Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
woensdag 29 augustus 2018 om 20:13
Met niesziekte heb ik gelukkig nog niet te maken gehad, maar in de enting zit meer dan alleen niesziekte toch? (Fiv/Felv?) zo ja zou ik het wel doen denk ik.derooiekater schreef: ↑29-08-2018 19:26Vraagje wie laat zijn kat enten ondanks chronisch niesziekte? Ik twijfel enten tegen niesziekte heeft weinig nut want dat heeft die al.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
woensdag 29 augustus 2018 om 21:34
Klopt er zit meer in maar standaard is die niesziekte plus nog wat andere dingen.AeonOfWinter schreef: ↑29-08-2018 20:13Met niesziekte heb ik gelukkig nog niet te maken gehad, maar in de enting zit meer dan alleen niesziekte toch? (Fiv/Felv?) zo ja zou ik het wel doen denk ik.
Bij mijn andere kat laat ik titer bepaling doen maar dat gaat bij die rooie niet op omdat die weerstand al lager is.
donderdag 30 augustus 2018 om 14:36
Nou dames, poeslief en ik hebben de verhuizing overleefd!
De dag van de verhuizing zelf ging alles veel sneller dan verwacht. Ik dacht pas eind van de middag klaar te zijn, maar de verhuizers waren er om 8.15 en om11.30 deden ze de deur dicht in mijn nieuwe huis. Supersnel! Blij dat ik dat allemaal uitbesteed heb.
Ben toen maar meteen poeslief gaan halen. Ik heb geen auto dus moesten we helaas lopen. De rest van de dag heeft ze besloten dat het washok haar basecamp was, waar vanuit ze korte stukjes op verkenning ging. Maar het is natuurlijk een huis vol vreemde luchtjes en geluiden dus zodra er iets voorbij kwam dat ze niet kende tijgerde ze weer terug naar haar veilige hoekje in het washok. De nacht heeft ze doorgebracht achter een doos in de kledingkast.
Sinds dag 2 gaat het beter. Ze eet en drinkt goed, weet de bak te vinden en loopt nog wel wat onwennig maar wel relaxter door het huis. Uitrusten doet ze nog wel achterin de kast maar dat komt goed. Ik herken dit patroon van toen ik haar net uit het asiel haalde. Uiteindelijk is ze ook wel heel nieuwsgierig.
Gisteravond wilde ze lang en uitgebreid gerubd worden dus ik denk dat ze me deze roerige tijd vergeven heeft
De dag van de verhuizing zelf ging alles veel sneller dan verwacht. Ik dacht pas eind van de middag klaar te zijn, maar de verhuizers waren er om 8.15 en om11.30 deden ze de deur dicht in mijn nieuwe huis. Supersnel! Blij dat ik dat allemaal uitbesteed heb.
Ben toen maar meteen poeslief gaan halen. Ik heb geen auto dus moesten we helaas lopen. De rest van de dag heeft ze besloten dat het washok haar basecamp was, waar vanuit ze korte stukjes op verkenning ging. Maar het is natuurlijk een huis vol vreemde luchtjes en geluiden dus zodra er iets voorbij kwam dat ze niet kende tijgerde ze weer terug naar haar veilige hoekje in het washok. De nacht heeft ze doorgebracht achter een doos in de kledingkast.
Sinds dag 2 gaat het beter. Ze eet en drinkt goed, weet de bak te vinden en loopt nog wel wat onwennig maar wel relaxter door het huis. Uitrusten doet ze nog wel achterin de kast maar dat komt goed. Ik herken dit patroon van toen ik haar net uit het asiel haalde. Uiteindelijk is ze ook wel heel nieuwsgierig.
Gisteravond wilde ze lang en uitgebreid gerubd worden dus ik denk dat ze me deze roerige tijd vergeven heeft

donderdag 30 augustus 2018 om 17:04
Fijn dat deverhuizing zo goed ging!onze vorige kat ging ook altijd met haar waterbakje kledderen, de huidige diva drinkt heel netjes. Toen het warm was dacht ik..ik doe er een klein ijsklontje in, lekker fris, maar die mepte mevrouw er meteen uit. Bij de dierenarts is ze letterlijk poeslief. man ook maar die is een beetje verliefd op de dierenarts ( ze is ook heel leuk). En ik ben er bij, dus vooruit maar

donderdag 30 augustus 2018 om 19:27
Onze dierenarts is ook zo'n fijne vrouw. Ze heeft Grijsje op het nippertje van de dood kunnen redden met een spoedoperatie toen hij nog geen jaar oud was. Hij zit duidelijk in haar hart want voor ze hem uit het mandje haalt voert ze een heel gesprek met hem of ze dat wel mag doen; 'Mag even naar je kijken knapperd? Aan je buikje voelen? *kroelkroel* ' Ah schoonheid wat ben je een lieverd, kom maar even bij me! *kroel kroel op de arm, snoepje*'. Zo schattig!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

donderdag 30 augustus 2018 om 22:14
Fijn dat het goed ging!
Hier beginnen het echte vriendjes te worden, kroelen, stoeien, samen eten, elkaar wassen:
https://i.imgur.com/59F203i.mp4
Hier beginnen het echte vriendjes te worden, kroelen, stoeien, samen eten, elkaar wassen:
https://i.imgur.com/59F203i.mp4

vrijdag 31 augustus 2018 om 06:39
Ah leuk is dat he. Dan ga je met zo'n fijn gevoel naar de DA, omdat je weet dat ze goed voor je kat zorgen. Mijne is ook gek op mijn kat ( tja wie niet, zelfs de kattenhatende buurman onder me vind hem leuk ) en knuffelt hem ook plat. Mijn kat vind ook alles best dus doet ook niet moeilijk als vreemden hem optillen, aaien en naalden in hem steken.Oudblond schreef: ↑30-08-2018 19:27Onze dierenarts is ook zo'n fijne vrouw. Ze heeft Grijsje op het nippertje van de dood kunnen redden met een spoedoperatie toen hij nog geen jaar oud was. Hij zit duidelijk in haar hart want voor ze hem uit het mandje haalt voert ze een heel gesprek met hem of ze dat wel mag doen; 'Mag even naar je kijken knapperd? Aan je buikje voelen? *kroelkroel* ' Ah schoonheid wat ben je een lieverd, kom maar even bij me! *kroel kroel op de arm, snoepje*'. Zo schattig!
Ik ga waarschijnlijk ook eind volgend jaar verhuizen ( woon in een sloophuis en de datum van de sloop staat nog niet helemaal vast maar ze denken nu dat het volgend jaar winter wordt ), maar maak me geen zorgen over mijn kat.
Die past zich makkelijk aan. Toen hij hier voor het eerst binnenkwam uit zijn vorige huis stapte hij uit de ondergepoepte reismand en ging hij meteen op de luie stoel liggen. Daarna ging hij relaxed rondlopen om het huis nieuwsgierig te onderzoeken. Hij heeft meteen goed geslapen, gegeten en leek wel meteen gewend. Die andere kleine kat die ik toen nog had zat de hele dag onder de verwarming verstopt. Jaime niet, die vond het allemaal machtig interessant.
Dus ik maak me niet zo druk om verhuizen.
Mijn kat maakte me lekker een uur voor de wekker wakker, nou ja heb ik een uur langer om op te staan. Vind het als ik moet werken niet zo erg. Ik had de slaapkamerdeur dicht gedaan en daar stond hij tegen te krabben, hij had honger denk ik. Dus deur open, kat naar beneden en hij was binnen vijf minuten weer boven. Hij jengelt niet meer aan de deur maar ik wil het risico niet nemen dus hou de slaapkamerdeur dicht s'nachts. Geen zin meer in gezeik met de buren.
Nog iets meer dan 2 weken en dan ga ik op vakantie, en hoewel ik er naar uit kijk vind ik het zo lastig om hem achter te laten. Slaat nergens op natuurlijk, de buren zorgen voor hem, laten hem naar binnen en buiten en mijn moeder komt elke dag en een nacht logeren maar toch. Ik vind het niks omdat ik weet dat hij het niet leuk vind zo lang zonder me.
Ik leg het wel naast me neer als ik in het vliegtuig zit maar hou toch wel een onwennig gevoel in mijn maag als ik s'avonds in bed lig daar. Wetende dat hij me dan zoekt op dat moment en alleen in zijn mandje ligt.
@Yellow, awww dat was even wat ik nodig had op deze vroege ochtend ( ongesteldheid en niet lekker ). Wat leuk dat het zo goed gaat met je katten! En wat een droppies. Ik vind ze zo leuk.

vrijdag 31 augustus 2018 om 07:17
Hier vind de jongste de dierenarts niet leuk schiet volledig in panniek en is echt dagen van slag na het bezoek. Zo sneu hij begint al te hijgen in zijn mandje en nog wil de dierenarts er niet aan iets kalmerends te geven voor de onderzoeken. Andere dierenarts is geen optie.
De oudste vind het wel best zolang er geen pillen aan te pas te komen.
De oudste vind het wel best zolang er geen pillen aan te pas te komen.

vrijdag 31 augustus 2018 om 07:24
Ah wat sneu voor je jongste. Kan de DA niet aan huis komen? Sommigen doen dat toch? Maar ja als hij echt tests nodig heeft moet hij daar natuurlijk wel heen. Dat ijkt me echt heel lastig. Waarom wil de DA niks geven om hem te kalmeren? Balen dat een andere DA geen optie is dan.
Mijne haat pillen nemen ook ( ontwormingstabletten waren een behoorlijk gevecht ) maar gaat makkelijk zijn reismandje in gelukkig. Een klein duwtje en hij zit.
Dierenarts woont hier gelukkig letterlijk 2 straten verder dus ik draag hem er gewoon heen ( heb geen auto of rijbewijs dus ik moet wel ). Als ik terug kom doen mijn armen pijn want hij is zwaar!
Krijg er spierpijn van.
Mijne haat pillen nemen ook ( ontwormingstabletten waren een behoorlijk gevecht ) maar gaat makkelijk zijn reismandje in gelukkig. Een klein duwtje en hij zit.
Dierenarts woont hier gelukkig letterlijk 2 straten verder dus ik draag hem er gewoon heen ( heb geen auto of rijbewijs dus ik moet wel ). Als ik terug kom doen mijn armen pijn want hij is zwaar!

Krijg er spierpijn van.
vrijdag 31 augustus 2018 om 08:36
Mijn dierenarts zit een half uur rijden verderop. Misschien onhandig, maar het is de liefste man die ik ooit heb ontmoet.
Ik ben nu pas 1x met mijn kittens naar de dierenarts geweest, maar ze lijken het prima te vinden.
Storm die loopt vrolijk rondjes in de behandelkamer en gaat knuffelen met de arts. Ze is een echte charmeur.
Ik ben nu pas 1x met mijn kittens naar de dierenarts geweest, maar ze lijken het prima te vinden.
Storm die loopt vrolijk rondjes in de behandelkamer en gaat knuffelen met de arts. Ze is een echte charmeur.

vrijdag 31 augustus 2018 om 10:30
Poeslief is gelukkig heel makkelijk bij de DA. Laat zich gemakkelijk oppakken en onderzoeken. De weg ernaartoe gaf altijd wat meer stress. Ik zette haar dan altijd achterop de fiets en dan lopend met de fiets, maar dat is toch wel hobbelig met stoepranden enzo. Tillen heb ik een keer geprobeerd maar 15 minuten lopen heen en terug is daarvoor toch te ver, qua armspieren
.
Denk dat het nu iets minder stress gaat opleveren, nu we maar drie haltes met de tram hoeven die voor de deur stopt.
Net kwam de loodgieter ff langs maar dat vindt ze in een nieuw huis toch wel eng hoor. Dan verstopt ze zich toch weer even fijn achter de winterjassen in de kledingkast.

Denk dat het nu iets minder stress gaat opleveren, nu we maar drie haltes met de tram hoeven die voor de deur stopt.
Net kwam de loodgieter ff langs maar dat vindt ze in een nieuw huis toch wel eng hoor. Dan verstopt ze zich toch weer even fijn achter de winterjassen in de kledingkast.
vrijdag 31 augustus 2018 om 10:35
Wat een leukerds YL!
Vervoer naar de dierenarts gaat hier gewoon op de fiets, mandje met een goede 'spin' (zo eentje met vier haken) achterop. Heb ook geen auto en geen rijbewijs. Het is ongeveer een kleine 10 minuutjes fietsen.
De assistentes vinden het altijd wel grappig. Ieder jaar met de apk maak ik afspraken met een half uur ertussen zodat ik terug naar huis kan fietsen met kat 1, kat 2 in mandje, fietsen naar dierenarts, etc. En dat drie keer
Dit zijn mijn rakkers (niet quoten met foto svp)

Vervoer naar de dierenarts gaat hier gewoon op de fiets, mandje met een goede 'spin' (zo eentje met vier haken) achterop. Heb ook geen auto en geen rijbewijs. Het is ongeveer een kleine 10 minuutjes fietsen.
De assistentes vinden het altijd wel grappig. Ieder jaar met de apk maak ik afspraken met een half uur ertussen zodat ik terug naar huis kan fietsen met kat 1, kat 2 in mandje, fietsen naar dierenarts, etc. En dat drie keer

Dit zijn mijn rakkers (niet quoten met foto svp)

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

vrijdag 31 augustus 2018 om 12:16
Nee ik had er ook eentje. Maar die woont nog bij mijn ex. Als zei het reismandje al in moest vlogen de nagels letterlijk in het rond, schuimbekken, alles. Ik weet niet waar het mis gegaan is.FadeToBlack schreef: ↑31-08-2018 12:01Wat een leukerds Calamicat! Mooi pose ook![]()
Mensen, ik lees jullie ervaringen bij de da met interesse. Maar.... is mijn James werkelijk de enige kat die zich bij de da gedraagt alsof hij van de duivel bezeten is?
vrijdag 31 augustus 2018 om 12:24
Nee hoor. Bij die van mijn broer was het ook altijd drama. Op het laatst ging mijn broer niet eens meer mee naar binnen, hij bleef wachten in de wachtruimte maar kon het gekrijs tot daar horen.FadeToBlack schreef: ↑31-08-2018 12:01Wat een leukerds Calamicat! Mooi pose ook![]()
Mensen, ik lees jullie ervaringen bij de da met interesse. Maar.... is mijn James werkelijk de enige kat die zich bij de da gedraagt alsof hij van de duivel bezeten is?
vrijdag 31 augustus 2018 om 12:48
Lijkt me enorm lastig zo'n hysterische kat bij de dierenarts
Als ik eenmaal bij de dierenarts ben met ze dan gaat het redelijk, ze zijn waarschijnlijk zo zwaar onder de indruk van de vreemde ruimte, geuren etc. dat ze zich rustig gedragen. Wel met enorm grote pupillen van angst hoor, dat wel.
In het reismandje stoppen is hier wel een behoorlijke strijd helaas. Het is een heel ritueel altijd. Ik begin met het op slot doen van het kattenluikje, pas dan pak ik de reismand want zodra dat ding in zicht komt en het luikje zou nog open zijn dan stormen ze naar buiten en zie ik ze de hele dag niet meer terug.
Na stap 1 volgt stap 2, de kat die mee moet in het mandje (het is voor de dierenarts altijd een verrassing wie er het eerst komt
) te pakken zien te krijgen, van achter een kast, onder de bank en andere onbereikbare plaatsen. Kat opsluiten in het toilet beneden. Dan ga ik met mandje naar binnen en wurm ik kat in het mandje, met gevaar voor eigen leven.
Bij de zwart-witte en het lapje gaat dit redelijk, de grote rooie echter verandert in een draak met zeven koppen en drie miljoen nagels
Vorig jaar kreeg ik van de dierenarts de tip om het mandje met de ingang naar boven neer te zetten en vervolgens kat met zijn kont eerst in het mandje te laten zakken. Appeltje-eitje/kat in het bakkie dacht ik, oh was I wrong...
Want toen deze handeling uitvoerde met de grote rooie klom 'ie vervolgens in complete hysterie met al zijn poten en nagels via mijn armen weer omhoog. Mandje viel om en ik was serieus heftig aan het bloeden, de krassen waren heel diep.
Dus trillend op mijn benen het mandje gewoon neergezet zoals ik dat altijd doe, met behoorlijk wat geweld de rooie erin gewurmd en daarna al bloedende op weg naar de dierenarts... waar ik vervolgens eerst moet worden behandeld met jodium en een berg watten en pleisters. Over voor lul staan gesproken
Volgend jaar mei mogen ze weer alle drie. Ik verheug me erop...

Als ik eenmaal bij de dierenarts ben met ze dan gaat het redelijk, ze zijn waarschijnlijk zo zwaar onder de indruk van de vreemde ruimte, geuren etc. dat ze zich rustig gedragen. Wel met enorm grote pupillen van angst hoor, dat wel.
In het reismandje stoppen is hier wel een behoorlijke strijd helaas. Het is een heel ritueel altijd. Ik begin met het op slot doen van het kattenluikje, pas dan pak ik de reismand want zodra dat ding in zicht komt en het luikje zou nog open zijn dan stormen ze naar buiten en zie ik ze de hele dag niet meer terug.
Na stap 1 volgt stap 2, de kat die mee moet in het mandje (het is voor de dierenarts altijd een verrassing wie er het eerst komt

Bij de zwart-witte en het lapje gaat dit redelijk, de grote rooie echter verandert in een draak met zeven koppen en drie miljoen nagels

Want toen deze handeling uitvoerde met de grote rooie klom 'ie vervolgens in complete hysterie met al zijn poten en nagels via mijn armen weer omhoog. Mandje viel om en ik was serieus heftig aan het bloeden, de krassen waren heel diep.
Dus trillend op mijn benen het mandje gewoon neergezet zoals ik dat altijd doe, met behoorlijk wat geweld de rooie erin gewurmd en daarna al bloedende op weg naar de dierenarts... waar ik vervolgens eerst moet worden behandeld met jodium en een berg watten en pleisters. Over voor lul staan gesproken

Volgend jaar mei mogen ze weer alle drie. Ik verheug me erop...

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vrijdag 31 augustus 2018 om 12:58
vrijdag 31 augustus 2018 om 17:03
Nou, ik denk dat ik me vanaf morgen hier kan aansluiten: ik neem twee kittens!
Ik denk dat ik er eigenlijk maar één nodig heb, maar punt is dat ze bij mij in de stal komen te wonen, en die is open.
Gevolg is dat ik ze vast moet zetten een aantal weken en dat kan alleen in een bench. Ik vind dat niet zo leuk, want ik ben niet van het opsluiten van dieren. Mijn konijnen zitten ook in een grote ren, mijn paarden hebben een stal waar ze zelf in uit kunnen lopen, en mijn honden lopen altijd los.
Maar als ik ze meteen los laat op de hooizolder, dan denk ik dat ik ze zo kwijt ben. Dus eerst moeten ze een tijdje aarden. En dan nog effe een wormkuurtje halen bij de dierenarts want dat moet ook gebeuren. En bij volwassenheid laten "helpen", om te voorkomen dat er meer bij komen.
Ik heb een mooi cypers poesje uitgekozen met een mooi wit snoetje, net als de kat uit de "felix" reclame. En een katertje erbij om haar gezelschap te houden. Wit met een rode vlek op de kop. Nu nog goed kittenvoer uitzoeken. Ik geloof niet dat alle brokken even goed zijn namelijk. Je hebt immers niet voor niets zoveel katten met blaas en nierproblemen. Ik wil eigenlijk niet dat die van mij dat krijgen en als ik dat kan voorkomen, dan graag. Dus als iemand nog tips heeft....
Ik denk dat ik er eigenlijk maar één nodig heb, maar punt is dat ze bij mij in de stal komen te wonen, en die is open.
Gevolg is dat ik ze vast moet zetten een aantal weken en dat kan alleen in een bench. Ik vind dat niet zo leuk, want ik ben niet van het opsluiten van dieren. Mijn konijnen zitten ook in een grote ren, mijn paarden hebben een stal waar ze zelf in uit kunnen lopen, en mijn honden lopen altijd los.
Maar als ik ze meteen los laat op de hooizolder, dan denk ik dat ik ze zo kwijt ben. Dus eerst moeten ze een tijdje aarden. En dan nog effe een wormkuurtje halen bij de dierenarts want dat moet ook gebeuren. En bij volwassenheid laten "helpen", om te voorkomen dat er meer bij komen.
Ik heb een mooi cypers poesje uitgekozen met een mooi wit snoetje, net als de kat uit de "felix" reclame. En een katertje erbij om haar gezelschap te houden. Wit met een rode vlek op de kop. Nu nog goed kittenvoer uitzoeken. Ik geloof niet dat alle brokken even goed zijn namelijk. Je hebt immers niet voor niets zoveel katten met blaas en nierproblemen. Ik wil eigenlijk niet dat die van mij dat krijgen en als ik dat kan voorkomen, dan graag. Dus als iemand nog tips heeft....
vrijdag 31 augustus 2018 om 21:16
Als ze buiten lopen zou ik ze laten vroegcastreren; ik had er nog nooit van gehoord, maar blijkbaar kan dat met een week of 10-12? Maar anders ben je gegarandeerd te laat, ze zijn krols voordat jij dat merkt en lopen weg oid.iones schreef: ↑31-08-2018 17:03Nou, ik denk dat ik me vanaf morgen hier kan aansluiten: ik neem twee kittens!