Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
31-03-2019 23:49
*noteert driftig :cheer:

Groentuintje, je maakt hem wel af trouwens. De donzige klit, een monsterlijke plant. :rofl:
:proud:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
We willen een stukje van de tuin tot een bloemenweide maken. Dat kan blijkbaar het beste op "schrale" grond. Maar wat is dat precies? Ik heb de afgelopen jaren juist bodemverbeteraars gebruikt. Is twee spaden spitten dan goed? Of is de grond dan nog "te rijk"? Moet ik de grond vermengen met scherpzand oid?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
29-03-2019 20:56
Welkom Karliin en Valse_Kraai :)

Karliin, wat is de reden dat je de bamboe in een pot wil? Het kan wel hoor maar kost meer tijd qua verzorging (en groeit langzamer) dan een bamboe die in de volle grond staat.
Omdat ik geen ruimte meer heb voor de bamboe in de grond :) en wil op het terras wat groen en schaduw.
Mijn tuin is maar 40m2. De helft is terras, dan een stukje gras en dan een border. Dus worden potten en verticaal tuinieren tegen de schuur.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om alles terug te lezen na het weekend. Bedankt voor het warme welkom.
De donzige klit laat ik maar voor wat het is. Vooral omdat ik er niet naar wil vragen in het tuincentrum !!

We hebben dit weekend de bestrating schoongemaakt. Dus het ziet er weer netjes uit.
Achter is de helft bestrating (de buren hebben 100% bestrating, dus voel me heel groen). Bedenk wel dat dat dus maar 20 m2 bestrating is voor een tafel met stoelen. Hahaha ik voel me alsof ik me moet verantwoorden.
Voor hebben we alleen een looppad bestraat.

We hadden wel een hommel in de tuin! een hele dikke. Ik verwacht een hele hoop beestjes van de zomer, want er bloeit nog niet zoveel, en ik ga nog veel meer planten, en kruiden neerzetten.
Hopelijk kan ik de diertjes- en plantenfobie van de buren goedmaken voor de vlinders en bijen.
Zo dat uitmaken? Een groen eilandje?
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje, ik heb nu wat meer gelezen over die donzige klit en eigenlijk is het best zonde dat je 'em eruit hebt gehaald. Het is een zeldzame drachtplant en levert heel veel nectar voor vlinders, hommel en bijen. Er komen echt mooie bloemen in ook. Nu ik dit weet had ik 'em zo van je willen overnemen dus mocht 'ie ineens weer ergens opduiken dan hou ik me aanbevolen voor een stek :)
...
Alle reacties Link kopieren
karliin schreef:
01-04-2019 11:42
Leuk om alles terug te lezen na het weekend. Bedankt voor het warme welkom.
De donzige klit laat ik maar voor wat het is. Vooral omdat ik er niet naar wil vragen in het tuincentrum !!

We hebben dit weekend de bestrating schoongemaakt. Dus het ziet er weer netjes uit.
Achter is de helft bestrating (de buren hebben 100% bestrating, dus voel me heel groen). Bedenk wel dat dat dus maar 20 m2 bestrating is voor een tafel met stoelen. Hahaha ik voel me alsof ik me moet verantwoorden.
Voor hebben we alleen een looppad bestraat.

We hadden wel een hommel in de tuin! een hele dikke. Ik verwacht een hele hoop beestjes van de zomer, want er bloeit nog niet zoveel, en ik ga nog veel meer planten, en kruiden neerzetten.
Hopelijk kan ik de diertjes- en plantenfobie van de buren goedmaken voor de vlinders en bijen.
Zo dat uitmaken? Een groen eilandje?
Goed bezig hoor!
En dat maakt zeker uit. Ieder extra stukje met bloemen en planten is meegenomen, de bijen, hommels, vlinders en vogels zullen je dankbaar zijn en wie weet steek je de buren wel aan met je groenvirus :)
...
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik breek even in met een vraagje: vorig jaar hebben we ons huidige huis gekocht. Echt alles is betegeld. Nu willen we een deel eruit halen en een grasveldje maken. Liefst opstaand. Kan ik gewoon de tegels eruit halen en daar en van die tegels een opstaand randje maken? Ditzelfde wil ik doen met de voortuin. Deel blijft bestraat ivm oprit en geen andere parkeermogelijkheid in de buurt, maar waar de auto niet komt, mogen van mij bloemen. Tegels eruit en opstaand randje en aarde erin? Heeft iemand tips? Verder zal ik dit topic eens rustig doorlezen!
Alle vorige topics lezen is een beetje te veel van het goede ;).
Alle reacties Link kopieren
Dat kan hoor Suikerwafel. Opstaande tegels kunnen prima dienen als borderrand. Hou er m.b.t. je grasveldje dan wel rekening mee dat je vaak met een kantenmaaier of schaar aan de slag moet want een maaier kan niet zo dicht bij die randen komen. Als dit je niet uitmaakt, gewoon doen :)
...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze tuin recent laten doen. Deels bestraat, deels bloembakken, gras en schutting. De schutting laten we begroeien met klimmers, verder proberen we groenblijvende planten te plaatsten zodat de tuin groen aandoet. Lekker divers en plantjes die favoriet zijn bij hommels, etc. Maar wat duurt het lang voordat die planten groeien! Echt het gaat zo langzaam :roll:
We’re all mad here
Suikerwafel schreef:
01-04-2019 12:03
Hoi, ik breek even in met een vraagje: vorig jaar hebben we ons huidige huis gekocht. Echt alles is betegeld. Nu willen we een deel eruit halen en een grasveldje maken. Liefst opstaand. Kan ik gewoon de tegels eruit halen en daar en van die tegels een opstaand randje maken? Ditzelfde wil ik doen met de voortuin. Deel blijft bestraat ivm oprit en geen andere parkeermogelijkheid in de buurt, maar waar de auto niet komt, mogen van mij bloemen. Tegels eruit en opstaand randje en aarde erin? Heeft iemand tips? Verder zal ik dit topic eens rustig doorlezen!
Alle vorige topics lezen is een beetje te veel van het goede ;).
Ja dat kan prima!

Je kan zelfs grindtegels rechtop ingraven als borderrand en er daarna van die latjes op rol langs afzetten. Zo heb ik mijn eerste budget border gemaakt. Die tuin lag helemaal vol met grindtegels.
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
01-04-2019 12:42
Wij hebben onze tuin recent laten doen. Deels bestraat, deels bloembakken, gras en schutting. De schutting laten we begroeien met klimmers, verder proberen we groenblijvende planten te plaatsten zodat de tuin groen aandoet. Lekker divers en plantjes die favoriet zijn bij hommels, etc. Maar wat duurt het lang voordat die planten groeien! Echt het gaat zo langzaam :roll:
Komt goed, echt. Zodra ze eenmaal goed zijn aangeslagen maken ze een enorme groeispurt. Maar snap dat je ze de grond uit wil kijken hoor, erg herkenbaar :D
...
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
31-03-2019 21:30
Makkelijk is om schaduwtekeningen van je tuin te hebben.

Teken op een plattegrond hoe de zon in je tuin valt als de zon op zijn hoogste punt staat op 21 dec en 21 juli. Daarnaast ook een tekening van begin van de ochtend en eind van de middag.
Slim! Dat ga ik (igg in Juli) doen, vind het nu soms lastig inschatten waar wat moet komen (en waar we juist wat extra schaduw willen).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
01-04-2019 11:50
GroenTuintje, ik heb nu wat meer gelezen over die donzige klit en eigenlijk is het best zonde dat je 'em eruit hebt gehaald. Het is een zeldzame drachtplant en levert heel veel nectar voor vlinders, hommel en bijen. Er komen echt mooie bloemen in ook. Nu ik dit weet had ik 'em zo van je willen overnemen dus mocht 'ie ineens weer ergens opduiken dan hou ik me aanbevolen voor een stek :)
Je had ze alle 6 zo van mij mogen overnemen :biggrin: . Alleen dat is nu te laat. Mochten er meer spontaan opkomen, dan mag je ze gerust hebben.

Ik heb overigens een overvloed aan planten en struiken die vlinders en bijen aantrekken :flirting:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Is dit een zaailing van een vlinderstruik?
Er staan er 2 in een achteraf randje bij mij en 1 grotere van vorig jaar.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie antwoorden. Aanvullende vraag: kun je nog iets met de bovenkant van de steen doen vervolgens zodat het net iets mooier wordt?
Even een vraagje (misschien niet helemaal het juiste topic). Mijn tuin is niet heel erg groot, maar ik heb wel een stuk plat dak dat direct grenst aan de tuin. Ik kijk hierop uit vanaf de bovenverdieping. Nu moet dit dak vervangen worden en ben ik rond aan het kijken naar een groen dak. Heeft hier iemand ervaring met een groen dak?

Ik zit een beetje te twijfelen over het soort begroeiing. Sedemplantjes zijn sterk en goedkoop maar niet heel erg divers. Je hebt ook daken met een veel grotere diversiteit aan (inheemse) planten. Maar ik vraag me af of deze wel net zo lang mee gaan. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringen :)
anoniem1234a schreef:
01-04-2019 15:33
Even een vraagje (misschien niet helemaal het juiste topic). Mijn tuin is niet heel erg groot, maar ik heb wel een stuk plat dak dat direct grenst aan de tuin. Ik kijk hierop uit vanaf de bovenverdieping. Nu moet dit dak vervangen worden en ben ik rond aan het kijken naar een groen dak. Heeft hier iemand ervaring met een groen dak?

Ik zit een beetje te twijfelen over het soort begroeiing. Sedemplantjes zijn sterk en goedkoop maar niet heel erg divers. Je hebt ook daken met een veel grotere diversiteit aan (inheemse) planten. Maar ik vraag me af of deze wel net zo lang mee gaan. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringen :)
Ik heb in de tuin bodembedekkers die paars en geel bloeien. Dat zijn ook een soort vetplanten.. en geschikt voor zulke begroeiing. Maar ik krijg ze nooit gevonden onder de noemer sedemplanten. Het zou wel al afwisseling toevoegen. Als je wil kan ik later wel een foto van vorig jaar zoeken. Misschien weet iemand anders wat het is.
Apatura schreef:
01-04-2019 14:08

Is dit een zaailing van een vlinderstruik?
Er staan er 2 in een achteraf randje bij mij en 1 grotere van vorig jaar.
ja, lijkt het wel op. Mijn vlinderstruiken hebben ook door de hele tuin zaailingen. Ik haal ze er wel uit, want anders heb je zo je hele tuin vol
Ik heb weer wat werk verricht vandaag want het was weer heerlijk weer.

Mijn erwtjes zijn naar buiten gegaan:
Afbeelding

En ik heb ze veilig ingepakt tegen vogels, slakken en katten.
Afbeelding

Ik ben ook begonnen aan het maken van een koude bak. Het maagzuur begon alleen heel erg omhoog te komen dus ik moet hem nog afmaken.
Afbeelding

Dit zijn trouwens de twee Praxis planten die ik dit weekend geplant heb:
Afbeelding
Afbeelding

En de lelietjes van dalen en pioenrozen komen boven de grond:
Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn eruit!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Oeh, het gaat hard hier, alle donzige klitten nog an toe! (Nog nooit eerder van die plant gehoord, ik ga m wel googlen, met toevoeging van 'plant' :rofl: )
Venushaar ken ik overigens wel. :proud:

Er gaat hier steeds meer bloeien. en ik zie ook overal de vaste planten weer een kijkje bovengronds nemen. Ik heb het idee dat het meeste dat ik vorig jaar heb geplant, de winter heeft overleefd.
Het gazon is weer een mosbende, maar wat ik van de vorige jaren heb geleerd is dat het geen nut heeft om alles er uit te harken tot ik erbij neerval. Het verdwijnt wel als de dagen langer worden. Ik ga hoe dan ook weer stukken ophogen, er zitten kuilen in het gazon. Die zaai ik dan opnieuw in, gewoon over de moslaag met een laagje grond eroverheen. Op de stukken die niet opgehoogd hoeven te worden hark ik het ergste weg, prik ik wat gaatjes om de boel wat lucht te geven. Mest erop en een beetje bijzaaien. Ik doe overigens niet aan kunstmest, gewoon koemestkorrels. Die doen het het beste hier!
YellowLemon schreef:
01-04-2019 15:43
Ik heb in de tuin bodembedekkers die paars en geel bloeien. Dat zijn ook een soort vetplanten.. en geschikt voor zulke begroeiing. Maar ik krijg ze nooit gevonden onder de noemer sedemplanten. Het zou wel al afwisseling toevoegen. Als je wil kan ik later wel een foto van vorig jaar zoeken. Misschien weet iemand anders wat het is.
Ja graag, ben benieuwd wat voor soort plantjes het zijn.
Alle reacties Link kopieren
anoniem1234a schreef:
01-04-2019 15:33
Even een vraagje (misschien niet helemaal het juiste topic). Mijn tuin is niet heel erg groot, maar ik heb wel een stuk plat dak dat direct grenst aan de tuin. Ik kijk hierop uit vanaf de bovenverdieping. Nu moet dit dak vervangen worden en ben ik rond aan het kijken naar een groen dak. Heeft hier iemand ervaring met een groen dak?

Ik zit een beetje te twijfelen over het soort begroeiing. Sedemplantjes zijn sterk en goedkoop maar niet heel erg divers. Je hebt ook daken met een veel grotere diversiteit aan (inheemse) planten. Maar ik vraag me af of deze wel net zo lang mee gaan. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringen :)
Maar Sedum is toch juist heel divers? Iedere Sedumplant heeft weer zijn eigen kleur en bladvorm, wat het juist zo mooi maakt voor groene daken (vind ik hoor).
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig allemaal! :thumbsup:
...
Alle reacties Link kopieren
YL, paars bloeiend en vetplant achtige bladeren zou aubrieta kunnen zijn. Leuk dat je bezig gaat met een koude bak! Ik vind het grappig dat je jezelf een luie tuinierster vindt' terwijl je wel druk bent met moestuinieren. Daar heb ik dan weer een beeld van dat je daar flink druk mee kunt zijn. Om die reden begin ik er niet aan! Een beetje fruit in de vorm van bessen, links en rechts wat aardbeiplanten en de nodige keukenkruiderij, dan houdt het bij mij wel op! Oh ja, een vijg heb ik ook, en ik overweeg een appelboompje. Maar erwten, bonen, koolsoorten en dergelijke... Die koop ik wel in de supermarkt. Misschien, als ik met pensioen ben en nog gezond van lijf en leden, ik dan een moestuin overweeg. Duurt nog maar zo'n 20 jaar, hahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven