Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Alle reacties Link kopieren
quote:MouseCat schreef op 29 april 2017 @ 00:16:

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe met mijn bonen? Ik heb de runner beans (pronkbonen) van de Lidl en het lukt me maar niet om ze te laten kiemen.



Ze staan in een kiembak met plastic kap, achter het raam in de zon. Hoeveelheid water en zonlicht heb ik al mee gevarieerd, maar elke keer niks. (Alle buurplantjes in dezelfde bak doen het overigens wel prima, dus het is niet alsof ik ze ernstig mishandel ).



Ik kan nergens vinden wat de do's en don'ts zijn voor deze bonen. Iedereen zegt alleen maar dat ze zo makkelijk op te kweken zijn, maar mij lukt het dus mooi niet... Iemand een idee hoe ik dit toch voor elkaar ga krijgen?We legden vroeger een nat vloeipapiertje op een schotel, niet in de zon wegens uitdrogen, en dan kwam er vanzelf een beginnende bonenplant uit. Niet op een doekje leggen, want de wortels groeien daar dooorvlechtend doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Laten kiemen kun je weinig aan fout doen. Ik denk dat je oude bonen hebt gekocht. Overigens kunnenze er wel een tijdje over doen, hoe lang geleden heb je gezaaid?
Alle reacties Link kopieren
Ik leg bonen en erwten vaak 24 uur in het water voor er zaaien.

Meestal blijven er een paar liggen, en die kiemen dan al.



Je zou de bonen dus eens in een bak met een laagje water kunnen zetten (bonen max half onder) en zo laten staan. Gewoon in de keuken. Kiemen ze dan nog niet dan zou het goed oud zaad kunnen zijn.





Afharden ben ik slecht in. Het gaat hier van de warme vensterbank met kachel naar de koude vensterbank bij het open raam, en daarna naar buiten op een beschutte plek voor of achter het huis.

Na een paar dagen de volle grond in op het land, gaat meestal goed.

Behalve de planten die ik overenthousiast voor ijsheiligen plant. Elk jaar weer. En die elk jaar weer deaud gaan aan die koude nacht.



Hier gaan de sugarsnaps en uien ondertussen als mallen, aardappelen komen op, en de weduwenteelt koolrabi is al doorgeschoten.



Verder staan mijn vensterbanken nu op knappen van de venkel, komkommer, pompoenen, courgettes, pattissons, koolrabi, tomaten, knolselderij, paksoi en zoete aardappelen.

De potjes kruiden staan al in de keuken, de rest vecht elkaar de tent uit.



Hopelijk komende week nog wat regels erwten zaaien, en de tuinbonen de grond uit kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn keukentafeltje staat helemaal vol op het moment met tomaat, courgette, paprika, bonen, pompoen en zonnenbloemen. Kan niet wachten tot het naar buiten kan. Buiten in de moestuinbak kan ik langzaam gaan oogsten van de pluksla, veldsla, radijs en lente ui.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moestuinbakken heb ik pas sinds 19 april, maar nu komen de eerste radijsjes en rucola op. Sla had ik binnen voorgezaaid (was niet nodig las ik later) en heb ik zonder afharden in de grond gezet... ze doen het nog goed, maar niet alle blaadjes zijn nog even mooi.



Over de erwten, die heb ik tussen keukenpapier gelegd met water en voorgekiemd en vervolgens in de tuin gezet (16 x). Er komen er nu 3 op, maar ik kon de rest niet meer vinden? Ik heb zachtjes de aarde wat weggehaald maar het leek wel alsof ze gestolen waren door een vogel. Ik had wel de tip opgevolgd om iets over de grond te leggen omdat vogels ze lekker vinden. Herkennen jullie dit met erwten? Of moet ik gewoon meer geduld hebben en zitten ze misschien dieper dan ik dacht? Hopelijk blijven de drie die nu opkomen wel op hun plaats



Ennn offtopic: mijn gezaaide bloementapijt komt op! en 1 bol van de bloembollen die ik had geplant.



Hebben jullie alles heel mooi in rechte lijnen gezaaid? Ik heb van die vierkante bakken en ik dacht dat ik alles wel netjes gezaaid had maar het ziet er toch niet zo gestroomlijnd uit.
Ik houd het er op dat bieslook in de vriezer zetten een grappige opmerking is.

(Ik doe het wel eens met een flesje of blikje bier, maar met de kookwekker erbij. *)



Bieslook invriezen doe je als het wil bewaren en later pas opeten.

Maar in een woonkamer is kamertemperatuur. Het gaat om de temperatuurwisselingen. Buiten laten staan zodat je zeker weet dat de plant sterk genoeg is.

Het is erg lastig op dit forum om uitleg te geven, want er steeds weer afkraak en tegenspraak zonder uitleg.



Die bonen en erwten hebben veel vocht nodig.

Bij kamertemperatuur en ook de zon op dit moment. Hier doen ze het gewoon goed als ze meteen in een potje gestopt worden.

Zelfs die verdroogde erwten uit het moestuintje 2016 die los in het doosje lagen.

Mijn venkel was te droog en vervolgens twee dagen achter elkaar. De plantenspuit was teveel geweld. Ik las later dat er water op een schoteltje had gemoeten. Het bakje zuigt zelf het vocht op. (Gelukkig heb ik de andere helft van de zaadjes nog en kan ik het opnieuw proberen. Zet ik de rest van het kleine bakje in een grotere pot. Misschien gaan de andere zaden nog ontkiemen. )



(*) Nee, koelwekker is niet te koop. Nog niet...



Maar mijn tomaat en enkele andere plantjes moeten eigenlijk ook naar buiten. Maar daarvoor is de nachtelijke temperatuur nog te laag.

Ik heb al bladluizen zien zitten elders. De tuin Marsmannetjes met baar-mond. Kloon zonder Wee. Grappig zijn ze niet.

Maar de uitdrukking "Het ..... baart me zorgen begrijp ik iets beter sinds hier iets is ontploft waar er heel veel van tot leven kwamen."
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn dingen die je zelf nog niet kende per se als grap bedoeld? Hoe denk je dat er bijvoorbeeld in februari Nederlandse aardbeien op de markt kunnen komen? Of is dat ook een grap?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Normaal zaai ik alles in aarde in kartonnen bakjes, dus ook de bonen. Ik had ze al een keer of 4 tussen de kiemplanten gezet, de eerste paar ondertussen bijna een maand geleden en er is nog helemaal niks opgekomen.

Misschien inderdaad oud zaad, maar ik zal eerst eens kijken of mijn boon gaat kiemen op nat vloeipapier. Ik houd jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
On fishie, bij mij zijn vorig jaar de gezaaide peulvruchten uit de grond gehaald door muizen.



Vogels trekken vooral de zaailingen uit, zodra de grond openbreekt. Daarom had ik al kippengaasbogen gezet na het zaaien.



Helaas, muizennest op de tuin, die dus de zaadjes opgroeven. Alsnog pech, alles weg.
Wat een leuk topic. Ik schrijf graag mee en kom graag af en toe om advies vragen. Ben nog niet echt helemaal thuis in de moestuinwereld en echt een groentje



Ik wil oostindische kers in potten zaaien. Als ik een pot heb van ongeveer 16/18 cm doorsnede, hoeveel zaadjes kan ik daar dan in stoppen. Weet iemand dat?

Ik wil uiteindelijk een mooie overgelopen pot met allemaal bloemen en blaadjes.
En nog een vraag:

Ik heb een zakje eetbare bloemen gekocht. Er staat bij op het plaatje dat er 20cm afstand per zaadje moet zijn en dat er voor 2 m2 aan zaadjes is.



Misschien heel dom, maar moet ik echt 20 cm per zaadje aanhouden? Dat lijkt me zo veel.... ik heb een pot van 20 cm breed waar ik het in wilde doen. Dacht eigenlijk aan gewoon wat zaadjes uitstrooien of hebben ze dan te weinig ruimte? Ik wil gewoon een mooie plantenpot vol met bloemen waar ik af en toe iets uit kan plukken



Ik moet veel in potten verbouwen, omdat ik helaas in de tuin niet veel zonnige plekjes heb staan en die staan al vol met kruiden en bloemen. Dus heb ik bedacht om aan de voorkant van mijn huis, waar veel langer zon schijnt, een potten moestuin te beginnen met oostindische kers, eetbare bloemen, zonnebloemen, cherry tomaten, courgette pompoen, chili pepers en peulen (tot nu toe dan, wie weet komt er nog wat bij!).



Heb de Ah moestuinen gespaard en gisteren in de tuin verpot wat ik er in kon zette (spinazie en rucola). Verder heb ik van alles in potten en emmers gedaan wat ontkiemd is. Hopelijk een succesvolle oogst dit jaar!
Alle reacties Link kopieren
@zaza: oh wat zonde, ik heb hier wel eens een muis gezien dus misschien heb je gelijk Er is ook een zaailing verdwenen van de sla, ik heb er wat takken overheen gedaan maar ik moet ook 'professioneel' gaas gaan kopen. Is het je uiteindelijk gelukt om de muizen te verjagen? Anders kun je nooit je erwten oogsten.



@Pocas: leuk idee! Ik heb zelf een bloementapijt gezaaid in een border van de tuin en ik heb die afstand niet aangehouden. Ik heb het stukje grond een beetje afgegraven, hier zaadjes overheen gestrood, aarde er weer over en wat water. Nu komen ze al op, misschien zou je het zo ook kunnen doen en dan later eventueel kunnen uitdunnen?
Ik ga misschien wat Afrikaantjes zaaien in muurpotten waar vaak mieren zitten.

Kleine zonnebloemen zijn ook leuk. Ik weet alleen niet of de pitten eetbaar zijn.



Die afstand van het zaaien. Ik heb begrepen van filmpjes op internet. Dat je een aantal gaatjes maakt waar je een aantal zaadjes in strooit.

Als die levensvatbaar zijn, er eentje laten staan en de rest afknippen. Als je allemaal laat staan dan is er te weinig ruimte om allemaal groot te worden. Ik had hier ook een potje met zelf gezaaide aardbeien - meerjarenplan - die ik met 23 kiemen in een te kleine pot heb laten staan. De wortels raken verstrengeld enz. Ze gaan dan vechten om te overleven. De sterkste overwint, maar blijft wel kleiner dan zonder dat vechten. Door er een paar af te knippen los je dat snel zonder wortelschade op. Als je een paar zaadjes op een lepeltje doet.

Te weinig tijd om er handleidingen van te maken.

Het zaad uit een zakje is vaak teveel voor een keer. Las ik bij de aardbeien ook te laat.

De kapjes is niet altijd bevorderlijk voor de groei. Hier doet het zaad het beter als ik het maart of april meteen buiten in een open bakje doe waar zowel schade als een beetje zon komt.

Wat ik niet hoef te weten. Dat zoek ik niet op. Ik heb groenten in potten gedaan. Kan wel met extra zorg. Kost minder ruimte dan in de volle grond buiten. Nadeel is o.a. dat bij veel regen de voeding er uit gaat. Dus regelmatig bemesten, maar een lekbakje dat je weer terug giet. Door af te dekken zorg je ook voor minder verdamping etc.

Het is een vak apart dat tuinieren, maar een stimulans om een creatief brein te stimuleren. Veel zon geeft meer smaak. Vorig jaar smaakten de eigen tomaatjes zalig. Net als de kruiden was het een waar genot. Rucola ga ik nu ook weer doen, maar binnen mislukt en buiten gaat die wel goed als ik het laat zaai.

Twee keer oogsten uit één zakje zaad. Hier is het gelukt. Als je kijkt naar de periode dat het gezaaid en geoogst kan worden. Ik heb van elk maar één of twee potjes. Is ook proberen wanneer er kans is dat het wel blijft leven en verder groeit. Voldoende licht en warmte is ook een lastig ding. Hier is het achter glas vaak te warm. Potten aan de muur kan ook voldoende zijn om een beschut en verplaatsbaar te zijn. Verplaatsen als het niet lukt daar.

Hier krijg ik alleen geen knollen. Het groen boven de pot lukt wel.



Mijn doperwten willen het kleine potje van AH 2016 uit. Ik moest een groen erwtje met al zichtbare blaadjes dat boven de grond uit kwam, afdekken.

Ik heb dus een muurpotje van de Action gekocht (halve ronde) die precies de afmeting heeft om er twee naast elkaar in te zetten.
Ik heb maar wat gedaan. Sommige zaadjes waren ook zo klein, ik kan inderdaad altijd nog uitdunnen.



De oostindische kers heb ik iets van 3 a 4 zaadjes in een pot gedaan. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken!



De peulen van de Ah staan er goed bij al. Maar de zonnebloemen en de andere bloemen moeten moeten nog ff inkomen na het verpotten. Die hangen nog een klein beetje.
Alle reacties Link kopieren
Moet zo nauw niet komen hoor pocas. Oostindische kers is leuk, mooi en lekker! Ik had was rond de kippenren gezaaid, maar ik geloof niet dat het erg op komt, of waarschijnlijker zijn de zaadjes ofwel door de Dames Kip ofwel door andere vogels opgegeten.



Qua plantjes groot krijgen ondanks slakken, muizen en vogels: Ik zaai echt alles voor. Als een plant een beetje stevig is, wordt-ie niet meer zo snel van kant gemaakt door onverlaten. Verder ben ik dit jaar echt heel fanatiek in anti-slakmaatregelen, heb een preventief spullie (stinken!!!!) waar ik eerst de grond waar ik in ga uitplanten begiet, daarna mulch ik om te plantjes heen met houtsnippers (had ik nog een berg van liggen van vorig jaar omgezaagde naaldbomen) en dan strooi ik ook nog slakkenkorrels (Ecostyle) Tot nu toe gaat het fijn.



Aangezien de temperaturen tot IJsheiligen er goed uit zien, heb ik vandaag en gister flink wat uitgeplant. Heb een flinke rij bonenstaken neergezet en daar staan nu erwten, sperziebonen en snijbonen omheen (die stonden allemaal al een tijdje buiten dus waren al mooi afgehard). Verder een bedje aardappelen gepoot, savooiekoolplantjes uitgeplant en nog wat slaplantjes (heb er ook een aantal in mijn koude bak staan, die worden al lekker groot) Courgette, tomaat en pompoenen ga ik maar ns in de kas zetten om af te harden. Prei- en lente-ui zaailingen staan ook buiten, maar in een kweekbak, die zijn nog zo ontzettend klein en dun. Heb ik al ns eerder gehad, dat de preiplantjes nooit potlooddik werden. Als het weer niet lukt koop ik er gewoon een stel.



Ik had ook nog een bordertje snijbloemen gezaaid, maar dat was voor ik besloten had dat de kippen toch best los in de tuin konden (alleen in de moestuin scherm ik de gedeelten met jonge plantjes af met een verplaatsbare omheining) dus ik denk dat ze die zaadjes smakelijk hebben opgepeuzeld zo onderhand



Verder heb ik vandaag m'n brandnetelgier gezeefd, vanavond ns even wat planten mee bemesten (vooral m'n rozen, die hebben last van luis en ik kom er met sprayen (groene zeep en spiritus) niet helemaal vanaf. Blijkbaar zijn de planten een beetje zwakjes). Zo nog even wat gaas tegen een blinde muur bevestigen om een vorig jaar uitgegraven klimroos tegenaan te zetten. roos in kwestie stond volkomen verkeer en produceerde alleen maar enorm lange takken met heel veel doornen. Op z'n nieuwe plekje zal-ie het wel leuker vinden
Die strijd tegen de slakken ken ik.... ik kan in de tuin niets in de grond doen. Heb een moestuinbak op poten en om die poten kopertape geplakt dat helpt. Die bak is de kruidenbak en het enige waar ze niet in komen.



Vandaar dat ik aan de voorkant van mijn huis nu in potten ga verbouwen, daar komen een slakken en is meer zon. Win win situatie hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
@ pocas die afstand is optimaal, voor het beste resultaat zonder zorgen over groei, wortels, schimmel door vocht etc.

In praktijk houd ik me er niet zo aan. Met schade en schande gemerkt dat veel dingen best dichter gezaaid kunnen worden, ook fijn tegen het onkruid.

Bij de buurmoestuinen zie ik ook dat iedereen zelf kijkt wat handig is en lukt. Dus volg je gevoel,je kan altijd nog uitdunnen.



@fishie: ik heb er nu netten overheen tot in de aarde al vanaf het zaaien. De peultjes komen eindelijk op.

En nu hoef ik teams niet meeret netten te klooien om de peulen te beschermen tegen vogels.
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand trouwens ervaring met zoete aardappels? Dit is nu het tweede jaar dat ik loop te klooien met water en ze niet lekker uitlopen.



Vorig jaar uiteindelijk een prima oogst in de volle grond, maar dat uitlopen moet makkelijker kunnen....
Alle reacties Link kopieren
Verhoogde moestuinbak wil ik inderdaad ook nog ns pocas, voor tere gewassen zoals sla, radijs en wortel. Maargoed, je moet iets te wensen houden
Hoe lang heeft jouw brandnetelgier moeten trekken? Hier lukt het ook niet met spiritus en zeep. Zonder was het nog erger.

Ik heb hier trouwens al drie lieveheer beestjes gezien. Ik vergeet telkens brandnetels te plukken. (Handschoenen dan. Snoeischaar zat wel in de tas. Ik wil het in een plastic 2 liter melkverpakking proberen. Moet het dan vandaag in laten gaan. De knoflook staat hier wel lekker te groeien..
Alle reacties Link kopieren
Brandnetelgier maak ik gewoon door paar handen brandnetels in een emmer putwater te gooien. Je ruikt vanzelf wanneer het goed is. ????

Zonnig weer gaat het wel sneller.
ja, dank je. Ik twijfel of ik wel brandnetel heb geplukt. Het zou ook braam kunnen zijn.

Ik heb alvast twee tomaatjes in een emmer gezet zonder afdekking. De rest staat nog binnen.



Prettig weekeinde allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 30 april 2017 @ 20:20: ja, dank je. Ik twijfel of ik wel brandnetel heb geplukt. Het zou ook braam kunnen zijn.

Ik heb alvast twee tomaatjes in een emmer gezet zonder afdekking. De rest staat nog binnen.



Prettig weekeinde allemaal. Op zich is de een niet voor de ander aan te zien. Brandnetel groeit in een groep loodrecht omhoog. Meestal worden ze kniehoog. In braakland wordt het wel hoger.

Bramen heeft kruipende takken waaruit nieuwe scheuten ontstaan.



In flats krijg je waarschijnlijk ruzie met de buren als je plantengier maakt.

Gier van paardestaart is ook erg goed voor planten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in een rijtjeshuis ook niet heftig durven gebruiken. ;)
Joh.... ..... ik ben ooit in een groep brandnetels gedoken als klein kind bij een verstoppertje spel.

Nou, verloren .... ja echt!! Ik kan me nog niet voorstellen waardoor.



Maar de beginnende groeisels lijken op elkaar. Zijn nog te pril om zeker te zijn.

Staan ook tussen andere struiken die recent zijn gesnoeid. Jonge brandnetels prikken nog niet.

Maar ik plant de kleinste braam/brandnetel in een potje en dan krijg ik altijd wat nuttig is.



Verder zoek ik een plaatje van knoflookplant. Ik heb één grote pot waar wel erg veel in staat. Om te voorkomen dat ik hier onkruid of wat dan ook aan het hoeden ben. Heeft iemand plaatjes van knoflook? (Ik weet niet meer hoeveel kleine stukjes knol hier de grond in gingen.

Ik heb ze pas in de zomer in de grond gestopt voor een korte termijn effect.)



Ik heb nog wel een verstop plek buitenshuis. Ik heb de dode muizen - gevangen in de muizenvallen ook elders gedumpt.

Bij de Action hadden ze heel goedkope, maar ik weet niet of veilig zijn. Wel.... als beveiliging tegen dieven.

Heee, ..... ...... creabreina.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven