering dat wij er niet zijn, ipv heel veel veranderingen. Mijn vader zorgt dan meestal voor me, komt dagelijks langs om te voeren, kroelen, en kattenbak uit te scheppen.

4. Mijn katten eten felix brokken, vrijgevoerd, en 's avonds krijgen ze voor het lekkere én voor de variatie een portie natvoer. Felix als het in de aanbieding is, maar jumbo eigenmerk vinden ze ook lekker. Van die portiezakjes vinden wij het makkelijkste.
Hoi Lovako,

Bedankt voor je antwoord.

Tja ik was vrij consequent met het naar buiten gaan, maar omdat de buren hem dus wel buiten laten als hij aan de deur krabt associeert hij dat nu natuurlijk met dat als hij zeurt hij dus naar buiten mag.
Ik kan wel nee zeggen en dat volhouden maar hij denkt misschien dat zij het horen en hem dan alsnog naar buiten doen. Hij is enorm slim namelijk. Hij weet precies hoe hij dingen voor elkaar moet krijgen. Ik deed het via mijn regels maar omdat zij er nu bij komen weet hij dat als het bij mij niet werkt het wellicht wel bij hun lukt. Het blijven negeren s'avonds vind ik geen oplossing want dan heb ik een furieuze buurman aan de deur die er heel vroeg uit moet, die boos is dat ik hem niet corrigeer. Volgens hem moet ik hem veel strenger aanpakken, in zijn nekvel grijpen en desnoods een mep verkopen. O_O :|
Zegt de man die twee honden heeft die continu blaffen en niet opgevoed zijn. :facepalm:
Hij denk dat een kat net zo werkt als een hond. Dat is dus niet zo. Zeker mijne niet. Laten krabben als ze niet thuis zijn doe ik wel, dan houdt hij ook snel op. Maar ik heb geen zin in confrontatie met de buurman dus haal hem altijd snel boven.
Hij wil een traphekje boven, maar weet zeker dat mijne daar zo over heen klimt/springt. Zit eraan te denken om er een plank voor te zetten ofzo, zodat hij er niet langs kan. Het is gewoon onhandig, met 2 onder 1 kap woningen.

Ja de Stafford heeft al meerdere mensen gebeten en is totaal niet opgevoed. Dus moet met muilkorf naar buiten. Het is een enorm enge hond. Ze laten ze ook zelden uit hoor, meestal eens per 3 dagen. Verder komen ze alleen in de achtertuin. Daar poepen ze ook. Ik weet niet waarom hij ze aanvalt. Ik denk echt territorium, zou niet weten wat het anders kan zijn. Hij kent de honden. Andere honden uit de buurt ontloopt hij meestal gewoon ( gelukkig).
Je bedoelt om de kat aan de honden te laten wennen dmv introductie ofzo? Geen idee of dat een goed idee is. Kan het een keer voorstellen. Ga er even over denken.

Ik moet nu naar mijn werk, kom er later op terug.

fijn dat jouw katten niet zo kieskeurig zijn met de brokken in elk geval. Lijkt me handig. :yes:
AeonOfWinter schreef:
21-08-2018 23:57
Leuk topic!

Eerste kat hier was een zwervertje. Geen uitgehongerd mager scharminkel, maar een kleine dame die aan de maat was, ze was namelijk gek op mensen en erg koddig om te zien. Die kreeg haar kostje wel bij elkaar maar had geen huis (meer). Voorpoten korter dan de achterpoten, korte staart en weinig benul wat nu echt kattengedrag was. Kon niet mauwen, niet blazen, geen dikke staart op zetten, haar nagels niet intrekken en had geen idee wat spelen was, bij stress plaste ze overal in huis tot bloedens toe en van jagen had ze ook al geen kaas gegeten. Het meeste kwam bij ons met de jaren goed (ze vertrouwde ons blind) al bleef ze het schurft houden aan honden, andere katten en jonge kinderen.
Helaas hebben we haar in moeten laten slapen met een hersentumor.

Nu, een paar jaar later hebben we jong tuig in huis. 2 zusjes die bij ons kwamen toen ze 8 weken oud waren, ze zijn nu 16 weken.
P en F. oftewel Terror en Error.
P was veel te licht en te klein voor haar leeftijd en lijkt pertinent verbaasd te kijken. Snapte brokjes ook totaal niet de eerste weken. Nickname: The Purrminator. Ze is geobsedeerd door water en mept dagelijks de waterbak wel een paar keer leeg, planten water geven is ook een uitdaging met haar in de buurt.
F is prachtig om te zien, echt een prinses op de erwt met grote ogen en 'eyeliner'. Ruim 300 gram zwaarder dan haar zusje maar een held op witte kousenvoeten. Een echte slijmbal die vaak niet kan kiezen bij wie ze wil knuffelen.

Ze doen alles samen en slopen (helaas) het halve huis in het proces. F is idolaat van kabels want daar kun je lekker op kauwen (toedeloe wekker) Ze sloopt ook je schoenen, vooral de zolen binnen in. Samen slopen ze je planten, je behang, de gordijnen/vitrages, de bank etc en doen alles waarvan ze weten dat het niet mag.

Maar je krijgt er zóóó veel voor terug :flirting:
Als alleen dit ervoor zorgt dat je te boek komt te staan als echte kattenliefhebber, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.
Onze poezen eten nu verschillend: de poes-met-gezondheidsproblemen (S) eet dieetvoer, de gezonde poes (M) whiskas. Er staan altijd brokjes (dieet), dat zijn ze gewend. S eet van oudsher al vooral brokjes, dat M af en toe ook een hapje neemt is prima. Maar het is niet de bedoeling dat M het dieet-natvoer eet (ook al omdat daar nu soms nog medicijnen door zitten) en het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling dat S hapjes whiskas neemt. En dan heeft S dus de schattige gewoonte om haar natvoer niet in één keer op te eten, maar af en toe een hapje te nemen... en wij maar politie spelen tegenover M. Zucht.
M schrokt haar whiskas gelukkig meestal wel in één keer op, dus dat gaat wel goed.

M (de avontuurlijke wat betreft omgeving) komt sinds een paar jaar af en toe met een muis binnen. Niet als cadeau voor ons (intelligent beest :proud: ), maar duidelijk voor haar vriendin S. Die géén idee heeft wat ze er mee moet. De laatste twee keer was in de week dat S terug was van haar operatieavontuur. Dus misschien wilde M haar extra krachtvoer bezorgen. Wat zijn ze toch lief :love:
The owls are not what they seem
Bij ons krijgen ze nu nog brokken van Royal Canin (die kregen we mee vanuit de cattery) en we gaan straks zelf over op Hills. Beide merken zijn goed, maar ik heb zelf positieve ervaringen met Hills.
Qua natvoer krijgen ze verschillende dingen: IAMS, Hills, Shinycat en Schesir. Het zijn opzich gelukkig geen moeilijke eters. Misha eet alleen wel sneller dan Storm. Dus dat is af en toe een beetje vervelend, want dan moeten we hem bezig houden zodat hij niet haar bakje opeet. Maar voor nu groeien ze allebei lekker hard (in lengte en gewicht), dus af en toe wat stelen is prima.
Haai Lady :hello:
Wat een gedoe, hé als ze niet allebei hetzelfde mogen eten! Na de zware darmoperatie van Grijsje kreeg hij een soort papje (krachtvoer met medicijnen er door). Witje is een snelle smulpaap dus die moesten we weg houden van dat eten. Wij hebben een 'open huis' met veel glas en ondanks dat ik Witje opgesloten had in 1 kamer zag hij het eten door de glazen wand en ging als een gek keihard tegen dat glas springen :@@:
Ik vind het trouwens wel heel makkelijk dat ze samen uit dezelfde bakjes eten en drinken en ook de kattenbak zonder probleem delen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Een kattentopic! Jeuj!

De mijne is ongeveer 9 jaar (ex zwervertje dus zeker weten doen we het niet), en een relaxte luie en knuffelige binnenpoes.

Ik zag iemand hierboven vragen hoe je het met vakantie doet. Hier in de omgeving hebben we een vereniging met vrijwilligers/kattenliefhebbers die voor een kleine bijdrage per dag op de kat komen passen. Die doen dan ook meer dan alleen voer verversen en bak scheppen, ze gaan echt even kroelen en spelen met de kat. Ik maak daar nu elk jaar gebruik van als ik op reis ga en het zijn altijd hele nette mensen, die ook niet te beroerd zijn om de planten water te geven bijvoorbeeld. Via die weg heb ik nu een vaste oppas die ik elk jaar vraag en dat gaat helemaal super, ik ga echt met een gerust hart op vakantie.

Ik heb poes laatst noodgedwongen een nacht naar een pension moeten brengen en dat was echt een drama. Ze is een nacht niet de reismand uit geweest, had niet gepoept, niet gedronken, niet gegeten van de stress. Dat doe ik dus niet meer.
Qua vakantie heb ik trouwens een regeling met mijn moeder. Als zij op vakantie gaat, dan woon in tijdelijk in haar huis (mijn vriend is dan gewoon bij ons thuis) en zorg ik voor haar kat.
Als wij op vakantie gaan, dan gaan onze katten waarschijnlijk 2 weekjes bij haar wonen. Mijn kittens zijn namelijk zo sociaal dat ze er geen last van hebben als ze ergens anders zijn. Toen ze bij ons kwam liepen ze gelijk met de staart omhoog rond en kwam ze spinnend op schoot liggen in de eerste 5 minuten. Ook naar de dierenarts gaan is een feestje. We waren daar laatst omdat ze last hadden van diarree en ook daar vrolijk in de behandelkamer lopen en knuffelen met de dierenarts :lol:
Madrid87 schreef:
22-08-2018 10:23
Hoi Lovako,

Bedankt voor je antwoord.

Tja ik was vrij consequent met het naar buiten gaan, maar omdat de buren hem dus wel buiten laten als hij aan de deur krabt associeert hij dat nu natuurlijk met dat als hij zeurt hij dus naar buiten mag.
Ik kan wel nee zeggen en dat volhouden maar hij denkt misschien dat zij het horen en hem dan alsnog naar buiten doen. Hij is enorm slim namelijk. Hij weet precies hoe hij dingen voor elkaar moet krijgen. Ik deed het via mijn regels maar omdat zij er nu bij komen weet hij dat als het bij mij niet werkt het wellicht wel bij hun lukt. Het blijven negeren s'avonds vind ik geen oplossing want dan heb ik een furieuze buurman aan de deur die er heel vroeg uit moet, die boos is dat ik hem niet corrigeer. Volgens hem moet ik hem veel strenger aanpakken, in zijn nekvel grijpen en desnoods een mep verkopen. O_O :|
Zegt de man die twee honden heeft die continu blaffen en niet opgevoed zijn. :facepalm:
Hij denk dat een kat net zo werkt als een hond. Dat is dus niet zo. Zeker mijne niet. Laten krabben als ze niet thuis zijn doe ik wel, dan houdt hij ook snel op. Maar ik heb geen zin in confrontatie met de buurman dus haal hem altijd snel boven.
Hij wil een traphekje boven, maar weet zeker dat mijne daar zo over heen klimt/springt. Zit eraan te denken om er een plank voor te zetten ofzo, zodat hij er niet langs kan. Het is gewoon onhandig, met 2 onder 1 kap woningen.

Ja de Stafford heeft al meerdere mensen gebeten en is totaal niet opgevoed. Dus moet met muilkorf naar buiten. Het is een enorm enge hond. Ze laten ze ook zelden uit hoor, meestal eens per 3 dagen. Verder komen ze alleen in de achtertuin. Daar poepen ze ook. Ik weet niet waarom hij ze aanvalt. Ik denk echt territorium, zou niet weten wat het anders kan zijn. Hij kent de honden. Andere honden uit de buurt ontloopt hij meestal gewoon ( gelukkig).
Je bedoelt om de kat aan de honden te laten wennen dmv introductie ofzo? Geen idee of dat een goed idee is. Kan het een keer voorstellen. Ga er even over denken.

Ik moet nu naar mijn werk, kom er later op terug.

fijn dat jouw katten niet zo kieskeurig zijn met de brokken in elk geval. Lijkt me handig. :yes:
Kun je een trappetje maken en een kattenluikje op jouw verdieping? Zodat ie zelfstandig naar binnen en buiten kan?

Zo niet, dan lijkt me de makkelijkste oplossing eigenlijk gewoon binnenhouden. Dan leert ie het krabben aan de deur ook af, want hij mag toch niet naar buiten. De vakantie lijkt me een goed begin, dan heeft ie al gemerkt dat jengelen niet helpt en hoef je zelf geen weerstand te bieden. Naar buiten is natuurlijk altijd leuker, maar ik heb met mijn vorige kat ook een jaar op een flatje gewoond waar ze echt niet naar buiten kon en daar kon ze als buitenkat prima aan wennen. Ik zorgde wel voor afwisselend speelgoed en telkens nieuwe dozen en ontdekkingsdingen, zodat ze zich niet verveelde.

Wat een enge buurman trouwens.
@Madrid: Ik heb geen ervaring met een buitenkat binnen houden, maar onze Walt heeft de eerste 3 jaar ook op een appartmentje gewoond samen met ons, in het centrum van een stad. Die ging dus niet naar buiten. Piepklein appartementje ook, maar wij hielden hem inderdaad ook goed bezig met nieuwe ervaringen, speeltjes, spelletjes.
Dus die tips van Luistervink vind ik heel goed.
Traphekje gaat zeker niet helpen, heeft je buurman uberhaupt ooit een kat in actie gezien? Ik vind het ook maar een rare vent als ik het allemaal zo hoor.

Ik kan zo niet terugvinden wie het had over dezelfde voerbakjes/drinkbakjes/kattenbak gebruiken, ik heb daar ook echt geluk mee. Toen kitten erbij kwam alles dubbel, zelfs boven nog wat extra, maar ze gebruiken allemaal dezelfde dus de extra spullen maar weer weggezet. Even afwachten als de kitten volwassen wordt, of het dan nog steeds goed gaat. Nu zijn het echt stoeimaatjes, kunnen goed met zn tweetjes tegelijk uit hetzelfde bakje eten of drinken. Kitten gaat zelfs op de kattenbak staan als Walt zijn ding aan het doen is. Tolerantie is errug goed, ben er superblij mee.
LoVaKo: Witje en Grijsje gebruiken dezelfde bakjes. Zo handig!
De interactie tussen de broertjes is zo lief! We hebben een grote krabton en als kittens lagen ze daar samen bovenop. Dat past al lang niet meer en het is het plekje van Grijsje geworden. Maar soms springt Witje bovenop hem, wringen ze wat heen en terug en liggen poot in poot met de buikjes tegen elkaar aan. Alsof ze elkaar vasthouden om er niet af te vallen. :love:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
22-08-2018 12:26
LoVaKo: Witje en Grijsje gebruiken dezelfde bakjes. Zo handig!
De interactie tussen de broertjes is zo lief! We hebben een grote krabton en als kittens lagen ze daar samen bovenop. Dat past al lang niet meer en het is het plekje van Grijsje geworden. Maar soms springt Witje bovenop hem, wringen ze wat heen en terug en liggen poot in poot met de buikjes tegen elkaar aan. Alsof ze elkaar vasthouden om er niet af te vallen. :love:
Awwwww wat schattig! Ik heb ze nog niet samen betrapt op het zelfde plekje , maar wel vaak in dezelfde ruimte terwijl ze dan 5 kamers hebben om uit te kiezen om te gaan slapen.
Laatst was wel bijzonder, man en ik werden wakker van hartverscheurend gemauw wat van buiten leek te komen, dus ik kijk vlug uit het slaapkamerraam, en zie Walt onder de poort doorschieten en naar het huis rennen; hij was het niet.
Zelf naar beneden gerend, deur opengegooid, hing Harry de kitten op ooghoogte in de bakstenen muur. Was blijkbaar uit het raam gesprongen terwijl hij daar nog met geen mogelijkheid bij kon (raam stond open voor Walt omdat Harry het kattenluik al doorhad, kattenluik zat dus op slot).
Ik heb hem natuurlijk vlug van de muur af geplukt, maar zoooo aandoenlijk dat Walt aan kwam snellen van god weet waar om te kijken wat er aan de hand was.
Inmiddels hebben we een dualscan kattenluik met chip en zit het raam potdicht. :rofl:
De eerste 2 vakanties ging poes naar zijn oude baasje, dit jaar ging hij naar mijn schoonmoeder en daar had hij de tijd van leven gehad. ze heeft een kast van een huis dus poes kon zich aardig vermaken en natuurlijk op muizenjacht bij ons laten de muizen zich niet meer zien :hihi:

Qua “kadootjes” daar is hij gelukkig niet van, al heeft hij een keer geprobeerd om een levende muis in bed te leggen O_O
Relax we're all crazy, it's not a competition
Even een vrasgje.
Zouden jullie overwegen om je eigen kat weg te doen als deze steeds ruzie zoekt met de kat van je buren? Bij ons is dit het geval en de kat van de buren verliest telkens (met verwondingen helaas) Het is een echte buitenkat, als ik hem binnen probeer te houden sloopt ie de boel. Mijn man wil hem niet weg doen. Dat is het risico als je katten buiten laat vindt hij. Ik maak me echter wel druk om de kat van de buren en om hun reacties. Uit wanhoop hoorden we de buurvrouw laatst roepen dat ze "anders een buks zouden pakken". Nu betwijfel ik het of ze daadwerkelijk onze kat gaan neerschieten maar toch.
Goed genoeg is het nieuwe perfect.
Wat leuk een kattentopic.
Ik heb eergisteren mijn 18jarige kat in moeten slapen. Toen wij 3 weken geleden terugkwamen van vakantie zag ik een grote bult tussen zijn ogen.
Eerst hoopte ik nog dat hij gestoken was.
De volgende dag bij de da hebben we ab gekregen voor de ontsteking maar zij zag ook slechte cellen. Volgens haar kon 't een week duren of een jaar.
Door de ab nam de grote zwelling af maar de bult bleef. Hijleek zich wat beter te voelen, at en dronk goed.
Laatste twee dagen twijfelde ik. Laatste middag vooral. Na 't eten vonden we hem buiten op de bank met een grote bloedneus. Meteen naar de da. Zei zij meteen dat 't genoeg was.
Hij sliep vrijwel meteen in, hij was echt klaar.
Ik mis hem enorm.
Hij ligt nu in de tuin. Samen met nog 3 katten, en een paar konijnen en cavia's

Ook hebben we nog een broer en zus van 7. Gekregen toen ze 4 weken waren. Boer wilde ze tegen de muur doodslasn.
Ik zou ze opvangen tot een week of 11. Zijn nooit meer weggegaan.
Zijn heel erg mens gericht door hun jonge leeftijd destijds.

Ooit heb ik een kitten uit Italie meegenomen. Te jong, ondervoed en chronische niesziekte.
Zo'n geweldig beest.
Heeft een vermogen aan dierenartskosten gekost.
Helaas met 7 jaar ziek geworden en niet meer beter geworden.

Verder hebben we nog 2 honden, 4 cavia's en een kip.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Sproetieface schreef:
22-08-2018 13:40
Even een vrasgje.
Zouden jullie overwegen om je eigen kat weg te doen als deze steeds ruzie zoekt met de kat van je buren? Bij ons is dit het geval en de kat van de buren verliest telkens (met verwondingen helaas) Het is een echte buitenkat, als ik hem binnen probeer te houden sloopt ie de boel. Mijn man wil hem niet weg doen. Dat is het risico als je katten buiten laat vindt hij. Ik maak me echter wel druk om de kat van de buren en om hun reacties. Uit wanhoop hoorden we de buurvrouw laatst roepen dat ze "anders een buks zouden pakken". Nu betwijfel ik het of ze daadwerkelijk onze kat gaan neerschieten maar toch.
Is je kat geholpen? En is anders de tuin afzetten een optie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven