Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Ah Zinnia's die heb ik ook net in de tuin gezet. Zo mooi!
Alle reacties Link kopieren
Zinnia, nooit in de tuin gehad maar altijd de bloem van mn zusje. Op de afbeelding van de flower fairy Z van Zinnia lijkt t elfje zo op mn zusje toen ze klein was. :love:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
05-06-2020 22:25
Wat een enge plant die met die braamdingen eraan
Waar kijken jullie naar? Heb je een linkje dat ik het online ook kan zien :)?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Gardeners World, op BBC2. Meestal staat hij morgen aan het eind van de ochtend op Youtube.
Tjezus, wat vals
O, ik had een nieuw boek en ben daar twee dagen in verzonken. Loop ik hier een half topic achter!

Mooie foto's van natgeregende bloemen, leuk!
En een mussennest, wat gezellig!
Die naaktslakken dan weer minder, tijd voor een nieuwe egel inderdaad Koetie!

Ik ging vanmiddag in de stromende regen even buiten kijken hoe het (kleine) afgekoppelde stukje werkte. Ondekte dat achter aan de schuur een stuk dakgoot lekte als een waterval. Daar loop ik nou normaal nooit in de regen :sherlock: Snel een emmertje gegrepen dat in de buurt was om er onder te zetten. Bedacht me dat ik boven nog wat groters moets hebben, een grote kuip. Twee minuten later sta ik dus beneden met een kuip en is het emmertje inmiddels vol. Eind van de dag toen ik ophield met werken was de kuip inmiddels ook overgelopen, geen idee hoe lang al. Wordt tijd dat we die regenton opstellen :roll: Ik kan wel weer even vooruit met regenwater voor de vleesetende plantjes.

Handig die linkjes in de OP trouwens!
Is er ergens op het forum een topic met uitleg over plaatjes plakken? Dan een link daarnaartoe er ook in?

Onze schutting komt later. Ik kreeg een heel vriendelijke uitlegmail dat de leverancies het ook te druk hebben blijkbaar omdat ze normaal heel betrouwbaar zijn waar ze altijd mee werken, maar dat nu de deur er gewoon niet bij zat en het ze erg speet maar het daarom nog een paar weken zou duren. Ze hadden me zelfs geprobeerd er over te bellen maar ik had mijn eigen telefoonummer niet goed ingevuld. Nou maakt het ons totaal niet uit zo lang hij maar deze zomer komt, dus ik was al lang blij dat de deur ook komt :D
Maar de plantjes die er tegenop mogen gaan klimmen zullen nog even moeten wachten dus.

Hier trouwens in 2 dagen maar 9 mm, het voelde veel meer omdat het zo goot.
Alle reacties Link kopieren
HOE PLAK IK EEN PLAATJE VAN EEN EIGEN FOTO?

Wil je een eigen foto plaatsen? Doe dat als volgt:

Zorg dat de foto openbaar op internet staat, bijvoorbeeld via myalbum.com. Het is aan te raden om een aparte account voor Viva te hebben, zodat we niet je familiekiekjes of eigen naam e.d. kunnen zien.

Kopieer dan de link van de foto (deze eindigt meestal op bijvoorbeeld .jpg of .png). Dat kan meestal door rechts te klikken met je muis en dan te klikken op 'adres van afbeelding kopiëren'. Bij Myalbum kun je rechtsklikken op de foto en dan kiezen voor 'deel' en dan de link selecteren en kopiëren.

Klik dan bij je post op het icoontje 'afbeelding invoegen'. Je krijgt dan [img ] [ /img] te zien. Plak daar de gekopieerde link tussen.

Als je een foto wil plaatsen die gewoon vrij op internet te vinden is, kun je die op dezelfde manier delen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Goed idee! Ik kon geen recente handleiding vinden, dus even een post tussendoor, dan link ik daar naar toe.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
05-06-2020 23:19
Goed idee! Ik kon geen recente handleiding vinden, dus even een post tussendoor, dan link ik daar naar toe.
Handig!!

:zzz: truste!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
05-06-2020 22:25
Wat een enge plant die met die braamdingen eraan
Karmozijnbes. Mn ex had een grote in onze tuin staan.
Vogels die de bessen eten schijten hele heftige paarse vlekken. :rofl:
Er zit een gigantische wortelknol onder die in gw.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
05-06-2020 23:06
Gardeners World, op BBC2. Meestal staat hij morgen aan het eind van de ochtend op Youtube.
Dankje :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wat een top idee bij gw om geraniums te vermeerderen via stukjes wortelstok.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
05-06-2020 23:56
Wat een top idee bij gw om geraniums te vermeerderen via stukjes wortelstok.
Ooo ik wil het nog kijken.

Geranium wortelstekjes heb ik ooit tussen een muurtje en betonnen trapje in wat aarde gestoken en daar staan ze al jaren te stralen.

Ook Phlox, munt en Anemone gaan heel goed.

Ook een goede wortelstekkenmaker is zevenblad :hamer: helaas.

Vandaag plant ik nog wat irissen en watermunt in de sloot. De meerkoet vond het nodig een groot deel van mijn pontederia te vernielen voor zijn tweede nest. Zijn zomerhuisje denk ik. Dat nest is een uurtje gekraakt door een zwaan en daarna niet meer gebruikt en uit elkaar gevallen. Lag te dichtbij mijn tuin en een paar loerende kattekoppies, denk ik.

Nu is er ruimte om nog wat planten te zetten. Ik heb al kattenstaart, waterlelie en zwanenbloem, nu dus irissen en watermunt erbij. Er is ruimte vrijgekomen, immers :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
@aaaanne, houd er wel rekening mee dat een open bak met water nu een broedplaats voor muggen kan worden.
Alle reacties Link kopieren
He mijn zwanenbloem in de vijver is helemaal nooit meer opgekomen. Zonde. M'n gele irissen bloeien wel nu!

En m'n mooie pioenroos is stukgeregend, gelukkig was hij al aan z'n einde. De passiebloem gaan zoo hard, ga morgen even foto's maken tussen al het schoolwerk door. Hoop dat het vanmiddag of vannacht nog even gaat regenen. Leek veel regen maar m'n emmers hebben maar een bodempje water.

Wat een mooie foto's allemaal :flirting:
Apatura schreef:
05-06-2020 23:35
Karmozijnbes. Mn ex had een grote in onze tuin staan.
Vogels die de bessen eten schijten hele heftige paarse vlekken. :rofl:
Er zit een gigantische wortelknol onder die in gw.
:rofl:

Mermedina, wat zonde van die Pontederia, ik hem m opgezocht en vind hem prachtig!!! Wel grappig om te zien hoe die vogels zo bezig zijn met nesten in je tuin.
Afbeelding

Ohja, goed punt Nursy :lightbulb:
goeiemorgen,
hier vannacht nog best wat regen gevallen ong 12 mm. Vanaf donderdag in totaal ong 24 mm. Dat is een mooi beginnetje.
Alle reacties Link kopieren
@Koetie, Een zwanebloem is bij mij ook nooit gelukt. Ik denk dat dat gewoon een heel lastige plant is. Ik ben benieuwd naar je foto's.

Hier is het droog maar er staat een gemene wind. Dus ik ga de schuur maar opruimen vandaag. Truitje reageert net als de vorige keer goed op haar medicijnen, maar zolang ze geen normaal ei heeft gelegd houd ik mijn hart vast. Genezen is ze in elk geval nog niet.

In de voortuin zie ik telkens een klein vogeltje met nestmateriaal in het snaveltje in mijn klimroos verdwijnen. Ik heb het nest nog niet gevonden. Ook zie ik overal jonge merels :) .
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5cm water in de emmers... Dat zou 50mm regen betekenen. Das best wel veel. Of werkt een regenmeter anders als een emmer?

*voelt zich even heel dom*
Make it one day
Guavepapaya schreef:
06-06-2020 11:23
Ik heb 5cm water in de emmers... Dat zou 50mm regen betekenen. Das best wel veel. Of werkt een regenmeter anders als een emmer?

*voelt zich even heel dom*
Zo he!!
Nee, het werkt echt zoals je het meet. Als je emmers niet taps toe lopen naar onderen toe of onder iets staan waar veel water vanaf rolt heb je echt heel veel regen gehad!

Een regenmeter is wel vaak van boven breder dan beneden. De streepjes staan dan ook iets verder uit elkaar.
https://www.buienradar.nl/nederland/nee ... 4uur-terug
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... te%20meter.
Alle reacties Link kopieren
Thanks aaaanne :D
Ik wist ff niet hoe dat werkt. Maar heb de links gelezen.
Zijn gewone huistuinkeukenemmers, die op het terras staan.
Hmm snap dan ook wel dat mijn regenton is overstroomd..
Make it one day
net nog even in de tuin geweest. Kon het vanmorgen niet laten om toch weer even langs het tuincentrum te gaan. Geraniums die ik gisteren in een stapelpot had gezet, heb ik er weer uitgehaald en nu in balkonbakken gezet. Deze passen mooi aan mijn schutting. In de stapelpot nog wat eenjarigen gehaald, en ik heb nog 2 ooievaarsbekken gekocht. Die had ik altijd in mijn tuin, maar had ik niet meer. En die mistte ik, dus toch weer gehaald.
Daarna nog wat onkruid wieden en nu is het meeste wel weer klaar. Hier nog geen regen gehad, maar het waait wel flink.
Alle reacties Link kopieren
Friez, mooie tuin heb jij gemaakt!! Ik weet nog hoe die er vorig jaar uitzag voor het project startte.

Volgens de neerslagkaart Nederland zou hier 17 mm gevallen zijn, terwijl buienradar zegt dat er maar 8 mm is gevallen. Gezien de hoeveelheid water die in mijn kruiwagen is gevallen, gok ik dat 17 mm meer in de richting zit.
In ieder geval is de tuin er heerlijk van opgeknapt.
Ik heb van de week het waterpompje met zonnepaneel binnen gekregen voor de waterloop, die ik in die stenen BBQ wilde maken.
Vanmorgen, toen de zon even scheen, meteen even geprobeerd en hij doet het! Ik moet de precieze waterloop nog maken en de boel nog aankleden met wat planten. Daarna zal ik foto's plaatsen.
Omdat ik morgen weer voor een paar dagen naar mijn dochter ga, wordt de waterloop een project voor eind komende week. De rozen staan ook nog geduldig in hun potten te wachten tot ze de volle grond in kunnen. Ik krijg het druk komend weekend. :-D
Dank je Duet, ben er zelf ook erg blij mee. En voor sommigen heb ik mss nog wel te veel stenen, maar ik kan het zo onderhouden en met meer border wordt dat toch anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven