Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
vrijdag 19 april 2019 om 15:03
GroenTuintje schreef: ↑19-04-2019 12:12De clematis houdt van een natte voet en windvrije zonnige plek. Ik heb ze zelf tegen het schuurtje staan, we hebben tuin op het zuiden. Het stukje bij het schuurtje is schaduwrijk maar hogerop is het zonnig. We hebben ieder jaar enorm veel bloemen![]()
Misschien moet ik hem gewoon vaker water geven, ga eens kijken of dat effect heeft. Hij staat hier in de volle zon en redelijk windvrij dus daar kan het niet aan liggen.
Wil zo graag bloemen
vrijdag 19 april 2019 om 20:52
Hier kwam vandaag de intratuin bon van 100 euro via Klaverblad binnen! Komt als geroepen! Heb nog een klimrek nodig en dus een leifruitboom, verder nog wat planten voor aan de muur en volle zonplanten voor in de voortuin! Helemaal blij!
En mijn grasveld heeft 3 sprieten gras!!! Daar ben ik ook heel blij mee, want dan volgt de rest vast snel!
En mijn grasveld heeft 3 sprieten gras!!! Daar ben ik ook heel blij mee, want dan volgt de rest vast snel!
zaterdag 20 april 2019 om 13:46
Ik heb me vandaag ziek gemeld bij mijn 'gewone' werk. Vannacht koorts en koppijn en erg opgezette klieren. Man had ook al een virus te pakken, ik denk dat hij me heeft aangestoken. Zo lang ik maar stil blijf zitten niks aan het handje ( ibuprofen doet het best goed tegen de pijn) maar als ik overeind kom heb ik het gevoel in de octopus te zitten op de kermis. Ik denk dat ik toch een beetje te druk ben, en dat mijn weerstand daardoor lager is dan normaal. Gelukkig ben ik met Pasen vrij van beide banen en kan ik even bijkomen. Zal volgende week wel weer opgeknapt zijn, ben meestal vrij vlot weer op de been.
Wel jammer dat ik me gedeisd moet houden, zou graag lekker gaan rommelen in de tuin. Bukken is nu alleen geen goed idee, dan tuimel ik ondersteboven.
Mijn armen en benen voelen ook wat 'vloeibaar', dus sowieso geen geduw en getrek vandaag.
De mannen hier in huis hebben ook rust, want praten doet zeer en zingen lukt niet.
Ik kieper er nog een kruidentheetje in, fijne Pasen allemaal. Lekker genieten van jullie tuinen en het mooie weer!
Wel jammer dat ik me gedeisd moet houden, zou graag lekker gaan rommelen in de tuin. Bukken is nu alleen geen goed idee, dan tuimel ik ondersteboven.
Mijn armen en benen voelen ook wat 'vloeibaar', dus sowieso geen geduw en getrek vandaag.
De mannen hier in huis hebben ook rust, want praten doet zeer en zingen lukt niet.
Ik kieper er nog een kruidentheetje in, fijne Pasen allemaal. Lekker genieten van jullie tuinen en het mooie weer!
zaterdag 20 april 2019 om 17:11
Via marktplaats kwam ik achter een adres waar ze voordelig een lijst van zo'n 3000 (!) mooie vaste planten verkopen.
Zó moeilijk om dan een keuze te maken...!
Ik heb deze gekozen (voor nu): Achillea 'Feuerland' (oranje duizendblad), Alcea rosea 'Nigra' (stokroos, zwart), Alcea ros. 'Chat. D. Scarlet' (stokroos, rood), Dicentra spectabilis (gebroken hartje), Geum chil. 'Lady Stratheden' (lief, geel bloemetje), Malva sylv. 'Primley Blue' (zachtblauw, violet malva), Nepeta faassenii 'Hill Grounds' (mooie paarsblauwe pluimen, vol bloemen), Perovskia atr. 'Little spire' (blauwpaars), Salvia sclarea (wit, lichtlila), Thalictrum delavayi (lila, zo schattig) en Tricyrtis hirta 'Taiwan Adbane' (gekke bloem).
Ik heb deze gekozen (voor nu): Achillea 'Feuerland' (oranje duizendblad), Alcea rosea 'Nigra' (stokroos, zwart), Alcea ros. 'Chat. D. Scarlet' (stokroos, rood), Dicentra spectabilis (gebroken hartje), Geum chil. 'Lady Stratheden' (lief, geel bloemetje), Malva sylv. 'Primley Blue' (zachtblauw, violet malva), Nepeta faassenii 'Hill Grounds' (mooie paarsblauwe pluimen, vol bloemen), Perovskia atr. 'Little spire' (blauwpaars), Salvia sclarea (wit, lichtlila), Thalictrum delavayi (lila, zo schattig) en Tricyrtis hirta 'Taiwan Adbane' (gekke bloem).
zaterdag 20 april 2019 om 20:37
Dag lieve anti tegeltuin dames,
Ik heb het vorige topic ‘uit’ en met dit deel ook bijna helemaal bij. Maar ik wil toch alvast mijn vraag stellen.
Wij zijn druk bezig met het aanleggen van onze tuin, het hele grove werk wordt door de hovenier gedaan, het bouwen doet mijn man (pergola, overkapping, steiger en vlonder) de beplanting is voor mij.
Inmiddels staan er 8 leiplatanen, twee treurwilgen en aan de waterzijde een beukenhaag. Allemaal jonge aanplant om de kosten te drukken maar ik maak me toch zorgen om ze.
Overal, voor-, achter-, en in de zijtuinen komt haagewinde op. En als er een onkruid is waar ik bang voor ben is dit het wel.
We hebben een (al zeg ik het zelf, ik maakte hem tenslotte
) prachtig tuinontwerp maar ik zie de tuin al volledig overgenomen worden.
De tuin is volledig leeggehaald, de leeflaag is eraf gehaald en wat bleef liggen is gefreesd. En dit was dus helaas niet genoeg.
Google helpt me eigenlijk niet verder.
Heeft een van jullie een gouden tip?
Er komen binnen twee weken 350 hortensia Annabelle aan, die wil ik graag haagwinde vrij houden
Daarnaast zou ik graag met jullie meeschrijven. Het is niet mijn eerste tuin die ik aanleg, maar wel een erg grote. Graag zou ik met jullie over het een en ander sparren.
Voor nu, fijne avond!
Ik heb het vorige topic ‘uit’ en met dit deel ook bijna helemaal bij. Maar ik wil toch alvast mijn vraag stellen.
Wij zijn druk bezig met het aanleggen van onze tuin, het hele grove werk wordt door de hovenier gedaan, het bouwen doet mijn man (pergola, overkapping, steiger en vlonder) de beplanting is voor mij.
Inmiddels staan er 8 leiplatanen, twee treurwilgen en aan de waterzijde een beukenhaag. Allemaal jonge aanplant om de kosten te drukken maar ik maak me toch zorgen om ze.
Overal, voor-, achter-, en in de zijtuinen komt haagewinde op. En als er een onkruid is waar ik bang voor ben is dit het wel.
We hebben een (al zeg ik het zelf, ik maakte hem tenslotte
De tuin is volledig leeggehaald, de leeflaag is eraf gehaald en wat bleef liggen is gefreesd. En dit was dus helaas niet genoeg.
Er komen binnen twee weken 350 hortensia Annabelle aan, die wil ik graag haagwinde vrij houden
Daarnaast zou ik graag met jullie meeschrijven. Het is niet mijn eerste tuin die ik aanleg, maar wel een erg grote. Graag zou ik met jullie over het een en ander sparren.
Voor nu, fijne avond!
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
zaterdag 20 april 2019 om 21:31
Ik vind Nepeta mooi én heerlijk ruiken en heb al diverse pogingen gedaan de afgelopen jaren om deze in mijn tuin te hebben. Maar... écht.. binnen het uur had één van mijn katten of een buurtkat het aangevreten en dezelfde dag compleet opgevreten.
En elk jaar kom ik weer in de verleiding
zaterdag 20 april 2019 om 21:35
Ik weet niet of je er plek voor hebt Eva-Luna maar je kan de Nepeta ook in een hoge pot plaatsen, misschien helpt dat tegen wat uit de hand gelopen kattenliefde
Grob, ik vrees dat er niets anders op zit dan blijven verwijderen tot het op een gegeven moment niet meer terugkomt. Dat werkt bij zevenblad redelijk goed, hopelijk bij haagwinde ook?
Grob, ik vrees dat er niets anders op zit dan blijven verwijderen tot het op een gegeven moment niet meer terugkomt. Dat werkt bij zevenblad redelijk goed, hopelijk bij haagwinde ook?
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
zaterdag 20 april 2019 om 21:36
Wat een goede score!Case-je schreef: ↑20-04-2019 17:11Via marktplaats kwam ik achter een adres waar ze voordelig een lijst van zo'n 3000 (!) mooie vaste planten verkopen.
Purr-a-noia
zaterdag 20 april 2019 om 22:10
@grob, ik denk dat je de haagwinde continue moet uitgraven en handmatig verwijderen.
Ik heb hem hier en daar ook in mijn heg groeien en ik probeer deze steeds zo vroeg mogelijk heel voorzichtig los te trekken en de wortels uit de grond te halen.
Het zal een enorme klus zijn als die door jouw hele tuin staat, maar dit is, denk ik, de enige milieuvriendelijke manier om hem in toom te houden en uit de planten te houden.
Ik heb hem hier en daar ook in mijn heg groeien en ik probeer deze steeds zo vroeg mogelijk heel voorzichtig los te trekken en de wortels uit de grond te halen.
Het zal een enorme klus zijn als die door jouw hele tuin staat, maar dit is, denk ik, de enige milieuvriendelijke manier om hem in toom te houden en uit de planten te houden.
zaterdag 20 april 2019 om 22:16
@tuingravin, jij ook al ziek. Ik ben ook al weken aan het sukkelen. Ik dacht er van af te zijn.... Afgelopen woensdagavond kreeg ik ineens enorme pijn rechts in mijn keel, rechter oor en klieren. Ik kon niet meer slikken en had de tranen in mijn ogen staan. Halve nacht beneden gezeten, maar donderdag met een berg paracetamol toch nog gaan werken. Donderdagavond leek het weer wat beter te gaan, maar vandaag verplaatste de pijn zich richting hoofdholtes en ben ik aan het snotteren, dus ik zit nu weer gedrogeerd met paracetamol op de bank. Bukken is inderdaad een ramp, dus in de tuin doe ik niet veel, dan ontploft mijn hoofd. Ik vraag me af wat voor virus er rondwaart, mijn man is ook al drie weken ziek geweest en hoest nog steeds als een zeehond.
Beterschap voor jou!
Beterschap voor jou!
zaterdag 20 april 2019 om 22:46
zondag 21 april 2019 om 07:01
Grob, ik haal de haagwinde gewoon weg zodra ik het zie. Dat is over het algemeen wel voldoende. Hier en daar kruipt het tussen de klimop, maar dat vind ik niet erg.Grob schreef: ↑20-04-2019 20:37Dag lieve anti tegeltuin dames,
We hebben een (al zeg ik het zelf, ik maakte hem tenslotte) prachtig tuinontwerp maar ik zie de tuin al volledig overgenomen worden.
Er komen binnen twee weken 350 hortensia Annabelle aan, die wil ik graag haagwinde vrij houden![]()
Voor nu, fijne avond!
Ik wandel iedere ochtend met mijn koffie door de tuin en pluk dan alles weg wat ik er niet in wil hebben, zoals haagwinde dat opkomt. Of, zoals nu, die verschrikkelijke grote hoeveelheid ontkiemende esdoorns die werkelijk óveral in mijn tuin oppoppen
(Ik sta er een uur eerder voor op.)
case-je wijzigde dit bericht op 21-04-2019 07:09
0.99% gewijzigd
zondag 21 april 2019 om 07:04
Ja natuurlijk wel! https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... b9c5b7a618
En het kattenkruid in een hoge pot is een goed idee.
zondag 21 april 2019 om 07:07
zondag 21 april 2019 om 07:14
Dat schijnt nogal mee te vallen hoor. Ze verdringen andere vogels niet echt. De enige vogel waarvan ze denken dat ze die in het randstedelijk gebied mogelijk enigszins beconcurreren is de boomklever, maar landelijk gezien is de boomklever in aantal toegenomen de afgelopen jaren.
zondag 21 april 2019 om 07:17
Ik zit ook in het Noorden
zondag 21 april 2019 om 09:18