Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Grappig om te zien hoe zeer de vogels blij zijn met mijn pas aangeplante fruitbomen. Ze zitten erg lekker blijkbaar 😄.
Alle reacties Link kopieren
Floras schreef:
09-05-2021 08:49
Die heb ik. Ik heb denk al eens hier gezegd dat ik nogal onhandig ben. Ik kan met een tuinslang niet heel mijn tuin halen dus ik moest twee slangen op elkaar aansluiten en de tweede was zo’n spiraalding en dan die sprayer tussen slang en spuitmond. Het begon ermee dat het mengsel niet meegenomen werd tijdens het spuiten en vervolgens schoot de slang los uit het spuitgedeelte en die kreeg ik er niet snel weer in dat het weer goed werkte als tuinslang. En je moet dat spul binnen een half uur na mengen verwerken dus toen nog met enorme haast alles met gieters gedaan (want het duurt eerst wel even voordat je doorhebt dat het mengsel niet wordt meegenomen en dan nog gehannes met de slang: de tijd werd echt mijn vijand, was flink stressen).
Later nog met alleen water geprobeerd, toen ging het wel. Die sprayer heeft heeeel erg kleine gaatjes dus heel kleine klontjes zijn al een probleem. Ik had goed geroerd, en het zag er niet uit alsof het was verstopt (er waren geen klontjes zichtbaar, maar die gaatjes zijn echt heel klein, dus het is ook moeilijk te zien), maar achteraf denk ik dat het toch verstopt zat. Dit jaar dus maar weer de gieter gepakt.
Ah sorry, dat heb ik helemaal gemist! Wat een geklooi daar zou ik ook gestresst van raken!
Ik dacht lekker even uit te slapen maar de lul van een buurman (met zijn lullenboom) vond het een goed idee om om half 9 's ochtends buiten te klussen. :furious:

Maar ik hoor nu wel getik van een specht op een van de bomen dus dat maakt veel goed. Zo maar even een rondje door het zwembad tuin maken. Volgens mij moet ik een van mijn brunnera al verhuizen, er staat toch iets meer zon dan gedacht en de blaadjes worden lichtelijk krokant. Oeps.
Bij mij staat de brunnera volledig schaduw en doet het daar prachtig.

Hier is het inmiddels aan het regenen met een beetje onweer. Wel lekker dat het eens een keertje warm is.

Ik waarschuw even alvast voor als ik foto’s mag gaan plakken: ik heb veel groen, maar ook keramische tegels, waarvan een deel 60x60 en (licht)grijs. Ik houd wel van een beetje modern en het past ook beter bij mijn huis met metalen dak dan klinkertjes en schattige kronkelpaadjes (die ik hartstikke leuk vind, maar bij mijn huis niet zo goed vind passen) :flag:
Mag ik nog meeschrijven?
Nou, dat beoordelen we nav de foto’s wel, Floras ;-D
Onder voorbehoud dan, Floras
Moosey schreef:
09-05-2021 09:59
Nou, dat beoordelen we nav de foto’s wel, Floras ;-D
:mrgreen:
Yep, foto’s, kom maar door!!

Beetje strategisch fotograferen, ook goed.

Overigens vind ik keramische tegels doorgaans mooi!

Ik heb een klein balkon met keramische tegels van Ikea, heel leuk. Heel vies ook, op het moment :hyper: het mos probeert het over te nemen. En er nestelt een pimpelmees, dus tja, het is nu onbedoeld erg groen.
Alecta schreef:
09-05-2021 08:32
Ik woon ook in het oosten en ik loop juist altijd achter op iedereen 😁.

Gave foto's van je tuin.
Daar gaat mijn theorie :HA:

Veel geschreven alweer hier :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Mermedina schreef:
09-05-2021 07:35
:cheer: Oooo ik heb dat ook! Heb je een geurende roos?

Alleen is het niet mijn roos, ik kom mijn blauwe regen tegen als ik de slaapkamer uit stap naar het dakterras, ik kan niet wachten tot hij vol in bloei is.

Hij is eerst omhoog gegroeid en vervolgens over de hele lengte van het dakterras, zeker 13 meter de ene kant op. En met de hittegolven van de laatste jaren, heb ik een paar takken voor mijn slaapkamerraam langs geleid. Daardoor haalt hij aan die kant ook meer dan 10 meter lengte.

Het is een reus. Met eens stam zo dik als mijn onderarm, zodat de tuindeur niet meer goed open kan blijven staan inmiddels, dus ik heb de stam wat opzij gesjord.
Ja hij geurt altijd heerlijk , rode en roze rozen. Ik zal foto’s maken als het zover is ;-D
Alecta schreef:
09-05-2021 08:57
Ik geef je groot gelijk! Dan maar gestoord ;-D.
Vind ik ook hoor :biggrin:
Goedemorgen :)

Wat is iedereen druk bezig! Hier is alles zeiknat van de onweersbui die zojuist voorbij kwam. Ik hoop dat het een beetje droogt, want dat tuiniert een stuk prettiger. Ik heb een oorlogsverklaring gekregen van het onkruid in mijn tuin. Ze dreigen alles over te nemen en zo te zien zijn ze goed op weg. Werk aan de winkel dus.

Een meet lijkt me erg leuk, maar Appeltern is met OV lastig te bereiken. Maar als er een keer een meet is bij Het Houten Huis in Zaltbommel (kwekerij) en het kan weer qua corona, dan ben ik graag van de partij :) .
Ik vind hier dingen van.
Zoggellia schreef:
08-05-2021 22:59
Oh dank!
Onder het zand zit klei. En misschien zelfs wel vervuild, er wordt geadviseerd alleen fruitbomen te plaatsen hier in de buurt als je je grond hebt laten testen.
Met een beetje geluk kan je bij de gemeente wel een rapport opvragen van je woonwijk.
Als je wil kan ik je er wel mee helpen.
Klinkt alsof er ergens iets in t grondwater zit. (Wil je niet bang maken, dat zit op meer plekken in nederland)
Als je hulp wil mag je me een pb sturen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Het is hier zonnig en warm, eindelijk weer eens lekker weertje :yes:
Apatura schreef:
09-05-2021 11:38
Met een beetje geluk kan je bij de gemeente wel een rapport opvragen van je woonwijk.
Als je wil kan ik je er wel mee helpen.
Klinkt alsof er ergens iets in t grondwater zit. (Wil je niet bang maken, dat zit op meer plekken in nederland)
Als je hulp wil mag je me een pb sturen.
wat een lief aanbod!
Een aantal jaar terug is in de wijk bij een aantal tuinen een meting gedaan naar lood in de grond. Wij woonden er toen nog niet, de vorige bewoner heeft niet aan dit onderzoek mee gewerkt. Maar er zijn behoorlijk veel tuinen waar de waardes 'rood' uit slaan. Ik kom tot de conclusie dat je voor je aan een serieuze moestuin of fruitbomen begint, je hier in de buurt eerst flinke grondsanering moet toepassen.
Denk niet dat wij dat geld nu gaan investeren. Tegelijkertijd: als er eenmaal planten staan is het natuurlijk nóg duurder/meer gedoe om de grond eens te saneren.

Net in de tuin geweest. Verwelkomd door de verse geur van kattenpoep! Maar gelukkig vergezeld van een hoofd vol inspiratie en voorpret voor mooie rozenstruiken (en dus die seringen).
Nou ja! Regent het alwéér! >:-( En volgens buienradar is het niet de laatste bui van vandaag. Daar gaat mijn tuindag. :steam:
Ik vind hier dingen van.
Net het gras maar weer eens gemaaid. Mijn accumaaier had er moeite mee. Op sommige plekken (Ik vermoed dat het met mijn manier van mest strooien te maken heeft :$ ) was het gras hoog en nat.

Kwam wel tot de conclusie dat ik nog wat gras ga wegsteken (ooit...), omdat het daar nooit echt goed aanslaat. Dan maar planten en boompjes.

Had nog wat Dahlia-knollen liggen. Hoe weet ik of ze nog goed zijn? Bij 2 zag ik iets fris groens groeien, maar bij 2 anderen niet.
A ja daar wordt je niet blij van als je wil moestuinieren.
Ik zou er vanuit gaan dat je geen eetbare planten in volle grond wil zetten.
Gelukkig zijn er heel veel leuke verhoogde moestuindingen te vinden tegenwoordig.
Zo'n 1m2 moestuin neerzetten op n stuk antiworteldoek, vullen met goeie grond en gaan :yes:

Mocht je t wel willen weten kost t niet t niet extreem veel als je bij een klein adviesbureau vraagt of ze een paar grondmonsters willen laten onderzoeken op loodgehalte (zware metalen).

In kleigrond zittem van nature al vaak verhoogde waarden aan zware metalen. Dat wordt beschouwd als 'achtergrond waarde' Dat betekend dat t niet gesaneerd kan of moet maar voor een moestuin is t dan niet geschikt.
Kom op Caaf, je kan toch wel tegen een stootje?

Afbeelding
:HA:
Ik vind hier dingen van.
MevrouwJack schreef:
09-05-2021 01:38
Gardeners World, wordt op vrijdagavond uitgezonden op BBC2, meestal om 22.00 uur, en herhaald op zondagochtend. Ze zijn ook te vinden op YouTube.
Ah top, ga straks eens kijken, leuk!
Voor de zoveelste keer naar binnen gevlucht vanwege het noodweer maar ik ben weer bijgelezen hier.
Mooie foto's TG! Dat bij jou de beemdkroon al bloeit zeg, ook die neemt hier zijn tijd, net zoals alle andere planten :)

Mijn les van vandaag: het is onmogelijk om touwtjes langs schuttingen te spannen met vier katten :nut:
Als het zo weer droog is, sluit ik ze maar even binnen op anders ben ik volgende week nog bezig.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
:rofl: Ik :heart: jouw katten.

Ik moeg eigenlijk nog gras maaien of verticuteren.
Maar met mn huidige conditie. (Lees kwartier iets doen, kwartier uitpuffen) is dat niet echt wat.
Vanmiddag nog maar weer n corona test. :|
:cat:

Da's echt vervelend Apatura, sterkte met de test en ik zou het maar even rustig aandoen anders blijf je misschien kwakkelen.

Heel grappig plaatje van die cavia's, ik schoot hardop in de lach hier :-D
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Willen jullie meedenken met dit perkje?

Afbeelding

De vijverbak komt daar maar dan n kwartslag gedraaid. Dus tussen schutting en t pad.
De hybiscus blijft staan.
Phlomis en prikneus gaan naar mn prairievoortuin.

Wat zouden jullie er mee doen?
Ik heb nog een voetblad spotty dotty die ik wel naast de vijver wil maar die is geloof ik blijer in de halfschaduw.

Ik ben 1 dag naar werk geweest maar daarna toch met pijn in mn hart ziekgemeld. Ik kan nu echt niets. Zo stom. :@@: Besef nu pas een beetje hoe vreselijk ik mezelf voorbij kan rennen en ik dacht echt dat ik dat beter in de gaten had. :|
apatura wijzigde dit bericht op 09-05-2021 14:36
30.09% gewijzigd
ik ben ook weer naar binnen gevlucht. Vanmorgen een half kopje thee buiten gedronken, toen begon het te regenen. Daarbij kwam nog hagel en onweer. Om 1 uur was het weer droog. Dus weer naar buiten. Is een uurtje droog en nu zit ik weer binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven