Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
donderdag 11 april 2019 om 17:31
KloptMoosey schreef: ↑11-04-2019 12:18Die onderste is leuk YL!
Hoop voor je dat t wat wordt met de tuinendagbesteding. Kon je niet meer bij de zorgboerderij terecht? t Klonk alsof je het daar wel naar je zin had.
Groentuintje, wat veel planten!!! Hoewel t meestal toch ook wel weer tegenvalt als je ze eenmaal aan t planten bentHeerlijk. Graag foto’s als ze in de grond staan!
Ik grijp mijn hernia aan als excuus voor ongebreidelde luiheid, heb van 8 tot net liggen lezen op de bank.. Nu maar ns douchen en een rondje door de tuin lopen. Als rug zich gedraagt ga ik denk ik zo even op de fiets naar het tuincentrum in een belendend dorp, ik wil nog cosmos zaadjes kopen om rond de kippenren te zaaien.
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 11 april 2019 om 19:45
HerkenbaarYellowLemon schreef: ↑11-04-2019 13:20Roep je zulke dingen ook hard op?Ik vraag me soms toch wel af wat mijn buren toch niet moeten denken. Ik voer ook hele gesprekken met mijn kat in de tuin.
![]()
Tof dat je weer een pleegegel hebt Koettie!
donderdag 11 april 2019 om 20:06
Ik heb buren die de hele dag tegen hun huisdier pratenYellowLemon schreef: ↑11-04-2019 13:20Roep je zulke dingen ook hard op?Ik vraag me soms toch wel af wat mijn buren toch niet moeten denken. Ik voer ook hele gesprekken met mijn kat in de tuin.
![]()
Tof dat je weer een pleegegel hebt Koettie!
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 11 april 2019 om 21:39
donderdag 11 april 2019 om 21:42
Wat een snoepie is Tineke! Ben benieuwd hoe ze het bij jou gaat doen Koettie!
Vandaag was het best zonnig, maar ik vond het hartstikke koud met die wind.
Ik wilde graag even de tuin in, maar omdat er nog steeds schilderwerk aan de keuken gedaan moest worden, is het niet gelukt.
Morgen heb ik een late dienst bij de oudjes, misschien kan ik morgenochtend nog even wat rommelen in de tuin.
Het komt er steeds niet van, maar het is wel nodig!
Vandaag was het best zonnig, maar ik vond het hartstikke koud met die wind.
Ik wilde graag even de tuin in, maar omdat er nog steeds schilderwerk aan de keuken gedaan moest worden, is het niet gelukt.
Morgen heb ik een late dienst bij de oudjes, misschien kan ik morgenochtend nog even wat rommelen in de tuin.
Het komt er steeds niet van, maar het is wel nodig!
vrijdag 12 april 2019 om 07:03
Ze hebben al namen. Mag ze verder noemen zoals ik wil maar dan weten ze in de opvang welke egel ik heb. Ze was gisteravond flink aan het ontdekken. Weinig gegeten alleen, hopelijk vanavond beter.
vrijdag 12 april 2019 om 10:26
Zo leuk Koettie
ik hoop dat ze snel opknapt. Is er veel verschil tussen dames- en herenegels?
Mijn tochtje naar het tuincentrum was gelukt, maar ik heb ervoor betaald met een grotendeels slapeloze nacht, verdorie. Dat fietsen ging prima, maar ik had niet gedacht dat t zo'n enorme zaak zou zijn, waar je dan a la Ikea helemaal doorheen moet. Heb tussendoor een half uur op een tuinstoel gezeten, en daarna redde ik het wel tot de kassa, maar heb blijkbaar die zenuw daarmee zodanig geprovoceerd dat ik de rest van de dag en nacht verging van de pijn. Nou ja, dat maakt het wel weer duidelijk hoe het ervoor staat. Ik was erg aan het twijfelen over een reisje wat ik had staan naar Portugal over een week, dat heb ik net maar geannuleerd. Als een tuincentrum al een stap te ver is, is het echt niet realistisch om te gaan denken dat je leuk een paar steden kunt gaan bekijken.. Wel echt vreselijk balen.
YL, ja, ik kan me voorstellen dat het heel ingewikkeld is, wel behoorlijk niveau hebben maar niet kunnen werken. Ik werk zo nu en dan op een plek waar ook dagbesteding is, daar lukt het ze wel redelijk goed om mensen op passend niveau in te zetten. Heb daar ook een tijdje met iemand met PTSS gewerkt die echt al wel behoorlijk functioneerde (die was dan ook wel al een tijd onderweg) en die is ondertussen doorgegroeid naar een betaalde functie. Maar dat gebeurt niet vaak.
Ik móet eerst even aan de administratie van mezelf, maar daarna ga ik naar buiten om wat tuinfoto's te maken. k Zal ze later plaatsen.
Mijn tochtje naar het tuincentrum was gelukt, maar ik heb ervoor betaald met een grotendeels slapeloze nacht, verdorie. Dat fietsen ging prima, maar ik had niet gedacht dat t zo'n enorme zaak zou zijn, waar je dan a la Ikea helemaal doorheen moet. Heb tussendoor een half uur op een tuinstoel gezeten, en daarna redde ik het wel tot de kassa, maar heb blijkbaar die zenuw daarmee zodanig geprovoceerd dat ik de rest van de dag en nacht verging van de pijn. Nou ja, dat maakt het wel weer duidelijk hoe het ervoor staat. Ik was erg aan het twijfelen over een reisje wat ik had staan naar Portugal over een week, dat heb ik net maar geannuleerd. Als een tuincentrum al een stap te ver is, is het echt niet realistisch om te gaan denken dat je leuk een paar steden kunt gaan bekijken.. Wel echt vreselijk balen.
YL, ja, ik kan me voorstellen dat het heel ingewikkeld is, wel behoorlijk niveau hebben maar niet kunnen werken. Ik werk zo nu en dan op een plek waar ook dagbesteding is, daar lukt het ze wel redelijk goed om mensen op passend niveau in te zetten. Heb daar ook een tijdje met iemand met PTSS gewerkt die echt al wel behoorlijk functioneerde (die was dan ook wel al een tijd onderweg) en die is ondertussen doorgegroeid naar een betaalde functie. Maar dat gebeurt niet vaak.
Ik móet eerst even aan de administratie van mezelf, maar daarna ga ik naar buiten om wat tuinfoto's te maken. k Zal ze later plaatsen.
vrijdag 12 april 2019 om 10:39
Was je vroeger pleeg egelouder? Wat leuk!
Verschil tussen mannen en vrouwen, geen idee. Ik zou het niet zien denk ik!
vrijdag 12 april 2019 om 10:44
Nee joh, maar door jou geïnspireerd zou ik het wel willen worden. Alleen is onze tuin nog redelijk kaal, de ene (brede) border is van vorig jaar, de andere kant is net af, dus die moet nog flink vol groeien, slakken genoeg, dat is het probleem niet, maar ik gok dat schuilplekken ook wel handig zijn.
vrijdag 12 april 2019 om 13:59
Wat balen van je reis naar Portugal. Ik wil daar ook nog eens heen, misschien zelfs wel wonen.Moosey schreef: ↑12-04-2019 10:26Zo leuk Koettieik hoop dat ze snel opknapt. Is er veel verschil tussen dames- en herenegels?
Ja en ze moeten echt tijd in je willen stoppen om daar te komen. Mijn probleem heeft vooral met vertrouwen te maken en ik snap dondersgoed dat je niet iedere keer een half uur met me kan gaan zitten praten want er is een hele groep.
Maar al mijn initiatieven om daar zelf iets mee te doen werden de grond ingeboord. Ideeen om mijn brein wat meer bezig te houden. Het idee om een dagboek te schrijven zodat we eens in de zoveel tijd konden gaan zitten (ze hadden tenslotte zelf gezegd dat ik me meer moest open stellen).
Om vervolgens te gaan bitchen dat ik naar huis ga als ik een paniekaanval heb, of afwezig ben geweest nadat mijn oma overleden is. Maar op die zoveel m2 konden ze niet ff een hoekje creeeren waar ik aan de gang kon gaan.
Achja, ik weet wel heel veel meer van planten nu.
vrijdag 12 april 2019 om 14:39
Ok tuinfoto’s:
Mijn berm heeft een plek gekregen, dat schijnt de normale naam te zijn:

Eromheen ziet u een tuinpad aangelegd door iemand die duidelijk geen stratenmaker is.
Tegen de schutting staat pluimgras, er staat een jonge bes in de border. Kruiptijm, en ik wil er eetbare bloemen bij gaan zetten. En er staan sowieso nog andere vaste plantjes in maar die hebben nog even nodig. De ezelsoor zie je wel al opkomen. Er
Mijn kruipende sering:

Die staat tussen mijn braam en blauwe hibiscus in.
Verder in de straat staat een grote te bloeien op dit moment die ruikt zo lekker:

Mijn aardbei is jong blad aan het vormen
Mijn berm heeft een plek gekregen, dat schijnt de normale naam te zijn:

Eromheen ziet u een tuinpad aangelegd door iemand die duidelijk geen stratenmaker is.
Mijn kruipende sering:

Die staat tussen mijn braam en blauwe hibiscus in.
Verder in de straat staat een grote te bloeien op dit moment die ruikt zo lekker:

Mijn aardbei is jong blad aan het vormen
vrijdag 12 april 2019 om 19:36
Zo, ik heb nog even van het avondlicht gebruik gemaakt voor foto's
Kievitsbloemen (ik zeg van heel veel bloemen dat het mijn lievelings zijn, maar op kievietsbloemen ben ik wel echt héél dol)

Tulpen

Meer kievitsbloemen en een tulp in de zon

Het vers losgewerkte stuk, rond de stenen ga ik een pad gazongras zaaien, daar omheen komt hoger weidegras met wilde bloemen (het groene gras links is van de buren
)

Notenboom met Metalbird zwaluwpaartje

Moestuin met opgeknapt kasje

Nieuwe nashi-peertje in bloei

Bloesem close up
Kievitsbloemen (ik zeg van heel veel bloemen dat het mijn lievelings zijn, maar op kievietsbloemen ben ik wel echt héél dol)

Tulpen

Meer kievitsbloemen en een tulp in de zon

Het vers losgewerkte stuk, rond de stenen ga ik een pad gazongras zaaien, daar omheen komt hoger weidegras met wilde bloemen (het groene gras links is van de buren

Notenboom met Metalbird zwaluwpaartje

Moestuin met opgeknapt kasje

Nieuwe nashi-peertje in bloei

Bloesem close up
vrijdag 12 april 2019 om 20:47
Nice YL
Je tomaten en basilicum (?) zien er goed uit zeg! Zijn de erwten echte erwten of siererwten? Ik zaai eigenlijk nooit sierspul voor, maar ik had in een opwelling een zakje lathyrus gekocht, die staan nu samen met de tomaten en de pepers en aubergines onder de kweeklamp (ik heb maar 1 geschikte vensterbank in huis helaas) en in de vensterbank staan nu de pompoenen, courgettes, prei en nog iets wat ik vergeten ben te kiemen. Oh, en buiten nog een bak met pronkbonen en sperziebonen.
En thanks, ja, het is echt een heerlijke plek, ik ben ook vreselijk dol op het huis, maar de tuin.... t Is nergens perfect en ook hier niet, maar ik ben nog elke dag oneindig blij als ik de tuin in loop.
En thanks, ja, het is echt een heerlijke plek, ik ben ook vreselijk dol op het huis, maar de tuin.... t Is nergens perfect en ook hier niet, maar ik ben nog elke dag oneindig blij als ik de tuin in loop.
vrijdag 12 april 2019 om 20:55
Wat een mooie foto's zijn er weer geplaatst
Moosey, er moet wat te doen blijven he
maar wat een verschil al met de eerste foto's die je hier plaatste! Het ziet er zoveel netter en opgeruimder uit al. Je moestuinbakken vind ik te gek, prachtige kleur blauw.
Mooi ook die kievietsbloemen.
Yellow, heerlijk dat frisgroene van die stekjes, krijg er een blij gevoel van!
Hier schieten de vaste planten de grond uit en de sering is bijna in bloei. Zondag heb ik pas weer wat tijd om in de tuin te werken maar ik kijk er nu al naar uit.
Moosey, er moet wat te doen blijven he
Mooi ook die kievietsbloemen.
Yellow, heerlijk dat frisgroene van die stekjes, krijg er een blij gevoel van!
Hier schieten de vaste planten de grond uit en de sering is bijna in bloei. Zondag heb ik pas weer wat tijd om in de tuin te werken maar ik kijk er nu al naar uit.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Irrational fear that the cats are up to something
vrijdag 12 april 2019 om 21:01
@oplader, via de lokale opvang. Werd aangesproken op een planten markt vorig jaar. Meteen gedaan en als een gek m'n tuin afgezet. Vriend dacht echt wtf ga je nu weer doen?? Nu vindt hij het heel leuk.
@Moosy omg wat een tuin. Ben onuitsprekelijk jaloers! Heerlijk plekje om helemaal mee los te gaan. Ben benieuwd naar foto's over een jaar ofzo!
Morgen weer plantjesmarkt. Veel vaste planten die ik vorig jaar heb geplant hebben de gigantische hitte niet overleefd. Vet zonde allemaal maar goed, wat doe je eraan.. Nieuwe planten kopen! Wil nog een mooie varen en, liefst bloeiende, bodembedekkers of half hoge planten. Iemand tips? Voor half schaduw stuk en voor een zonnig stuk.
Ik heb trouwens m'n pioenroos voor het tweede of derde jaar, hopelijk gaat hij iets doen dit jaar. Moet ik nog iets specifieks bijmesten?
Iemand hier gaf ooit de tip over een tuinkalender met een ander mailadres zodat je per plant tips krijgt voor wanneer je wat moet doen. Iemand enig idee welke site dat was? Lijkt me wel handig! Blijk toch kort alles te onthouden
@Moosy omg wat een tuin. Ben onuitsprekelijk jaloers! Heerlijk plekje om helemaal mee los te gaan. Ben benieuwd naar foto's over een jaar ofzo!
Morgen weer plantjesmarkt. Veel vaste planten die ik vorig jaar heb geplant hebben de gigantische hitte niet overleefd. Vet zonde allemaal maar goed, wat doe je eraan.. Nieuwe planten kopen! Wil nog een mooie varen en, liefst bloeiende, bodembedekkers of half hoge planten. Iemand tips? Voor half schaduw stuk en voor een zonnig stuk.
Ik heb trouwens m'n pioenroos voor het tweede of derde jaar, hopelijk gaat hij iets doen dit jaar. Moet ik nog iets specifieks bijmesten?
Iemand hier gaf ooit de tip over een tuinkalender met een ander mailadres zodat je per plant tips krijgt voor wanneer je wat moet doen. Iemand enig idee welke site dat was? Lijkt me wel handig! Blijk toch kort alles te onthouden