Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
08-05-2021 23:06
Haha ja precies. En het duurt inderdaad jaren voor een tuin echt mooi weelderig wordt, maar juist het experimenteren is ook zo leuk. En je ziet het steeds mooier worden. Ik heb ook nog een erg jonge tuin (nieuwbouw) en begon echt zonder plan. Inmiddels weet ik íets beter wat ik aan het doen ben, maar gaat er ook nog van alles mis. Ik leer hier van alles op dit topic en ben ook nog lang geen kenner zoals een aantal hier.
Ben jij mij? :mrgreen:

Trouwens over die bamboe, dat gaat als het goed is niet mis, want het is een fargesia. :yes:

Dit wordt het derde jaar in onze nieuwbouwtuin, en als ik nu foto's zie van vorige zomer ben ik verbaasd over hoe groen en weelderig het toen was. Ik zit trouwens ook op klei. Heb er wel flink wat zakken tuinaarde op gegooid. Groeit hartstikke goed. In de volle zon heb ik oa agastache, vrouwenmantel, rudbeckia, salvia, kruisdistel, chrysanthemum... weet nog niet of het jaren mooi blijft dus maar voor nu lijkt het erg succesvol :-)
Op klei doen fruitbomen en rozen het inderdaad goed en dan heb je al bijna een cottagetuin :heart: . Zeeuws knoopje is ook een kleiliefhebber en ooievaarsbekken doen het ook goed. Pompoenen en courgettes zullen bij jou ook goed groeien.
Ik vind hier dingen van.
In de roos tegen onze gevel zitten al enorm veel knoppen, ik kan niet wachten tot ze uitkomen :flirting: Ik voel mij soms net Doornroosje als ik in de slaapkamer ben :rofl: ze groeien zowat naar het dak toe :$
Voor iedereen een groene tuin
Hoe heet nou dat programma dat jullie steeds kijken op BBC? Jullie korten het steeds af. :$ Waar kan ik het terugkijken?
Meerkat schreef:
09-05-2021 00:50
Hoe heet nou dat programma dat jullie steeds kijken op BBC? Jullie korten het steeds af. :$ Waar kan ik het terugkijken?
Gardeners World, wordt op vrijdagavond uitgezonden op BBC2, meestal om 22.00 uur, en herhaald op zondagochtend. Ze zijn ook te vinden op YouTube.
Tjezus, wat vals
Floras schreef:
08-05-2021 23:25
Pfff, de aaltjes tegen taxuskeverlarven zijn gegoten tussen de regenbuien door. Ik zit er altijd zo mee te hannesen. De helft van die aaltjes komt op de blaadjes van de planten en mijn gieter lekt altijd langs de broes dus een deel komt op het terras. En ik heb altijd het gevoel dat de helft alweer naar de bodem is gezakt voordat ik het goed heb uitgegoten. Ik heb altijd het idee dat ik het niet goed doe.

Voor de mensen met nieuwe tuinen: de YouTube filmpjes van Tuinmanieren vind ik erg behulpzaam en er komen regelmatig nieuwe filmpjes. Ze hebben ook een paar filmpjes over verschillende typen tuingrond,
Voor nu te laat, maar kijk of je ergens een nematoden sprayer kan halen. Die sluit je aan op de tuinslang, de mix gaat in de fles en zodra de slang aangaat mixt hij de inhoud van de fles met water.
Goeiemorgen!
net mijn eerste tuinrondje van vandaag gedaan, ter inspectie
Oeps verkeerde knopje... Vandaag ga ik mijn nieuwe aanwinsten planten, en weer verder met de borders netjes maken.
Mijn Salomons zegel bloeit! Het is een van de favorieten van mijn man, en ik heb jaren geleden een paar pogingen gedaan om m aan te planten, maar het werd niks. Ik dacht dat het was verdwenen, maar nu staat ie er ineens en nog te bloeien ook! Daar zal hij blij mee zijn!
Bij mij gaan de akeleien nu ook bijna bloeien. Oh wacht, ik kan natuurlijk ook een paar foto´s maken, hahaha.
Het is lekker weer, goedemorgen! Zit al koffie te drinken in de tuin.

Ik heb ook kleigrond, rozen doen het inderdaad erg goed. Voor planten die goede afwatering nodig hebben strooi ik vaak wat grof zand of fijn grind in het plantgat.
Alleen alliums willen maar niet aanslaan, daar baal ik zo van!

Ik ga vandaag de nieuwe plantstrook omspitten met wat compost en moet de bestaande borders even opschonen, al mijn nieuwe dahlias erin en een laag schors erop. En veel vegen en onkruid trekken.
En even een bakje doen bij mijn moeder, neem ik mijn snoeischaar ook even mee want ik zou haar nog helpen.
salomonszegel
Afbeelding

bolletjes´
Afbeelding

tiarella
Afbeelding

geranium
Afbeelding

Knautia
Afbeelding

vijg
Afbeelding

sering
Afbeelding

aardbeien
Afbeelding

gebroken hartje
Afbeelding

bij de voordeur
Afbeelding

tulpen uit Almeloooo
Afbeelding
GroenTuintje schreef:
09-05-2021 00:33
In de roos tegen onze gevel zitten al enorm veel knoppen, ik kan niet wachten tot ze uitkomen :flirting: Ik voel mij soms net Doornroosje als ik in de slaapkamer ben :rofl: ze groeien zowat naar het dak toe :$
:cheer: Oooo ik heb dat ook! Heb je een geurende roos?

Alleen is het niet mijn roos, ik kom mijn blauwe regen tegen als ik de slaapkamer uit stap naar het dakterras, ik kan niet wachten tot hij vol in bloei is.

Hij is eerst omhoog gegroeid en vervolgens over de hele lengte van het dakterras, zeker 13 meter de ene kant op. En met de hittegolven van de laatste jaren, heb ik een paar takken voor mijn slaapkamerraam langs geleid. Daardoor haalt hij aan die kant ook meer dan 10 meter lengte.

Het is een reus. Met eens stam zo dik als mijn onderarm, zodat de tuindeur niet meer goed open kan blijven staan inmiddels, dus ik heb de stam wat opzij gesjord.
@ Kleinezon, je hebt PB terug!
GLF, lekker is het al buiten he? Ik ga de ouwe kleren aan doen en heerlijk aan het werk! Ik denk dat mijn man straks nog wel een stukkie wil fietsen, dus dan komt er van tuinieren niet veel meer.
Ruimte maken voor de dovenetels van Kleinezon, en voor haar een paar planten eruit scheppen om te ruilen. Zo leuk, plantjes ruilen via dit topic. En ook super om elkaar dan eens 'live' te zien. Bij een aantal van ons TTT heb ik dus 'beeld'. En dan hopelijk binnenkort samen met een paar TTT ers struinen bij Appeltern. TTT on Tour. Oh help, ik voel weer inspiratie opkomen. :rofl:
Sabel, hou me tegen! hup, de kleren aan en vies worden buiten :proud:
Haha ja grappig is dat he! Ik heb ook echt een beeld bij mensen. Ik was alweer vergeten dat ik een setje van 6 kardinaalsmuts had gekocht, die moet er ook nog in.
Mijn thermometer hangt alleen s ochtends in de zon, die staat nu gewoon op 30 graden :p

Man was door alle hectiek met mijn opname en de schutting vergeten wat voor zijn moeder te halen en vroeg gisteren heel schuchter of er wellicht een bosje bloemen uit de tuin te halen viel :whistle:
Dus mag ook een boeketje maken.

Ik ga lekker aan de slag denk ik. De laatste aarde opscheppen, alle losse tegels bij elkaar op een stapel en dan het leuke werk.
Goeiemorgen!
Rozen doen het hier in de wijk inderdaad ook erg goed! Heb er zelf ook eentje maar die is nog maar klein.

Mbt alliums, misschien hebben vaste alliums meer succes? Ik zag ze oa op de (hopeloos verouderde) site van de hessenhof.

Wat fantastisch die enorme blauwe regen, het klinkt als een droom

Ik heb ook al buiten gezeten met mn kopje thee, en in badjas en trainingsbroek al n paar planten uitgegraven en verplaatst. :rolling: Ik kon het niet laten, jullie begrijpen dat.

De kinderen slapen erg lang uit, maar ze zullen zo toch echt wel wakker worden. Ik geniet van iedere minuut van zo'n lekker rustig ochtendje.
Goed je te lezen GLF :heart:
En het is inderdaad al aardig warm...

Ik heb mezelf een moederdag cadeautje gedaan, ik ga zo sporten.. Haha!
Volgens mij zit ik op veengrond.. Geen idee eigenlijk. Meeste slaat wel aan. Behalve heide, dat is zo weer weg, behalve in een pot.

@Penne, leuk :D Nog een kanttekening bij de Toscaanse jasmijn: Bij mij ging het bij min 14 wel mis. Van 2m hoog, is er nu 40cm over... Nja loopt wel weer uit.
@TG, jou stekjes van vorig jaar doen het verschrikkelijk goed :D Vooral de prik neuzen!

Ik zit hier heel erg met het pad, van de nieuwe schuttingdeur naar de achterdeur.... Het wordt of heel veel werk, of teveel tegel naar mijn zin. Nu schuw ik hard werken niet, maar straten kan ik niet...
Zal es kijken of ik een tekening kan maken of foto's plaatsen.

Geniet van deze dag :sun:
Make it one day
Goedemorgen
Wat zijn jullie al actief op de vroege morgen
Ik heb altijd even tijd nodig om wakker te worden

Hier geen tuin dag vandaag.
We zijn de hele dag wel zoet met bezoeken van onze moeders.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
GroenTuintje schreef:
08-05-2021 20:27
:hihi: nee ik speel echt niet vals hoor ;-D. Misschien kan het echt liggen omdat het hier in het oosten ietsje warmer is en ik een klein tuintje heb :-D
Ik woon ook in het oosten en ik loop juist altijd achter op iedereen 😁.

Gave foto's van je tuin.
Goedemorgen,
Vandaag ga ik ook de tuin in, nog een rondje onkruid trekken en dan kijken hoe ik de lege plekken kan opvullen. En grasmaaien want dat staat inmiddels alweer tot voorbij mijn enkels.

Ik kwam op Facebook deze 'tuin' tegen, gelukkig niet van een hovenier maar van een "tuin aanleg bedrijf". Wat een droefenis met een paar boompjes en een beetje gras.
Afbeelding

En dat dus ook aan de voorkant:
Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ow en nog een, de linker tuin is dus de tuin die ze hebben vernieuwd:
Afbeelding

Ik zou veel liever rechts wonen en dan die border onder de boompjes nog wat aankleden.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Qua vogels: ik strooi altijd vroeg wat insectenmix als ik de konijnen eten geef. Een merel hoort mij dan altijd en komt direct aanvliegen en landt vlakbij. Het is maar goed dat iedereen dan slaapt, want ik voer hele gesprekken met de merel, de mezen en de konijnen (die niet voor nadere publicatie geschikt zijn).

De natuur loopt hier qua insecten erg achter, wat natuurlijk ongunstig kan zijn voor vogels met jongen. Ik heb dit jaar ook nog geen enkele meikever in de tuin gezien...

Kamerplanten staan hier buiten en ik ga vandaag maar eens aan de slag met al het binnen gezaaide spul. Dat moet/mag nu eindelijk naar buiten vind ik (gisteren hadden we nog nachtvorst).

Maar nu eerst koffie drinken in de tuin (met vogelconcert).
Momo schreef:
09-05-2021 02:13
Voor nu te laat, maar kijk of je ergens een nematoden sprayer kan halen. Die sluit je aan op de tuinslang, de mix gaat in de fles en zodra de slang aangaat mixt hij de inhoud van de fles met water.
Die heb ik. Ik heb denk al eens hier gezegd dat ik nogal onhandig ben. Ik kan met een tuinslang niet heel mijn tuin halen dus ik moest twee slangen op elkaar aansluiten en de tweede was zo’n spiraalding en dan die sprayer tussen slang en spuitmond. Het begon ermee dat het mengsel niet meegenomen werd tijdens het spuiten en vervolgens schoot de slang los uit het spuitgedeelte en die kreeg ik er niet snel weer in dat het weer goed werkte als tuinslang. En je moet dat spul binnen een half uur na mengen verwerken dus toen nog met enorme haast alles met gieters gedaan (want het duurt eerst wel even voordat je doorhebt dat het mengsel niet wordt meegenomen en dan nog gehannes met de slang: de tijd werd echt mijn vijand, was flink stressen).
Later nog met alleen water geprobeerd, toen ging het wel. Die sprayer heeft heeeel erg kleine gaatjes dus heel kleine klontjes zijn al een probleem. Ik had goed geroerd, en het zag er niet uit alsof het was verstopt (er waren geen klontjes zichtbaar, maar die gaatjes zijn echt heel klein, dus het is ook moeilijk te zien), maar achteraf denk ik dat het toch verstopt zat. Dit jaar dus maar weer de gieter gepakt.
Ja de nieuwe buurman gaat ook de tuin doen. Lees: grote grijze tegels en een stukje kunstgras..... zonde.
Ik moet nog even spieken welke planten er nu nog staan, ik zit al te azen op de hortensia en de vlinderstruik, ik wil ze redden.
Man vind me een beetje 'plantgestoord'. Ach, ik kan het niet ontkennen.
GreenLadyFern schreef:
09-05-2021 08:55
Ja de nieuwe buurman gaat ook de tuin doen. Lees: grote grijze tegels en een stukje kunstgras..... zonde.
Ik moet nog even spieken welke planten er nu nog staan, ik zit al te azen op de hortensia en de vlinderstruik, ik wil ze redden.
Man vind me een beetje 'plantgestoord'. Ach, ik kan het niet ontkennen.
Ik geef je groot gelijk! Dan maar gestoord ;-D.
Hier in de straat is ook een huis verkocht. Alle huizen hebben relatief grote groene tuinen. Dit huis had een prachtige groene voortuin en gisteren stonden werklieden de hele dag grote grijze tegels te frezen. Arggghh, zo zonde. Ik heb respect voor het feit dat smaken verschillen, maar hoe kun je dit nu mooi vinden?

Ik heb hier net een ernstig gesprek hierover gevoerd met vrouw merel, die vlakbij in de boom haar veren zit te poetsen en ze is het met mij eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven