Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Ja, het is knoflook. Hier is een plaatje. (Soms wel en vaak niet op wikipedia. Geur als het net uit de grond komt is heerlijk. Dat ruikt net even anders dan uit de supermarkt in een plastic netje. Ik heb verschillende soorten gebruikt.)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knoflook# ... garden.jpg <----- Plaatje knoflookplanten.



EDIT: Geur

Veel componenten in knoflook zijn zwavelverbindingen. Deze worden bijna allemaal door het lichaam verteerd, behalve allylmethylsulfide (AMS). Dit wordt niet verteerd in de ingewanden, maar opgenomen in het bloed. Het bloed brengt de AMS naar de longen en de huid, waardoor het onderdeel wordt van de lichaamsgeur. Uit een onderzoek gedaan door de Universiteit van Edinburgh blijkt dat deze geur helpt tegen muggen.[26] Echter, in culturen waar knoflook weinig gegeten wordt, zoals in Noord-Europa, kan deze geur als hinderlijk ervaren worden door anderen.

EDIT2: Plantengier of water met organisch afval is ook een kweekvijver voor muggen. Dus de opening met ventilatiegaatje afdekken? Ik doe het wel.
Ik kom toch nog even terug vanwege de tomaten.

Ik heb er twee over gezet naar een andere pot. De overblijvers doen het opeens een stuk beter door de beschikbaar gekomen ruimte in de pot.

Bieslook extra voeding gegeven omdat deze een beetje dor begon te zien. Is nog afwachten wat dat doet. Deed ik vorige keren ook. Nu een beetje vergeten.

Ik heb willekeurig een paar potten voorzien van een zonnebloempit. Dan is er meer kans op iets leuks uit die alternatieve regenopvangbakken.



EDIT: In hoeverre de noten in wikipedia over o.a. knoflook waar zijn? Geen idee, maar ik hoop dat die goed gaan lukken. De prei is ook leuk geworden doordat eigen zaai nu gewoon verder groeit. Ik heb ook sjalotjes die aardig aan de rot bezig zijn. Nou, ik had nooit gedacht dat ik overleden uien in de tuin zou begraven.
Nog een tip over HOE je bepaalde planten kan laten opgroeien. Op Wikihow staat heel veel uitleg.

Zonnebloempitten zal wel niet lukken. Ik heb ze wel in de grond gestopt. Slakken zijn er dol op.

Ik heb bij toeval ontdekt dat daar heel veel nuttige beschrijvingen op staan. Ik heb nu een plant ontdekt die het bij mij binnen heel goed zou kunnen doen daar. Ik las ook dat de geperste kokos niet als potgrond moet gebruiken buiten. (Is alleen voor de kweek.)
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 30 april 2017 @ 13:18:

Ik heb maar wat gedaan. Sommige zaadjes waren ook zo klein, ik kan inderdaad altijd nog uitdunnen.



De oostindische kers heb ik iets van 3 a 4 zaadjes in een pot gedaan. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken!



De peulen van de Ah staan er goed bij al. Maar de zonnebloemen en de andere bloemen moeten moeten nog ff inkomen na het verpotten. Die hangen nog een klein beetje.



OostIndische kers, weet waar je aan begint, die dingen zaaien zichzelf uit als een malle, binnen een jaar tijd stond heel mijn border er vol mee. Misschien dat het in een pot minder is, maar voor mij nooit meer.

Weet niet waarom, bij mij kregen ze ook erg groot blad en weinig bloemen. En ik vind ze stinken.



Mijn ervaring met zonnebloemen is dat ze ontzettend sterk zijn, zeker binnen voorgekweekt, die gaan het vast wel weer goed doen.
Life is always rocky when you're a gem.
Zonnebloemen heb ik wel in een pot gestopt net als een pompoen. Maar voordat die rijp is.

Het is niet alleen voor mensen een heerlijke snack. Ik ga het met een wortelstok proberen uit de supermarkt.

Is een tropische plant uit het regenwoud. Ik heb hier een plekje dat voldoet aan de beschreven situatie.
Alle reacties Link kopieren
Het groeit hier de vensterbanken uit allemaal, en dan staat er al eea buiten dat tegen kou kan.

Nog heeeeel even afwachten....



Niemand de tip voor mijn laatste zoete aardappelen die maar niet uitlopen?
quote:Opaque schreef op 03 mei 2017 @ 15:40:

[...]





OostIndische kers, weet waar je aan begint, die dingen zaaien zichzelf uit als een malle, binnen een jaar tijd stond heel mijn border er vol mee. Misschien dat het in een pot minder is, maar voor mij nooit meer.

Weet niet waarom, bij mij kregen ze ook erg groot blad en weinig bloemen. En ik vind ze stinken.



Mijn ervaring met zonnebloemen is dat ze ontzettend sterk zijn, zeker binnen voorgekweekt, die gaan het vast wel weer goed doen.



Dat lijkt me eigenlijk erg leuk. Ik heb deels in border (die mag zeker opgevuld!). En die in de potten wil ik om te eten en salades van te maken. Lijkt me geweldig als het tegen de muur gaat groeien en het de voorkant van mijn huis gaat bedekken. Van de geur wist ik niet, ben benieuwd... op hoop van zegen dan maar.



Zin in de zonnebloemen! Alles wat ik verpot heb ziet er nu na een paar dagen wel sterk uit gelukkig. Kan dit weekend als ik vrij ben ook de cherry tomaten verpotten, die van de Ah.
Alle reacties Link kopieren
OostIndische Kers is wel 1jarig hoor, het zaait zichzelf inderdaad uit, maar de plant sterft wel elk jaar af. Alleen heeft t ondertussen dan nieuwe zaadjes gemaakt die dan weer opkomen. Maar een hele muur bedekken zal t niet gaan doen Stinken vind ik het trouwens helemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 03 mei 2017 @ 16:21:

Zonnebloemen heb ik wel in een pot gestopt net als een pompoen. Maar voordat die rijp is.

Het is niet alleen voor mensen een heerlijke snack. Ik ga het met een wortelstok proberen uit de supermarkt.

Is een tropische plant uit het regenwoud. Ik heb hier een plekje dat voldoet aan de beschreven situatie.



Pumps, ik ga het toch één keer zeggen. Misschien vraag je je wel ns af waarom er niet zoveel op je posts gereageerd wordt. Ik denk dat ik je dat wel kan uitleggen: ze zijn namelijk echt niet te volgen. Bovenstaand berichtje is weer een prachtig voorbeeld. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt. Wat is een lekkere snack en wat wordt er langzaam rijp? Wortelstokken in de supermarkt? En van welke plant dan?



Mocht het je frustreren dat je weinig respons krijgt, dan zou je misschien je posts nog ns moeten lezen voordat je op 'plaats' drukt. En zo niet, lekker door blijven posten natuurlijk
quote:Moosey schreef op 03 mei 2017 @ 21:48:

OostIndische Kers is wel 1jarig hoor, het zaait zichzelf inderdaad uit, maar de plant sterft wel elk jaar af. Alleen heeft t ondertussen dan nieuwe zaadjes gemaakt die dan weer opkomen. Maar een hele muur bedekken zal t niet gaan doen Stinken vind ik het trouwens helemaal niet...Ah jammer van de muur. Met een beetje ertegen op klimmen vanuit een pot ben ik allang blij (eigenlijk, ik zal allang blij zijn als er volgroeide bloemen en planten uit de zaadjes ontstaan straks, want ik ben nog niet echt gedreven in moestuinieren ). Dat het zichzelf uitzaaid en weer op komt volgend jaar vind ik alleen maar leuk.
quote:Moosey schreef op 03 mei 2017 @ 21:51:

[...]





Pumps, ik ga het toch één keer zeggen. Misschien vraag je je wel ns af waarom er niet zoveel op je posts gereageerd wordt. Ik denk dat ik je dat wel kan uitleggen: ze zijn namelijk echt niet te volgen. Bovenstaand berichtje is weer een prachtig voorbeeld. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt. Wat is een lekkere snack en wat wordt er langzaam rijp? Wortelstokken in de supermarkt? En van welke plant dan?



Mocht het je frustreren dat je weinig respons krijgt, dan zou je misschien je posts nog ns moeten lezen voordat je op 'plaats' drukt. En zo niet, lekker door blijven posten natuurlijk



@Moosey

Deze is helemaal correct. Er is een stukje tekst blijven hangen of teveel weg gehaald.

Het ging over de zonnebloemen. Na het posten las ik dat het veel dieren aantrekt die een plaag kunnen vormen.

Pitten en bonen etc. worden hier bij bepaalde forumgebruikers uitgegraven en opgegeten. Zonnebloemen trekken slakken aan.



Ik heb besloten om meerdere knolgewassen te proberen. Die doen het hier prima en de bladluizen hebben daar een hekel aan.

Ik heb wat tropische ideeën die moeilijk zijn en die houd ik toch maar voor mezelf.

Hier reageren enkelen met afkap en tegenspreken zonder uitleg waarom. Ik beperk me ook en ga die negeren.

Het geeft verwarring. Het enthousiasme dat ik bij venkel had. Hier kiemt bijna alles, maar is moeilijk tot de oogst.

Ik ga er even geen uitleg over geven, want ik las op napraat wat akelige verhalen van profielen die teveel hadden gepost.

Daardoor ben ik af en toe onduidelijk.

Het afkappen zonder uitleg. Na vaker of bijna iedere keer gaat de negeer er op.



De komende tijd ben ik druk met opzoeken hoe het moet. Ik heb wat nieuwe bronnen ontdekt met nieuwe ideeën.

Kans is groot dat die hier wel kunnen gaan groeien. Als het gelukt is van bloempot tot en met kookpot dan schrijf ik het wel.



EDIT: Doordat mijn muis stuk is gegaan. Moet ik hier anders met toetsenbord omgaan. Met name plakken en knippen laat vaak iets fout gaan.
quote:pocas schreef op 03 mei 2017 @ 22:03:

[...]





Ah jammer van de muur. Met een beetje ertegen op klimmen vanuit een pot ben ik allang blij (eigenlijk, ik zal allang blij zijn als er volgroeide bloemen en planten uit de zaadjes ontstaan straks, want ik ben nog niet echt gedreven in moestuinieren ). Dat het zichzelf uitzaaid en weer op komt volgend jaar vind ik alleen maar leuk.



Ik heb hier van de buren een klimop.

Die knip ik van mijn muur af. Bij een vriendin was de buitenmuur behoorlijk aangetast toen die ging verhuizen.

Het is wel een goede voeding voor bijen in tijden dat de andere gewassen geen bloemen hebben.

Maar het kan ook andere planten wurgen.
Nu weet ik dat ik per ongeluk mijn aardbeienplanten op de goede manier de winter door heb geholpen.

EDIT: weg gevallen zin was "... op youtube ..."

Daar kwam ook een goed filmpje met een aardbeientoren voorbij. Iemand stelde hier een vraag over.

Dat moet je echt zelf kijken om te beoordelen of het in je eigen ruimte bruikbaar is.

Soms vertellen ze er wat extra bij wat van essentieel belang is voor de uitvoering.



Ik heb ze nu in een emmer en die fungeert als een soort van toren.

Goed dat de koude nachten er waren, want ik had verkeerde potgrond in gedachten.

Maar ... het kan op meerdere manieren. Dat maakt het moeilijk. Bij de een lukt het wel en bij de ander niet.



Samenvatting:

Bewateren, zonlicht en grond zijn elementair voor kiezen hoe in te vullen.

Op bijvoorbeeld Pinterest staan diverse aardbeientorens die onhandig zijn. Los te koppelen en verplaatsbare onderdelen zijn het meest bruikbaar. Overpotten overleven de planten meestal niet. Uitlopers en vruchten op de grond. Meerdere filmpjes kijken voor een grootste kans. Van youtube zijn geen plaatjes, maar misschien dat hier wat mensen zijn die voorbeelden hebben. Commentaar zonder uitleg werkt verwarrend.

Wie wil weten wat ik deed?

Helaas geen tijd, want ik moet alles gaan bewerken om het buiten te zetten. Er staan ook een paar potten met foute aarde.
Alle reacties Link kopieren
Hi! Mag ik meeschrijven?



Ik heb een grote moestuin van 70m2. Dit is mijn tweede jaar. Hiervoor was hij erg verwaarloosd, dus mijn grootste bezigheid is helaas nog steeds het onkruid verwijderen.



Ik heb fruitbomen, kruiden, lavendel, rabarber, bosbessen, knoflook, uien en doperwten staan. En aardbeiden. De sperziebonen en lage doperwten zijn bijna niet opgekomen (4 plantjes zag ik) ik denk dat alles is opgegeten door de veenmollen, die heb ik helaas heel erg veel. Morgen ga ik gif kopen, is de enige manier en ze zitten nu allemaal in mijn tuin lijkt wel.



Morgen ben ik van plan meer te zaaien. En de verplichten bloemen te planten.
Alle reacties Link kopieren
Wat doen jullie tegen katten in jullie moestuin? en hebben jullie daar veel last van?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 03 mei 2017 @ 21:51: [...]



Pumps, ik ga het toch één keer zeggen. Misschien vraag je je wel ns af waarom er niet zoveel op je posts gereageerd wordt. Ik denk dat ik je dat wel kan uitleggen: ze zijn namelijk echt niet te volgen. Bovenstaand berichtje is weer een prachtig voorbeeld. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt. Wat is een lekkere snack en wat wordt er langzaam rijp? Wortelstokken in de supermarkt? En van welke plant dan?



Mocht het je frustreren dat je weinig respons krijgt, dan zou je misschien je posts nog ns moeten lezen voordat je op 'plaats' drukt. En zo niet, lekker door blijven posten natuurlijk Soms moet ik een tweede keer lezen en heel soms zit ik te piekeren waar het over gaat. Maar over het algemeen ben ik verbaasd over klachten inzake onleesbaarheid. Ligt het niet aan wat er nu openlijk geschreven wordt: vooral jongen zijn steeds slechter in lezen? Toen ik pas op forums meeschreef, verbaasde ik me over zwakke leesprestaties. Na een tijdje bleek het onderwijs belabberd te zijn. Generale repetitie schoolonderzoek noemen en mee laten tellen op de examenlijst, geen rijtjes hoeven instampen, tja, dat soort dingen belemmert de leerlingen (die juist in de fase van veel kunnen opnemen & verwerken) in het léren. En in de kranten zie ik aan hoe er geschreven wordt, dat onze Nederlandse taal hard op weg is naar simpel speech. En dat is weer een rem op de ontwikkeling van je taalvaardigheid en taalsouplesse. Heel spijtig, maar het is niet de schuld van Pumps en waarschijnlijk ook niet van jullie. En deze reactie slaat niet op uitgevallen tekstdelen.

.



quote:Opaque schreef op 03 mei 2017 @ 15:40: [...]



OostIndische kers, weet waar je aan begint, die dingen zaaien zichzelf uit als een malle, binnen een jaar tijd stond heel mijn border er vol mee. Misschien dat het in een pot minder is, maar voor mij nooit meer.

Weet niet waarom, bij mij kregen ze ook erg groot blad en weinig bloemen. En ik vind ze stinken.



Mijn ervaring met zonnebloemen is dat ze ontzettend sterk zijn, zeker binnen voorgekweekt, die gaan het vast wel weer goed doen. Paar keer per week je tuin inspecteren = alles bekijken en uitgebloeide bloemen verwijderen, tenzij je zaden wil. Dat wil je beperkt, je hebt voor een doorsnee tuin geen schoenendoos vol zaden nodig. Ongewenste kiemplantjes verwijderen. Ik moet dankzij overvliegende vogels beginnende eiken en esdoorns verwijderen: vastpakken en voorzichtig uitslepen, is in het begin nog een lange slungel vanaf de kiembladen tot het puntje van de wortels. Bij eikeboompjes komt de ontkiemde eikel mee, ziet eruit als kiemende bonen. Als je te lang wacht, krijg je het niet meer uitgetrokken en moet je graven. Afknippen is een lachertje, we hebben het over beginnende bomen, die dus ene flinke groeidrang hebben en het niet snel opgeven. Beginnend ongedierte meteen vernietigen. De larven van luizen zijn eruit als heel kleine, korte witte draadjes bij de knoppen en andere sappige delen. Pletten door zachtjes erover te wrijven. Voor de plant is dat plagen en een stimulans om wat sterker te worden. Vlinders zijn mooi, maar als ze nog rups zijn, tja, dan vreten ze je planten kaal.

Afrikaantjes stinken ook, maar kunnen helpen tegen aaltjes in de bodem. Goudsbloem helpt tegen aaltjes en mieren. 't Is helpen hè, dus niet vernietigen maar een handje toesteken. Mieren vinden de knoppen en vruchten van klimop interessanter dan de aanwezigheid van goudsbloemen.

Zaden met harde doppen als zonnebloempitten en goudsbloemgarnaaltjes een nachtje in water weken helpt bij de kieming.
quote:sueann schreef op 05 mei 2017 @ 22:04:

[...]

Soms moet ik een tweede keer lezen en heel soms zit ik te piekeren waar het over gaat. Maar over het algemeen ben ik verbaasd over klachten inzake onleesbaarheid. Ligt het niet aan wat er nu openlijk geschreven wordt: vooral jongen zijn steeds slechter in lezen? Toen ik pas op forums meeschreef, verbaasde ik me over zwakke leesprestaties. Na een tijdje bleek het onderwijs belabberd te zijn. Generale repetitie schoolonderzoek noemen en mee laten tellen op de examenlijst, geen rijtjes hoeven instampen, tja, dat soort dingen belemmert de leerlingen (die juist in de fase van veel kunnen opnemen & verwerken) in het léren. En in de kranten zie ik aan hoe er geschreven wordt, dat onze Nederlandse taal hard op weg is naar simpel speech. En dat is weer een rem op de ontwikkeling van je taalvaardigheid en taalsouplesse. Heel spijtig, maar het is niet de schuld van Pumps en waarschijnlijk ook niet van jullie. En deze reactie slaat niet op uitgevallen tekstdelen.

.





[...]

Paar keer per week je tuin inspecteren = alles bekijken en uitgebloeide bloemen verwijderen, tenzij je zaden wil. Dat wil je beperkt, je hebt voor een doorsnee tuin geen schoenendoos vol zaden nodig. Ongewenste kiemplantjes verwijderen. Ik moet dankzij overvliegende vogels beginnende eiken en esdoorns verwijderen: vastpakken en voorzichtig uitslepen, is in het begin nog een lange slungel vanaf de kiembladen tot het puntje van de wortels. Bij eikeboompjes komt de ontkiemde eikel mee, ziet eruit als kiemende bonen. Als je te lang wacht, krijg je het niet meer uitgetrokken en moet je graven. Afknippen is een lachertje, we hebben het over beginnende bomen, die dus ene flinke groeidrang hebben en het niet snel opgeven. Beginnend ongedierte meteen vernietigen. De larven van luizen zijn eruit als heel kleine, korte witte draadjes bij de knoppen en andere sappige delen. Pletten door zachtjes erover te wrijven. Voor de plant is dat plagen en een stimulans om wat sterker te worden. Vlinders zijn mooi, maar als ze nog rups zijn, tja, dan vreten ze je planten kaal.

Afrikaantjes stinken ook, maar kunnen helpen tegen aaltjes in de bodem. Goudsbloem helpt tegen aaltjes en mieren. 't Is helpen hè, dus niet vernietigen maar een handje toesteken. Mieren vinden de knoppen en vruchten van klimop interessanter dan de aanwezigheid van goudsbloemen.

Zaden met harde doppen als zonnebloempitten en goudsbloemgarnaaltjes een nachtje in water weken helpt bij de kieming.





BESTE @SEANN



Wil jij mij a.u.b. NIET meer lezen.

Ik lees jou ook niet meer. Doe jij dat ook niet meer met mijn bijdragen.

Je hoeft niet jong of oud te zijn. Blijf on-topic.

Wat @moosey schreef dat was een constructieve reactie. Daar kan ik wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeker geen jongere en heb ook een behoorlijk hoge pet op van mijn eigen taalvaardigheid, sueann. Maar blijkbaar heb jij meer geduld om te puzzelen dan ik



Factor15, is gif echt de laatste optie ja? Ik begrijp je frustratie heel goed, maar buiten gif gebruiken veroorzaakt zoveel nevenschade.. ik heb geen ervaring met veenmollen, maar kun je daar niet gewoon klemmen voor zetten?
quote:pluisje26 schreef op 05 mei 2017 @ 21:35:

Wat doen jullie tegen katten in jullie moestuin? en hebben jullie daar veel last van?



Ik heb er last van gehad en er zijn plantenspuiten en waterpistolen met een harde waterstraal.

Bij mij thuis helpt dat tegen katten en tegen bepaalde vogels.



In het vorige topic staan een paar links naar sites waar waar ideeën staan.
Voorlopig kom ik niet meer op dit forum vanwege tijdgebrek.

Mijn tijd ga ik stoppen in het bestuderen van uitleg over individuele planten die bij mij thuis kans van slagen hebben.

Ik heb wel een simpele vraag. Ik ga geen uitleg geven over waarvoor en waarom. De aanpak kan zo anders zijn door de ligging van de beperkte ruimte die ik heb.



Vraag: Ik heb compostrijke potgrond nodig voor een plant die in de tropen groeit. Iemand een mengverhouding daarvoor?

Ik zoek zelf ook verder op internet. Soms vind ik het als ik het hier post. Om zelf compost te maken ontbreekt de ruimte.



Zonnebloemen doen het hier niet. (Er zijn planten die bladluizen aantrekken en er zijn planten die de vijanden van bladluizen aantrekken. Ik had een mix van bramen en brandnetels te pakken. Nu hangen er van de trosjes aan en ik ga het opnieuw proberen.

Het zeven van de toekomstige brandnetelgier doe ik met een pantykousje in een omgekeerd petflesje. Is dat een goed idee?



Ook als ik geen reacties krijg. Daardoor raak ik niet gefrustreerd.

Veel plezier verder. Ik waardeer wel degenen die hier veel verstand hebben van tuinieren.

Ik heb er veel van geleerd.
Alle reacties Link kopieren
@pluisje ik heb veel katten in de tuin maar ik leg in het begin altijd takken over de moestuinbakken heen zodat ze er niet gemakkelijk kunnen gaan zitten en dat helpt.



Vanmorgen even in de tuin gekeken... grrrr hebben slakken echt veel opgegeten

een paar radijsjes bestaan alleen nog uit stengel en de zaailingen van de sla zijn aangevreten. Nu heb ik een paar colaflessen door midden geknipt en zo een paar plastic 'cirkels' gemaakt. Daarop heb ik dagcreme gedaan en zout erover gestrooid.. maar ik had niet genoeg flessen voor alle plantjes dus ik heb ze over de mooiste gezet. Hopelijk schrikt dit af.

Ik ga denk ik ook maar escargo aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook katten in de moestuin, waarvan vaak ook mijn eigen. Heb een paar moestuin bakken en met zaailingen leg ik vaak kippengaas over de bak heen. Als de plantjes wat groter zijn hebben mijn katten niet meer de behoefte om de bak als kattenbak te gebruiken maar wel om er even lekker in de gaan liggen, dus dat gebeurd nog wel eens. Maar wat hierboven gezegd word, leg ik er ook wel een takken of van die bamboe stokken in.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 06 mei 2017 @ 12:21:

Voorlopig kom ik niet meer op dit forum vanwege tijdgebrek.

Mijn tijd ga ik stoppen in het bestuderen van uitleg over individuele planten die bij mij thuis kans van slagen hebben.

Ik heb wel een simpele vraag. Ik ga geen uitleg geven over waarvoor en waarom. De aanpak kan zo anders zijn door de ligging van de beperkte ruimte die ik heb.



Vraag: Ik heb compostrijke potgrond nodig voor een plant die in de tropen groeit. Iemand een mengverhouding daarvoor?

Ik zoek zelf ook verder op internet. Soms vind ik het als ik het hier post. Om zelf compost te maken ontbreekt de ruimte.



Zonnebloemen doen het hier niet. (Er zijn planten die bladluizen aantrekken en er zijn planten die de vijanden van bladluizen aantrekken. Ik had een mix van bramen en brandnetels te pakken. Nu hangen er van de trosjes aan en ik ga het opnieuw proberen.

Het zeven van de toekomstige brandnetelgier doe ik met een pantykousje in een omgekeerd petflesje. Is dat een goed idee?



Ook als ik geen reacties krijg. Daardoor raak ik niet gefrustreerd.

Veel plezier verder. Ik waardeer wel degenen die hier veel verstand hebben van tuinieren.

Ik heb er veel van geleerd. Bij Intratuin kan je groencompost kopen. Dat is een mengsel van veengrond, houtafval en echte compost. Je kan kijken hoe het gaat met 1/3e deel van deze groencompost.



Panty's staan erom bekend dat ze zo handig zijn om van alles door te zeven. De vraag is: hoe lang hou je dat vol, want met een emmer stinkende gier moet je wel veel flessen vullen en zeven.



Composteren kan in plastic potten van ten minste 2,5 liter. Kamercompost wordt onvolledig verteerd, maar voor buiten is het toch geschikt. Onvolledige vertering impliceert een grotere kans op rouwmugjes, waarvan de larven aan de plantenwortels knagen. Voor kamerplanten is dat schadelijker dan voor buitenplanten.

Er moeten een paar heel kleine gaatjes bovenaan geprikt worden. Hoe groter de gaatjes, hoe groter de kans op naar binnenkruipende insekten. Onderin de pot een paar scheppen potgrond doen. Kleine portie vrij klein gesneden groenteafval* doen en de eerste keer, als je het in huis hebt, ook een theelepel gedroogde koemest. Elke dag even openen en rondwalsen om te mengen, te ventileren en zuurstof toe te voegen. Niet elke dag nieuwe groenteafval toevoegen. Af en toe de potgrond aanvullen. Als het te nat wordt droog spul erdoor (gedroogd koffiedik, theeblad, kleingesneden stro). Als het echt nat is eerst vocht afgieten, minstens even veel water erbij doen en dan aan de buitenplanten geven. Voor binnen moet compostthee sterk verdund worden. De pot moet warm staan. Elke dag ook kijken of het nog "schoon" is. Soms mislukt het door schimmelvorming of door insekten.

*groenteafval voor compostering: geen bollen/knollen/wortels (te veel zetmeel, wordt vies en geeft maden), geen citrus, geen vlees, alles moet helemaal rauw zijn. In kamercompost doe ik ook geen fruit, want dat trekt weer fruitvliegjes (en dus hun vreetgrage maden) aan.
Emmer: https://www.ah.nl.kpnis.n ... 38343439_1_LowRes_JPG.JPG



Voor de lekker ben ik nu halfvolle met 2% aan het eten. I like it.



Mijn Kaneel basilicum heeft eindelijk kiemen. Verder ga ik weer verder. Met doen en zonder reacties op forum.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 07-05-2017 13:55
Reden: Plaatje kon alleen héééééééé'l groot worden geplakt.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb de tip van (?) opgevolgd en mijn kleine pieterige bieslook in de vriezer gelegd.

Daarna helemaal vergeten dus de vrieskou is er goed overheen geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven