Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
@Babygroot: Ik had op een gegeven moment ook grote stenen bakken staan maar ook die sleepten de katten door de kamer. Heb nu een drinkfontein staan, drinkwell platinum, waar 5 liter in kan. Die krijgen ze niet van zn plek, en na een week waren ze het spelen met het water ook wel beu (al geldt dat natuurlijk niet voor elke kat!) Katte n drinken ook meer dan voorheen!

@Wojak: Spannend zeg, hopelijk is het inderdaad iets kleins....

@Parachutes: Het kan inderdaad best zijn dat je poes het eigenlijk niet zo lekker vind. Misschien dat je poes moest vechten om eten in het asiel (want vaak meerdere katten bij elkaar), en dus gewend was om te pakken wat ze kon. Nu merkt ze dat er altijd brokjes voor haar zijn, dus kan ze rustiger aan doen. Wat goed is, want dan heb je minder kans op overgewicht. Sommige katten komen nooit meer van het schrokken af.
Als ze droge brokken en snoepjes lekker vind, zou ik het natvoer niet forceren. Drinken in de gaten houden, eventueel meer bakken met waterplantjes of een drinkfontein neerzetten. Maar als ze goed op gewicht blijft en er verder goed uitziet, dan is er niks aan de hand hoor :)
Hier trouwens ook meer voorkeur voor het ene natvoer dan het andere.

@Depster: Oei, moeilijk zeg als je geen kattenluik mag. Toch kun je ze wel buitenlaten, maar als je werkt leren dat ze voor een bepaalde tijd binnen moeten zijn. Pikt een kat zo op. 10 min voordat je weg moet roepen en met snoepjes rammelen werkt prima, anders zijn ze maar een nachtje/dagje buiten, en dan leren ze heeeeeel snel dat ze moeten komen ;)

Zijn er trouwens meer mensen hier die de katten die normaal gesproken altijd buiten komen rondom oud en nieuw wat dagen binnenhouden, en dan dus ook tips hebben tegen het gezeur om naar buiten te gaan? :)
Ik weet nu al dat onze oude kater flink gaat protesteren, maar elk jaar hoor je wel weer van een mishandelde kat mbt vuurwerk.
parachutes schreef:
21-12-2018 13:14
Ik kom er even tussendoor met een vraagje! :$ Ik heb nu bijna vier maanden geleden een hele lieve poes uit het asiel gehaald. Alles gaat eigenlijk gewoon harstikke goed! Ze krijgt elke dag aan het eind van de middag (altijd dezelfde tijd) wat natvoer. De eerste paar weken viel ze direct aan en at ze alles in één keer op, daarna begon ze er wat langer over te doen en sinds misschien een maandje eet ze het eigenlijk niet meer. Ze likt het vocht eraf, neemt misschien één of twee hapjes en laat het dan liggen. Ik heb al geprobeerd om minder te geven (normaal krijgt ze een half blikje, nu 1/3e), maar ook dan laat ze het liggen. Ik heb andere smaakjes geprobeerd en heb een paar dagen terug een heel ander merk geprobeerd, maar ook dan wil ze er niet zoveel meer van weten.
Nu weet ik dat natvoer niet verplicht is, maar ik vind het rot omdat ze rond etenstijd wel heel enthousiast begint te worden en duidelijk laat merken dat ze zin heeft in wat lekkers en dan vervolgens alles maar laat liggen. Ook vind ik het wel belangrijk omdat ze zo wat extra vocht binnen krijgt en ze drinkt voor mijn gevoel al iets te weinig. Ik wil dus wel heel graag wat blijven geven, maar ik weet gewoon even niet meer wat of hoe. Heeft iemand misschien wat tips of ideeën? Ik hoor het graag! :)

Ze eet overigens haar brokjes heeeel goed en ook snoepjes gaan er altijd in, dus het is gelukkig niet dat ze helemaal niet eet!
Zo te lezen is ze verzadigd en vraagt ze reflexmatig om eten. Je kunt nog kleine zakjes de helft ervan op wat brokjes doen om uit te proberen. Als ik denk dat extra vocht goed is zoals in de zomer en bij oudjes koop ik lactosevrije melk in de supermarkt.
Ja oud&nieuw en ook al een dag er voor kijk ik niet naar uit. Eentje hier is echt een buitenpoes dus ja het gezeur zal niet te harden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! :)

depster, ik heb géén idee. Ik heb een keer mousse geprobeerd, dat weigerde ze aan te raken. Gelei at ze amper van, dat leek ze ook niet lekker te vinden. Ze vindt naturel volgens mij het lekkerst, kip at ze in het begin echt heel gauw weg, vis dan weer amper... ik vind het heel lastig om erachter te komen wat ze nu precies wel of niet lust. Ik kreeg een paar dagen terug nieuw natvoer binnen van een ander merk (normaal kreeg ze Almo Nature, nu probeerde ik Applaws) waar eend in zat, dat was de eerste keer dat ze echt vrijwel alles weer op at, maar de twee dagen daarna at ze weer amper. Jammer dat ze me niet gewoon kan vertellen wat ze wil :P

LoVaKo, bedankt voor de goede tips wat het water betreft - ga ik zeker wat mee doen! Ze heeft namelijk gewoon een bakje met water staan, maar ze drinkt daar eigenlijk nooit uit. Ze drinkt het liefst buiten van de plassen op de grond/uit bakken met regenwater en anders uit de kraan in de keuken haha. In het asiel zat ze met meerdere katten in één kamer, maar wanneer zij "los" mocht lopen, zaten de anderen in de kleinere hokjes in de kamer omdat ze nogal fel reageerde en uithaalde en zo. Dus ik weet verder eigenlijk niet hoe het met het eten in het asiel ging.

miekemv, bedankt voor de tip! Ga ik onthouden!
Ik heb zelf geen idee wat ik kan verwachten met Oud & Nieuw - dit wordt voor mij de eerste keer met een kat. Ik ben sowieso van plan om haar die dagen binnen te houden en ik weet ook zeker dat ze gaat zeuren, dus ik denk dat ik haar maar gewoon veel ga afleiden met spelen en desnoods even een rondje in de tuin lopen met haar tuigje :)
Ben ik weer. Dierenarts denkt inderdaad aan blaasontsteking en nu krijgt hij weer een week de bekende/beruchte metacam. De urinewaardes zagen er verder goed uit, maar ik moet het drinken in de gaten gaan houden. Maar hij hoeft gelukkig niet dringend een nieronderzoek.

Heb nog gevraagd of stress een factor kan zijn. Kater woonde namelijk bij mijn paar maanden geleden overleden moeder in een eengezinswoning met tuin, maar ik kon m'n ouderlijk huis niet betalen (stond nog hypotheek op en de andere erfgenamen wilden, heel begrijpelijk, hun geld) en nu zit hij bij mij op mijn flatje. Ik probeer wel aan alle kanten voor verrijking te zorgen met meerdere hoge krabpalen, krabtonnen en planken, speeltjes, mandjes en plekjes waar hij op kan klimmen en in kan verstoppen, zet de radio aan als ik weg moet en speel met hem zoveel mogelijk is, maar feit blijft dat hij qua ruimte in heeft moeten leveren.

Ze zei dat het zou kunnen. :( Voel me soms een beetje schuldig dat ik niet wat groters aan kan bieden, maar met mijn inkomen gaat dat niet.
Asielkatten met 'honger' is bekend verschijnsel. Mijn laatste kat had ook 'honger' toen ze als 'enig kat' bij mij binnenkwam.
Zij liep grómmend weg met een korst brood... !
Dat verleren ze snel hoor!

Hou de katten veilig binnen rond de jaarwisseling!!
LoVaKo schreef:
20-12-2018 22:26
Ja precies, heel gek.

Gelukkig was het tijdelijk, heel stom want ik stond letterlijk de drinkfontein uit de vaatwasser te halen (we hebben wel nog een andere kat, maar die drinfontein pas recent). Ach ja, verder niks vergeten en hij heeft een extra kroelsessie gekregen

Hij heeft er zelf niets van gemerkt, maar wel lekkere knuffels ontvangen :cat: :heart:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik lees later terug voor nu ga ik katjes verwennen.
De ontlasting test is negatief :p:
Oudste mag van alle medicatie af en kijken wat er gebeurd.

Ze gaan zo kip krijgen
Paracutes al eens overwogen om alleen soep aan je kat te geven applaws en vitacraft hebben zakjes met alleen een soort van soep zit niks te kauwen in kunnen ze zo op likken. Hier krijgen ze dat nog wel eens

Wojak balen beterschap

Hier blijven mogen ze alleen onder toezicht naar buiten voor kleine rooie zijn 2de jaarwisseling ben erg benieuwd
derooiekater schreef:
21-12-2018 19:09
Paracutes al eens overwogen om alleen soep aan je kat te geven applaws en vitacraft hebben zakjes met alleen een soort van soep zit niks te kauwen in kunnen ze zo op likken. Hier krijgen ze dat nog wel eens
Daar had ik nog nooit van gehoord! Hoe heet dat precies? Ik heb even online zitten zoeken, maar lijk het niet te kunnen vinden. Klinkt ideaal namelijk!
parachutes schreef:
21-12-2018 19:20
Daar had ik nog nooit van gehoord! Hoe heet dat precies? Ik heb even online zitten zoeken, maar lijk het niet te kunnen vinden. Klinkt ideaal namelijk!
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... aft/489179 je heb er 4 soorten van

https://www.medpets.nl/applaws-cat-topp ... gKj4fD_BwE
Ik heb de laatste gekocht en meteen ook alle drie de smaken die ze hebben! Als het goed is morgen in huis en dan kan ik het morgenavond direct uitproberen. Ik hoop dat het in de smaak gaat vallen! Super bedankt voor de tip :D
parachutes schreef:
21-12-2018 14:19
Bedankt voor alle reacties! :)

depster, ik heb géén idee. Ik heb een keer mousse geprobeerd, dat weigerde ze aan te raken. Gelei at ze amper van, dat leek ze ook niet lekker te vinden. Ze vindt naturel volgens mij het lekkerst, kip at ze in het begin echt heel gauw weg, vis dan weer amper... ik vind het heel lastig om erachter te komen wat ze nu precies wel of niet lust. Ik kreeg een paar dagen terug nieuw natvoer binnen van een ander merk (normaal kreeg ze Almo Nature, nu probeerde ik Applaws) waar eend in zat, dat was de eerste keer dat ze echt vrijwel alles weer op at, maar de twee dagen daarna at ze weer amper. Jammer dat ze me niet gewoon kan vertellen wat ze wil :P

LoVaKo, bedankt voor de goede tips wat het water betreft - ga ik zeker wat mee doen! Ze heeft namelijk gewoon een bakje met water staan, maar ze drinkt daar eigenlijk nooit uit. Ze drinkt het liefst buiten van de plassen op de grond/uit bakken met regenwater en anders uit de kraan in de keuken haha. In het asiel zat ze met meerdere katten in één kamer, maar wanneer zij "los" mocht lopen, zaten de anderen in de kleinere hokjes in de kamer omdat ze nogal fel reageerde en uithaalde en zo. Dus ik weet verder eigenlijk niet hoe het met het eten in het asiel ging.

miekemv, bedankt voor de tip! Ga ik onthouden!
Ik geef "voor de lekker" altijd een half zakje van dit in de ochtend.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/620517

Alleen had 1 kater het al op voordat ik de 2 andere bakjes in de gang kon zetten en de deur dicht doen.
Nu meng ik het met Felix blikvoer en eet hij een stuk rustiger. Heb toch het idee dat ze die zakjes té lekker hebben gemaakt en vergelijkbaar zijn met snoepjes.

Oh ja 1, op oudejaarsdag hou ik ze binnen vanaf de middag.

Oh ja 2, hier staat buiten een emmer waar ik regelmatg vers water in doe maar het liefst drinken ze ouder water.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
derooiekater schreef:
21-12-2018 17:56
Ik lees later terug voor nu ga ik katjes verwennen.
De ontlasting test is negatief :p:
Oudste mag van alle medicatie af en kijken wat er gebeurd.

Ze gaan zo kip krijgen

Duimen dat het goed gaat!
Hier zou de kip in een seconde weg zijn :yum:

Kleine poes weet trouwens plotseling hoe het luikje werkt...maar ik geloof niet dat ze doorheeft dat ze daar ook weer naar binnen kan :facepalm:
In kwam thuis van werk en alleen grote poes was binnen. Oké, zij eten gekregen en ik wil mijn jas weer aantrekken om kleine buiten te gaan roepen, zie ik haar voor het raam in de achtertuin zitten. Het luikje zit in de voordeur.
Kwam ze helemaal trots naar binnen (wel honger) dat ze weet waar ze woont en ook weet hoe ze moet omlopen!
Na het eten is ze in slaap gevallen en ligt nu nog te tukken :biggrin:

Correctie!
Ik dacht dat ze beneden lag te tukken...nee hoor, mevrouw heeft de smaak te pakken en was alweer naar buiten gegaan aan de voorkant...zat nu weer bij de achterdeur.
Dat wordt 's avonds het luikje dichtdoen voor mijn eigen gemoedsrust :P
pimpom wijzigde dit bericht op 21-12-2018 23:38
Reden: Ze lag dus niet meer te slapen..
12.33% gewijzigd
"I love not Man the less, but Nature more..."
Haha grappig hoe ze het doen met het luikje.
Iemand nog tips? Oudste weigert nog steeds brok te eten wil alleen mousse eten alleen dat kan ik overdag niet laten staan en kan niet eeuwig oppas blijven regelen.
Hij mag alleen sensitive brokken heb er al verschillende in huis en worden geweigerd.
derooiekater schreef:
24-12-2018 07:32
Iemand nog tips? Oudste weigert nog steeds brok te eten wil alleen mousse eten alleen dat kan ik overdag niet laten staan en kan niet eeuwig oppas blijven regelen.
Hij mag alleen sensitive brokken heb er al verschillende in huis en worden geweigerd.
Honger maakt rauwe bonen zoet, dus gewoon neerzetten en niet meer naar omkijken.
Je hebt hem erg verwend met die mousse en nu probeert hij het zo te laten. Niet instinken.
Ik sluit me bij Cateau aan. Hier in het verleden dit ook diverse keren gehad en het is een kwestie van volhouden. Als oudste genoeg honger krijgt gaat hij vanzelf zijn brokken weer eten. Natuurlijk heeft hij liever mousse... Ik zou ook liever iedere dag een echte Italiaanse pizza eten i.p.v. een bord linzen of iets anders ultiem smerigs, maar ja het leven is niet altijd een feestje ;-)
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Cateautje schreef:
24-12-2018 08:26
Honger maakt rauwe bonen zoet, dus gewoon neerzetten en niet meer naar omkijken.
Je hebt hem erg verwend met die mousse en nu probeert hij het zo te laten. Niet instinken.
Die mousse was verplicht was ook A/D voer en sensitve voer omdat die zo vreselijk af viel door dit gebeuren. Hij zit nu nog 1.5 kg onder zijn start gewicht.
Als ik thuis ben wil ik best even door zetten maar ga niet aan het werk als die niet gegeten heeft. Want niet eten kan die weer misselijk van worden.
Er staat trouwens wel brokken voor kleine rooie als ik weg ben.
Anders proberen de mousse te mengen met zijn brokken en dan steeds minder mousse?
Purr-a-noia
derooiekater schreef:
24-12-2018 11:59
Die mousse was verplicht was ook A/D voer en sensitve voer omdat die zo vreselijk af viel door dit gebeuren. Hij zit nu nog 1.5 kg onder zijn start gewicht.
Als ik thuis ben wil ik best even door zetten maar ga niet aan het werk als die niet gegeten heeft. Want niet eten kan die weer misselijk van worden.
Er staat trouwens wel brokken voor kleine rooie als ik weg ben.
Brokjes weken in wat water?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Brokjes weken in water ga ik nog proberen.

Heb ook een klein zakje RC voor moeilijke eters gehaald die schijnen extra hard te stinken deze dan mengen met sensitieve brokken.
:heart:
https://www.youtube.com/watch?v=YgARHrwXOD4
Purr-a-noia
:heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven