Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
donderdag 18 april 2019 om 20:43
Hebben ze ook een smartphone in de handen om foto’s te maken van het eindresultaat van hun tuinSuikerwafel schreef: ↑18-04-2019 20:39Toen ik vandaag ging fietsen met mijn dochter, kwam ik langs heel veel tuinierende mensen. Ik vraag me dan ook altijd af of het een van jullie is!
groentuintje wijzigde dit bericht op 18-04-2019 20:43
1.05% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 18 april 2019 om 20:45
Ik ontken alles!
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Irrational fear that the cats are up to something
donderdag 18 april 2019 om 20:48
donderdag 18 april 2019 om 20:49
Prachtige foto's weer!
Bij mij komen anemoonblaadjes op, waarschijnlijk de variant die in het najaar bloeit. De tuin staat inmiddels vol met viooltjes en blauwe druifjes (al zijn die op retour).
De luizen zijn hardnekkig op mijn Acer... met een harde waterspuit 1 dag weg gekregen. Pletten en uitsmeren: 4 dagen.
Bij mij komen anemoonblaadjes op, waarschijnlijk de variant die in het najaar bloeit. De tuin staat inmiddels vol met viooltjes en blauwe druifjes (al zijn die op retour).
De luizen zijn hardnekkig op mijn Acer... met een harde waterspuit 1 dag weg gekregen. Pletten en uitsmeren: 4 dagen.
donderdag 18 april 2019 om 20:55
Nog net nietGroenTuintje schreef: ↑18-04-2019 20:43Hebben ze ook een smartphone in de handen om foto’s te maken van het eindresultaat van hun tuin![]()
Ik kwam er tijdens de fietstocht ook achter dat er een pluktuin is hier! Leek nog niet zo veel te staan, maar wel leuk!
donderdag 18 april 2019 om 21:49
Ze 'horen' niet, maar ik vind ze stiekem wel te gek, die halsbandparkieten.
Mijn gebroken hartjes staan te shinen momenteel.

En de Lidl had vandaag plantjes in de aanbieding, deze+ een berg vlinder- & bijvriendelijke zaadjes mee genomen.
En toen ik op een trapje stond om de clematis op te binden ook een kiekje van de druif genomen over de pergola, die loopt ook al weer lekker uit.

En de Lidl had vandaag plantjes in de aanbieding, deze+ een berg vlinder- & bijvriendelijke zaadjes mee genomen.

En toen ik op een trapje stond om de clematis op te binden ook een kiekje van de druif genomen over de pergola, die loopt ook al weer lekker uit.
donderdag 18 april 2019 om 21:58
Leuk! Gebroken hartjesRegretteRien schreef: ↑18-04-2019 21:49Ze 'horen' niet, maar ik vind ze stiekem wel te gek, die halsbandparkieten.![]()
![]()
donderdag 18 april 2019 om 22:10
OkayRegretteRien schreef: ↑18-04-2019 22:08Ik heb ze vorig jaar als vaste plant gekocht groen tuintje, was helemaal weg in de winter& nu dus zo. Hiervoor wel eens geprobeerd met zo'n wortelstok/ bol, maar dat is nooit wat geworden.
donderdag 18 april 2019 om 22:13
Ik kom uit het zonnige zuiden,
Volgens mij is heel Nederland hier vertegenwoordigd.
donderdag 18 april 2019 om 22:57
vrijdag 19 april 2019 om 08:40
De appeltaartmeet ja.... Ik schaam me diep dat het nog niet is gebeurd. Apatura, sorry, sorry. . Ik heb een flauw excuus: beetje erg druk geweest. Vreselijk cliché, maar niets minder waar. En momenteel met twee banen en een verbouwing is het niet veel beter. Als ik straks baanzekerheid heb ( lees: ik kan officieel in de zorg aan de slag) en de verbouwing is achter de rug ( vermoedelijk eind juni klaar) wil ik het echt gaan organiseren.
Augustus of september lijkt me dan wel een goed idee.
Tegen die tijd hangen mijn wallen onder de ogen niet meer over mijn knieën en heb ik weer tijd, zin en een schone hut om de TTT ers vorstelijk te ontvangen.
Augustus of september lijkt me dan wel een goed idee.
Tegen die tijd hangen mijn wallen onder de ogen niet meer over mijn knieën en heb ik weer tijd, zin en een schone hut om de TTT ers vorstelijk te ontvangen.
vrijdag 19 april 2019 om 09:19
Zo leuk die gebroken hartjes. Mijn nieuwe druif is ook al aan het uitlopen! En onze blauwe regen, die enigszins mishandeld is bij het zetten van een nieuwe schutting, ziet er uit alsof hij nog leeft gelukkig. De knoppen beginnen te bloeien en ik zie kleine uitlopers voor nieuwe takken.
Dit weekend komt voor Pasen familie langs, en met dit prachtige weer gaan we heerlijk in de tuin zitten. Kan ik mijn tuintje showen, ben toch wel een beetje trots <3
Dit weekend komt voor Pasen familie langs, en met dit prachtige weer gaan we heerlijk in de tuin zitten. Kan ik mijn tuintje showen, ben toch wel een beetje trots <3
vrijdag 19 april 2019 om 10:23
vrijdag 19 april 2019 om 11:26
Wat is er veel geschreven, leuk!
Hier bloeit en groeit ook alles. Ik ben heel benieuwd of mijn clematis het gaat doen. Is een stekje geweest en ieder jaar loopt hij uit maar het blijft bij een paar kleine takjes groen en geeft geen bloemen. Heb hem 3 jaar staan en ieder jaar twijfel ik of ik er wat anders voor in de plaats ga zetten. Maar omdat hij toch wat doet vind ik het zielig om hem te vervangen

Ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen!
Hier bloeit en groeit ook alles. Ik ben heel benieuwd of mijn clematis het gaat doen. Is een stekje geweest en ieder jaar loopt hij uit maar het blijft bij een paar kleine takjes groen en geeft geen bloemen. Heb hem 3 jaar staan en ieder jaar twijfel ik of ik er wat anders voor in de plaats ga zetten. Maar omdat hij toch wat doet vind ik het zielig om hem te vervangen
vrijdag 19 april 2019 om 12:12
De clematis houdt van een natte voet en windvrije zonnige plek. Ik heb ze zelf tegen het schuurtje staan, we hebben tuin op het zuiden. Het stukje bij het schuurtje is schaduwrijk maar hogerop is het zonnig. We hebben ieder jaar enorm veel bloemenZaphod schreef: ↑19-04-2019 11:26Wat is er veel geschreven, leuk!
Hier bloeit en groeit ook alles. Ik ben heel benieuwd of mijn clematis het gaat doen. Is een stekje geweest en ieder jaar loopt hij uit maar het blijft bij een paar kleine takjes groen en geeft geen bloemen. Heb hem 3 jaar staan en ieder jaar twijfel ik of ik er wat anders voor in de plaats ga zetten. Maar omdat hij toch wat doet vind ik het zielig om hem te vervangen![]()