Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6
donderdag 24 oktober 2019 om 19:25
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vrijdag 1 mei 2020 om 13:36
Prachtig, die meerkleurige wand
Aaane, mijn vleesetende planten krijgen in droge tijden gedemineraliseerd water. Die koop je per fles voor een paar dubbeltjes in de supermarkt of bij de drogist. Hoe houden jullie je venus vliegenvanger in leven? Die gaat bij mij steeds dood
Dat lijstje waag ik me ook maar niet aan wegens niet kunnen kiezen.

Aaane, mijn vleesetende planten krijgen in droge tijden gedemineraliseerd water. Die koop je per fles voor een paar dubbeltjes in de supermarkt of bij de drogist. Hoe houden jullie je venus vliegenvanger in leven? Die gaat bij mij steeds dood

Dat lijstje waag ik me ook maar niet aan wegens niet kunnen kiezen.
Ik vind hier dingen van.

vrijdag 1 mei 2020 om 14:21
Ja die.Calamitycat schreef: ↑01-05-2020 14:07Apatura, welke uitbouw bedoel je? Die van de buren?
Het heeft hier gehoosd. Alles is nu nóg groener![]()
Hier verdampt t even hard als dat t regent. Maar 5mm in mn regenmeter

Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 1 mei 2020 om 15:18
De uitbouw is ijsblauw. Als je dat niet zou weten lijkt het gewoon wit, maar naast spierwit (dat was de kleur van de coating, de eerste laag) zie je het wel dat er een piepklein vleugje blauw in zit. Kan de RAL-kleur wel voor je opzoeken als je dat wilt?
vrijdag 1 mei 2020 om 15:26
Pfff complexe en veeleisende diva's hoor, die planten van jullie, met hun "ik lust alleen regenwater of gedemineraliseerd water"
Ik zie nu zo'n artiest voor me die in de kleedkamer graag bronwater uit een illuster oord wil, alleen roze m&m's en kussens met struisvogelveren. En die een breakdown krijgt met veel gegil en flauwvallen als er iets ontbreekt

Ik zie nu zo'n artiest voor me die in de kleedkamer graag bronwater uit een illuster oord wil, alleen roze m&m's en kussens met struisvogelveren. En die een breakdown krijgt met veel gegil en flauwvallen als er iets ontbreekt

Tjezus, wat vals
vrijdag 1 mei 2020 om 15:52
Je kunt ook bij een kweker bestellen. Zelf gebruik ik deze vaak.
https://www.bomenzoeker.nl/service/levering
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 1 mei 2020 om 16:13
Zandanjer?Apatura schreef: ↑01-05-2020 13:07Cc welke kleur heb jij de uitbouw gegeven?
Ik zoek nog.iets niet permanents om mn tuin een nog mediterraner tintje te geven. Jullie nog een idee?
In de hoge border achterin staan al gladiolen.
Er komen 2 groepjes canna's tegen de schutting.
De border aan mn grasveld wil ik misschien nog breder maken. Ik kan nu geen 4 rijen planten kwijt (90cm, 70cm, 30cm en bodembedekker) maar daar moet ik nog een plan voor maken. Momenteel staan er echinacea, molinia, ridderspoor, zeeuwsknoopje, een perzikkruid en kruipende phlox in. Risico is dat hij erg gaat lijken op mn border in de voortuin w.b. kleur (blauwpaars en roze) en dat ik wil eigenlijk niet. Ik wil meer de witte kant op. Lila/paars (sering, uien) en wit. Met ?? als accentkleur.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 1 mei 2020 om 16:42
MevrouwJack schreef: ↑01-05-2020 15:26Pfff complexe en veeleisende diva's hoor, die planten van jullie, met hun "ik lust alleen regenwater of gedemineraliseerd water"![]()
Ik zie nu zo'n artiest voor me die in de kleedkamer graag bronwater uit een illuster oord wil, alleen roze m&m's en kussens met struisvogelveren. En die een breakdown krijgt met veel gegil en flauwvallen als er iets ontbreekt![]()

Het zijn inderdaad diva's, want ze willen ook nog in de zon en af een toe een sproeibeurt met regenwater. Maar ze lusten ook vliegen en muggen en misschien zelfs wel spinnen .... dus het zij ze vergeven.
Ik vind hier dingen van.
vrijdag 1 mei 2020 om 16:50
Wat leuk een egelopvang in de tuin! Hier in de buurt wonen wel egels. Wij zijn nog aan het zoeken hoe we de tuin wel open kunnen houden/maken voor egels, maar kunnen afsluiten voor katten. We hebben zelf een binnenkat die in de zomer af en toe een middagje met ons naar buiten gaat, maar die houden we graag in eigen tuin, vandaar....
Ik heb vandaag het aller-allerlelijkste uit de tuin verwijderd, alleen er kwam iets net zo lelijk tevoorschijn. Er zaten van die oude plastic harmonica dingen, die zijn nu weg. Maar de betonnen schutting uit de jaren zestig waar ze op zaten is niet echt een plaatje. Daar komen natuurlijk klimplanten en struiken voor, maar wil toch iets doen aan de lelijke muur. Tijdens de buien dus op pinterest aan het zoeken.
De ieniemienie musjes in mijn tuin leven nog steeds. Ze zijn nog niet meer dan 1 meter verplaatst. Maar goed ook, ze zitten daar goed verborgen en beschut tegen wind en regen. Ze kunnen nog steeds niet vliegen. We voeren paps en mams bij met zaad zodat zij de energie houden om beestjes te vangen voor de kleintjes.
En mijn lijstje:
Bloem: Lelietje van Dalen
Heester: Kardinaalsmuts (maar dat komt ook omdat die altijd bomvol vogels zit)
Boom: Wilg (geknot)
Bodembedekker: Ooievaarsbekje
Klimplant: Framboos (niet de mooiste, wel de lekkerste!)
Waterplant: Lisdodde
Kruidenplant: Daslook
Nu ik dat lijstje zo bekijk groeit het meeste ervan in NL ook buiten de tuinen.
Ik heb vandaag het aller-allerlelijkste uit de tuin verwijderd, alleen er kwam iets net zo lelijk tevoorschijn. Er zaten van die oude plastic harmonica dingen, die zijn nu weg. Maar de betonnen schutting uit de jaren zestig waar ze op zaten is niet echt een plaatje. Daar komen natuurlijk klimplanten en struiken voor, maar wil toch iets doen aan de lelijke muur. Tijdens de buien dus op pinterest aan het zoeken.
De ieniemienie musjes in mijn tuin leven nog steeds. Ze zijn nog niet meer dan 1 meter verplaatst. Maar goed ook, ze zitten daar goed verborgen en beschut tegen wind en regen. Ze kunnen nog steeds niet vliegen. We voeren paps en mams bij met zaad zodat zij de energie houden om beestjes te vangen voor de kleintjes.
En mijn lijstje:
Bloem: Lelietje van Dalen
Heester: Kardinaalsmuts (maar dat komt ook omdat die altijd bomvol vogels zit)
Boom: Wilg (geknot)
Bodembedekker: Ooievaarsbekje
Klimplant: Framboos (niet de mooiste, wel de lekkerste!)
Waterplant: Lisdodde
Kruidenplant: Daslook
Nu ik dat lijstje zo bekijk groeit het meeste ervan in NL ook buiten de tuinen.

vrijdag 1 mei 2020 om 18:24
Wat wordt er weer veel geschreven, kan het allemaal niet bijhouden hoor! Ga er dit weekend eens met een kop thee voor zitten.
Heb afgelopen week steeds heel hard zitten duimen om regen en dat is goed gekomen! Wel heel hard zitten vloeken want ondanks omspitten zit er weer overal haagwinde verdorie. Als iemand daar een ultieme tip voor heeft....
Nieuwe visjes gehaald in het tuincentrum, mijn 'kruidenrek' en aardbeienschaal gemaakt.
Heb afgelopen week steeds heel hard zitten duimen om regen en dat is goed gekomen! Wel heel hard zitten vloeken want ondanks omspitten zit er weer overal haagwinde verdorie. Als iemand daar een ultieme tip voor heeft....
Nieuwe visjes gehaald in het tuincentrum, mijn 'kruidenrek' en aardbeienschaal gemaakt.
vrijdag 1 mei 2020 om 19:54
Verhuizen.GreenLadyFern schreef: ↑01-05-2020 18:24Wat wordt er weer veel geschreven, kan het allemaal niet bijhouden hoor! Ga er dit weekend eens met een kop thee voor zitten.

Als het kale grond is die nog beplant moet worden, dan zou je kunnen proberen de grond te bedekken met landbouwzeil of karton en dat een half jaar laten liggen. Zo heb ik bij mij een stukje grond ook redelijk onkruidvrij gekregen.
Ik vind hier dingen van.

vrijdag 1 mei 2020 om 19:59
Sabeltandcavia schreef: ↑01-05-2020 19:54Verhuizen.![]()
Als het kale grond is die nog beplant moet worden, dan zou je kunnen proberen de grond te bedekken met landbouwzeil of karton en dat een half jaar laten liggen. Zo heb ik bij mij een stukje grond ook redelijk onkruidvrij gekregen.

vrijdag 1 mei 2020 om 20:06
Misschien dat CC je dat kan zeggen. Zij is de expert op het gebied van schijnaugurken.friezinnetje2014 schreef: ↑01-05-2020 20:02is een schijnaugurk wat makkelijk te stekken? Want dan ga ik even bij mijn buren vragen of ik er een stukje van af mag knippen
vrijdag 1 mei 2020 om 20:11

Ik heb mijn schijnaugurk gewoon kant en klaar gekocht. En eenmaal in de volle grond ging 'ie groeien. Dat is echt alles wat ik weet van schijnaugurken