Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Moosey schreef:
12-04-2019 20:47
Nice YL :-) Je tomaten en basilicum (?) zien er goed uit zeg! Zijn de erwten echte erwten of siererwten? Ik zaai eigenlijk nooit sierspul voor, maar ik had in een opwelling een zakje lathyrus gekocht, die staan nu samen met de tomaten en de pepers en aubergines onder de kweeklamp (ik heb maar 1 geschikte vensterbank in huis helaas) en in de vensterbank staan nu de pompoenen, courgettes, prei en nog iets wat ik vergeten ben te kiemen. Oh, en buiten nog een bak met pronkbonen en sperziebonen.

En thanks, ja, het is echt een heerlijke plek, ik ben ook vreselijk dol op het huis, maar de tuin.... t Is nergens perfect en ook hier niet, maar ik ben nog elke dag oneindig blij als ik de tuin in loop.
Die hier op de foto zijn siererwten, de gewone staan al buiten. En het zijn tomaten en goudsbloemen die ik net verspeent had. ^^ Je kan goudsbloem gebruiken als natuurlijke kleurstof, en eigenlijk moet ik het in de open wond van mijn vriend stoppen want het schijnt helend te werken. :rofl:
Wat zijn jullie lekker bezig! Ik heb vandaag een vrije dag en maandag ook. Nu moet het er echt van kunnen komen....
Mijn seringen zitten nog strak in de knop, het groen loopt nu wel goed uit.
Ik heb van mijn geplukte madeliefjes wat zaad kunnen winnen. Ik wil bemeste tuinaarde aanschaffen om de gaten in het gazon te dichten, en daarna kan ik gras en madeliefjes gaan zaaien. Ik ga nog meer madeliefjes plukken en 'uit laten bloeien' in een borrelglaasje met water binnen. Ik ben heel benieuwd of het opkomt en ik volgend jaar een gazonnetje vol meizoentjes heb.

Als het gras straks droog is, eerst maaien. Ook moet ik nog wat vaste planten in de borders zetten. Ik had het een en ander besteld, maar dat staat al weken te wachten op een plekje in de tuin.
Deze winter had ik mijn solanum buiten laten staan, omdat ik binnen geen plek meer had. Ik dacht dat ie dood was, maar als ik een takje afbreek, zit er nog groen in. Die lijkt het dus te hebben overleefd. Ik hoop dat ie snel uit gaat lopen. De overblijvers die wel binnen hebben gestaan, mogen nu overdag naar buiten om af te harden. Vannacht heeft het bij ons gevroren, en moesten ze dus weer naar binnen.
Ik zal zo nog een paar foto's plaatsen van vorige week.
Mooie foto's komen er weer voorbij!
Vraagje voor de deskundigen, of als je ze toevallig herkend...
Wat zijn dit voor zaden? Vooralsnog lijkt het me Oost-Indische kers?
Afbeelding
Oostindische kers, klopt.

Ze lijken tenminste heel erg op wat in dat zakje zit bij mij.
Been there, done that, got the T-shirt.
mooie plaatjes allemaal. Ze maken me vrolijk.

Deze week wil ik kumquats oogsten en ik denk dat ik ze ga confijten.
het boompje mag dan naast mn oleander in de tuin. Ik had hem nu nog even binnen gehouden maar dat vind ie ook niet echt leuk.

Ik hoop dat hij van het jaar gaat bloeien en ik volgend jaar weer vruchten heb.

Misschien wil ik ooit een mini verwarmde kas in mn tuin. Heeft iemand daar tips voor? Ik heb een muur op het zuiden waar hij tegenaan zou komen.
Ik heb een vraagje. Wij hebben in huis voor het raam in een klein kweekbakje wat kruiden gezaaid. De rucola en basilicum komen al op. Elk met een een aantal blaadjes en een lang worteltje.
Nu wil ik ze gaan scheiden en apart gaan zetten in iets grotere bakjes zodat de wortels meer ruimte krijgen (nu ongeveer 3 rucola per cm2). Ik wil ze gaan verhuizen naar buiten. Aan de schutting wil ik balkonbakken hangen en ze daarin laten groeien (andere tips zijn ook zeer welkom!) Wij hebben echter veel katten en vogels in de buurt en wil de plantjes wel beschermen hiertegen. Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen?
Gewoon eerst binnen wat groter laten groeien. Hoe groter en sterkter de plant, hoe minder last van beesten en ziektes. Wel vooral zorgen dat de plantjes veel licht en niet teveel warmte krijgen.
nina1966 schreef:
13-04-2019 15:56
Mooie foto's komen er weer voorbij!
Vraagje voor de deskundigen, of als je ze toevallig herkend...
Wat zijn dit voor zaden? Vooralsnog lijkt het me Oost-Indische kers?
Afbeelding
Oost Indische kers lijkt me ja. En anders een familielid ervan. :proud:
Oostindische kers it is! Dank jullie :)
Ik zoek iets wat heel snel heel hoog groeit als natuurlijke privacy afscheiding. Het komt dus voor (achter?) de schutting in onze tuin te staan.
Ik dacht zelf aan bakken bamboe ofzo. Is dat een optie?

Hopelijk heeft 1 van jullie groene vingers tips?
Hoeveel heb je te besteden? Er zijn kant en klaar hagen tekoop.

Welke afmeting moet het worden? En heb je inkijk door de schutting of juist er over?
Snelste en goedkoopste is je schutting (is-ie wel deels van jou?) laten begroeien met klimop. Wel even overleggen met de buren.
Ik denk dat bakken die groot en sterk genoeg zijn om bamboe in te planten een prijzige grap worden, of je moet ze zelf kunnen bouwen (en dan nog kan t materiaal best aan de prijs zijn in totaal)
Half hoge leiboompjes zijn ook leuk.
De bedoeling is het zicht van de achterburen af te schermen, niet dat die nu zo erg zijn, maar wij zijn erg op onze privacy gesteld.
Het zou dus een stuk boven de schutting uit moeten komen.
Er groeit al klimop tegen de schutting aan de andere kant.

Er staat nu een hele snelgroeiende boom/struik maar kennelijk komt daar een zoet sap af (??) en daar komen wespen op af.
Zit alles vol wespen, heel naar. Dus die boom/plant wil ik eigenlijk weg.
Het lijkt er echt niet op dat er een nest zit ofzo maar het is gewoon een wespen magneet,,,
https://www.marechal.be/planten/liquida ... oorgeleid/

dit is wel erg mooi, vind ik
Tuingravin schreef:
13-04-2019 09:09
Wat zijn jullie lekker bezig! Ik heb vandaag een vrije dag en maandag ook. Nu moet het er echt van kunnen komen....
Mijn seringen zitten nog strak in de knop, het groen loopt nu wel goed uit.
Ik heb van mijn geplukte madeliefjes wat zaad kunnen winnen. Ik wil bemeste tuinaarde aanschaffen om de gaten in het gazon te dichten, en daarna kan ik gras en madeliefjes gaan zaaien. Ik ga nog meer madeliefjes plukken en 'uit laten bloeien' in een borrelglaasje met water binnen. Ik ben heel benieuwd of het opkomt en ik volgend jaar een gazonnetje vol meizoentjes heb.

Als het gras straks droog is, eerst maaien. Ook moet ik nog wat vaste planten in de borders zetten. Ik had het een en ander besteld, maar dat staat al weken te wachten op een plekje in de tuin.
Deze winter had ik mijn solanum buiten laten staan, omdat ik binnen geen plek meer had. Ik dacht dat ie dood was, maar als ik een takje afbreek, zit er nog groen in. Die lijkt het dus te hebben overleefd. Ik hoop dat ie snel uit gaat lopen. De overblijvers die wel binnen hebben gestaan, mogen nu overdag naar buiten om af te harden. Vannacht heeft het bij ons gevroren, en moesten ze dus weer naar binnen.
Ik zal zo nog een paar foto's plaatsen van vorige week.
Grappig dat jij zo je best om madelieven in je grasveld te krijgen. Wij hebben een paar jaar geleden onze grasmat vervangen en nu heb ik al een compleet madelievenveld. Het begon achter in de tuin en ieder jaar rukten ze verder op naar het huis. Alles staat nu vol. Het leuke is dat madelieven het hele jaar door bloeien, zelfs in de winter.
Hier ook flink vorst gehad afgelopen nacht. Ik heb een aantal potten inderdaad ook weer naar binnen gezet. Ik zag dat sommige hortensia's toch wel wat te lijden hebben gehad afgelopen nacht. Ik hoop dat het komende nacht niet zo koud wordt.

Volgens mij is het mij gelukt om oleanderzaadjes succesvol te zaaien. Er komen kleine plantjes op. Even afwachten of dit ook echt oleanders gaan worden.
Ik heb al wat gegoogeld en wat bamboes bekeken.

Nu begreep ik weer van iemand dat die een vlinderstruik gekocht had, maar die was zo giftig dat ze eigenlijk met haar goede bedoelingen juist de bijtjes en vlinders uitroeide, Dat is toch te gek eigenlijk? Ik heb nu biologische kwekers gegoogeld maar ik moest ook denken aan de hommels in mijn bloemetjes vorig jaar, zouden die ook vergiftigd zijn ongewild?
Ik heb de grootste zaailing vlinderstruik vandaag aan de schutting geclipt. Ik hoop dat hij t als leiplant ook goed gaat doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou de 60 plantjes zitten her en der in de borders :daisy:

Wat een werk was dat :facepalm: . Nu mag alles lekker groeien en bloeien :flirting:
Voor iedereen een groene tuin
sam1968 schreef:
13-04-2019 21:59
Ik zoek iets wat heel snel heel hoog groeit als natuurlijke privacy afscheiding. Het komt dus voor (achter?) de schutting in onze tuin te staan.
Ik dacht zelf aan bakken bamboe ofzo. Is dat een optie?

Hopelijk heeft 1 van jullie groene vingers tips?
Ik heb hedera geplant en wel al wat grotere gekocht. In anderhalf jaar tijd al redelijk dicht tot 2 m hoog. Een inbetween als je het met vitrage zou vergelijken :D Nog niet dicht dicht maar je moet wel moeite doen om iets te zien van de straat af. Verder doen wat zakjes winde wonderen. Gewoon die eenjarige. Je hebt ze in allerlei leuke kleurtjes.
O wat fijn Groen tuintje. Het wordt vast prachtig.

Ik heb vandaag met mn dochtertje winde, oostindische kers en lathyrus gezaaid. In cocospotjes zodat ik nog even kan bedenken waar alles kan staan. Voor de winde wil ik op de hoeken van haar speelhuisje stenen weghalen. Dan kan de winde daar in klimmen.

Afbeelding
Wat beschutting voor mn zaailingen enzo.

Morgen ga ik een insektenhotel ophangen.
Sam, dan zou ik inderdaad voor leibomen kiezen, als je althans het budget heb om een paar redelijk volwassen bomen aan te schaffen. Zou zelf dan het liefst voor fruitbomen gaan, maar die zijn in dir grootte denkelijk wel een stukje prijziger dan bijvoorbeeld leilindes. Anders een paar jonge wilgen neerzetten? Die groeien als wilden. En als ze wat groter zijn kun je ze gaan knotten (anders worden ze echt te groot) en met wilgentenen kun je weer vanalles leuks in je tuin.
Groentuintje, wat een hoop! Ik hoop dat ze goed aanslaan. Ik zag ook wat bessen en een klein appelboompje geloof ik?
Welk plantje is dat met die hartvormige bladen op de vijfde foto?
GroenTuintje schreef:
14-04-2019 18:31
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou de 60 plantjes zitten her en der in de borders :daisy:

Wat een werk was dat :facepalm: . Nu mag alles lekker groeien en bloeien :flirting:
Dat moet een flinke klus geweest zijn! :sun: Ziet er goed uit. Zie ik nou een kleine pimpernel trouwens? :heart:
Apatura schreef:
14-04-2019 20:25
O wat fijn Groen tuintje. Het wordt vast prachtig.

Ik heb vandaag met mn dochtertje winde, oostindische kers en lathyrus gezaaid. In cocospotjes zodat ik nog even kan bedenken waar alles kan staan. Voor de winde wil ik op de hoeken van haar speelhuisje stenen weghalen. Dan kan de winde daar in klimmen.

Afbeelding
Wat beschutting voor mn zaailingen enzo.

Morgen ga ik een insektenhotel ophangen.
Zo’n kastje heb ik nog nooit gezien. Mooie! :heart:

Welke kleur winde heb je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven