Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
maandag 24 december 2018 om 19:04
Niet alleen een geweldig filmpje, ook een geweldig verhaal. Pianist leeft in Istanbul en heeft 9 katten die hij allemaal gewond van de straat heeft gered en heeft geadopteerd. Duman: they are my life, they are my heart, they are my peace.
OMG, love it
Doet me een beetje aan Kedi denken, speelt zich ook in Istanbul af.
OMG, love it

Doet me een beetje aan Kedi denken, speelt zich ook in Istanbul af.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
dinsdag 25 december 2018 om 00:05
Wat schattig zeg!

Kleine poes is dol op het luikje en ze weet nu ook hoe ze weer naar binnen kan via datzelfde luikje...nadat ik haar daar een aantal keer doorheen had geduwd van buiten naar binnen

Zonnetje scheen lekker en zij maar naar binnen en naar buiten crossen met een hoop gekletter! Hup de schuur in toen ik mijn fiets ging pakken, zat ze onder de spinnenwebben. Ik kwam terug van boodschappen doen en zat mevrouwtje lekker buiten in het zonnetje.
Ze heeft het wel naar haar zin zo....gaat wat worden wanneer ik haar (en grote poes) binnen moet houden vanwege vuurwerk

"I love not Man the less, but Nature more..."
dinsdag 25 december 2018 om 09:13
Daar zie ik nu al tegenop...dar k#tvuurwerk.. Hier laat ik ze nog zo veel mogelijk los, maar na kerst begint het geklier hier al snel. Oudjaar laat ik ze 's ochtends om 6 uur al los, als ze dan terug zijn gaat het luik op slot. Hier beginnen ze al om een uur of 9 half 10 met carbid. De kattebak staat er, dus dan maar daar op ipv in het kippenhok...daar zitten ze graag, lekker droog aan de pootjes
We zijn s'avonds bij de buren, dus ik laat de tv en lampen maar aan. En de diepe kast onder de trap open, dan kunnen ze zich verstoppen. Van mij mag het wel al voorbij zijn.
Iedereen verder fijne dagen gewenst!

We zijn s'avonds bij de buren, dus ik laat de tv en lampen maar aan. En de diepe kast onder de trap open, dan kunnen ze zich verstoppen. Van mij mag het wel al voorbij zijn.
Iedereen verder fijne dagen gewenst!
dinsdag 25 december 2018 om 17:34
Wat een leuk topic! Ik heb een vraag aan ervaringsdeskundigen, ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.
Drie weken geleden heb ik 2 prachtige katten geadopteerd. De oudste kat is 8 en de andere is 7 jaar oud. Ze zaten in het asiel omdat hun vorige baasje is overleden.
In het asiel zaten ze samen verstopt in een hokje, bibberend van angst. Na de eerste schrik zijn ze nu wat meer gewend in hun nieuwe huis. Ze eten en drinken goed en gebruiken netjes hun kattenbakken. Ze zijn het liefst op zolder, slapen op het logeerbed en kijken graag uit het raam. Ik heb op zolder water, brokjes en een kattenbak staan zodat ze in alle rust hun gang kunnen gaan. In de woonkamer heb ik ook brokjes, water en een kattenbak overigens, daar maken ze ook gebruik van.
Ik heb vaker asielkatten gehad en meestal is er na een paar dagen wel toenadering. Deze katten vinden mij echter nog heel eng. Na 3 weken wil eentje wel eten als ik er naast blijf zitten, de andere verstopt zich direct onder het bed als ik in de buurt kom. Ik kan ze nog niet aanraken, dan rennen ze weg. Ze komen 's avonds wel even in de woonkamer kijken als ik er ben en ze spelen 's nachts als ik slaap.
Ik ben geneigd om ze gewoon hun gang te laten gaan en dan zie ik wel of ze toenadering zoeken. Maar ik twijfel wel of dat de juiste aanpak is. Ze zijn graag samen dus hebben misschien minder behoefte aan menselijk contact. Ik weet ook niets van hun achtergrond verder, geen idee of ze gewend zijn om geaaid te worden maar dat lijkt me toch wel. Ik woon alleen en het is rustig in huis, daar kan het niet aan liggen.
Ik ga elke avond bij ze zitten praten, ik geef ze eten en verder laat ik ze in huis hun ding doen. Wat vinden jullie? Moet ik meer doen of ze hun gang laten gaan en geduld hebben?
Drie weken geleden heb ik 2 prachtige katten geadopteerd. De oudste kat is 8 en de andere is 7 jaar oud. Ze zaten in het asiel omdat hun vorige baasje is overleden.
In het asiel zaten ze samen verstopt in een hokje, bibberend van angst. Na de eerste schrik zijn ze nu wat meer gewend in hun nieuwe huis. Ze eten en drinken goed en gebruiken netjes hun kattenbakken. Ze zijn het liefst op zolder, slapen op het logeerbed en kijken graag uit het raam. Ik heb op zolder water, brokjes en een kattenbak staan zodat ze in alle rust hun gang kunnen gaan. In de woonkamer heb ik ook brokjes, water en een kattenbak overigens, daar maken ze ook gebruik van.
Ik heb vaker asielkatten gehad en meestal is er na een paar dagen wel toenadering. Deze katten vinden mij echter nog heel eng. Na 3 weken wil eentje wel eten als ik er naast blijf zitten, de andere verstopt zich direct onder het bed als ik in de buurt kom. Ik kan ze nog niet aanraken, dan rennen ze weg. Ze komen 's avonds wel even in de woonkamer kijken als ik er ben en ze spelen 's nachts als ik slaap.
Ik ben geneigd om ze gewoon hun gang te laten gaan en dan zie ik wel of ze toenadering zoeken. Maar ik twijfel wel of dat de juiste aanpak is. Ze zijn graag samen dus hebben misschien minder behoefte aan menselijk contact. Ik weet ook niets van hun achtergrond verder, geen idee of ze gewend zijn om geaaid te worden maar dat lijkt me toch wel. Ik woon alleen en het is rustig in huis, daar kan het niet aan liggen.
Ik ga elke avond bij ze zitten praten, ik geef ze eten en verder laat ik ze in huis hun ding doen. Wat vinden jullie? Moet ik meer doen of ze hun gang laten gaan en geduld hebben?

dinsdag 25 december 2018 om 18:10
Je doet het goed zo te lezen. Ik heb een buitengeboren kitten van toen 4 maanden oud tam gekregen maar daar zit jaren werk in. Wat heel goed hielp uiteindelijk was contact als ik lag dat was minder bedreigend. Kijken ook wat hun nieuwsgierigheid wekt. Als ze bang zijn voor handen kun je aaien met een ganzenveer.
Succes.
Succes.
dinsdag 25 december 2018 om 21:10
Bedankt voor de reacties, op de grond gaan zitten (of liggen) lezen vind ik wel een goed idee, dat ga ik proberen. Verder met rust laten en ik ga op zoek naar een ganzenveer om te kijken of ze daar in een later stadium aan kunnen wennen. Eerst maar negeren en bij ze zijn. Kleine stapjes, ik ben heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.

dinsdag 25 december 2018 om 22:49
Een flink nadeel van schuwe katten is dat de dierenarts in mijn geval niet mogelijk is. Tegelijkertijd is ze voor mij de grootste knuffelkat ooit. En dat is merkwaardig dat zoiets naast elkaar kan bestaan. Wat ze ook doet is grommen bij " onraad". Als er iemand aan de deur staat bijvoorbeeld of als de hond waaks gaat blaffen. Ze verdwijnt dan naar boven of zit in de bank. Het is wel eens voorgekomen dat visite de hele avond op de bank bovenop een kat zit zonder het te weten.
woensdag 26 december 2018 om 21:25
Door op de bank brokje voor brokje te geven. Kleine rooie 1 brokje oudste 1 brokje en zo bleef ze bezig.Calamitycat schreef: ↑26-12-2018 20:47Die is goud waardHoe heeft ze het uiteindelijk voor elkaar gekregen?
Deze puber gaat ook blijven voor 1keer per week.
woensdag 26 december 2018 om 23:40
Goed zeg. Hoop dat oudste gauw weer op zijn oude gewicht zit.derooiekater schreef: ↑26-12-2018 21:25Door op de bank brokje voor brokje te geven. Kleine rooie 1 brokje oudste 1 brokje en zo bleef ze bezig.
Deze puber gaat ook blijven voor 1keer per week.
Dierproeven.
woensdag 26 december 2018 om 23:42
De zwart-witte hier heeft helemaal geen raar gedrag meer vertoond trouwens. Ik denk dat het misschien toch gekomen is doordat ik hem een keer heb aangeraakt op een pijnlijke plek of zo en hij mijn hand/geaai daarmee associeerde.
Hopelijk blijft het zo.
Hopelijk blijft het zo.
Dierproeven.

donderdag 27 december 2018 om 15:46
Ga met je mee hopen dat het zo blijft.Calamitycat schreef: ↑26-12-2018 23:42De zwart-witte hier heeft helemaal geen raar gedrag meer vertoond trouwens. Ik denk dat het misschien toch gekomen is doordat ik hem een keer heb aangeraakt op een pijnlijke plek of zo en hij mijn hand/geaai daarmee associeerde.
Hopelijk blijft het zo.