Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
06-05-2021 23:03
Guave :bigkiss:

Floras, ik reageer morgenavond even op je berichtje, moet nu snel naar bed.
Slaap lekker CC :bigkiss:

En de rest ook uiteraard, ik ga ook slapen!
Make it one day
Succes morgen CC!
Pfff, weer bijgelezen. Wat gaat het hard hier in dit topic.

Teveel om te reageren, maar een paar zaken die zijn blijven hangen:
- ik heb hedera green ripple die niet te groot wordt. Net geplant, dus even afwachten, maar het zijn wel kleinere blaadjes dan de standaard hedera en lichter groen.
- ik moest erg lachen om de buurvrouw-verhalen en vorige bewoner verhalen.
- ik kan wel janken om mijn Japanse esdoorn na de storm. De nieuwe blaadjes zijn helemaal bruin, zwart en dor. Ik heb vandaag een snelgroeiende laurierkers gekocht en een pot met 60 cm diameter en hoogte besteld, in de hoop dat ik daarmee een windbreker kan creëren. Ook mijn nieuwe bladverliezende Photinia lijkt slechter tegen de wind te kunnen dan beloofd op diverse websites. De blaadjes zien er ook erg gehavend uit.

@CC: reageren is niet noodzakelijk hoor. Ik volg zelf dit account omdat ik redelijk panisch ben voor wespen. Dat helpt mij te dealen met de angst (dat ik begrijp wat het nut is van wespen, dat er misschien nog andere opties zijn dan laten verdelgen, en laten verdelgen blijft altijd een optie).
Succes morgen Cc!
Been there, done that, got the T-shirt.
Floras schreef:
06-05-2021 23:47
Ik volg zelf dit account omdat ik redelijk panisch ben voor wespen. Dat helpt mij te dealen met de angst (dat ik begrijp wat het nut is van wespen, dat er misschien nog andere opties zijn dan laten verdelgen, en laten verdelgen blijft altijd een optie).
Wat is het nut van wespen? Wat is dat nou weer voor rare vraag? Waarom denk je dat er al honderden miljoenen jaren wespen en andere insecten zijn? Ieder beest heeft "nut" in de ecologie.
Hier ook geen wespen-liefhebber, maar dat komt ook mede omdat ik er zwaar allergisch voor ben. Ik zorg ook dat ik zomers niet buiten eet, en ik heb altijd een adrenaline spuit mee.
Voor iedereen een groene tuin
Ik weet dat wespen nut hebben, maar voor mij helpt het te weten wat het nut precies is, wat de leefwijze is en de reden waarom ze vanaf augustus ineens zo irritant kunnen worden (alleen limonadewespen). Ik heb in het najaar bergen wespen in mijn struikklimop-heg en zolang ze niet rond mijn hoofd zoemen vind ik het allemaal prima.

Ik eet ook niet buiten omdat ik wespen liever niet lok. Ik kan gewoon niet stil blijven zitten als er een om mij heen zoemt.
Knuddestudder schreef:
06-05-2021 23:59
Wat is het nut van wespen? Wat is dat nou weer voor rare vraag? Waarom denk je dat er al honderden miljoenen jaren wespen en andere insecten zijn? Ieder beest heeft "nut" in de ecologie.
Welke rare vraag? Ze vraagt helemaal niet wat het nut is, haar post laat juist zien dat ze snapt dat die beesten nut hebben, maar dat ze dat beter wil begrijpen wélk nut precies.
Tjezus, wat vals
Knuddestudder schreef:
06-05-2021 23:59
Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor, en ze vroeg helemaal niks raars.
@mome, je hebt n pb
Been there, done that, got the T-shirt.
Momo schreef:
07-05-2021 07:58
Eens.
We houden het gezellig hier in dit topic :)
Floras schreef:
07-05-2021 00:28
Ik weet dat wespen nut hebben, maar voor mij helpt het te weten wat het nut precies is, wat de leefwijze is en de reden waarom ze vanaf augustus ineens zo irritant kunnen worden (alleen limonadewespen). Ik heb in het najaar bergen wespen in mijn struikklimop-heg en zolang ze niet rond mijn hoofd zoemen vind ik het allemaal prima.

Ik eet ook niet buiten omdat ik wespen liever niet lok. Ik kan gewoon niet stil blijven zitten als er een om mij heen zoemt.
Wespen vangen een heleboel andere insecten. De werksters eten de zoetigheid die de larven afscheiden maar als de koningin wesp stopt met eitjes leggen, hebben werksters op een gegeven moment a) geen zoetigheid meer en b) veel vrije tijd.

Mijn tips: neem een light-frisdrank of muntthee (uiteraard zonder honing). Kruidnagel in citroen gestoken helpt ook. En je kunt ze lokken met limonade met azijn (want dan gaan er alleen wespen in en geen bijen) in een wespenvanger.
Apatura, je hebt reactie!

Groentuintje, precies. :daisy:

Mermedina, ahhh limonade met azijn, nooit aan gedacht. Nou heb ik ook nooit zoveel wespen hier. Alleen af en toe een koningin die per ongeluk mijn schuur invliegt en die ik er dan uit kan werken, haha.
Ik erger mij ook groen en geel in dat andere topic. Vooral aan een paar betweters daar... met hun grijze tuinen.
Ik negeer gewoon 98% van de topics op dit forum :whistle:
Momo schreef:
07-05-2021 11:24
Ik negeer gewoon 98% van de topics op dit forum :whistle:
Ja dat probeer ik ook te doen :mrgreen:
Jullie zijn niet bij te benen O_O

@CC, hoop dat de dag op locatie meevalt. Snap dat het enorme drempel is na zo'n tijd. Let op jezelf en denk maar gewoon dat niet alles tegelijk kan. Ik zou de mensen hier al helemaal verkeerd moeten inschatten als er ook maar iemand is die geen begrip er voor heeft dat je met dagelijkse dingen druk kan zijn. Zal zelf ook niet altijd heel actief kunnen meeschrijven, dat lukt simpelweg niet met werk en planning thuis. Maar dat weerhoudt me niet om af en toe mee te kletsen :biggrin:

Qua prikken ben ik zelf ook voorlopig nog niet aan de beurt, nog geen "oud lijk" :rofl: maar zeker ook geen jonge blom (om het maar in tuintermen te houden) .

Wie schreef nou dat 'ie de komende week naar Limburg zou gaan?
Bastin is inderdaad een fijne kwekerij en ligt in een prachtige omgeving (en er ligt trouwens ook een lekkere lunchplek redelijk in de buurt (Mareveld).

Zelf kom ik overigens ook graag bij kwekerij Marni's, tegenwoordig in Bunde. Zij hadden tot twee jaar geleden een fantastisch mooie kijktuin in Schimmert maar zagen zich gedwongen op zoek te gaan naar een andere locatie. Hier bouwt men sindsdien aan nieuwe kweekbedden etc. Voor de sfeer hoef je er vooralsnog niet naar toe maar de kwaliteit van de planten is super (men houdt enkel in het assortiment wat zich in de eigen tuin/ plantbedden bewezen heeft).

Heb er trouwens recent valse salomonszegel gekocht voor. Sterke schaduwplant en wat ruikt 'ie lekker.
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
@MevrouwJack, klimop is ook fijn voor beestjes. Zo lang het de voegen van het muurtje niet aantast lijkt me dat een goede keus. Ik meen gelezen te hebben dat klimop van de kalk in oude specie houdt. Bij nieuwere bouw zou het geen probleem moeten vormen.

Aprpopos bouw: Tuingravin, ik zie de potentie in het boshuis. En dan kamelen ernaast :rofl: Misschien kan je onder de bomen dan wel een nieuw soort paddestoel kweken met de kamelenmest.

En dat andere huis in Zeeland: :heart:
Ik vraag me van alles af bij zo'n huis: waar ga je naar toe verhuizen als je dat achterlaat? En zou er dan ook een man wonen die roze wasbakken een goed idee vindt?
Zo weer een hoekje tuin gedaan
Inmiddels ongeveer 1/3 van de voortuin onder handen gehad.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Momo schreef:
07-05-2021 07:58
Ik vind denken in termen als "nut" als het gaat om dieren en planten wel raar. Dat is namelijk nu net het probleem dat ten grondslag ligt aan de manier waarop mensen naar andere wezens kijken. Ze moeten blijkbaar nuttig zijn en zo niet, dan kun je ze blijkbaar net zo goed verdelgen, alleen omdat ze een beetje overlast bezorgen voor mensen. Nogmaals: ieder leven wezen heeft een rol en functie en is belangrijk, en dus is het spreken over "nut" van dieren en planten onzinnig.

Iemand anders schreef doodleuk dat zij/hij mieren doodt met kokend water. Misschien ben ik dan raar, maar ik kan daar met mijn verstand niet bij en zeker niet in een topic als dit. Insecten zijn blijkbaar alleen welkom als ze aaibaar en/of nuttig zijn voor mensen. Zo niet, dan is het blijkbaar heel normaal om ze op gruwelijke wijze om zeep te helpen.

Maar goed, blijkbaar is dit een "gezellig" topic en zijn kritische kanttekeningen niet welkom.
Knuddestudder schreef:
07-05-2021 13:09
Ik vind denken in termen als "nut" als het gaat om dieren en planten wel raar. Dat is namelijk nu net het probleem dat ten grondslag ligt aan de manier waarop mensen naar andere wezens kijken. Ze moeten blijkbaar nuttig zijn en zo niet, dan kun je ze blijkbaar net zo goed verdelgen, alleen omdat ze een beetje overlast bezorgen voor mensen. Nogmaals: ieder leven wezen heeft een rol en functie en is belangrijk, en dus is het spreken over "nut" van dieren en planten onzinnig.

Iemand anders schreef doodleuk dat zij/hij mieren doodt met kokend water. Misschien ben ik dan raar, maar ik kan daar met mijn verstand niet bij en zeker niet in een topic als dit. Insecten zijn blijkbaar alleen welkom als ze aaibaar en/of nuttig zijn voor mensen. Zo niet, dan is het blijkbaar heel normaal om ze op gruwelijke wijze om zeep te helpen.

Maar goed, blijkbaar is dit een "gezellig" topic en zijn kritische kanttekeningen niet welkom.

Weet je wat ook heel raar is? In een topic waar duidelijk een min of meer vaste club schrijft, noooooit reageren en dan opeens met gestrekt been erin komen. Da's ook heel raar.
Knuddestudder schreef:
07-05-2021 13:09

Dan moet je dat zeggen. Je begint nu over 'een hele rare vraag' terwijl er geen vraag is gesteld door Floras en je ging notabene tekeer tegen degene die net uitlegt zich te verdiepen in het nut van wespen. Je bericht als reactie op die post slaat gewoon nergens op. En dan begin je nu meteen te roepen dat je zo vreselijk onwelkom bent. Reageer dan op het bericht over die mieren en niet met gestrekt been op Floras.
Een kritische houding is prima, maar doe het dan gericht.
Tjezus, wat vals
Ik heb net weer een uurtje aardbei en dovenetel (niet alles!) zitten uittrekken. En toen kwam ik ergens onder/tussen opeens ook van alles tegen, van dit:

Afbeelding

Moerasanemoon. Ik vind het enorm giftig stinken! Wat zeggen jullie: leuk, ja joh, laat staan. Of is het rommel?
Moerasanemoon. Ik vind het enorm giftig stinken! Wat zeggen jullie: leuk, ja joh, laat staan. Of is het rommel?
Zelf geen ervaring mee maar vind 'm op de foto best leuk uitzien met die hartjesvormige bladeren.
Meerkat schreef:
07-05-2021 13:13
Weet je wat ook heel raar is? In een topic waar duidelijk een min of meer vaste club schrijft, noooooit reageren en dan opeens met gestrekt been erin komen. Da's ook heel raar.
Ik schrijf al jaren mee, maar de laatste tijd niet of nauwelijks inderdaad. Ik schreef afgelopen topic-reeksen mee onder een andere alias. Ook bij andere tuintopics doe ik soms mee. Ik heb geen tijd en zin om duizenden oude reacties door te ploegen, maar ik vond bijv. deze: thuis/welke-mooie-struiken-voor-in-nieu ... #p32168937

Dat gestrekte been zie ik nu ook wel inderdaad. Als het gaat om ecologie en dierenwelzijn kan ik fel zijn. Excuses daarvoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven