Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Wauw wat een grote roos, CC, prachtig!

Leuk mevr J om wat met je vader te doen. Ik was vanmiddag ook op stap met mijn vader, maar dan om nieuwe eetkamerstoelen. Was ook gezellig
Calamitycat schreef:
16-05-2020 20:22
:rofl: Klopt.
Alleen nu een kleinere container en een die open is dus hopelijk geen nieuwe frustraties :biggrin:
Laten we dan hopen dat ze nu niet ineens een grotere container sturen met deuren die in 1x keer open kunnen..... ;)
Als goedmakertje ofzo haha!

En holy mozes, wat een roos! :-o
Zo groot heb ik nog nooit gezien, maar hij gaat wel op mijn lijstje.
Én grote rozen én ruikt lekker, lijkt me een goede aanvulling. :biggrin:
Make it one day
Guave :rofl:
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
Heel erg mooie roos CC. Prachtig.

Ik heb een paar zakjes zaad gekocht voor munt. Staat er niet eens op hoe diep het in de grond moet, zon, halfzon of schaduw ook niet.
Zo diep als het zaadje groot is, zon, niet te dicht zaaien. En beter in een pot dan in de volle grond
miekemv schreef:
16-05-2020 21:16
Heel erg mooie roos CC. Prachtig.

Ik heb een paar zakjes zaad gekocht voor munt. Staat er niet eens op hoe diep het in de grond moet, zon, halfzon of schaduw ook niet.
Munt zaaien, ook zoiets.

Zakje zaad gekocht, nergens meer te vinden. Nieuw zakje gekocht, ben ik het verdorie wéér kwijt. Ik weet dat munt zich snel vermeerdert in de tuin, maar bij mij sterft het uit voordat ik het gezaaid heb ;-D

Net aeoniums gezaaid, héél benieuwd of dat gaat werken. De zaadjes zijn nog kleiner dan zandkorrels, dus het zal mij benieuwen of er echt zo'n prachtig ding uit gaat komen.
Tjezus, wat vals
Mevr J die Aeoniums hadden ze die gisteren bij GW? Een soort petunia-achtige?
Dit soort dingen:

Afbeelding
Tjezus, wat vals
Ik had zo één als hierboven, en ik vind hem geweldig, maar iedereen vond hem lelijk en raar. Ik heb net meer dan 100 zaadjes gestrooid, als er 100 uitkomen ga ik iedereen die hem af zat te zeiken, er voor de komende 10 verjaardagen een kado geven :proud:
Tjezus, wat vals
Oh nee, dat is iets heel anders dan ik bedoel.

Heb het even opgezocht ik bedoelde deze:
Afbeelding
https://postimg.cc/gXfTTsJW
Staat bij jullie de lucht ook in brand? Prachtig vind ik dit :heart:

CC ;-D
guavepapaya wijzigde dit bericht op 16-05-2020 21:29
5.45% gewijzigd
Make it one day
Moosey schreef:
16-05-2020 21:23
Zo diep als het zaadje groot is, zon, niet te dicht zaaien. En beter in een pot dan in de volle grond
Oke. Morgen het zakje openen.
Ja die waren mooi he? Heel grappig ook zo'n hele verzameling zoals die vrouw liet zien.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
16-05-2020 21:23
Munt zaaien, ook zoiets.

Zakje zaad gekocht, nergens meer te vinden. Nieuw zakje gekocht, ben ik het verdorie wéér kwijt. Ik weet dat munt zich snel vermeerdert in de tuin, maar bij mij sterft het uit voordat ik het gezaaid heb ;-D

Net aeoniums gezaaid, héél benieuwd of dat gaat werken. De zaadjes zijn nog kleiner dan zandkorrels, dus het zal mij benieuwen of er echt zo'n prachtig ding uit gaat komen.
Dat heb ik steeds met maïs :-D
MevrouwJack schreef:
16-05-2020 21:26
Dit soort dingen:

Afbeelding
Wow, die zijn mooi!
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
MevrouwJack schreef:
16-05-2020 21:29
Ja die waren mooi he? Heel grappig ook zo'n hele verzameling zoals die vrouw liet zien.
in het Engels een Primrose en is dus idd een Primula. De Primula's die ik ken, vind ik niet mooi, maar deze met die randjes ed wel.
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 16-05-2020 21:37
2.69% gewijzigd
MevrouwJack schreef:
16-05-2020 21:27
Ik had zo één als hierboven, en ik vind hem geweldig, maar iedereen vond hem lelijk en raar. Ik heb net meer dan 100 zaadjes gestrooid, als er 100 uitkomen ga ik iedereen die hem af zat te zeiken, er voor de komende 10 verjaardagen een kado geven :proud:
:HA:
cat |kat| n.
Wat een prachtige roos CC, wauw! Ik vind het echt leuk om met jullie verhalen mee te lezen. Ik heb (alweer) een vraag: hoe zorg ik dat planten het overleven als ik ze in potten zet? Ik vind potten heel gezellig, vooral de gietijzeren en terracotta variant. Bij mij gaan ze dood door uitdroging (gat onderin de pot) of door verdrinking (geen gat in de pot). Ik ben slecht in het onthouden dat ik moet water geven :-$
Guavepapaya schreef:
16-05-2020 21:28
https://postimg.cc/gXfTTsJW
Staat bij jullie de lucht ook in brand? Prachtig vind ik dit :heart:

CC ;-D
Schitterend! Niet gezien maar ik kan ook niet meer uit mijn stoel komen :proud:
cat |kat| n.
MevrouwJack schreef:
16-05-2020 21:27
Haha, dat lijkt me een mooie stunt!
Primula Auricula heette die plant uit GW, had het opgeslagen omdat ik hem zo leuk vond.
Tjezus, wat vals
Vandaag trouwens wat kruiden geplant, waaronder munt. Toen we ons huis kregen, stond de halve border volgewoekerd met munt. Nu dus met een pot eromheen (zonder bodem) ingegraven, benieuwd of ik het zo in toom kan houden!
dorpstuin schreef:
16-05-2020 21:31
Wat een prachtige roos CC, wauw! Ik vind het echt leuk om met jullie verhalen mee te lezen. Ik heb (alweer) een vraag: hoe zorg ik dat planten het overleven als ik ze in potten zet? Ik vind potten heel gezellig, vooral de gietijzeren en terracotta variant. Bij mij gaan ze dood door uitdroging (gat onderin de pot) of door verdrinking (geen gat in de pot). Ik ben slecht in het onthouden dat ik moet water geven :-$
Zelfde probleem hier. Of ze doen het jaren goed, of ze zijn in twee dagen diepongelukkig. Weet nooit wat ik fout doe. Ook gewoon met hele simpele bloemetjes van het tuincentrum ofzo, die je overal ziet en het ook overal goed lijken te doen.
Tjezus, wat vals
dorpstuin schreef:
16-05-2020 21:31
Ik vrees dat op tijd water geven toch het enige is om ze in leven te houden. Dat of steeds nieuwe kopen :biggrin:
Voor binnenplanten is er toch zo'n speciaal systeem met zo'n metertje? Misschien voor buitenpotten ook?
cat |kat| n.
Planten in potten doen het hier heel goed maar ik geef ze dan ook echt (heel) veel water en eens per maand voeding.
Wel potten met een gat onderin. Zonder gat verzuipen ze.
cat |kat| n.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven